הפתרון לבעיית ההשמנה בדובאי: גרם זהב על כל קילוגרם שיורד, לא תקחו?

בנסיכות הנפט הקטנה סובלים מבעיית השמנת יתר המאיימת על בריאות התושבים. הפתרון היצירתי של הממשלה - תשלום גרם זהב על כל קילוגרם שיורד ממשקל התושבים
ידידיה אפק | (1)

דמיינו לעצמכם תכנית תמריצים ממשלתית מהסוג הבא: על כל קילוגרם שיורידו המשתתפים בתכנית יקבלו גרם של זהב, השווה כיום בשוק ל-41 דולר. קצת מוגזם? לא אם אתם חיים בנסיכות נפט במפרץ הפרסי. רק כמה מאות קילומטרים מכאן, במעצמת הנפט דובאי שמהווה חלק מאיחוד האמירויות, וסובלת מאחוז גבוה ביותר של תושבים כבדי משקל.

לאחר שיצרה איים מלאכותיים, הקימה את מלון 7 הכוכבים הראשון בעולם, ובנתה את המגדל הגבוה בעולם, בעיר דובאי החליטו כי הפרויקט הבא הוא דווקא טיפול במחלה של המאה ה-21 השמנת יתר. על פי דוח שהתפרסם לאחרונה על ידי האו"ם, שיעור התושבים הסובלים מהשמנת יתר בכווית עומד על 42%, בערב הסעודית 35%, באיחוד האמירויות 33% ובקטאר 33%. כלומר, אחד מכל שלושה אלי נפט במפרץ הפרסי סובל ממשקל עודף המסכן את חייו. לשם השוואה, בארה"ב, שם המודעות להשמנת יתר גבוהה מאוד, השיעור עומד על 35.7%.

הפתרון של הנסיכות לבעיה הגדלה והולכת הצעה חד פעמית, שתשלם לכל תושב שהוריד ממשקלו בחודש אחד גרם זהב טהור על כל קילוגרם שירד מגופו. "זה רעיון טוב, זה יעודד את האוכלוסיה. זהב זה זהב וכסף זה כסף", אמרה בריאיון טלפוני ל-CNBC נציגה ממשרד התיירות בדובאי.

הבעיה ממשיכה גם לדור הבא באמירויות. בשבוע שעבר פורסם מחקר שהראה כי אחד מתוך כל שלושה ילדים בנסיכות השכנה אבו דאבי סובל מהשמנת יתר. הסיבה לכך? עמוק מתחת לכפות רגלי התושבים, במצבורי הנפט האדירים של המדינה. איחוד האמירויות ניצבת במקום ה-14 בעולם מבחינת התמ"ג לנפש, על פי נתוני ה-CIA, בזכות המצבורים הללו. ואיפה שיש כסף, יש תרבות זללנית שאינה מותירה מקום לפעילות גופנית, לפי ארגון הבריאות העולמי. בנוסף, 5 מתון 10 המדינות עם שיעור חולי הסכרת הגבוה ביותר בעולם נמצאות במפרץ הפרסי.

לאור כל זאת החליטו הרשויות במבצע חסר התקדים הזה, שהחל אתמול (ו'). כמו כן, מארגני התחרות החליטו להוסיף מטבע זהב בשווי 5,545 דולר שיוגרל בין שלושת ה"יורדים בגדול", בנוסף לפרס על כל קילוגרם. במסיבת עיתונאים שערך ביום ג' האחרון, חוסיין לוטה, המנהל הכללי של הנסיכות הקטנה, אמר שהקמפיין מיועד לגרום לתושבי העיר להשתמש כמה שיותר במתקני הכושר הפזורים בעיר. הבעיה הטמפרטורות ביולי אוגוסט בדובאי דומות לאלו של אילת, ואף יותר גרוע.

לפני כשנתיים ניסו הרשויות בדובאי לעודד אנשים להשיל מעצמם עודפי משקל בתכנית "יאללה Walk", שהבטיחה מכוניות כתגמול על הורדה במשקל. לשרה יעל גרמן, אנא קחי לתשומת ליבך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השמנים לא מתלוננים על עודף רגולצייה! (ל"ת)
    קליפ 20/07/2013 22:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".