יותר רובוטים מבני אדם - החזון של אילון מאסק
מנכ"ל טסלה חושף את התוכנית: מאלפי רובוטים ב-2025 לחצי מיליון ב-2027, היעד הסופי הוא שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. המשקיעים עדיין לא מבינים את גודל המהפכה
העולם מתקדם במהירות לעבר עידן חדש של אוטומציה, וטסלה, בהובלת אילון מאסק, מובילה את המהפכה עם חזון מפתיע: לא רכבים אוטונומיים יהיו המוצר המשמעותי הבא, אלא דווקא רובוטים אנושיים. בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס השבוע הציג מאסק תחזית שיש שיכנו מלחיצה: בתוך שנים ספורות, הרובוטים ההומנואידיים יהפכו למוצר הצריכה המשמעותי בהיסטוריה האנושית.
אפשר לא להסכים עם מאסק, אפשר להתווכח איתו, אבל אי אפשר לקחת ממנו את הגאונות והחזון. אחרי מספר אקזיטים, אחרי שהפך את הרכבים החשמליים לעובדה, אחרי שהוא מקדם את מהפכת הרכבים האוטונומיים בלה, אחרי שהרים חברת חלל מצליחה שאמורה להביא אותנו לחלל כאילו זו היתה נסיעה מתל אביב לאילת, חייבים להגיד שיש לו קבלות. הוא חולם ומקיים ולכן כדאי לקחת את הדברים שלו ברצינות.
למעשה, עכשיו יותר ברצינות מבעבר. אחרי שתמך בדונלד טראמפ בתקופת הקמפיין ואחרי ניצחונו של טראמפ ברור כי מאסק ימלא תפקיד מאוד חשוב בכלכלה האמריקאית ומעבר. הוא הרבה יותר מיועץ לנשיא, הוא הרבה יותר מאחראי על היעילות הממשלתית. הוא סוג של "משנה לנשיא". כל חזון וחלום שהוא ירצה לקדם כנראה יקודמו.
"כל אחד ירצה את הR2-D2 הפרטי שלו," הצהיר מאסק בראיון. הדימוי הקולנועי הזה אינו מקרי - מאסק מאמין שהרובוטים ישתלבו בחיינו בדיוק כמו בסרטי המדע הבדיוני של מלחמת הכוכבים.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- X של מאסק מראה סימני התאוששות - ההכנסות עולות, אבל הדרך לאיזון עוד ארוכה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רובוטים מלחמת הכוכבים
המספרים שמציגה טסלה מפתיעים: מכמה אלפי רובוטים ב-2025, החברה מתכננת לזנק לייצור של חצי מיליון יחידות כבר ב-2027. תוכנית שאפתנית שמשאירה את תחזיות האנליסטים השמרניות הרחק מאחור.
בעוד שרוב העולם מתמקד במירוץ המכוניות האוטונומיות, נראה שטסלה מהמרת על מהפכה גדולה הרבה יותר. החברה אמנם מבטיחה שירות מוניות אוטונומי עד סוף 2025, אך זו רק ההתחלה. המטרה האמיתית של מאסק היא להגיע ליחס של שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. חזון שנשמע כמו מדע בדיוני, אך לפי התוכניות של טסלה, עשוי להתממש מהר מהצפוי.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תאושר? עסקת נטפליקס-וורנר בעיניים תחרותיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
200,000 רובוטים עד 2035
בדויטשה בנק צופים מכירות של 200,000 רובוטים בשנה עד 2035. טסלה, לעומת זאת, מתכננת להגיע למספרים כאלה כבר ב-2026, ולהכפיל אותם פי עשר בשנה שלאחר מכן.
המשמעות הכלכלית של מהפכה כזו עצומה. "בעולם עם כל כך הרבה רובוטים, המושג 'כסף' עצמו ישתנה," טוען מאסק, מרמז על עידן של שפע חסר תקדים. טכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה, שכבר מיושמת במערכת הנהיגה האוטונומית שלה, צפויה לעבור התאמה לרובוטים ההומנואידיים. לפי מאסק, כבר בתחילת 2025 המערכת תנהג טוב יותר מבני אדם.
כוח עבודה זול ובלתי מוגבל
הרעיון המהפכני מאחורי התוכנית פשוט: כוח עבודה רובוטי זול ובלתי מוגבל יכול להעלות את רמת החיים של כולם. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא מהפכה חברתית-כלכלית. השאלה המעניינת היא לא רק האם טסלה תצליח לעמוד ביעדי הייצור השאפתניים, אלא כיצד חברה שלמה תסתגל לחיים לצד מיליוני רובוטים הומנואידיים.
מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג מסכים גם כן. לדבריו, "עידן הרובוטיקה" עומד בפתח, והוא צפוי להיות "התעשייה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהעולם ראה מעודו".
העולם עומד בפני מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים, וטסלה מתכוונת להוביל אותה. השאלה, לפחות לפי אילון מאסק,היא כנראה לא אם זה יקרה, אלא מתי. האם אנחנו באמת מוכנים לעידן שבו רובוטים יהיו חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו? לפי מאסק, אין לנו ברירה אלא להתכונן - העתיד הזה קרוב יותר ממה שחשבנו.
- 4.בשביל מה בכלל צריך בני אדם (ל"ת)בן 09/01/2025 22:42הגב לתגובה זו
- 3.אני בעד בתנאי שרובוט יחליף את יריב לוין (ל"ת)אריאל 09/01/2025 21:39הגב לתגובה זו
- 2.אורי 09/01/2025 21:25הגב לתגובה זואין עדיין מכונות שיודעות לקטוף תפוזים מהעץ או מכונות שיודעות לבנות בניין פשוט בתנאי שטח פשוטים לבד אז רובוטים דמויי אדם נשמע כמו גימיק בלבד ולא משהו שימושי מספיק
- 1.טסלה הולכת להגיע ל600 דולר את מחצית השנה הקרובה. ומעל 1000 עד סוף השנה (ל"ת)משקיע 09/01/2025 21:09הגב לתגובה זו
- האנליסטים לא בכיוון (ל"ת)מסכים לגמרי 09/01/2025 21:13הגב לתגובה זו
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
משקיעים AIלקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל
גבוה וינדנד את הסנטימנט
שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.
המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.
הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה
יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.
פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.
