טסלה רובוט
צילום: טוויטר

יותר רובוטים מבני אדם - החזון של אילון מאסק

מנכ"ל טסלה חושף את התוכנית: מאלפי רובוטים ב-2025 לחצי מיליון ב-2027, היעד הסופי הוא שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. המשקיעים עדיין לא מבינים את גודל המהפכה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה


העולם מתקדם במהירות לעבר עידן חדש של אוטומציה, וטסלה, בהובלת אילון מאסק, מובילה את המהפכה עם חזון מפתיע: לא רכבים אוטונומיים יהיו המוצר המשמעותי הבא, אלא דווקא רובוטים אנושיים. בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס השבוע הציג מאסק תחזית שיש שיכנו מלחיצה: בתוך שנים ספורות, הרובוטים ההומנואידיים יהפכו למוצר הצריכה המשמעותי בהיסטוריה האנושית. 


אפשר לא להסכים עם מאסק, אפשר להתווכח איתו, אבל אי אפשר לקחת ממנו את הגאונות והחזון. אחרי מספר אקזיטים, אחרי שהפך את הרכבים החשמליים לעובדה, אחרי שהוא מקדם את מהפכת הרכבים האוטונומיים בלה, אחרי שהרים חברת חלל מצליחה שאמורה להביא אותנו לחלל כאילו זו היתה נסיעה מתל אביב לאילת, חייבים להגיד שיש לו קבלות. הוא חולם ומקיים ולכן כדאי לקחת את הדברים שלו ברצינות.


למעשה, עכשיו יותר ברצינות מבעבר. אחרי שתמך בדונלד טראמפ בתקופת הקמפיין ואחרי ניצחונו של טראמפ ברור כי מאסק ימלא תפקיד מאוד חשוב בכלכלה האמריקאית ומעבר. הוא הרבה יותר מיועץ לנשיא, הוא הרבה יותר מאחראי על היעילות הממשלתית. הוא סוג של "משנה לנשיא".  כל חזון וחלום שהוא ירצה לקדם כנראה יקודמו.


"כל אחד ירצה את הR2-D2 הפרטי שלו," הצהיר מאסק בראיון. הדימוי הקולנועי הזה אינו מקרי - מאסק מאמין שהרובוטים ישתלבו בחיינו בדיוק כמו בסרטי המדע הבדיוני של מלחמת הכוכבים.


    רובוטים מלחמת הכוכבים


המספרים שמציגה טסלה מפתיעים: מכמה אלפי רובוטים ב-2025, החברה מתכננת לזנק לייצור של חצי מיליון יחידות כבר ב-2027. תוכנית שאפתנית שמשאירה את תחזיות האנליסטים השמרניות הרחק מאחור.


בעוד שרוב העולם מתמקד במירוץ המכוניות האוטונומיות, נראה שטסלה מהמרת על מהפכה גדולה הרבה יותר. החברה אמנם מבטיחה שירות מוניות אוטונומי עד סוף 2025, אך זו רק ההתחלה. המטרה האמיתית של מאסק היא להגיע ליחס של שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. חזון שנשמע כמו מדע בדיוני, אך לפי התוכניות של טסלה, עשוי להתממש מהר מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"




200,000 רובוטים עד 2035



בדויטשה בנק צופים מכירות של 200,000 רובוטים בשנה עד 2035. טסלה, לעומת זאת, מתכננת להגיע למספרים כאלה כבר ב-2026, ולהכפיל אותם פי עשר בשנה שלאחר מכן.


המשמעות הכלכלית של מהפכה כזו עצומה. "בעולם עם כל כך הרבה רובוטים, המושג 'כסף' עצמו ישתנה," טוען מאסק, מרמז על עידן של שפע חסר תקדים. טכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה, שכבר מיושמת במערכת הנהיגה האוטונומית שלה, צפויה לעבור התאמה לרובוטים ההומנואידיים. לפי מאסק, כבר בתחילת 2025 המערכת תנהג טוב יותר מבני אדם.


כוח עבודה זול ובלתי מוגבל


הרעיון המהפכני מאחורי התוכנית פשוט: כוח עבודה רובוטי זול ובלתי מוגבל יכול להעלות את רמת החיים של כולם. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא מהפכה חברתית-כלכלית. השאלה המעניינת היא לא רק האם טסלה תצליח לעמוד ביעדי הייצור השאפתניים, אלא כיצד חברה שלמה תסתגל לחיים לצד מיליוני רובוטים הומנואידיים.


מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג מסכים גם כן. לדבריו, "עידן הרובוטיקה" עומד בפתח, והוא צפוי להיות "התעשייה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהעולם ראה מעודו". 


העולם עומד בפני מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים, וטסלה מתכוונת להוביל אותה. השאלה, לפחות לפי אילון מאסק,היא כנראה לא אם זה יקרה, אלא מתי. האם אנחנו באמת מוכנים לעידן שבו רובוטים יהיו חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו? לפי מאסק, אין לנו ברירה אלא להתכונן - העתיד הזה קרוב יותר ממה שחשבנו.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בשביל מה בכלל צריך בני אדם (ל"ת)
    בן 09/01/2025 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני בעד בתנאי שרובוט יחליף את יריב לוין (ל"ת)
    אריאל 09/01/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורי 09/01/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
    אין עדיין מכונות שיודעות לקטוף תפוזים מהעץ או מכונות שיודעות לבנות בניין פשוט בתנאי שטח פשוטים לבד אז רובוטים דמויי אדם נשמע כמו גימיק בלבד ולא משהו שימושי מספיק
  • 1.
    טסלה הולכת להגיע ל600 דולר את מחצית השנה הקרובה. ומעל 1000 עד סוף השנה (ל"ת)
    משקיע 09/01/2025 21:09
    הגב לתגובה זו
  • האנליסטים לא בכיוון (ל"ת)
    מסכים לגמרי 09/01/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.