אירו דולר - עליות בטווח הקצר ירידות בארוך
מזה שבועות מספר אני תומך נלהב בעוצמתו של הדולר שהיתה אמורה, להערכתי, לקבל ביטוי ממשי. שבירתה מטה של רמת 1.2730 דולר ליורו הוציאה לדרך תהליך שרק שקיבל תאוצה והסתיים ברמת היעד אליה כיוננתי. 1.2000 דולר ליורו. בפועל היתה הבלימה ברמת 1.2010. לא משמעותי כלל ועיקר. השאלה המרכזית היא לגבי המשך הדרך וכאן יש לעשות הבחנה ברורה בין ההתנהלות ארוכת הטווח לזו הקצרה.
בטווח הארוך
בטווח הארוך ישנם מספר מרכיבים שחוברים יחד כדי להעלות את הסבירות ולפיה רמת 1.2010 דולר ליורו שנקבעה לפני ימים מספר אינה בבחינת התחתית האחרונה:
1. כפי שאפשר לראות בגרף העמודות השבועי המצורף, המגמה המשנית היא מגמת ירידה ברורה. מגמות משנית נמשכות פרקי זמן של מספר שבועות עד מספר חודשים ובמרבית המקרים נוטות להסתיים תוך בחינה חוזרת של התחתית האחרונה. כפי שאפשר לראות על הגרף, רמת 1.2010 דולר ליורו זוהרת בבדידותה וכדי שמגמת הירידה תסתיים, אמורה רמה זו להיבדק פעם אחת נוספת לפחות.
2. המומנטום - מבט מהיר על שני מדדי עוצמה כגון מדד העוצמה היחסית rsi ומדד החפיפה סטייה macd מלמדים שהמומנטום שלילי. שלילי ברמה כזאת שהמדדים לא ביקרו ברמות כה נמוכות מזה פרק זמן רב. במרבית המקרים, מומנטום שלילי כזה מעיד על המשך המגמה.
3. קו המגמה העולה אותו אפשר לראות עד הגרף, תמך את מגמת העלייה הארוכה של היורו. מגמה זו החלה בשלהי 2001 ונמשכה עד לתחילת 2005. שבירתו של קו המגמה מעלה את הסבירות ולפיה כל המהלך האמור עומד לתיקון מה שמציב את רמת 1.1600 דולר ליורו כיעד סביר לחלוטין.
4. הממוצעים הנעים. שימו לב לשלושת הממוצעים הנעים שעל הגרף. מעבר לכל מאפייני החולשה שהם מקפלים בתוכם בולט משהו מהותי למדי. השיפוע שלהם. שלושת הממוצעים הנעים החובקים שלושה טווחי זמן שונים מלמדים רק על דבר אחד. מומנטום שלילי.
בחינה של הדינמיקה ארוכת הטווח מלמדת שהיורו אמור להמשיך ולהיחלש ויעד מחירים של 1.1600 דולר ליורו אינו בבחינת חלום רחוק.
בטווח הקצר
בטווח הקצר חווה היורו צלילת בז שהחלה ברמת 1.3120 והסתיימה ברמת 1.2010. כפי שמסתמן כרגע עומד מהלך זה לעבור תיקון טכני. חיתוך התיקון בדרך המקובלת מעלה את הסבירות ולפיה פוטנציאל ההתחזקות של היורו מצוי ברמות שבין 1.24-1.26 דולר ליורו. לאחר מכן, אם לא יהיו שינויים מהותיים, אפשר יהיה לצפות לחידוש מגמת הירידה עד ליעד בו נקבתי.
מסקנות
אפשר לסמן את רמת 1.2010 כרמת השפל לטווח של השבועות הקרובים. הצפי הוא שהתקופה הקרובה תעמוד בסימן תיקון טכני שהפוטנציאל המקסימלי שלו מצוי בין 1.24-1.26 דולר ליורו. בטווח הארוך עדיין לא ראינו את התחתית האחרונה כאשר רמת 1.1600 היא יעד סביר לגמרי.
* הערת אזהרה: המסחר במט"ח מסוכן על רקע התנודתיות הגבוהה והמינופים הגבוהים הנהוגים בשווקים אלו. הפעילות חייבת להיות מוגדרת ומדויקת בנקודות ספציפיות וכל פעולה חייבת להיות מגובה על ידי הוראה צמודה לקטיעת הפסד שלא תעלה של עשיריות בודדות של אחוזים ממחיר הקנייה
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*** הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
