מריל לינץ' אוהבים את כיל: הרווח יזנק ב-120% ב-2004
בסקירתם על מניית כי"ל, מציין צמד האנליסטים ממריל לינץ': חיים ישראל ומיכאל קאוואנה, כי הם מותירים למנייה את המלצת ה"קנייה" שלהם תוך שהם מצפים לשנת שיא בביצועי החברה. בחברה צפויה לפרסם את דוחות הרבעון הרביעי ביום ג' הבא (29 למרס). לדברי האנליסטים: "מחירי הסחורות נוטים לתמוך במגמת ההתאוששות של כי"ל". מחיר היעד נותר לעת עתה על 12.9 שקל, מול מחיר של 11.85 לפני פתיחת המסחר בבורסה כעת (ד').
במריל לינץ' מאמינים כי הגידול בביקוש הכמותי, כמו גם העלייה במחירי הדשנים, ידחפו את ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי בכ-15.5% לכדי 678 מיליון דולר. ההכנסות השנתיות צפויות לגדול בכ-15% ולהסתכם ב-2.61 מיליארד דולר.
מגמת המחירים, מציינים האנליסטים, תמשיך לסייע לחברה. מחירי הפוטאש עלו גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לרבעון הקודם, ל-200 דולר לטון בממוצע לשנת 2004 מול 150 דולר לטון בממוצע לשנה שקדמה. מחירי DAP זינקו בכ-23%, מחירי הברומין עלו בכ-25% וצפויים להמשיך לטפס ב-2005.
האנליסטים מציינים כי הם ישנם אינדיקטורים מוצקים להמשך הביקושים לפוטסיום ולדשנים מבוססי-פוספורים. הם חוזים גם להכנסות מהמוצרים התעשייתיים שמפתחת כיל צפויות לעלות. הם בעיקר מעודדים מהתחזיות שלהם לגבי הברומין. לגביו הם חוזים כי עלייה במחירים תפצה על הגידול המתון יותר בביקוש המצרפי הכמותי בעבורו.
ישראל וקאוואנה סבורים כי רווחי ה-EBITDA של החברה צפויים לגדול למרות מחירי הדלקים המתייקרים. רווח זה אמור לזנק בכ-24% ברבעון הרביעי של 2004 ל-155 מיליון דולר, וה-EBITDA השנתי עשוי לגדול בכ-20% לכ-529 מיליון דולר ביחס לשנת 2003. הרווח הנקי צפוי לגדול ברבעון הרביעי לכדי 50 מיליון דולר מול 14 מיליון דולר ברבעון המקביל, והשנתי צפוי לצמוח בכ-119% ל-218 מיליון דולר.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.45% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
