מריל לינץ' אוהבים את כיל: הרווח יזנק ב-120% ב-2004

חוזים גידול בשורה התחתונה ל-218 מיליון דולר. הרבעון הרביעי צפוי להיות חזק לפי חיים ישראל ומיכאל קאוואנה, בזכות התייקרות המחירים ועלייה בביקושים
חזי שטרנליכט |

בסקירתם על מניית כי"ל, מציין צמד האנליסטים ממריל לינץ': חיים ישראל ומיכאל קאוואנה, כי הם מותירים למנייה את המלצת ה"קנייה" שלהם תוך שהם מצפים לשנת שיא בביצועי החברה. בחברה צפויה לפרסם את דוחות הרבעון הרביעי ביום ג' הבא (29 למרס). לדברי האנליסטים: "מחירי הסחורות נוטים לתמוך במגמת ההתאוששות של כי"ל". מחיר היעד נותר לעת עתה על 12.9 שקל, מול מחיר של 11.85 לפני פתיחת המסחר בבורסה כעת (ד').

במריל לינץ' מאמינים כי הגידול בביקוש הכמותי, כמו גם העלייה במחירי הדשנים, ידחפו את ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי בכ-15.5% לכדי 678 מיליון דולר. ההכנסות השנתיות צפויות לגדול בכ-15% ולהסתכם ב-2.61 מיליארד דולר.

מגמת המחירים, מציינים האנליסטים, תמשיך לסייע לחברה. מחירי הפוטאש עלו גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לרבעון הקודם, ל-200 דולר לטון בממוצע לשנת 2004 מול 150 דולר לטון בממוצע לשנה שקדמה. מחירי DAP זינקו בכ-23%, מחירי הברומין עלו בכ-25% וצפויים להמשיך לטפס ב-2005.

האנליסטים מציינים כי הם ישנם אינדיקטורים מוצקים להמשך הביקושים לפוטסיום ולדשנים מבוססי-פוספורים. הם חוזים גם להכנסות מהמוצרים התעשייתיים שמפתחת כיל צפויות לעלות. הם בעיקר מעודדים מהתחזיות שלהם לגבי הברומין. לגביו הם חוזים כי עלייה במחירים תפצה על הגידול המתון יותר בביקוש המצרפי הכמותי בעבורו.

ישראל וקאוואנה סבורים כי רווחי ה-EBITDA של החברה צפויים לגדול למרות מחירי הדלקים המתייקרים. רווח זה אמור לזנק בכ-24% ברבעון הרביעי של 2004 ל-155 מיליון דולר, וה-EBITDA השנתי עשוי לגדול בכ-20% לכ-529 מיליון דולר ביחס לשנת 2003. הרווח הנקי צפוי לגדול ברבעון הרביעי לכדי 50 מיליון דולר מול 14 מיליון דולר ברבעון המקביל, והשנתי צפוי לצמוח בכ-119% ל-218 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.