שיאומי רכבשיאומי רכב

נכנסת לזירה - שיואמי משיקה את הרכב החדש שלה

ההשקה של דגם ה-YU7 מציבה את ענקית הטכנולוגיה בעמדת שמאתגרת את טסלה ו-BYD; עם סינרגיה בין הסמארטפון, הרכב והבית החכם

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה שיאומי רכב חשמלי

חברת הטכנולוגיה הסינית שיואמי תשיק היום את רכב הפנאי החשמלי החדש שלה, ה-YU7. מדובר בדגם שני של החברה בתחום הרכב החשמלי, שמסמן את כניסתה לשוק הרכב התחרותי, ובעיקר: ניסיון להתרחב מעבר לגבולות הסמארטפונים והגאדג'טים. המניה של שיואמי זינקה השנה ב-64% והיא נסחרת קרוב לשיא של כל הזמנים בבורסה של הונג קונג. שווי השוק של החברה כבר עומד על כ-187 מיליארד דולר - יותר מהשווי של BYD, יצרנית הרכב החשמלי המובילה בסין. כעת, עם ה-YU7, שיואמי רוצה לאתגר גם את טסלה.


ה-YU7 מוגדר על ידי החברה כמתחרה ישיר לדגם Model Y של טסלה, עם תג מחיר שצפוי לנוע בין 250 אלף ל-330 אלף יואן (כ-34,900 עד 46,000 דולר). לשם השוואה, דגם ה-Model Y של טסלה מתחיל ב-כ-36,000 דולר, וגם BYD מציעה רכב חשמלי באותו טווח מחירים. אבל לשיואמי יש קלף נוסף: סינרגיה מלאה בין הסמארטפון, הבית החכם והרכב. "אין כיום אף חברה בעולם שמחברת באופן כל כך הרמוני בין מכשיר נייד, מכשירי חשמל ביתיים ורכב - ושיואמי מצליחה לעשות את זה", אמרה ג'ון לוי, מנהלת תיקי השקעות בפולן קפיטל. זוהי לב האסטרטגיה של שיואמי: לא רק למכור רכב, אלא לחבר את חיי היומיום של המשתמש לחוויה אחת כוללת.


ההשקה החגיגית מגיעה לאחר דחייה לא פשוטה. שיואמי נאלצה לבטל את הצגת ה-YU7 באפריל, לאחר תאונה קטלנית שבה היה מעורב הדגם החשמלי הקודם של החברה, SU7, לו יש יכולות נהיגה אוטונומיות אך לא יכולות מלאות. בעקבות התאונה, הרשויות הסיניות הידקו את הפיקוח על מערכות נהיגה אוטונומיות, דבר שהאט את לוח הזמנים של החברה.


למרות זאת, ההצלחה של דגם ה-SU7, שהושק מוקדם יותר השנה, הביאה להזמנות רבות וייצרה הייפ סביב החברה. החברה שואפת למסור 350 אלף רכבים במהלך 2025 - יותר מפי שניים מהיקף המכירות אשתקד. "אם הם לא יצליחו לשחזר את ההצלחה של ה-SU7, הם לא יצליחו להגיע להיקפים שהם שואפים אליהם", הסביר אדיסון לי, אנליסט מג'פריס.


בינתיים, המניה של שיואמי נסחרת במכפיל רווח עתידי של כמעט פי 30 - גבוה משמעותית מזה של טנסנט, ואף מטפסת מעל למכפיל של אפל. הביצועים המרשימים בשוק ההון, לצד הצמיחה של תחום הרכב, הופכים את שיואמי לאחת המניות היקרות ביותר בסין כיום. "שיואמי מחזיקה בעוצמה כפולה - גם ביכולות ייצור וגם בשיווק", אומרת דייזי לי, מנהלת קרנות מ-EFG Asset Management. "העתיד תלוי ביכולת שלה להרחיב את האקוסיסטם האינטליגנטי שלה ולהמשיך תהליך פרימיום במוצרים, כולל בשוק הרכב".


שיואמי הוקמה בשנת 2010 על ידי ליי ג'ון, יזם סדרתי, והתפרסמה בזכות טלפונים חכמים איכותיים במחירים נוחים, לצד קמפיינים שיווקיים חכמים שדיברו לדור הצעיר. אך בשנים האחרונות, עם האטה גלובלית בשוק הסמארטפונים וירידה בהכנסות בשנתיים האחרונות, החברה הבינה שהיא זקוקה למנוע צמיחה חדש. המעבר לרכב חשמלי לא היה מובן מאליו. עם כניסה לשוק צפוף במיוחד ומלחמת מחירים קשה, רבים בתעשייה הטילו ספק ביכולת של שיואמי לבלוט. אך דווקא בזכות הפשטות, הסינרגיה והמותג החזק נראה שהחברה מצליחה להפתיע.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הגנב יכול להוריד גם את התריסים ... (ל"ת)
    בן 26/06/2025 17:11
    הגב לתגובה זו