השלכות המפולת בנפט: רווחי BP ואקסון מובייל נחתכות בעשרות אחוזים

BP צונחת 8% בבורסה בלונדון. רווחי אקסון מובייל שגם היא דיווחה את התוצאות שלה - נחתכו בחצי
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה BP

לאחר צניחה של 42% במחיר הנפט ברבעון הרביעי של השנה, ולאחר אזהרות רווח של מספר חברות אנרגיה, כעת מתברר עד כמה קשה הפגיעה של צניחת הנפט בחברות האנרגיה. התאגיד השלישי בגודלו בעולם בענף - BP - דיווח על צניחה של 91% ברווחים ברבעון הרביעי של השנה, לאחר שמחיר הנפט הממוצע ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה כעשור. מדובר בירידה זה הרבעון השישי הרציפות ברווחים בצל צניחת מחיר הנפט לשפל חסר תקדים. את 2015 כולה סיימה החברה עם הפסד של 6.5 מיליארד דולר - ההפסד הכבד ביותר מזה 20 שנה.

מניית BP צונחת 8% בבורסה בלונדון. הרווח ברבעון הרביעי צלל ל-196 מיליון דולר בלבד - הרבה מתחת לציפיות השוק לרווח של 814.7 מיליון דולר, ולעומת רווח של 2.24 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2014. מחיר חבית נפט הממוצע שמכרה החברה במהלך הרבעון עמד על 44.69 דולר לחבית - הרמה הנמוכה מאז 2004.

ענקית האנרגיה BP המתמודדת עדיין עם הוצאות נזקי דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, אינה הראשונה כמובן לחטוף כתוצאה מצניחת הנפט. בשבוע שעבר פטרוצ'יינה פרסמה אזהרת רווח ל-2015 וצופה צניחה של 60% ברווח הנקי בשנה כולה. ענקית האנרגיה שברון דיווחה בשישי האחרון על הפסד רבעוני ראשון מאז 2002, ואליה הצטרפה גם רויאל דאצ' שצופה צניחה של 42% ברווח הנקי.

לצד BP גם אקסון מובייל דיווחה את תוצאותיה לרבעון האחרון. אקסון הציגה רווח של 67 סנט למניה, מדובר על ירידה הקרובה ל-50% ברווחים לעומת שנה שעברה (רווח של 1.32 דולר למניה).

הכנסות החברה הגיעו ל-59.8 מיליארד דולר לרבעון לעומת הכנסות של 87.28 מיליארד דולר בשנה שעברה. השוק חזה תוצאות חמורות יותר של אקסון בצורה של 51.36 מיליארד בהככנסות רבעוניות ו-63 סנט רווח למניה. מניית החברה יורדת אל מתחת לשווי של 75 דולר. גבול פסיכולוגי שעמד לזכות המניה פעמיים מאז אוקטובר האחרון. 

הירידות בשווי המניה הביאו לידי כך שהחברה איבדה את המקום הרביעי בעולם לחברת פייסבוק עם שווי שוק של 327 מיליארד דולר. שווי השוק של אקסון הוא 317 דולר. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רועי 02/02/2016 20:54
    הגב לתגובה זו
    נפט זול טוב לכולם.. וגם אם חברות הנפט סובלות אז באמת הגיע הזמן לעבור לתעשיה נקיה יותר
  • 2.
    YL 02/02/2016 19:26
    הגב לתגובה זו
    כל מה שנובל אומרת ומגישה תוכניות לממשלה ול פילוסוף אפשר ליזרוק **לפח המיחזור** הנייר יקר.... אן לי ספק נובל מושכת זמן ולא תעמוד בתוכנית הראשונה פיתוח עד שנת 2018 וגם לא בתוכנית השניה 2020* שעומדת בניגוד למתווה הצרה שופטי בית המשפט העליון חוששים מ הציבור המתלהם ו מ תחבולות ביבי לכן ישראמקו לא יכולה לגשת לפיתוח השדה החדש ובטח לא לחתום חוזים עתידיים פרט לחוזה עם עזה זה מה שתשובה בנדיבות ליבו השאיר להם
  • 1.
    ירון 02/02/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    או רוסיה , או ארצות הברית . או שהנפט יעמוד במיידי על מינימום 55 דולר לחבית, או מלחמה וריסוק סעודיה . לא יתכן שהכלכלה העולמית תיפול , בגלל סעודיה.
  • הברבור השחור 02/02/2016 21:09
    הגב לתגובה זו
    היא קורסת כי היא בנויה על חוב ועל תפיסת עולם שאנשים ימשיכו לצבור עוד ועוד חוב. ברגע שזה מפסיק נוצרת בעיית נזילות. בורסות יורדת חזק בגלל שזה המקור לכסף נזיל. ירידת מחיר הנפט רק האיץ את התהליך שהיא קורה בכל מקרה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.