קורונה מגפה מחלה וירוס
צילום: Dimitri Karastelev, Unsplash
משבר הקורונה

48% מהחברות האמריקאיות שפועלות בסין צופות השפעה של וירוס הקורונה על הפעילות; האחוז גדל מיום ליום

לפי סקר שנערך במשרד המסחר האמריקאי בשנגחאי בין 109 מנהלים בחברות המייצרות בסין עולה תמונה מדאיגה, לאחר ש-78% מהנשאלים אמרו כי גם אם רצו, אין להם כוח אדם מספק לשוב לתפוקה מלאה
ארז ליבנה |

למרות הפגיעה החמורה בשרשרת הייצור העולמית, כל אנשי המקצוע העוקבים אחר משבר הקורונה אומרים, ובצדק, שמוקדם מדי לדעת את השפעתו של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית. אבל מנתונים שמגיעים ממנהלים בחברות אמריקאיות בסין, מצטיירת תמונה עגומה שאת גליה נרגיש עוד לא מעט זמן.

 

>>> עדכונים חשובים על נגיף הקורונה (כולל סרטונים מהשטח)

מסקר שערכה לשכת הסחר האמריקאית בשנגחאי (AmCham) בין ה-11-14 לפברואר, שכלל 109 מנהלים בחברות המייצרות בסין, עולה כי 48% מהנשאלים אומרים כי הפעילות הגלובלית שלהם כבר נפגעה בשל הווירוס. המשמעות הנסתרת היא שהיום - שלושה/ ארבעה ימים לאחר הסקר, האחוז צפוי להיות גבוה יותר, ובכלל מדי יום מתווספות קורבנות נוספות - חברות שיושפעו מהקרונה. 

 

78% מהנשאלים אמרו כי אין להם מספיק כוח אדם לחזור לייצור מלא, כש-41% מהמנהלים צופים כי זו גם תהיה הבעיה הכי משמעותית שלהם ברגע שהתעשייה הסינית תחזור לפעילות מלאה. 30% מהחברות צופות כי לוגיסטיקה תהווה את הבעיה הכי קריטית עבורן. כמו כן, 58% מהחברות צופות כי יהיה קיטון בדרישה למוצרים שלהם בעקבות המשבר.

 

בסקר שהוציאה AmCham מוקדם יותר החודש – בו השתתפו 127 חברות – עולה כי 87% מהמשיבים סבורים שלהתרפצות תהייה השפעה ישירה על ההכנסות ב-2020, כשרבע מהנשאלים (24%) סבורים שהרווחים ייפלו ב-16% ומעלה.

 

16% מהנשאלים אמרו כי הם חושבים שהתמ"ג הסיני יירד בלמעלה מ-2%. 29% מהנשאלים סברו כי המטות של החברות לא התייחסו ברצינות מספקת לאפקטים של הווירוס.

 

ראוי לציין שגם אם ההתפרצות תסתיים בקרוב, חלק ניכר מהעובדים הסיניים ייאלצו להמשיך להישאר בביתם למשך שבועיים נוספים בשל תקופת הדגירה של הנגיף. זה כמובן ישפיע על המשך הייצור ויגביל אותו לתקופה של מעל חודש בשיבוש בשרשרת הייצור הסינית והעולמית.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.