רופי הודי הודו
צילום: Istock

כלכלת הודו: ירידה בצמיחה ב-2019; "הצמיחה תחזור לעלות ב-2020"

לאחר צמיחה של "רק" 5% ברבעון השני, כלכלנים צופים עלייה של 6% בכלכלה ה-3 בגודלה באסיה אחרי סין ויפן. הורדת מס החברות עלול להזניק מחדש את הצמיחה; איך משקיעים באחת הכלכלות הצומחות בעולם? - מדריך
ארז ליבנה | (2)

ההאטה במסחר העולמי שנובעת ממלחמת הסחר משפיעה גם על הודו. לפי הערכות של אנליסטים וכלכלנים, הצמיחה השנתית עלולה לרדת מתחת לרף של 6%. עם זאת, הבנק לפיתוח אסיה (Asian Development Bank) צופה שבשנה הבאה, הודות למהלכים שנקטה הממשלה ההודית, הצמיחה תשוב ותעלה לרמה של 7% ומעלה.

 

ברבעון השני של 2019, הצמיחה ההודית הסתכמה ב-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתון הנמוך ביותר מזה 6 שנים. הדבר הניע כלכלנים להזהיר כי הכלכלה השלישית בגודלה באסיה – אחרי סין ויפן – צפויה לרדת מתחת ל-6% בשנת 2019.

 

עם זאת, הבנק, הממוקם במנילה שבפיליפינים הוריד את תחזית הצמיחה להודו לרמה של 6.5% לשנה הפיסקאלית הנוכחית, ביחס ל-7.2% שצפה בתחילת השנה. ירידה של כ-10%. עם זאת, לשנה הבאה הצפי לצמיחה עלול לעלות לעד 7.2%, עשירית האחוז פחות מהצפי הקודם של 7.3%.

 

"הירידה בהערכה השנתית נובעת בעיקר בירידה כוללת של בצריכה, בהשקעות, בייצור ובסקטור השירותים", אמר יסויוקי סוואדה, הכלכלן הראשי של ABD בראיון שהעניק ל-CNBC.

 

הורדת מס חברות יביא לצמיחה גבוהה ב-2020?

הפעולות של הממשלה ההודית צפויה להחזיר את הצמיחה לרמה של השנים הקודמות. בשבוע שעבר הועברה הורדה במיסוי לתאגידים. להורדה יכולה להיות משמעות כבירה עבור המגזר היצרני, מאחר ותאגידים רבים מחפשים תחליפים לייצור הסיני בעקבות מלחמת הסחר.

 

"המדיניות הזו יכולה להיות נקודת מפתח בקפיצה מחודשת של הכלכלה ההודית בשנה הבאה", אמר סוואדה, שהוסיף כי המדיניות החדשה הקפיצה בשבוע שעבר את הבורסה ההודית.

 

ישנם דיווחים שהודו מחזרת אחר חברות כמו אפל, פוקסקון וויסטרון, כחלק מהניסיון של המדינה ליהנות מהמתח האמריקאי-סיני. אם תצליח להביא את הייצור של אפל למדינה, הדבר ישלח מסר חזק לחברות נוספות שמחפשות כרגע בית חדש.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, כלכלנים אחרים טוענים שההורדה במס יעלה את יעד הגירעון ההודי ל-3.7%, הרבה מעלה היעד של הממשלה ל-3.3% - דבר שעלול להעיק על התקציב ההודי בשנים הבאות.

איך משקיעים בהודו והאם זה משתלם?

הבורסה ההודית נפתחה להשקעות זרות ב-1990. כיום אפשר להשקיע ישירות במניות מובילות בהודו, כמו אלו המרכיבות את מדד מומביי. דרך נוספת היא להשקיע באמצעות קרנות סל שעוקבות אחר מדדי המניות ההודיים.

במכשירי ההשקעה הקיימים בארץ, למשקיעים ישנן 2 אפשרויות מרכזיות: קרן סל CNX NIFTY 50 (לא מנוטרלת מט"ח) וקרן מגדל הודו, לשתיהן תוצאות מעורבות. כמובן, שישנם גם מכשירי השקעה מחוץ לתל אביב, לדוגמה קרן הסל iShares MSCI BRIC ETF (סימול: BKF).

בשלושת החודשים האחרונים, ה-NIFTY ירד בשיעור של 6.87% ובשנה האחרונה קרן מגדל הודו ירדה ב-3.92%. עם זאת, ביום שלישי האחרון לבדו, המדד קפץ ב-9.1%, לאחר סטגנציה ארוכה. השבוע מגדל הודו קפצה ב-8.36%, כשהזינוק הזה בעצם מוחק את הירידה שחווה הסל ב-3 חודשים האחרונים. ב-BKF לעומת זאת, המגמה היא הפוכה. מתחילת השנה הקרן עלתה בכ-10%, מ-37.51 לרמה של 40.72. לא רע בכלל. 

מה שעולה מנתונים אלה, זה שלכלכלה ההודית אולי יש לאן לצמוח, אבל כתחום להשקעה זרה מדובר בהשקעה ברמת חוסר ודאות גבוהה, שנעה בין ספייק עלייה לספייק ירידה. המדד הטוב ביותר אולי מבחינת המשקיעים בארץ היא גודלה של מגדל הודו, שהיקפה נמדד בכ-15 מיליון שקלים בלבד. דבר המעיד על חוסר רצון להיות חשופים לכלכלה שצומחת פחות או יותר בקצב של סין.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הצדיק מסדום 25/09/2019 15:30
    הגב לתגובה זו
    בעברית "עלול" נאמר על דבר רע. הצמיחה עלולה לרדת. בור במדרכה עלול לגרום נזק להולכים בוץ וכו'. על דבר טוב אומרים "עשוי". הצמיחה עשויה לעלות בשנה הבאה, ביחס לצמיחה השנה. וכו'. שנה טובה.
  • 1.
    iShares MSCI India ETF (ל"ת)
    מישהו 25/09/2019 13:26
    הגב לתגובה זו
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

תיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיותתיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיות

מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין

במהלך סוף השבוע, צולם סרטון שמתעד נסיעה אוטונומית לחלוטין של Model Y, והחברה מתקדמת לפעילות ללא מפקח בטיחות אנושי; למרות שוואימו מובילה בנסיעות בתשלום, טסלה מקדמת מודל מבוזר שעשוי לשנות את התמונה

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה רובוטקסי

מניית טסלה Tesla -0.16%   ממשיכה להתקרב לשיא כל הזמנים, ומשקיעים מתמקדים בהתקדמות הטכנולוגית בתחום הנהיגה האוטונומית. אתמול סגרה המניה בעלייה של 3.6% למחיר 475.31 דולר, לאחר שהגיעה במהלך היום לרמות גבוהות יותר. שיא כל הזמנים של המניה עומד על 479.86 דולר, מלפני כשנה, ב-17 בדצמבר 2024, והשיא התוך-יומי ב-52 השבועות האחרונים הוא 488.54 דולר. מתחילת 2025 עלתה המניה בכ-18%, על אף ירידה משמעותית במכירות ברחבי העולם, גם בעקבות שינוי מדיניות סובסידיות וגם בעקבות תחרות הולכת וגוברת בסגמנט. 

לאחר שהמניה עלתה דווקא בגלל מוצר שעוד לא נמצא ביצור מסחרי, רובוט האופטימוס, העלייה האחרונה נובעת דווקא מההתקדמות בשירות הרובוטקסי של טסלה. בסוף השבוע האחרון אישר אלון מאסק כי החברה החלה לבחון רכבים אוטונומיים ללא איש צוות שישמש כמפקח בטיחות אנושי. סרטון שפורסם ברשתות החברתיות הראה Model Y נוסע ריק ברחובות העיר. זהו צעד משמעותי לעבר פריסה מסחרית רחבה, שכן הסרת המפקחים מאפשרת הפעלה זולה ומהירה יותר של צי הרכבים. עד כה פעל השירות באוסטין עם מפקח במושב הנוסע, וההרחבה האחרונה כוללת אזורים נוספים בעיר. טסלה מתכננת להכפיל את גודל הצי באוסטין בחודש הבא, ולהרחיב את השירות לאזורים נוספים כמו מפרץ סן פרנסיסקו.

במורגן סטנלי מעריכים כי טסלה תגדיל את צי הרובוטקסי לכ-1,000 כלי רכב על הכביש בשנת 2026, לעומת כ-50 עד 150 כלי רכב בלבד כיום. עד סוף שנת 2035, במורגן סטנלי מצפים שלטסלה יהיו כמיליון רובוטקסי פעילים במספר ערים.

התחרות מול וואימו 

מערכת ה-FSD של טסלה (Full Self-Driving) ממשיכה להתקדם והיא כרגע בגירסה ה-14. העדכון האחרון כולל שיפורים בטיפול במצבים נדירים, דחיסת וידאו משופרת ומודל עם פי 10 פרמטרים בהשוואה לגרסאות קודמות. גרסת הרובוטקסי באוסטין מתקדמת בכשישה חודשים מהגירסה המוצעת לציבור הרחב, והחברה צופה שיפורים נוספים שיאפשרו נהיגה ללא התערבות אנושית, ברוב המקרים. טסלה משתמשת בנתונים ממאות אלפי רכבים כדי לאמן את המודלים, מה שמקנה לה יתרון בקנה מידה על פני מתחרים שמסתמכים על ציים קטנים יותר.

בהשוואה ישירה, וואימו של גוגל מובילה כיום בשוק הרובוטקסי המסחרי. על פי נתונים מעודכנים, במהלך דצמבר 2025 ביצעה כ-450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, עלייה מ-250 אלף נסיעות באפריל 2025. בסך הכל ביצעה וואימו מעל 14 מיליון נסיעות ב-2025, פי 3 מהשנה הקודמת. היא פועלת בחמש ערים בארה"ב ומתכננת להגיע למיליון נסיעות שבועיות עד סוף 2026.