הכללית תנבא התדרדרות של חולים במערכות המידע
שירותי בריאות כללית החלה ביישום ניסיוני של פרוייקט IT חלוצי בתחום הרפואה המונעת, והוא ייכנס ליישום מלא עד תחילת שנת 2006, כך הודיע המנכ"ל זאב וורמברנד, לקראת כנס אילא שיתקיים בתחילת אפריל.
הפרוייקט מבוסס על כריית מידע (Data Mining) ומאפשר לחזות התדרדרות רפואית של חברי הקופה. בדומה לבנקים וחברות אשראי אשר בונות פרופיל לקוחות שירותי בריאות כללית בנתה פרופיל לקוח הכולל מגוון משתנים רפואיים ודמוגרפיים. על בסיס פרופיל לקוח זה פותח מודל סטטיסטי המאפשר לאתר מטופלים הנמצאים בסיכון להתדרדרות במצבם.
באמצעות מודל זה נתן להתמקד ולשפר את איכות הטיפול באוכלוסייה.
לדברי וורמברד תקציב ה-IT בשירותי בריאות כללית עומד על כ-200 מיליון שקלים, המהווים 1.3 אחוזים מההוצאות התפעוליות. "ה-IT מאפשר לספק רפואה נכונה יותר, ולהצביע על תהליכים אותם ניתן לייעל. מערכות ה-IT מסייעות לנו לקבל כלים, למצות טוב יותר את המידע הרפואי האצור אצלנו, ולטייב את השירות הרפואי. אצלנו, יש חשיבות לאמרה לפיה 'הלקוח הוא במרכז', יותר מבכל מקום אחר."
זאב וורמברנד, מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אמר "אנו קופה מאד גדולה. למרות זאת, חשוב להדגיש שהכל צריך להיעטף בטיפול אישי. יש לנו מדי שנה, 70 מיליון מפגשים פיזיים, של מטפל-מטופל. זאת, בנוסף לעוד 12 מיליון שיחות בקול סנטר. במפגשים הללו יש שני רכיבים חשובים, האיכות הרפואית, ואיכות השירות. ה- IT מסייע לשפר את שני ממדים אלו. בנוסף, הרפואה עצמה הולכת לכיוון יותר טכנולוגי, יותר גנטיקה, יותר ניתוחים לא פולשניים, רפואה זעירה, הרבה מידע הקשור לדימות כגון: CT, MRI, שינוע המידע. גם הטיפולים הופכים למורכבים יותר, וכן כל נושא ההשתלות. כל זה מחייב שיפור מתמיד במערכות המידע שלנו, כחלק מההתייעלות וההתקדמות הטכנולוגית".
זאב וורמברנד ישתתף בכנס אילא השנתי אשר יתקיים ב 5.4.05 וידבר על חשיבות הכנסת הרשומה הרפואית למערכת הבריאות בישראל.

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?
הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.
למה נועד הפטור?
להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.
מה החשש של הקמעונאים?
תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.
טענת המתנגדים העיקרית?
אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.
הצרכנים באמת יחסכו?
כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.
מי ירוויח הכי הרבה?
עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.
איך דואר ישראל יתמודד?
כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.
מה עם נקודות איסוף?
יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.
השפעה על חברות ישראליות?
פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.
כמה המדינה תפסיד?
כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.
יש קשר פוליטי?
רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.
עמדת אתרי הסחר הישראליים?
חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.
יש חלופות טובות יותר?
פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.
מתי זה נכנס לתוקף?
צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.
מה אומר הדרג המקצועי?
התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.
ילכו לבג"ץ?
איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.
