מכרזים/פגם בערבות שצורפה להצעה במכרז-נפקות/עליון

@ בית המשפט המחוזי קבע ששיקולי טובת הקטין ובינהם מחלתו הסופנית של האב המיועד לאמץ, מחייבים השבת "תינוק המריבה" לחיק משפחתו הביולוגית @
עודד ארבל |

עובדות וטענות: ימים מספר לאחר שנולד תינוקה, חתמה אם על הסכמתה למסירתו לאימוץ, תוך שהיא מסרבת למסור את זהות האב. בסמוך לאחר-מכן, העבירה פקידת הסעד את הקטין למערערים, הוריו המאמצים, וביהמ"ש אישר את ההעברה. חודשים מספר לאחר מכן, בהיות הקטין בן חמישה חודשים, פנתה אמו הביולוגית לבית המשפט בבקשה לביטול הסכמתה לאימוצו. בקשתה אוחדה עם זו של אביו הביולוגי של הקטין לביטול הכרזת בנו כבר אימוץ כלפיו. בית המשפט לענייני משפחה החליט לבטל את הכרזת הקטין כבר אימוץ כלפי אביו ולהורות על העברתו למשמורת האב, שיהיה רשאי לגדלו יחד עם האם. מכאן הערעור נשוא הדיון של ההורים המיועדים לאמץ.

אין מחלוקת שבענייני אימוץ, ניתן משקל מכריע לטובתו של הקטין. אולם עולה השאלה מהי טובת הקטין בנסיבות העניין וזאת לאור שתי עובדות עיקריות: (1) האב המיועד לאמץ חולה במחלה סופנית ו - (2) הנזק שיגרם לקטין מניתוקו מהוריו המאמצים – המשפחה היחידה שהוא מכיר כשנה ושמונה חודשים.

דיון משפטי:

כב' הש' י' שטופמן:

אין מחלוקת כי ההורים המיועדים לאמץ סיפקו לקטין את כל הצרכים להם הוא היה זקוק לצורך גדילתו המיטבית, צרכים פיסיים ונפשיים כאחד. עוד אין מחלוקת כי הפסקת הקשר של הקטין עם הדמויות ההוריות המיטיבות, הקיימות בחייו מאז היותו בן עשרה ימים וניפוץ כל המסגרת שבה חי וגדל עלולים להזיק להתפתחותו העתידית. יחד עם זאת, במקרה הנדון יש לתת את הדעת לגורמים נוספים, אשר בהצטברם מכריעים את הכף לכיוון החזרת הקטין לבית הוריו הביולוגיים. אחד מהגורמים הנוספים אלו הוא מחלתו הסופנית של האב המיועד לאמץ. אין להטיל על הקטין לחיות את שנות ינקותו בצל מחלתו הקשה של האב. עוד אין להתעלם מהעובדה, כי השארת הקטין בבית ההורים המיועדים לאמצו, גוזרת על הקטין לא רק התמודדות עם מחלתו הקשה של האב, בשנות ינקותו, אלא גם, חלילה, יתמות בגיל צעיר. אין כל ספק, כי המחלה הקשה משפיעה ותשפיע קשות על ההורים המיועדים לאמץ, ואין לסבור כי טובת הקטין מצדיקה חשיפתו להתמודדות הקשה, אשר ברמה גבוהה של סבירות, עוד נכונה, למרבה הצער, להורים המיועדים לאמץ. יתר על כן, מחלתו הקשה של האב, שהיא, בהחלט, שיקול בעל חשיבות ראשונה במעלה בגינו יש להעביר את הקטין לבית הוריו הביולוגיים, איננה השיקול היחיד. לשיקול מכריע זה יש להוסיף גם את העובדה שבכל מקרה, תמיד ועד עולם, ילד מאומץ הינו ילד מאומץ. תמיד יתלבט בבעיות זהות, במיוחד בענייננו, משסביר להניח כי הדי הסכסוך הקשה בין ההורים המבקשים לאמצו לבין הוריו הביולוגיים, יגיע לאוזניו, בשלב כלשהו בחייו. מן הראוי לציין גם, כי להוריו הביולוגיים של הקטין עתיד להיוולד בקרוב, ילד נוסף, וכך מנענו מהקטין לא רק את הוריו הביולוגיים אלא גם אחים בדם. יש להדגיש כי אין למצוא כל פסול ב"קול הדם" - קרי "קולה" של המשפחה הביולוגית ועדיפותה על משפחה אחרת. "קול הדם" הוא "קול הטבע"; אמת נכון הדבר כי במתח הפנימי שבין טובת הקטין ו"קול דם", משטובת הקטין מחייבת קביעה שונה, מהמתבקשת על פי "קול הדם", מעמדה של טובת הקטין עליונה ממעמד "קול הדם". יחד עם זאת, יש ליתן ל"קול הדם" או "קול הטבע" מעמד בין יתר שיקולי "טובת הילד", ובענייננו, יש לתת משקל ראוי לזכותו הטבעית של הקטין לגדול בחיק משפחתו הביולוגית.

סוף דבר: נסיבות ענייננו אינן מתירות לנו למנוע קטין מלגדול בחיק משפחתו הביולוגית. יש לדחות את הערעור ולהחזיר את הילד למשפחתו הביולוגית.

הערעור נדחה.

אין צו להוצאות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בחור במכולת, נוצר באמצעות AIבחור במכולת, נוצר באמצעות AI

הפתעה - "צעירים בארץ עם ידע פיננסי טוב משל המבוגרים"

בניגוד למדינות ה-OECD שבהן המבוגרים בעלי אוריינות פיננסית שעולה על הצעירים, בישראל זה הפוך - כך קובע מחקר של בנק ישראל 

מנדי הניג |

מחקר חדש של בנק ישראל מגלה כי למרות שהממוצע הארצי של אוריינות פיננסית בישראל דומה למדינות ה-OECD, הפערים הפנימיים בין קבוצות האוכלוסייה גדולים משמעותית. בחברה הערבית קיימת בעיה חריפה במיוחד, עם ציון של 54 נקודות בלבד לעומת 67 נקודות בקרב יהודים לא-חרדים - פער של כמעט 13 נקודות שמעיד על חסמים מבניים.

מחקר מקיף שנערך אשתקד במסגרת הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשיתוף עם בנק ישראל, בחן את רמת האוריינות הפיננסית בקרב 4,586 אזרחים בוגרים. התוצאות מצביעות על כך שבעוד המדד הכללי של אוריינות פיננסית בישראל הסתכם ב-64 נקודות - זהה לממוצע מדינות ה-OECD - קיימים פערים מובהקים בתוך החברה הישראלית.

"רמת האוריינות הפיננסית בישראל דומה לממוצע מדינות ה-OECD, ולא נמצאו פערים בין ישראל לממוצע ה-OECD במדד הכולל והן ברכיביו השונים", כותבים החוקרים ספי בכר, מאיה הרן רוזן ורמסיס גרא. עם זאת, הם מזהירים כי "קיימים פערים מובהקים באוריינות הפיננסית בין קבוצות האוכלוסייה בישראל: יהודים לא-חרדים זוכים לציונים הגבוהים ביותר, ואילו בחברה הערבית הציונים נמוכים גם לאחר פיקוח על משתנים שונים".

החברה הערבית: פער שלא נעלם גם אחרי התחשבות בגורמים דמוגרפיים

במדד הכללי של אוריינות פיננסית, האוכלוסייה הערבית קיבלה ציון של 54 נקודות בלבד, לעומת 67 נקודות ביהודים לא-חרדים ו-62 נקודות בחרדים. "בהשוואה בין קבוצות אוכלוסייה נמצא, כי בחברה הערבית קיים פער שלילי ומובהק בשני משתני התוצאה, גם לאחר שליטה על מאפיינים דמוגרפיים ורמת ידיעת השפה העברית", מציין המחקר. "ממצא זה מצביע על קיומם של חסמים נוספים בחברה הערבית, בדומה לממצאים של הצוות הבין-משרדי לגיבוש תוכנית לאומית להגברת ההכלה הפיננסית".

הנתונים מראים כי רק 13% מהאוכלוסייה הערבית עוברים את סף המינימום של 70 נקודות שנקבע על-ידי ה-OECD כציון הנדרש להתנהלות פיננסית מיטבית, לעומת 53% ביהודים לא-חרדים. בידע הפיננסי - הבנת מושגים כמו אינפלציה, ריבית ופיזור סיכונים - הציון של הערבים עמד על 20 נקודות בלבד, לעומת 31 נקודות ביהודים לא-חרדים.