טסלה רובוט
צילום: טוויטר

יותר רובוטים מבני אדם - החזון של אילון מאסק

מנכ"ל טסלה חושף את התוכנית: מאלפי רובוטים ב-2025 לחצי מיליון ב-2027, היעד הסופי הוא שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. המשקיעים עדיין לא מבינים את גודל המהפכה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה


העולם מתקדם במהירות לעבר עידן חדש של אוטומציה, וטסלה, בהובלת אילון מאסק, מובילה את המהפכה עם חזון מפתיע: לא רכבים אוטונומיים יהיו המוצר המשמעותי הבא, אלא דווקא רובוטים אנושיים. בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס השבוע הציג מאסק תחזית שיש שיכנו מלחיצה: בתוך שנים ספורות, הרובוטים ההומנואידיים יהפכו למוצר הצריכה המשמעותי בהיסטוריה האנושית. 


אפשר לא להסכים עם מאסק, אפשר להתווכח איתו, אבל אי אפשר לקחת ממנו את הגאונות והחזון. אחרי מספר אקזיטים, אחרי שהפך את הרכבים החשמליים לעובדה, אחרי שהוא מקדם את מהפכת הרכבים האוטונומיים בלה, אחרי שהרים חברת חלל מצליחה שאמורה להביא אותנו לחלל כאילו זו היתה נסיעה מתל אביב לאילת, חייבים להגיד שיש לו קבלות. הוא חולם ומקיים ולכן כדאי לקחת את הדברים שלו ברצינות.


למעשה, עכשיו יותר ברצינות מבעבר. אחרי שתמך בדונלד טראמפ בתקופת הקמפיין ואחרי ניצחונו של טראמפ ברור כי מאסק ימלא תפקיד מאוד חשוב בכלכלה האמריקאית ומעבר. הוא הרבה יותר מיועץ לנשיא, הוא הרבה יותר מאחראי על היעילות הממשלתית. הוא סוג של "משנה לנשיא".  כל חזון וחלום שהוא ירצה לקדם כנראה יקודמו.


"כל אחד ירצה את הR2-D2 הפרטי שלו," הצהיר מאסק בראיון. הדימוי הקולנועי הזה אינו מקרי - מאסק מאמין שהרובוטים ישתלבו בחיינו בדיוק כמו בסרטי המדע הבדיוני של מלחמת הכוכבים.


    רובוטים מלחמת הכוכבים


המספרים שמציגה טסלה מפתיעים: מכמה אלפי רובוטים ב-2025, החברה מתכננת לזנק לייצור של חצי מיליון יחידות כבר ב-2027. תוכנית שאפתנית שמשאירה את תחזיות האנליסטים השמרניות הרחק מאחור.


בעוד שרוב העולם מתמקד במירוץ המכוניות האוטונומיות, נראה שטסלה מהמרת על מהפכה גדולה הרבה יותר. החברה אמנם מבטיחה שירות מוניות אוטונומי עד סוף 2025, אך זו רק ההתחלה. המטרה האמיתית של מאסק היא להגיע ליחס של שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. חזון שנשמע כמו מדע בדיוני, אך לפי התוכניות של טסלה, עשוי להתממש מהר מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"




200,000 רובוטים עד 2035



בדויטשה בנק צופים מכירות של 200,000 רובוטים בשנה עד 2035. טסלה, לעומת זאת, מתכננת להגיע למספרים כאלה כבר ב-2026, ולהכפיל אותם פי עשר בשנה שלאחר מכן.


המשמעות הכלכלית של מהפכה כזו עצומה. "בעולם עם כל כך הרבה רובוטים, המושג 'כסף' עצמו ישתנה," טוען מאסק, מרמז על עידן של שפע חסר תקדים. טכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה, שכבר מיושמת במערכת הנהיגה האוטונומית שלה, צפויה לעבור התאמה לרובוטים ההומנואידיים. לפי מאסק, כבר בתחילת 2025 המערכת תנהג טוב יותר מבני אדם.


כוח עבודה זול ובלתי מוגבל


הרעיון המהפכני מאחורי התוכנית פשוט: כוח עבודה רובוטי זול ובלתי מוגבל יכול להעלות את רמת החיים של כולם. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא מהפכה חברתית-כלכלית. השאלה המעניינת היא לא רק האם טסלה תצליח לעמוד ביעדי הייצור השאפתניים, אלא כיצד חברה שלמה תסתגל לחיים לצד מיליוני רובוטים הומנואידיים.


מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג מסכים גם כן. לדבריו, "עידן הרובוטיקה" עומד בפתח, והוא צפוי להיות "התעשייה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהעולם ראה מעודו". 


העולם עומד בפני מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים, וטסלה מתכוונת להוביל אותה. השאלה, לפחות לפי אילון מאסק,היא כנראה לא אם זה יקרה, אלא מתי. האם אנחנו באמת מוכנים לעידן שבו רובוטים יהיו חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו? לפי מאסק, אין לנו ברירה אלא להתכונן - העתיד הזה קרוב יותר ממה שחשבנו.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בשביל מה בכלל צריך בני אדם (ל"ת)
    בן 09/01/2025 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני בעד בתנאי שרובוט יחליף את יריב לוין (ל"ת)
    אריאל 09/01/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורי 09/01/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
    אין עדיין מכונות שיודעות לקטוף תפוזים מהעץ או מכונות שיודעות לבנות בניין פשוט בתנאי שטח פשוטים לבד אז רובוטים דמויי אדם נשמע כמו גימיק בלבד ולא משהו שימושי מספיק
  • 1.
    טסלה הולכת להגיע ל600 דולר את מחצית השנה הקרובה. ומעל 1000 עד סוף השנה (ל"ת)
    משקיע 09/01/2025 21:09
    הגב לתגובה זו
  • האנליסטים לא בכיוון (ל"ת)
    מסכים לגמרי 09/01/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?

ירידה בביקוש לחיסוני קורונה, לחץ פוליטי גובר וקיצוץ חד בהכנסות דוחפים את מודרנה למאבק על יציבות, בזמן שהיא מנסה לבנות מחדש את עתידה סביב חיסונים עונתיים וטיפולי mRNA לסרטן

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מודרנה קורונה

מודרנה Moderna 6.08%  נכנסה לשנת 2025 במצב שאיש בחברה לא ציפה לו. אחרי שהייתה אחד השמות המנצחים של תקופת הקורונה, היא מוצאת את עצמה היום בראש טבלת המניות הנמכרות בחסר ביותר במדד S&P 500. כלומר יותר ויותר משקיעים מהמרים שהמניה תמשיך לרדת.


שיעורי ההתחסנות לקורונה בארה״ב ממשיכים לרדת, למרות שהנגיף לא נעלם. לפי נתוני בנק ההשקעות ג׳פריס, מספר המתחסנים נמוך בכ־24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זה לא נובע ממחסור בחיסונים, אלא מירידה בביקוש, תופעה שמכונה בשוק "עייפות חיסונים". גם הסנטימנט הציבורי לא עוזר. שר הבריאות של ארה״ב, רוברט קנדי ג׳וניור, דמות מובילה במחנה הספקנות נגד חיסונים, מצנן את האמון של הציבור בהמלצות הממשל. צעדים של משרדי הממשלה, כמו החלשת המלצות החיסון והצהרות של ה־CDC שלא שוללות קשר בין חיסוני תינוקות לאוטיזם, רק מגבירים את חוסר־הוודאות.


לצד ההשפעות הפוליטיות, השנה התווספו עיכובים בשרשרת האספקה. רופאי ילדים דיווחו שהם חיכו למשלוחים שהגיעו מאוחר, מה שדחק חלק מההורים לדחות חיסונים. אמנם העיכוב נפתר, אבל השפעתו על תחילת העונה הייתה ברורה.


רווחים של יותר מ-600 מיליון דולר

מאז תחילת השנה איבדה מניית מודרנה כ־43% מערכה, ושבה לרמות שנראו בפברואר 2020, לפני פריצת הקורונה. לפי חברת המחקר S3 Partners, מוכרי השורט רשמו רווחים לא ממומשים של יותר מ־600 מיליון דולר על מניית החברה השנה.


הצניחה במניה מדגישה עד כמה המציאות של מודרנה השתנתה מאז ימי הקורונה. אז היא נהנתה מביקוש ממשלתי אדיר ומהכנסות שכמעט לא היו להן תקדימים בענף, תקופה שהפכה את המנכ״ל סטפן בנסל לדמות בולטת. אבל החל מ־2023 החברה כבר לא רווחית, וההכנסות שלה הצטמצמו בלמעלה מ־80%, כשהביקוש לחיסוני קורונה נשחק במהירות.