בוטלו השיבושים בנתב"ג

ועד עובדי רשות שדות התעופה החליט שלא לשבש את הפעילות בנמל התעופה עקב הודעת האוצר על ישיבה דחופה בנושא. יותר משנה לאחר סיכום ההסכם, לא הגיע לרשות האישור המיוחל

לבקשת מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, הסכימה נציגות העובדים לדחות את העיצומים שהיו מתוכננים להתקיים היום בצהריים בנמל התעופה בן-גוריון.

זאת, כך נמסר, מתוך רצון להגיע לפתרון מוסכם בפגישה שתתקיים הערב בין הנהלת הרשות לנציגי האוצר."חיכינו שנה. לא יקרה שום דבר אם נמתין שבוע נוסף. בעיקר לאחר שבפגישה עם גבי אופיר וההנהלה נמסר לנו, כי האוצר מתכוון הפעם, ברצינות, למצוא פתרונות לבעיית הפקחים, בפגישה הערב בין ההנהלה והאוצר", כך מסרו נציגי ועד העובדים.

גם נציגי פקחי הטיסה בוועד העובדים החליטו הבוקר להיענות לבקשתו של מנכ"ל הרשות, גבי אופיר, ולדחות את הפעולות הארגוניות שהיו גורמות לשיבושים בטרמינל 3, כדי לתת סיכוי לפגישה בין האוצר והנהלת הרשות, שתתקיים הערב. "המאבק הוא על תקנים חסרים ושעות העבודה הארוכות של פקחי הטיסה. המסכנים את בטיחות המטוסים הממריאים ונוחתים. אנו קוראים לאוצר לא להמתין עד שתתרחש תאונה אווירית, חס וחלילה, אנו אחראים לבטיחות הציבור ולכן אנו מתריעים מראש על הסכנות", אמר נציג פקחי הטיסה בוועד העובדים.ההסכם של פקחי הטיסה, שסוכם עם הנהלת הרשות לפני שנה, קובע כי פקחי הטיסה מצטרפים לתוכנית ההתייעלות של הרשות - לפיה הם יצטרכו לעבוד יותר שעות. בתמורה הסכימה ההנהלה שסעיפים שונים במשכורות פקחי הטיסה, שהיום אינם מחושבים לצורכי פנסיה, יצורפו לחישובים הפנסיוניים שלהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.94%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.