כלכלת הודו: ירידה בצמיחה ב-2019; "הצמיחה תחזור לעלות ב-2020"
ההאטה במסחר העולמי שנובעת ממלחמת הסחר משפיעה גם על הודו. לפי הערכות של אנליסטים וכלכלנים, הצמיחה השנתית עלולה לרדת מתחת לרף של 6%. עם זאת, הבנק לפיתוח אסיה (Asian Development Bank) צופה שבשנה הבאה, הודות למהלכים שנקטה הממשלה ההודית, הצמיחה תשוב ותעלה לרמה של 7% ומעלה.
ברבעון השני של 2019, הצמיחה ההודית הסתכמה ב-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתון הנמוך ביותר מזה 6 שנים. הדבר הניע כלכלנים להזהיר כי הכלכלה השלישית בגודלה באסיה – אחרי סין ויפן – צפויה לרדת מתחת ל-6% בשנת 2019.
עם זאת, הבנק, הממוקם במנילה שבפיליפינים הוריד את תחזית הצמיחה להודו לרמה של 6.5% לשנה הפיסקאלית הנוכחית, ביחס ל-7.2% שצפה בתחילת השנה. ירידה של כ-10%. עם זאת, לשנה הבאה הצפי לצמיחה עלול לעלות לעד 7.2%, עשירית האחוז פחות מהצפי הקודם של 7.3%.
"הירידה בהערכה השנתית נובעת בעיקר בירידה כוללת של בצריכה, בהשקעות, בייצור ובסקטור השירותים", אמר יסויוקי סוואדה, הכלכלן הראשי של ABD בראיון שהעניק ל-CNBC.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת מס חברות יביא לצמיחה גבוהה ב-2020?
הפעולות של הממשלה ההודית צפויה להחזיר את הצמיחה לרמה של השנים הקודמות. בשבוע שעבר הועברה הורדה במיסוי לתאגידים. להורדה יכולה להיות משמעות כבירה עבור המגזר היצרני, מאחר ותאגידים רבים מחפשים תחליפים לייצור הסיני בעקבות מלחמת הסחר.
"המדיניות הזו יכולה להיות נקודת מפתח בקפיצה מחודשת של הכלכלה ההודית בשנה הבאה", אמר סוואדה, שהוסיף כי המדיניות החדשה הקפיצה בשבוע שעבר את הבורסה ההודית.
ישנם דיווחים שהודו מחזרת אחר חברות כמו אפל, פוקסקון וויסטרון, כחלק מהניסיון של המדינה ליהנות מהמתח האמריקאי-סיני. אם תצליח להביא את הייצור של אפל למדינה, הדבר ישלח מסר חזק לחברות נוספות שמחפשות כרגע בית חדש.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
עם זאת, כלכלנים אחרים טוענים שההורדה במס יעלה את יעד הגירעון ההודי ל-3.7%, הרבה מעלה היעד של הממשלה ל-3.3% - דבר שעלול להעיק על התקציב ההודי בשנים הבאות.
איך משקיעים בהודו והאם זה משתלם?
הבורסה ההודית נפתחה להשקעות זרות ב-1990. כיום אפשר להשקיע ישירות במניות מובילות בהודו, כמו אלו המרכיבות את מדד מומביי. דרך נוספת היא להשקיע באמצעות קרנות סל שעוקבות אחר מדדי המניות ההודיים.
במכשירי ההשקעה הקיימים בארץ, למשקיעים ישנן 2 אפשרויות מרכזיות: קרן סל CNX NIFTY 50 (לא מנוטרלת מט"ח) וקרן מגדל הודו, לשתיהן תוצאות מעורבות. כמובן, שישנם גם מכשירי השקעה מחוץ לתל אביב, לדוגמה קרן הסל iShares MSCI BRIC ETF (סימול: BKF).
בשלושת החודשים האחרונים, ה-NIFTY ירד בשיעור של 6.87% ובשנה האחרונה קרן מגדל הודו ירדה ב-3.92%. עם זאת, ביום שלישי האחרון לבדו, המדד קפץ ב-9.1%, לאחר סטגנציה ארוכה. השבוע מגדל הודו קפצה ב-8.36%, כשהזינוק הזה בעצם מוחק את הירידה שחווה הסל ב-3 חודשים האחרונים. ב-BKF לעומת זאת, המגמה היא הפוכה. מתחילת השנה הקרן עלתה בכ-10%, מ-37.51 לרמה של 40.72. לא רע בכלל.
מה שעולה מנתונים אלה, זה שלכלכלה ההודית אולי יש לאן לצמוח, אבל כתחום להשקעה זרה מדובר בהשקעה ברמת חוסר ודאות גבוהה, שנעה בין ספייק עלייה לספייק ירידה. המדד הטוב ביותר אולי מבחינת המשקיעים בארץ היא גודלה של מגדל הודו, שהיקפה נמדד בכ-15 מיליון שקלים בלבד. דבר המעיד על חוסר רצון להיות חשופים לכלכלה שצומחת פחות או יותר בקצב של סין.
- 2.הצדיק מסדום 25/09/2019 15:30הגב לתגובה זובעברית "עלול" נאמר על דבר רע. הצמיחה עלולה לרדת. בור במדרכה עלול לגרום נזק להולכים בוץ וכו'. על דבר טוב אומרים "עשוי". הצמיחה עשויה לעלות בשנה הבאה, ביחס לצמיחה השנה. וכו'. שנה טובה.
- 1.iShares MSCI India ETF (ל"ת)מישהו 25/09/2019 13:26הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
