אלון מאסק
צילום: יוטיוב/Munro Live

אושרה ההצעה: מאסק ירכוש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר

מועצת המנהלים התנגדה בהתחלה להצעת מאסק לרכוש את החברה אך שינתה את דעתה, וכעת נודע כי היא הגיעה להסכם על העברת הבעלות ברשת החברתית המשפיעה לידי האיש העשיר בעולם; המניה מזנקת ב-6%
גיא טל | (1)
נראה שסאגת מאסק-טוויטר TWITTER INC מתקרבת לסיומה. לאחר שמועות וידיעות במשך היום על התקרבות להסכמה בין הצדדים, נודע כעת על הסכם לרכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר. כזכור, מאסק הגיע לנתח של 9% מהחברה וחשב להשתלב בהנהלה הקיימת. לאחר מכן שינה את דעתו והציע לרכוש את הרשת החברתית תמורת 43 מיליארד דולר, הצעה שמועצת המנהלים של החברה דחתה, ואף החליטה על "גלולת רעל" שתמנע ממאסק לרכוש את החברה.  בשבוע שעבר דווח כי בסוכנות הידיעות רויטרס כי קרנות פרטיות נוספות מתעניינות בטוויטר, ואלה החלו לגשש בעקבות המגעים של קרן תומא בראבו שכבר פנתה לחברה. קרן ההשקעות הגדולה אפולו מצדה מעוניינת לגזור קופון ולהעמיד מימון לרוכש המיועד - יהיה מי שיהיה. אולם במשך היום הגיעו ידיעות על כך שהמנהלים שינו את דעתם ומסכימים למכור את החברה תמורת סכום גבוה במעט מההצעה הראשונית של מאסק. כעת, כאמור, נודע כי העסקה נסגרה תמורת 54.2 דולר למניה - סכום ההצעה הראשונית של מאסק. 
טוויטר צפויה לדווח ביום חמישי לפני המסחר. האנליסטים מצפים שהיא תדווח על רווח של 3 סנט למניה על הכנסות של 1.22 מיליארד דולר ברבעון. ברבעון הבא הם צופים לה רווח של 16 סנט למניה על הכנסות של 1.35 מיליארד דולר.
בשנה כולה הם צופים לטוויטר רווח של 81 סנט למניה על הכנסות של 5.97 מיליארד דולר ובשנת 2023 הם צופים רוח של 1.2 דולר למניה על הכנסות של 7.28 מיליארד דולר. במהלך היום עלו ספקולציות על כך שהשינוי בהחלטת מועצת המנהלים נבע מידע מוקדם על דוחות גרועים של טסלה והחשש שאלו יגרמו למאסק למשוך את הצעתו ולמניה להתרסק, דבר שהיה מוביל קרוב לוודאי לתביעות אישיות נגד מנהלי החברה. משקיעי טוויטר לא רוו נחת מהחברה מאז הנפקתה, והתקווה כעת שמאסק ישנה את הכיוון העסקי של החברה בדומה לניהול שלו של חברת טסלה שהשיאה תשואה חלומית למשקיעים.  בעקבות הרכישה צייץ מאסק קריאת שימחה עם ציטוט של עצמו לגבי חופש הביטוי, שהוא, לדבריו, אחת הסיבות העיקריות לרכישה, יחד עם משימות נוספות שלקח על עצמו כמו ניקוי הטוויטר מבוטים ועוד:  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שרה 26/04/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    מצויין, כל הכבוד לאילון מאסק, מקווה שטוויטר תהפוך לרשת הוגנת שמקבלת דעות שונות ומכבדת אותם.
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

זאת התיאוריה, וכמובן שיש מצבים שחברות עם עובדים שאיבדו הרבה כסף במניות ואופציות חזרו לצמוח-להרוויח והמניה עלתה. אבל זה גורם פנימי שצריך לקחת אותו בחשבון ולא רק בוויקס - זה קורה גם בנייס וגם במאנדיי. חברות התוכנה תחת אש והעובדים שלהם סופגים הפסדים. ההפסדים האלו יכולים לחלחל להמשך המשבר. והפירמות האלו מתעסקות כעת באיך לדברר לעובדים שהכל בסדר. 

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.