אנבידיה גנסן הואנג
צילום: טוויטר

מניית אנבידיה זינקה 17% בשבוע - מתגברת על האתגר הסיני ורוכבת על נתונים חיוביים מטייוואן

ההשקעות האדירות ב-AI, הביקושים לשבבים מתקדמים והנתונים המעודדים מ-TSMC דוחפים את מניית אנבידיה למעלה, עם התאוששות מרשימה

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. -0.97%  לא עוצרת. אחרי שנפלה לשפל של 113 דולר בעקבות ההדגמה של מודלים זולים לבינה מלאכותית מצד החברה הסינית DeepSeek, היא רשמה התאוששות חזקה וכבר עומדת על 134 דולר – זינוק של 17% בתוך שבוע בלבד. אז מה גרם למניה לחזור לעצמה כל כך מהר?


ההשקעות בתשתיות AI – מנוע הצמיחה האמיתי

בעוד ש-DeepSeek עוררה חששות לגבי התחרות בשוק הבינה המלאכותית, אנבידיה הוכיחה שהביקושים לטכנולוגיה שלה חזקים מתמיד. ענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט ומטא ממשיכות להזרים סכומי עתק לתשתיות AI. הדוחות האחרונים שלהן חשפו השקעות הון כוללות של כ-325 מיליארד דולר, כשהחלק הארי מיועד לתחום הבינה המלאכותית. מדובר על גידול של כ-50% ביחס לשנה שעברה וחלק משמעותי מזה יילך לשבבי AI.


המשמעות ברורה: גם אם יש מתחרים חדשים בשוק, החברות הגדולות בוחרות באנבידיה כספקית שבבי ה-AI המובילה. מעבר לכך, גם באירופה מתרחש שינוי משמעותי – פרויקט חדש בצרפת, בהובלת חברת הענן FluidStack, צפוי להקים מתקן מחשוב מבוסס אנרגיה גרעינית שיכלול כ-120,000 שבבי AI של אנבידיה בשלב הראשון, וצפוי לגדול ל-500,000 שבבים עד 2028. מדובר בהזדמנות עסקית עצומה שיכולה להבטיח זרם הכנסות קבוע לאורך שנים.


TSMC – השותפה שתומכת במניה

אחד הגורמים שתומכים במניה הוא הנתונים המעודדים של ספקית השבבים המרכזית של אנבידיה, TSMC. החברה דיווחה על הכנסות של כמעט 9 מיליארד דולר בינואר, עלייה של 36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות רעידת אדמה בטייוואן שפגעה בכמה קווי ייצור, TSMC מציינת שאין שינוי בתחזית השנתית שלה, והיא פועלת במרץ לשחזר את הייצור שנפגע.


מה שעוד חשוב לדעת הוא ש-TSMC מתכננת להכפיל את קיבולת ייצור השבבים המתקדמים שלה (CoWoS) עד סוף 2025. מדובר בתהליך קריטי לייצור השבבים החזקים ביותר של אנבידיה, שמאפשרים לה להישאר בחזית הטכנולוגיה. ככל שהקיבולת הזו תגדל, אנבידיה תוכל לענות על הביקושים הגוברים ולהרחיב את נתח השוק שלה.

איך אנבידיה התגברה על האתגר הסיני?

החשש הראשוני בעקבות ההדגמה של DeepSeek היה שהמודלים הזולים שלהם יאיימו על הביקושים לשבבים של אנבידיה. אבל בפועל קרה ההפך. החברות המובילות הבינו שהן לא יכולות להסתמך על פתרונות פחות מתקדמים ושהביצועים של אנבידיה עדיין ליגה מעל כולם. בנוסף, אנבידיה ממשיכה לחדש ולפתח טכנולוגיות חדשות שמשאירות אותה צעד אחד לפני המתחרים.


צפי קדימה – מה מצפה לנו בדוחות הקרובים?

אנבידיה צפויה לפרסם את הדוחות שלה ב-26 בפברואר, והציפיות בשוק גבוהות. המשקיעים רוצים לראות עד כמה הביקושים לשבבי AI נשארים חזקים, איך החברה מתמודדת עם האתגרים בשרשרת האספקה והאם היא מצליחה לשמר את קצב הצמיחה המהיר שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

קונסנזוס הציפיות לרבעון שמסתיים בינואר עומד על הכנסות של 38 מיליארד דולר ורווח של 0.85 דולר למניה. התחזית לשנה כולה עומדת על 2.95 דולר למניה על מחזור של 129.2 מיליארד דולר. בשנה הבאה צפויה אנבידיה להרוויח 4.35 דולר למניה על מחזור של 196 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 10/02/2025 21:34
    הגב לתגובה זו
    בגלל דיפשיטהפסיד את כל התיקון הזה!
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.