חיים סיבוני פורסייט
צילום: יח"צ

פורסייט מנצלת את הזינוק במחיר המנייה ויוצאת להנפקת בזק

לאחר שהדיווח על פיתוח מערכת לאבחון חולי קורונה הזניק את מניית החברה היא צפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב; האם הגיוס ידליק את נורות האזהרה של המשקעים?

חברת פורסייט -2.92% הדואלית (סימול:FRSX), מנצלת את המומנטום החיובי וצפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה כי הגישה פטנט על מערכת לאיתור נדבקים בקורונה באמצעות מצלמות תרמיות.

לאחר שזינקה בכ-21% אתמול, הבוקר מדווחת החברה על הפסקת המסחר בניירות הערך שלה עד להשלמת ה-PRICING להנפקה בארה"ב. ככל הנראה בחברה בחרו לנצל את הזינוק במחיר המנייה, בכדי לגייס כסף כפי שעושות חברות רבות.

הגיוס הנוכחי צריך להעלות כמה שאלות בקרב המשקיעים ובעלי המניות, שכן הוא מגיע לאחר שמוקדם יותר החודש גייסה החברה כ-5 מיליון דולר באמצעות הנפקה של כ-8.3 מיליון תעודות פיקדון אמריקאיות (ADS), ובמקביל גייסה עוד כ-350 אלף דולר בהנפקת מניות פרטיות למשקיעים פרטיים ישראליים. אם גויס כסף אז למה עוד? האם זו הזדמנות של הסיטואציה בגלל עליית מחיר המניה?

לכך, מצטרפות שאלות נוספות שטרם ניתן להם מענה באשר לאפקטיביות המערכת לאבחון חולי קורונה - כיצד נכנסה החברה מפיתוח מערכת לנהיגה אוטונטמית לתחום הקורונה? האם זה משהו עם היתכנות או רעיון בלבד? 

שיקול נוסף שצריך לעמוד בפני המשקיעים הוא העובדה שהחברה נמצאת עדיין בתחילת דרכה. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 החברה עדיין לא החלה להציג הכנסות ורשמה בשורה התחתונה הפסד של כ-4.05 מיליון דולר.

ממערכת לרכבים אוטונומיים לזיהוי חולי קורונה

פורסייט מתעסקת בשנים האחרונות בפיתוח מערכת ראייה ממוחשבת לנהיגה האוטונומית. מערכת הראייה שפיתחה החברה  (QuadSight), מבוססת על שימוש בשתי מצלמות אינפרא אדום ובשתי מלצמות אור נראה. המערכת מיועדת לספק יכולת ראיה תלת מימדית, המדמה את אופן הראייה של העניין האנושית. המוצר שלה נמצא בפיילוטים במספר מקומות ובפועל במקומות שכבר בחנו את המוצר התגוובת, כך מסרה החברה, היו טובות. 

החברה עלתה לכותרות לראשונה במהלך 2017, עם מכירת מוביליאי לאינטל, עם חלומות מצד המשקיעים כי החברה תלך בדרכה של מובילאי. עם זאת, החלום הפך בשנים אחרונות לחלום בלהות, מאז הנפקת החברה בוול סטריט ועד לחודשים האחרונים איבדה מניית החברה יותר מ-95% מערכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צחי 09/06/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
    בינתיים עולה 8 אחו בנסדק יש דברים שאנחנן לא יודעים. והמסחר שם פי 10 מיום רגיל.
  • 11.
    תרמית אופיינית לת"אב-ת"א: הודעה חיובית, הנפקה, התרסקות (ל"ת)
    סוחר לא תמים 09/06/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    רננה 09/06/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זה נראה כאילו לאיתן יש איזה משקע שלילי מפורסייט... (ל"ת)
    ליבי 09/06/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    התעמלות קרקע 09/06/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    מקפיצים שער של מניה עם הודעה מטומטמת, ואחרי כמה שעות מודיעים על הנפקה.
  • 7.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! חברה של נוכלים (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סוחר 09/06/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    וחברה פח
  • 5.
    כרגיל:הודעה-הנפקה-כסף למנהלים-מניה צוללת-הודעה-הנפקה... (ל"ת)
    יש ר א לי 09/06/2020 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רון 09/06/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    חרא של חברה רק דילול ראינו מהם .
  • 2.
    עאלק "זיהוי קורונה" - ולמחרת הנפקה. איפה הרשות??? (ל"ת)
    חבורת נוכלים בע"מ 09/06/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע אמיתי 09/06/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    כל כמה חודשים הם מודיעים על "פריצת דרך", ואז מגייסים כמה מיליונים לצורך שריפה על משכורות לכמה מקורבים, וחוזר חלילה. כן-פייט 2.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.