חיים סיבוני פורסייט
צילום: יח"צ

פורסייט מנצלת את הזינוק במחיר המנייה ויוצאת להנפקת בזק

לאחר שהדיווח על פיתוח מערכת לאבחון חולי קורונה הזניק את מניית החברה היא צפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב; האם הגיוס ידליק את נורות האזהרה של המשקעים?

חברת פורסייט -4.94% הדואלית (סימול:FRSX), מנצלת את המומנטום החיובי וצפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה כי הגישה פטנט על מערכת לאיתור נדבקים בקורונה באמצעות מצלמות תרמיות.

לאחר שזינקה בכ-21% אתמול, הבוקר מדווחת החברה על הפסקת המסחר בניירות הערך שלה עד להשלמת ה-PRICING להנפקה בארה"ב. ככל הנראה בחברה בחרו לנצל את הזינוק במחיר המנייה, בכדי לגייס כסף כפי שעושות חברות רבות.

הגיוס הנוכחי צריך להעלות כמה שאלות בקרב המשקיעים ובעלי המניות, שכן הוא מגיע לאחר שמוקדם יותר החודש גייסה החברה כ-5 מיליון דולר באמצעות הנפקה של כ-8.3 מיליון תעודות פיקדון אמריקאיות (ADS), ובמקביל גייסה עוד כ-350 אלף דולר בהנפקת מניות פרטיות למשקיעים פרטיים ישראליים. אם גויס כסף אז למה עוד? האם זו הזדמנות של הסיטואציה בגלל עליית מחיר המניה?

לכך, מצטרפות שאלות נוספות שטרם ניתן להם מענה באשר לאפקטיביות המערכת לאבחון חולי קורונה - כיצד נכנסה החברה מפיתוח מערכת לנהיגה אוטונטמית לתחום הקורונה? האם זה משהו עם היתכנות או רעיון בלבד? 

שיקול נוסף שצריך לעמוד בפני המשקיעים הוא העובדה שהחברה נמצאת עדיין בתחילת דרכה. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 החברה עדיין לא החלה להציג הכנסות ורשמה בשורה התחתונה הפסד של כ-4.05 מיליון דולר.

ממערכת לרכבים אוטונומיים לזיהוי חולי קורונה

פורסייט מתעסקת בשנים האחרונות בפיתוח מערכת ראייה ממוחשבת לנהיגה האוטונומית. מערכת הראייה שפיתחה החברה  (QuadSight), מבוססת על שימוש בשתי מצלמות אינפרא אדום ובשתי מלצמות אור נראה. המערכת מיועדת לספק יכולת ראיה תלת מימדית, המדמה את אופן הראייה של העניין האנושית. המוצר שלה נמצא בפיילוטים במספר מקומות ובפועל במקומות שכבר בחנו את המוצר התגוובת, כך מסרה החברה, היו טובות. 

החברה עלתה לכותרות לראשונה במהלך 2017, עם מכירת מוביליאי לאינטל, עם חלומות מצד המשקיעים כי החברה תלך בדרכה של מובילאי. עם זאת, החלום הפך בשנים אחרונות לחלום בלהות, מאז הנפקת החברה בוול סטריט ועד לחודשים האחרונים איבדה מניית החברה יותר מ-95% מערכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צחי 09/06/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
    בינתיים עולה 8 אחו בנסדק יש דברים שאנחנן לא יודעים. והמסחר שם פי 10 מיום רגיל.
  • 11.
    תרמית אופיינית לת"אב-ת"א: הודעה חיובית, הנפקה, התרסקות (ל"ת)
    סוחר לא תמים 09/06/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    רננה 09/06/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זה נראה כאילו לאיתן יש איזה משקע שלילי מפורסייט... (ל"ת)
    ליבי 09/06/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    התעמלות קרקע 09/06/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    מקפיצים שער של מניה עם הודעה מטומטמת, ואחרי כמה שעות מודיעים על הנפקה.
  • 7.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! חברה של נוכלים (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סוחר 09/06/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    וחברה פח
  • 5.
    כרגיל:הודעה-הנפקה-כסף למנהלים-מניה צוללת-הודעה-הנפקה... (ל"ת)
    יש ר א לי 09/06/2020 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רון 09/06/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    חרא של חברה רק דילול ראינו מהם .
  • 2.
    עאלק "זיהוי קורונה" - ולמחרת הנפקה. איפה הרשות??? (ל"ת)
    חבורת נוכלים בע"מ 09/06/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע אמיתי 09/06/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    כל כמה חודשים הם מודיעים על "פריצת דרך", ואז מגייסים כמה מיליונים לצורך שריפה על משכורות לכמה מקורבים, וחוזר חלילה. כן-פייט 2.
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.