טסלה רובוט
צילום: טוויטר

יותר רובוטים מבני אדם - החזון של אילון מאסק

מנכ"ל טסלה חושף את התוכנית: מאלפי רובוטים ב-2025 לחצי מיליון ב-2027, היעד הסופי הוא שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. המשקיעים עדיין לא מבינים את גודל המהפכה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה


העולם מתקדם במהירות לעבר עידן חדש של אוטומציה, וטסלה, בהובלת אילון מאסק, מובילה את המהפכה עם חזון מפתיע: לא רכבים אוטונומיים יהיו המוצר המשמעותי הבא, אלא דווקא רובוטים אנושיים. בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס השבוע הציג מאסק תחזית שיש שיכנו מלחיצה: בתוך שנים ספורות, הרובוטים ההומנואידיים יהפכו למוצר הצריכה המשמעותי בהיסטוריה האנושית. 


אפשר לא להסכים עם מאסק, אפשר להתווכח איתו, אבל אי אפשר לקחת ממנו את הגאונות והחזון. אחרי מספר אקזיטים, אחרי שהפך את הרכבים החשמליים לעובדה, אחרי שהוא מקדם את מהפכת הרכבים האוטונומיים בלה, אחרי שהרים חברת חלל מצליחה שאמורה להביא אותנו לחלל כאילו זו היתה נסיעה מתל אביב לאילת, חייבים להגיד שיש לו קבלות. הוא חולם ומקיים ולכן כדאי לקחת את הדברים שלו ברצינות.


למעשה, עכשיו יותר ברצינות מבעבר. אחרי שתמך בדונלד טראמפ בתקופת הקמפיין ואחרי ניצחונו של טראמפ ברור כי מאסק ימלא תפקיד מאוד חשוב בכלכלה האמריקאית ומעבר. הוא הרבה יותר מיועץ לנשיא, הוא הרבה יותר מאחראי על היעילות הממשלתית. הוא סוג של "משנה לנשיא".  כל חזון וחלום שהוא ירצה לקדם כנראה יקודמו.


"כל אחד ירצה את הR2-D2 הפרטי שלו," הצהיר מאסק בראיון. הדימוי הקולנועי הזה אינו מקרי - מאסק מאמין שהרובוטים ישתלבו בחיינו בדיוק כמו בסרטי המדע הבדיוני של מלחמת הכוכבים.


    רובוטים מלחמת הכוכבים


המספרים שמציגה טסלה מפתיעים: מכמה אלפי רובוטים ב-2025, החברה מתכננת לזנק לייצור של חצי מיליון יחידות כבר ב-2027. תוכנית שאפתנית שמשאירה את תחזיות האנליסטים השמרניות הרחק מאחור.


בעוד שרוב העולם מתמקד במירוץ המכוניות האוטונומיות, נראה שטסלה מהמרת על מהפכה גדולה הרבה יותר. החברה אמנם מבטיחה שירות מוניות אוטונומי עד סוף 2025, אך זו רק ההתחלה. המטרה האמיתית של מאסק היא להגיע ליחס של שלושה עד ארבעה רובוטים לכל אדם. חזון שנשמע כמו מדע בדיוני, אך לפי התוכניות של טסלה, עשוי להתממש מהר מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"




200,000 רובוטים עד 2035



בדויטשה בנק צופים מכירות של 200,000 רובוטים בשנה עד 2035. טסלה, לעומת זאת, מתכננת להגיע למספרים כאלה כבר ב-2026, ולהכפיל אותם פי עשר בשנה שלאחר מכן.


המשמעות הכלכלית של מהפכה כזו עצומה. "בעולם עם כל כך הרבה רובוטים, המושג 'כסף' עצמו ישתנה," טוען מאסק, מרמז על עידן של שפע חסר תקדים. טכנולוגיית הבינה המלאכותית של החברה, שכבר מיושמת במערכת הנהיגה האוטונומית שלה, צפויה לעבור התאמה לרובוטים ההומנואידיים. לפי מאסק, כבר בתחילת 2025 המערכת תנהג טוב יותר מבני אדם.


כוח עבודה זול ובלתי מוגבל


הרעיון המהפכני מאחורי התוכנית פשוט: כוח עבודה רובוטי זול ובלתי מוגבל יכול להעלות את רמת החיים של כולם. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא מהפכה חברתית-כלכלית. השאלה המעניינת היא לא רק האם טסלה תצליח לעמוד ביעדי הייצור השאפתניים, אלא כיצד חברה שלמה תסתגל לחיים לצד מיליוני רובוטים הומנואידיים.


מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג מסכים גם כן. לדבריו, "עידן הרובוטיקה" עומד בפתח, והוא צפוי להיות "התעשייה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהעולם ראה מעודו". 


העולם עומד בפני מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים, וטסלה מתכוונת להוביל אותה. השאלה, לפחות לפי אילון מאסק,היא כנראה לא אם זה יקרה, אלא מתי. האם אנחנו באמת מוכנים לעידן שבו רובוטים יהיו חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו? לפי מאסק, אין לנו ברירה אלא להתכונן - העתיד הזה קרוב יותר ממה שחשבנו.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בשביל מה בכלל צריך בני אדם (ל"ת)
    בן 09/01/2025 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני בעד בתנאי שרובוט יחליף את יריב לוין (ל"ת)
    אריאל 09/01/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורי 09/01/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
    אין עדיין מכונות שיודעות לקטוף תפוזים מהעץ או מכונות שיודעות לבנות בניין פשוט בתנאי שטח פשוטים לבד אז רובוטים דמויי אדם נשמע כמו גימיק בלבד ולא משהו שימושי מספיק
  • 1.
    טסלה הולכת להגיע ל600 דולר את מחצית השנה הקרובה. ומעל 1000 עד סוף השנה (ל"ת)
    משקיע 09/01/2025 21:09
    הגב לתגובה זו
  • האנליסטים לא בכיוון (ל"ת)
    מסכים לגמרי 09/01/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

HSBC
צילום: יונתן גורודישר

הערעור נדחה: HSBC תרשום הוצאה של 1.1 מיליארד דולר בעקבות פרשת מיידוף

בית המשפט העליון בלוקסמבורג דחה חלק מערעור שהגישה הבנק על תביעת קרן Herald Fund SPC, שטענה לאובדן ניירות ערך וכספים בפרשת ההונאה ההיסטורית של ברנרד מיידוף. הבנק הודיע כי ירשום הפרשה חד-פעמית שתפגע בתוצאות הרבעון השלישי

רן קידר |
נושאים בכתבה HSBC ברני מיידוף

בנק HSBC HSBC Holdings plc 1.12%  , מהבנקים הגדולים בעולם, הודיע כי ירשום הפרשה חשבונאית של 1.1 מיליארד דולר בדוחותיו לרבעון השלישי של 2025, בעקבות החלטת בית המשפט בלוקסמבורג שדחתה את ערעורו במסגרת תיק משפטי מתמשך הקשור לפרשת ההונאה של ברנרד מיידוף, פרשת הפונזי הגדולה בהיסטוריה. 

ההליך המשפטי נמשך מאז שנת 2009, אז הגישה קרן Herald Fund SPC, שהייתה אחת המשקיעות בקרנות שניהל מיידוף, תביעה נגד היחידה הלוקסמבורגית של HSBC בדרישה להשבת ניירות ערך וכספים שנעלמו במסגרת ההונאה. הקרן טענה כי הבנק, ששימש כנאמן וכמנהל שירותים פיננסיים עבור מספר קרנות שהשקיעו אצל מיידוף, לא מילא את חובתו להגן על הנכסים שהופקדו בידיו. 

בהחלטתו האחרונה, שניתנה ביום שישי האחרון, דחה בית המשפט את ערעור הבנק בכל הנוגע להשבת ניירות הערך, אך קיבל את הערעור לגבי רכיב נוסף של השבת המזומנים. כתוצאה מהפסיקה, הודיע HSBC כי הוא מתכנן להגיש ערעור נוסף לבית המשפט לערעורים של לוקסמבורג, ובמקרה של דחייה גם שם, הוא יערער על סכום הפיצוי עצמו בהליכים נוספים. בנק HSBC ציין כי הסכום שנקבע כעת הוא בגדר הערכה בלבד, וכי “ההשפעה הכספית הסופית עשויה להיות שונה באופן מהותי, בהתאם לתוצאות ההליכים העתידיים”. 

על פי דוחות הביניים של הבנק שפורסמו ביולי, קרן Herald דרשה השבה של ניירות ערך וכספים בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר בתוספת ריבית, או לחלופין פיצוי בגובה 5.6 מיליארד דולר בתוספת ריבית. הבנק ציין כי ההפרשה החדשה תשפיע על יחס ההון העצמי הליבה (CET1) של הקבוצה בכ־0.15%, אך לא צפויה לערער את יציבותו הפיננסית. לפני ההפרשה עמד היחס על 14.6%, ובתחזיות המעודכנות הוא צפוי לרדת ל־14.4% ברבעון השלישי. 

כתוצאה מכך, מניית HSBC ירדה במסחר המוקדם בוול סטריט בכ-2%, אך הירידות התמתנו ל-0.6%. האנליסטים מציינים כי אף שמדובר בהפרשה חריגה, השפעתה צפויה להיות בעיקר תדמיתית ולא תפעולית. לוריין טאן, מנהלת תחום מחקר המניות באסיה בחברת Morningstar, העריכה כי “ההוצאה החד-פעמית לא תשפיע על פעילות הליבה של הבנק, אך עשויה להעיב על הסנטימנט, בעיקר משום שהשוק קיווה לראות את סיום ההפרשות הקשורות לתיקים היסטוריים”.