ירידה ריאלית של 6.7% ביצוא ההיי טק ברבעון הראשון
לאחר 5 רבעונים רצופים של גידול, חלה בחודשים ינואר-פברואר 2005 ירידה ריאלית של 6.7% ביצוא ההיי-טק, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון של 2004. יצוא ההייטק הסתכם בחודשים הראשונים של השנה ב-1.6 מיליארד דולרים. כך מסר היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בנושא מצב היצוא התעשייתי.
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי הירידה בהיקפי היצוא של קבוצת ענפי ההייטק, משקפת ירידה ביצוא של כל ענפי הקבוצה, למעט ענף הרכיבים האלקטרונים, אשר רשם קיפאון ביצוא. בתוך כך, ירידה חדה של 17% נרשמה ביצוא ענפי כלי הטייס ושל 11.5% ביצוא ציוד תקשורת בקרה ורפואי. זאת לצד נסיגה של 4% ביצוא התרופות.
ברוש מציין, כי היצוא התעשייתי כולו ללא יהלומים רשם בחודשים ינואר-פברואר 2005 ירידה ריאלית של 2% בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון אשתקד והוא הסתכם בכ- 3.8 מיליארד דולרים. זאת לאחר גידול ריאלי של 5% ברבע האחרון אשתקד.
ברוש מעריך, כי הסיבות לירידה ביצוא הינן ההאטה המסתמנת בקצב צמיחת הסחר העולמי בכלל ובכלכלת ארה"ב בפרט, וכן בשל הפגיעה ברווחיות היצוא בעקבות התיסוף בשערו של השקל לעומת הדולר. (כ-76% מכלל היצוא של ישראל מתבצע בדולרים).
עוד עולה מהנתונים כי נרשמה בחודשים הראשונים של השנה נסיגה ריאלית מתונה של כ-1% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר עלייה ריאלית חדה ביותר של כ- 14.5% ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בענפי המזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
מנגד, נרשם בחודשים אלו גידול ריאלי חד של קרוב ל-10% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (מדובר בענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת בהמשך לגידול ריאלי של כ-4% ברבעון האחרון של 2004.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
