איך פלנטיר הפכה למניה היקרה בעולם ולמה אף אחד לא מעז להמר שהיא תרד?
המניה שעלתה כמעט 300% מאוקטובר גרמה לשורטיסטים להפסיד 7 מיליארד דולר ולברוח מהשוק, אבל מכפיל של 76 ושווי של 343 מיליארד דולר מעוררים חשש שהמסיבה של המשקיעים הפרטיים תיגמר ברגע שהרגשות ישתנו
יש מניות שמטילות אימה על השורטים, ואז יש את פלנטירPalantir -5.85% . החברה שהחלה כסטארטאפ מסתורי בעמק הסיליקון והפכה למפלצת של 300 מיליארד דולר שבולעת כל מי שמעז להמר נגדה. במשך החודשים האחרונים, השורטיסטים בפלנטיר עוברים גיהנום אמיתי. מאוקטובר ועד היום, המשקיעים שהימרו נגדה איבדו כ-7 מיליארד דולר.
הנתונים מדברים בעד עצמם: שיעור השורטים בפלנטיר צנח מ-5% מהמניות הנסחרות באוקטובר לכמעט 2% היום. זה לא קורה כל יום - חברה שגורמת לשלושה אחוזים מהשוק להחליט שהם טעו ולברוח. אבל מה עושה פלנטיר כל כך מיוחדת? בפשטות, היא עושה מה שכולם חלמו לעשות: הופכת נתונים לכוח. התוכנה של החברה מאפשרת לממשלות ולתאגידים לנתח כמויות אדירות של מידע ולהפיק תובנות שיכולות לשנות משחקים. בעידן שבו נתונים הם הזהב החדש, פלנטיר היא החברה שיודעת להפוך אותם לכסף אמיתי.
הקסם הגדול קורה עכשיו בממשל טראמפ החדש. החברה, שתמיד הייתה קרובה למעגלי הביטחון האמריקאיים, פתאום מוצאת עצמה בעין הסער של המתחים הגיאופוליטיים. המתקפה האמריקאית על מתקני הגרעין של איראן בסוף השבוע? יש סיכוי טוב שהמודיעין שעמד בבסיסה עבר דרך המערכות של פלנטיר.
החברה הפכה למה שאפשר לכנות "מניית ביטחון לאומי". כל מתח במזרח התיכון, כל ויכוח עם סין, כל חשש מטרור סייבר - הכל עובד לטובת פלנטיר. המשקיעים מבינים שבעולם בו המלחמות נעשות יותר ויותר דיגיטליות, מי שיודע לנתח נתונים טוב יותר מנצח.
- האנליסט שמעריך שפלנטיר תעלה ב-30%
- שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש כאן בעיה אחת קטנה: השווי של פלנטיר מנותק לחלוטין ממציאות כלכלית כלשהי. המניה נסחרת ב-76 פעמים הצפי למכירות השנה. זה פי חמישה מאנבידיה, שגם היא לא בדיוק מציאה. בכל מדד רציונלי, המניה אמורה
הייתה להיות במקום אחר לגמרי.
למה אף אחד לא מעז למכור בחסר?
השוק הפסיק להיות רציונלי. פלנטיר הפכה למניית מים, מה שבסלנג של וול סטריט אומר שהיא נסחרת על "וייבים" ולא על יסודות עסקיים. זה אותו הדבר שקרה לגיימסטופ ולמניות הקריפטו - כשהקהל מחליט שמשהו חם, הוא הולך עד הסוף.
החלק המעניין הוא מי קונה את המניה. אלה לא המוסדיים הגדולים - חלק גדול מהאנליסטים במגזר הפיננסי עדיין סקפטיים. פחות משליש מהאנליסטים ממליץ לקנות, מה שנחשב נמוך לחברה בסדר הגודל הזה. מחיר היעד הממוצע מציע דאונסייד 25% - הגרוע ביותר בנאסד"ק 100.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אז מי כן קונה? המשקיעים הפרטיים, הטריידרים הקטנים שפועלים מהבית דרך אפליקציות. אצל אינטראקטיב ברוקרס, פלנטיר היא אחת המניות הכי פעילות. במחקר של ונדה, שעוקבת אחרי המסחר הקמעונאי, פלנטיר נמצאת במקום השלישי בקניות נטו של קמעונאים, אחרי טסלה ואנבידיה.
המשקיעים המקצועיים
חושבים שהמניה יקרה מדי, הציבור הרחב חושב שהיא העתיד. כל עוד הציבור קונה יותר ממה שהמקצועיים מוכרים, המחיר ימשיך לעלות. זה בדיוק מה שקורה. התזמון של הזינוק האחרון לא מקרי. המתחים עם איראן, הדאגות הגוברות מסין, והצורך של הממשל החדש להראות חוזק - כל זה עובד לטובת
חברה שמתמחה בניתוח מודיעיני. פלנטיר לא רק נהנית משיגעון הבינה מלאכותית, היא גם נהנית מההתחממות הגיאופוליטית.
מכפיל של 76
נראה שגם המנהלים בחברה לא מבינים ממש איך הם הגיעו לשווי של 343 מיליארד דולר. המכירות השנה צפויות לעלות ב-36%, נתון מצוין, אבל לא מצדיק מכפיל של 76. גם אם נניח שהחברה תמשיך לגדול בקצב המטורף הזה לשנים, עדיין קשה להצדיק את השווי הנוכחי.
אבל השוק לא מתעניין בהצדקות רציונליות. המשקיעים מוכנים לשלם כל מחיר בשביל להיות חלק מהסיפור. לואי נבלייר, מנהל השקעות ותיק, אומר את זה הכי טוב: "פלנטיר נסחרת במכפיל מגוחך, אבל ברוכים הבאים לעולם של מניות הבינה המלאכותית".
הבעיה עם מניות שנסחרות על "וייבים" היא שהרגשות יכולים להשתנות בין יום לילה. תומס ג'ורג', נשיא גריזל השקעות, מזהיר: "השורטיסטים שקטים, אבל השווי הגבוה אומר שהם יחזרו. הם תמיד חוזרים". הוא צודק - בהיסטוריה של הבורסה, אף מניה לא נשארה מנותקת מהיסודות העסקיים לנצח.
בינתיים, פלנטיר ממשיכה לעלות, השורטיסטים ממשיכים להפסיד, והמשקיעים הפרטיים ממשיכים לחלום על עתיד שבו נתונים שולטים בעולם. מי יהיה צודק בסופו של דבר? זה תלוי אם אתם מאמינים יותר בכוח הקהל או בחוקי הכלכלה הבסיסיים. המציאות היא שבמניית פלנטיר מתרחש עכשיו עימות ישיר בין שני הכוחות האלה - והתוצאה עדיין לא ברורה.
ההיסטוריה של פנטיר
פלנטיר, הוקמה ב-2003 על ידי פיטר ת'יל ואלכס קרפ, והיא התמקדה בשנים הראשונותבפתרונות ניתוח נתונים עבור ממשלות, בעיקר בתחום הביטחון.
היא הציעה פלטפורמה לניתוחי ביג דאטה שיכולה להסיק תובנות מתוך כמות נתונים עצומה. בשנים האחרונות, פלנטיר הרחיבה את פעילותה לשוק המסחרי, והפכה לשם דבר בתחום ניתוח הנתונים. בשנה שעברה, פלנטיר דיווחה על הכנסות של כ-2.87 מיליארד דולר, צמיחה של 29% לעומת השנה הקודמת.
ברבעון הראשון של 2025, ההכנסות זינקו ל-884 מיליון דולר, עלייה של 39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הצמיחה המואצת מקבלת ביטוי
גם בשערי המניה שקפצה ב-90% מתחילת השנה וכך חצה שווי השוק של פלנטיר את ה-340 מיליארד דולר. הישג מרשים לחברה שהתקשתה בהתחלה להסביר למשקיעים מה בכלל המודל העסקי שלה שלא לדבר על הפוטנציאל. כיום, פלנטיר מתקרבת למועדון הבלעדי של עשר חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם
(מקום 14) תוך שהיא משאירה מאחור שחקניות ותיקות כמו IBM, AMD קוואלקום ועוד.
הצלחתה של פלנטיר נשענת על פלטפורמות מתקדמות
לניתוח נתונים, המשלבות בינה מלאכותית לטובת לקוחות ממשלתיים ומסחריים. פלטפורמת Gotham, המיועדת בעיקר למגזר הציבורי, מאפשרת זיהוי דפוסים נסתרים במערכי נתונים מורכבים, כגון מודיעין או דוחות חסויים. הפלטפורמה משמשת את משרד ההגנה האמריקאי, בין היתר, במבצעים נגד
טרור. במקביל, פלטפורמת Foundry מהווה מערכת הפעלה מרכזית לנתונים עבור חברות מסחריות, ומאפשרת מעקב אחר מקורות נתונים ותהליכי בניית פרויקטים.
למשל, יונייטד איירליינס משתמשת ב-Foundry כדי לנטר חיבורי Wi-Fi בטיסות, לזהות מהר תקלות וגם עבור בניית מסד נתונים של דוחות טכנאים, דבר ששיפר את היכולת שלה לחזות תקלות בציוד. התוצאות האלה התבטאו בפועל בפחות עיכובים וביטולי טיסות. בשנה שעברה,
הכנסות החברה מהמגזר המסחרי בארצות הברית זינקו ב-64%, והיוו 45% מסך ההכנסות, בעוד ההכנסות מהמגזר הממשלתי, צמחו ב-45%.
פלנטיר מציגה גם רווחיות מרשימה, עם תזרים מזומנים חופשי מתואם של כ-1.25 מיליארד דולר ב-2024. החברה צופה כי הכנסותיה ב-2025 ינועו בין 3.89 ל-3.90 מיליארד דולר, עלייה מתחזית קודמת של 3.74 עד 3.76 מיליארד דולר.
- 5.אנונימי 27/06/2025 10:53הגב לתגובה זוהיו כתבות דומות על פייסבוק גוגל אמאזון מי ששמע לאותן כתבות הפסיד הון
- 4.מייקל ברי 27/06/2025 09:30הגב לתגובה זוOPEN AI מפתחת מוצרים מתחרים ויכולה לקחת לה חוזים ממשלתיים בעתיד. משום מה תמיד לסוחרים יש אשליה שאם המציאו משהו שעובד חזק זה ייעצר רק בחברה אחת. ספויילר זה לא.
- 3.ערן 27/06/2025 07:18הגב לתגובה זולרשום שמי שקונה פלנטיר זה רק משקיעים פרטיים זה לא להבין בכלל את שוק ההון.מונופול בתחום הAI.מרווחים מטורפים .חוזים ענקיים עם חברות ענק ומשרד הבטחון האמריקאי. כל חברה בסוף תרצה להתייעל בעזרת פלנטיר מי שלא תשאר מאחור . היא תעלה ותרד עוד מליון פעמים אבל תגיע למחיר 500.
- מצחיק (ל"ת)אנונימי 27/06/2025 11:19הגב לתגובה זו
- 2.אני קונה יעד שלי 300 לפחות (ל"ת)אנונימי 26/06/2025 22:54הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 26/06/2025 22:05הגב לתגובה זוחחח שירד האסימון היא תרד 60אחוז מינימום לדעתי
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
