נשיא סין שי גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto

התוצר הסיני מאכזב עם עליה של 0.4% לעומת צפי ל-1%

ביחס לרבעון הקודם נרשמה התכווצות של 2.6%; הכלכלה הסינית לא מצליחה להתגבר על השפעת מדיניות הקורונה המחמירה, עליית מחירי האנרגיה והסחורות והקשיים בסקטור הנדל"ן, ובכל זאת ישנן גם נקודות אור בנתוני התוצר שפורסמו היום
גיא טל | (6)
נושאים בכתבה מיתון סין תוצר

להוציא תקופה קצרה בזמן הקורונה הכלכלה הסינית מציגה צמיחה גבוהה לאורך עשורים, עם תחילת השנה צפו הכלכלנים וסין עצמה האטה חדה בצמיחה, אולם גם הם לא צפו את הנתונים שהתפרסמו היום לרבעון השני. 

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של סין התוצר הסיני ברבעון השני גדל ב-0.4% בלבד לעומת הרבעון המקביל, הרבה פחות מצמיחה של 4.8% ברבעון הקודם, וגם משקף פספוס משמעותי של צפי הכלכלנים לצמיחה של 1% על פי סקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס. על בסיס רבעוני (כלומר ביחס לרבעון הקודם), הכלכלה למעשה התכווצה ב-2.6% ברבעון השני. אלו הביצועים הגרועים ביותר מאז הרבעון הראשון של שנת 2020 בהן הכלכלה הסינית לא צמחה כלל לנוכח המאבק החריף של הענקית האסיאתית בנגיף הקורונה שהתפרץ אז במפתיע. 

גם הפעם הגורם העיקרי להאטה הסינית הוא נגיף הקורונה. להבדיל ממדינות אחרות בעולם שלאחר פיתוח החיסונים והפצתם, ולאור האפקט היעיל שהם יצרו במניעת תמותה ומחלה קשה הרשו לעצמן לעבור למדיניות מקלה יותר ביחס לקורונה, בסין, שחלקה הגדול עדיין לא מחוסן, ושגם לחיסונים המקומיים שפיתחה מיוחס ערך מפוקפק, נשמרה מדיניות סגרים מחמירה שהקפיאה חלקים נרחבים מהכלכלה השניה בגודלה בעולם לאורך הרבעון השני. סין נפגעה כמובן כמו יתר העולם ממחירי האנרגיה הגבוהים שפגעו אף הם בכלכלה, בנוסף לעלייה משמעותית במחירי סחורות חיוניות ומוצרי חקלאות. 

במחצית הראשונה של השנה הצמיחה עומדת על 2.5%, הרבה מתחת ליעד השנתי של 5.5% שנקבע על ידי הממשלה בבייג'ין. הממשלה כבר הודתה שהשגת יעד הצמיחה הממשלתית השנה תהיה משימה קשה: "היו אתגרים להישג את יעד הצמיחה הכלכלית שלנו השנה" אמר דובר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסיבת עיתונאים, הוא בכל זאת מצפה להתאוששות מסוימת במחצית השניה של השנה. 

אל קשיי הקורונה ומחירי האנרגיה מצטרף הקשיים הרגולטורים שמערימה המדינה עצמה על החברות הפרטיות שעדיין לא נפתרו, משבר נכסי הנדל"ן שנראה שמחריף לאחרונה שמשפיע בתורו על יציבות הבנקים עקב חובות העתק של הסקטור, ובנוסף מחאה חברתית מתרחבת. 

יחד עם זאת, בנתני התוצר שפורסמו היום ישנן גם כמה נקודות חיוביות. המחירות הקמעונאיות צמחו ב-3.1% ביחס לשנה הקודמת, בעזרת קפיצה במחירי מכוניות חדשות ומדיניות תומכת במעבר לרכב חשמלי. גם הייצור התעשייתי רשם התאוששות עם צמיחה של 3.9% בשיעור שנתי. אלו שני הסקטורים החשובים ביותר בכלכלת סין. מה שמשך את הנתונים הכלליים כלפי מטה היא הצניחה בנכסי הנדל"ן. השקעות בנכסים ירדו ב-9.4% לאחר נפילה של 7.8% ברבעון הקודם. מכירות הנכסים נפלו ב-18% לעומת הרבעון הקודם לאחר נפילה של 32% ברבעון הקודם. כל אלו מעידים על קשיים משמעותיים אצל יזמי הנדל"ן הסינים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אני הילד 16/07/2022 06:47
    הגב לתגובה זו
    אבל אני צעיר מדי מכדי להכיר בדיחות של דן בן אמוץ. לגבי השעה בסין. זו השקעה בסיכון גבוה שבכל רגע המשטר יכול למשוך את השטיח מתחת לרגליים. לכן אני לא ממליץ לאף אחד. מי שלוקח על עצמו את הסיכון צריך לדעת ניהול סיכונים. מה שכמובן אומר שאני דווקא כן מושקע דרך קרן ממונפת סימול cweb. רק שזה סכום קטן. כאחוז מהתיק בלבד. ואני אפילו מורווח בשנה האחרונה ( אומ אלטשולר איך נפלו גיבורים?)
  • 4.
    מי צריך אותכם בכלל 15/07/2022 19:57
    הגב לתגובה זו
    אתר חרטא של חרטטנים בשכל שאין להם שום מושג מה קורה
  • 3.
    לרון 15/07/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
    ציין,וכדברי דן בן אמוץ ז"ל "ירצו יאכלו"....
  • 2.
    לרון 15/07/2022 19:10
    הגב לתגובה זו
    זה נקרא מיתון סיני
  • 1.
    קש 15/07/2022 18:29
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שהעולם הולך לשחזר את המפולת של שנות השמונים ביפן בשוק הסיני
  • לרון 15/07/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
    סוגרים את המדינה ואז אין מפולת,כמו שאין קורונה בקוריאה,וכמו שאין מלחמה בין רוסיה ו"איך קוראים למדינה השניה??????
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.