קורונה מגפה מחלה וירוס
צילום: Dimitri Karastelev, Unsplash
משבר הקורונה

48% מהחברות האמריקאיות שפועלות בסין צופות השפעה של וירוס הקורונה על הפעילות; האחוז גדל מיום ליום

לפי סקר שנערך במשרד המסחר האמריקאי בשנגחאי בין 109 מנהלים בחברות המייצרות בסין עולה תמונה מדאיגה, לאחר ש-78% מהנשאלים אמרו כי גם אם רצו, אין להם כוח אדם מספק לשוב לתפוקה מלאה
ארז ליבנה |

למרות הפגיעה החמורה בשרשרת הייצור העולמית, כל אנשי המקצוע העוקבים אחר משבר הקורונה אומרים, ובצדק, שמוקדם מדי לדעת את השפעתו של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית. אבל מנתונים שמגיעים ממנהלים בחברות אמריקאיות בסין, מצטיירת תמונה עגומה שאת גליה נרגיש עוד לא מעט זמן.

 

>>> עדכונים חשובים על נגיף הקורונה (כולל סרטונים מהשטח)

מסקר שערכה לשכת הסחר האמריקאית בשנגחאי (AmCham) בין ה-11-14 לפברואר, שכלל 109 מנהלים בחברות המייצרות בסין, עולה כי 48% מהנשאלים אומרים כי הפעילות הגלובלית שלהם כבר נפגעה בשל הווירוס. המשמעות הנסתרת היא שהיום - שלושה/ ארבעה ימים לאחר הסקר, האחוז צפוי להיות גבוה יותר, ובכלל מדי יום מתווספות קורבנות נוספות - חברות שיושפעו מהקרונה. 

 

78% מהנשאלים אמרו כי אין להם מספיק כוח אדם לחזור לייצור מלא, כש-41% מהמנהלים צופים כי זו גם תהיה הבעיה הכי משמעותית שלהם ברגע שהתעשייה הסינית תחזור לפעילות מלאה. 30% מהחברות צופות כי לוגיסטיקה תהווה את הבעיה הכי קריטית עבורן. כמו כן, 58% מהחברות צופות כי יהיה קיטון בדרישה למוצרים שלהם בעקבות המשבר.

 

בסקר שהוציאה AmCham מוקדם יותר החודש – בו השתתפו 127 חברות – עולה כי 87% מהמשיבים סבורים שלהתרפצות תהייה השפעה ישירה על ההכנסות ב-2020, כשרבע מהנשאלים (24%) סבורים שהרווחים ייפלו ב-16% ומעלה.

 

16% מהנשאלים אמרו כי הם חושבים שהתמ"ג הסיני יירד בלמעלה מ-2%. 29% מהנשאלים סברו כי המטות של החברות לא התייחסו ברצינות מספקת לאפקטים של הווירוס.

 

ראוי לציין שגם אם ההתפרצות תסתיים בקרוב, חלק ניכר מהעובדים הסיניים ייאלצו להמשיך להישאר בביתם למשך שבועיים נוספים בשל תקופת הדגירה של הנגיף. זה כמובן ישפיע על המשך הייצור ויגביל אותו לתקופה של מעל חודש בשיבוש בשרשרת הייצור הסינית והעולמית.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.