אית'ן ת'ורנטון; קרדיט: רשתות חברתיות
אית'ן ת'ורנטון; קרדיט: רשתות חברתיות

רק בן 21 - היזם שסקויה השקיעה בו, והתאונה שכמעט הרסה הכל

אית'ן ת'ורנטון הקים את Mach Industries כשהיה סטודנט ב-MIT, ובהמשך נשר מהלימודים כדי לנהל את החברה; ב-2023 ענקית ההון סיכון השקיעה בחברה, אך רק כמה חודשים לפני כן אירעה תאונה שכמעט שינתה את הכל

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה יזם סקויה

Mach Industries היא חברה שמפתחת כלי נשק כמו טילים ופצצות לצבא האמריקאי. היום יש לה חוזים גדולים עם צבא ארה"ב ומאז הגיוס הראשון, בו השתתפה סקויה, ב-2023 החברה גייסה מעל ל-80 מיליון דולר. את החברה הקים ומנהל אית'ן ת'ורנטון, רק בן 21, ולמרות שזה נשמע כמו סיפור הצלחה גדול, תאונה אחת שאירעה רק מספר חודשים לפני אותו סבב סיד ב-2023, כמעט ושינתה את הסיפור לחלוטין.


אית'ן ת'ורנטון היה סטודנט באוניברסיטה הטכנולוגית היוקרתית MIT בארה"ב. כשהיה רק בן 19, בשנת 2023, הקים את חברת Mach Industries שפיתחה נשקים המבוססים על גז מימן, גז שנחשב לעוצמתי אך מאוד לא יציב.


ת'ורנטון המשיך לנהל את החברה בהצלחה ובאותה שנה גייס כמה מיליוני דולרים בודדים בסבב סיד בו השתתפה קרן ההון סיכון הענקית סקויה. מאוחר יותר באותה שנה החברה גייסה 79 מיליון דולר נוספים בסבב A לפי שווי חברה של 335 מיליון דולר. 


אלא שאת הסבב הזה כמעט והרסה תאונה שקרתה רק כמה חודשים לפני כן - באחד מהניסויים שערכה החברה לאב טיפוס של אקדח המבוסס על מימן, התרחש פיצוץ שפיזר מאות חלקיקים קטנים וחדים לאוויר שפצעו את אחד מחברי הצוות. ת'ורנטון שהתייחס לתקרית רק לאחרונה סיפר כי היא נבעה מחוסר הקפדה על נהלי בטיחות: "באותה תקופה מימנו הכל בעצמנו, ולא היה לנו מספיק כסף בשביל לבצע את הניסויים האלה תחת כל קריטריוני הבטיחות שנדרשים", סיפר.


הוא סיפר גם שאחרי אותה תאונה, הפעילות של החברה בעצם הפסיקה לגמרי והתחושה הייתה שהסיפור נגמר. עם זאת, סקויה החליטה להשקיע ואחרי שהחברה קיבלה את ההשקעה היא חזרה לעבוד וגם גייסה צוות בטיחות בכדי להבטיח שמקרים כאלה לא יקרו שוב. מאז החברה גם זנחה את המימן ועברה לפתח כלים אחרים לגמרי, כמו טילים או פצצות מיוחדות שאפשר לשגר מהחלל החיצון.


התקרית אומנם כמעט וחיסלה את החברה, אבל ת'ורנטון חושב שהגישה שלו היא זו שמשכה את המשקיעים: "אני חושב שהעובדה שפיתחנו כל כך הרבה אבות-טיפוס והעובדה שלא הפסקנו לנסות לחשוב על דברים חדשים היא מה שהביאה אותנו לאיפה שאנחנו נמצאים", אמר. הערך שלנו לא נובע בהכרח ביכולת שלנו לבנות מוצרים, אלא ביכולת שלנו לשתף פעולה עם גופים כמו צבא ארה"ב בשביל להבין איזה כלים לפתח ואיך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה

חברת הרכבים החשמליים מעבירה יותר מפיתוח השבבים לתוך החברה, מגדילה את קצב התכנון ומבססת שיתופי פעולה ייעודיים לייצור, במטרה להפחית תלות בספקים חיצוניים ולתמוך בפרויקטי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה שלה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

טסלה Tesla -1.05%  מתחילה לחשוף חלק מפעילות הפיתוח הפנימית שלה בתחום שבבי הבינה המלאכותית. אילון מאסק ציין לאחרונה כי החברה מפעילה צוות שעוסק בתכנון שבבים כבר תקופה ממושכת, וכי השבבים שתוכננו בתוך החברה שולבו ברכבים ובמרכזי הנתונים שלה בהיקף של מיליוני יחידות.


המידע שמאסק פרסם מצביע על מהלך ארוך טווח שמטרתו צמצום תלות בספקי חומרה חיצוניים, בעיקר בתחומי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה. לפי מאסק, הדור הנוכחי המותקן ברכבים הוא AI4, פיתוח שבב AI5 נמצא בשלב סיום, והחלה עבודה ראשונית על AI6. הוסיף שהחברה שואפת להציג שבב חדש מדי שנה. כדי לקדם את הפעילות הזו, טסלה פתחה מסלול גיוס למהנדסי סיליקון. החברה מחפשת מועמדים בעלי ניסיון מוכח בתכנון שבבים ובשילוב כלים מבוססי AI בתהליכי הפיתוח. מדובר בתחום שהופך לרלוונטי עבור חברות המפתחות מערכות חישוב ייעודיות.


במקביל, טסלה ממשיכה להישען על יכולות ייצור של חברות שבבים גדולות. סמסונג הודיעה בקיץ כי חתמה עם טסלה על הסכם הכולל ייצור שבבי AI בהיקף של 16.5 מיליארד דולר, לצד הקמת מתקן ייעודי בטקסס. החוזה אמור לספק לטסלה קיבולת ייצור מתאימה לקצבי העבודה שהיא מתכננת.


מאסק חיבר בין פיתוח השבבים החדשים לבין השאיפה להרחבת הפרויקטים הרובוטיים של החברה, ובראשם רובוט "אופטימוס". לפי טסלה, אותה תשתית חומרה תשמש גם למערכות רכב וגם למערכות רובוטיות, מה שמחייב תכנון שמותאם לטווח שימושים רחב. המהלכים של טסלה מתרחשים בתקופה שבה חברות רכב וטכנולוגיה מנסות לבנות שבבים מותאמים לדרישות החישוב הייחודיות שלהן. הביקוש לגישה ישירה לפיתוח חומרה גובר, בין היתר בשל עומסים על שרשרות אספקה ועלויות גבוהות של רכיבי צד־שלישי.


העיסוק הגובר של טסלה בתכנון שבבים אינו מבטל את השימוש במודלים חיצוניים, אך הוא מאפשר לה לבחון חלופות שמעניקות שליטה טובה יותר על תצורת החומרה ומחזורי העדכון שלה. בטווח הארוך, החברה תוכל להעריך אם פיתוח פנימי תורם ליציבות המוצרים ולעלויות הייצור.


שיתוף הפעולה עם סמסונג