הכלכלן הראשי של הבנק העולמי: "זה לא הזמן להעלות את הריבית בארה"ב"
ביום חמישי הבא, לאחר התכנסות בת יומיים, יודיע הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד') על החלטתו בנוגע לריבית האמריקנית של חודש ספטמבר. קיימים סיכויים גבוהים לכך שבבוקר יום שישי יקומו האמריקנים (ואיתם שאר העולם) למציאות חדשה שבה הריבית הבנקאית במדינה חדלה מלהיות אפסית.
במידה והתרחיש המתואר יתברר כנכון, שוק המניות בארה"ב צפוי להגיב ככל הנראה באופן אגרסיבי. זאת מאחר שזו תהיה הפעם הראשונה מזה כ-9 שנים שבה נרשמה העלאת ריבית בארה"ב.
החלטה לא פשוטה עומדת בפני הפד' והעומדת בראשו ג'נט יילן, בטח לאור העובדה שההחלטה על העלאת ריבית הינה עדיין שנויה במחלוקת וקיימים לה מתנגדים רבים מבית וחוץ. אתמול (ג'), אחד מהקולות החשובים ביותר בוול סטריט - המיליארדר הידוע וורן באפט הזהיר את הפד מפני צעדים פזיזים שעלולים להשפיע על שוק המניות והצמיחה האמריקנית.
היום (ד') קול נוסף של התנגדות הושמע והוא שייך לכלכלן הראשי של הבנק העולמי קאושיק בסו (Kaushik Basu) שיושב בניו יורק. האחרון קרא לבנק המרכזי להימנע מהעלאת ריבית באוגוסט. לדבריו הפעולות הפיננסיות של ארה"ב גורמות ל"פאניקה ומהומה" בשווקים המתעוררים ועוד לא בשלו התנאים העולמיים להעלאת ריבית בארה"ב. לטענתו, ארה"ב חייבת "לנצור את האש" עד אשר הכלכלה העולמית תראה סימנים של התייצבות בטווח הארוך. כך מסר בראיון לפייננשל טיימס.
- הבנק העולמי: הצמיחה העולמית בדרך לשפל של 60 שנה
- בסנט תוקף את קרן המטבע: "שכחתם את התפקיד שלכם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קריאתו של בסו להמתין עם העלאת הריבית מצטרפת לקריאתה מהחודש שעבר של יו"ר קרן המטבע כריסטין לאגארד. במילים אחרות, במידה ויו"ר הפד' ג'נט יילן תבחר להעלות ריבית בשבוע הבא, היא תעשה את זה נגד דעתם של שני הארגונים שקיבלו על עצמם את המשימה לדאוג ליציבות עולמית, לאחר ועידת ברייטן וודס.
ברייטון וודס היא הועידה שהעניקה לארה"ב את המנדט להשתמש בדולר כמטבע העולמי ובתוך כך העניקה לארה"ב כח כלכלי אדיר שיש ואף אימפריה מעולם לא זכתה בו לאורך ההיסטוריה. בתוך כך, ארה"ב התחייבה בפעולותיה הפיננסיות לדאוג גם לאינטרס העולמי של יציבות כלכלית.
מסתכלים מזרחה בדאגה
בין היתר בסו מזכיר את חוסר היציבות שמציגה כלכלת סין בחודשים האחרונים לאור הירידה בפעילות העסקית במדינה. החששות לגבי חוסר האיזון הפיננסי במדינה צמחו במיוחד לדבריו, לאחר הפיחות היזום בשווי היואן אל מול הדולר שביצע הממשל בחודש שעבר.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
נציין כי אי היציבות בשווקים המתעוררים מזכירה לכלכלנים וותיקים את המשבר הכלכלי במזרח אסיה של שנות ה-90. דאז, החובות הלאומיים של המדינות האסייתיות היו נקובים בדולר. בעקבות עליית הריבית וההתחזקות הפתאומית של הדולר אל מול המטבעות האסייתים, נשלחו אותן מדינות אל משבר כלכלי עמוק שהשפיע לבסוף על רוב היבשת.
האם עליית ריבית בחודש הקרוב יכולה לשחזר את אותו משבר? לדברי בסו עליית ריבית תגרום לבריחה של הון מהשווקים המתעוררים, לעלייה בפחד המשקיעים ולתנודות חזקות במטבע. כך שלא ניתן לבטל את אותו התרחיש.
- 3.מנחם.ניב 10/09/2015 13:23הגב לתגובה זוהבנקים בעולם כולל בישראל לקחו בסבירות גבוהה את העלאת הריבית בארה"ב, בישראל השקל יהיה זניח בדיוק כמו בתחילת ה80 היה פיחות של 131% ויותר,. יעזבו כולם את השקל....
- 2.קאוסיק בסו הוא מדרום איוטינזיה . (ל"ת)בא 09/09/2015 17:24הגב לתגובה זו
- 1.יש לו המון פוטין. (ל"ת)בא 09/09/2015 17:22הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
