"אי אפשר לקנות לחם וחלב עם נקודות זיכוי"
הגירעון הגדול בתקציב המדינה בשל המלחמה המתארכת הוביל את פקידי משרד האוצר ושרי הממשלה להתווכח על גודל הגזירות שבהן יידרשו לשאת האזרחים. בין אותם צעדים שנויים במחלוקת, נמצאת סוגיית העלאת המע"מ ב-1% ל-18%, וביטול נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בני 3-0. על פי התקציב שעבר אתמול (ב') נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווח גילאים 0-3 יוגדלו כפי בהתאם להבטחת הבחירות של הליכוד. בעוד נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווחי גילאים אחרים לא ישונו כך שהתוספת החדשה עליה החליטו בשנה שעבר לא תקוצץ. על פי החוק, ב-2023 כל נקודת זיכוי ממס היתה שווה כ-2,820 שקל בשנה כ- 242 שקל בחודש. הזיכוי הקטין לנישום את המס שנדרש להעביר לקופת המדינה - בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי. החוק נועד, בין היתר, לעודד את האזרחים לצאת לעבוד אף שיש להם ילדים קטנים. במקום לממן את המעונות לילדים, המדינה החליטה לתת לעובדים הטבות במס. בתקופה שבה כיהן משה כחלון כשר אוצר, החליטה המדינה להעניק נקודות זיכוי להורים לילדים בגילי 3-0. בתקופה שבה שימש אביגדור ליברמן שר אוצר, החליטו לתת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 12-6. מה המצב כיום? עבור ילדים בני 5-0 ההורה מקבל 2.5 נקודות זיכוי לכל ילד. כך לדוגמה, אם יש לכם ילד בגיל שנה והמשכורת שלכם מסתכמת בכ-10,000 שקל בחודש, תקבלו כ-600 שקל הנחה במס הכנסה שהייתם אמורים לשלם. הורים לילדים בגילי 12-6 זכאים להנחה קטנה יותר, של נקודת זיכוי אחת לכל ילד. ב-2024 נכנס לחוק תיקון שלפיו ההטבה להורים לילדים בגילאי 12-6 תהיה 2 נקודות זיכוי לנשים ונקודה אחת לגברים. מבחינת סגנית ראש לשכת יועצי המס וראש תחום המיסוי של התאחדות של המלאכה והתעשייה, רו"ח רויטל בן ארי, נקודות זכות להורים לילדים בגילי 3-0 היא הצעה פופוליסטית. לדבריה, אם רוצים לעזור להורים - צריך לסבסד עבורם את הגנים או לתת להם נקודות זיכוי בתקופה שבהם הם כן משלמים מס גבוה. לשיטתה, "הפשרה שהתקבלה, שלפיה המע"מ יעלה ל-18% בשנה הבאה ונקודות הזיכוי להורה שיש לו ילדים בגילי 3-0 עלו, הנה לעג לרש". מדוע? "הורים לילדים בגילי 3-0 הם הורים בתחילת דרכם. רובם מרוויח שכר מינימלי שלא חייב במס. כבר היום נקודות הזיכוי שניתנות שוות ערך להנחה שנתית ממס של כ-7,000 שקל. זו לא הנחה מכובדת? "אם מדובר באמא לשני ילדים, אחד בן שנה ואחד בן שלוש, שמרוויחה כ-10 אלף שקל בחודש (120 אלף שקל בשנה), היא כבר ממילא לא משלמת מס במצב הנוכחי. יש לה 2.75 נקודות זיכוי כאשה, ועוד 5 נקודות זיכוי לכל ילד". בכמה השכר שלה יכול לעלות כדי שהיא לא תשלם את המס? "השכר שלה ברוטו יכול להיות עד 13 אלף שקל בחודש והיא עדיין לא תשלם מס. לכן מה יעזור לה כעת שהוסיפו לה בחוק נקודות זיכוי נוספות, אם לא תהיה לכך כל משמעות? נקודות הזיכוי לא מגדילות לה את הנטו, והמס שלה כבר עכשיו הוא 0". איך המדינה יכולה ולעודד הורים לילדים קטנים להישאר במעגל העבודה? "כשהנטו לא גדל לא ניתן לקנות חלב ולחם במכולת, עם נקודות זיכוי שאי אפשר להשתמש בהן. אפשר לעזור להורים או בסבסוד הגנים או בהגדלת נקודות הזיכוי בתקופה שבה השכר שלהם עולה וצריך לשלם מס הכנסה. מדובר בתקופה שבה הילדים גדלים - תקופה שבה להורים אין נקודות זיכוי וההוצאות שלהם גדלות. אך בפועל מסתמן שלפי המתווה הנוכחי, מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית, שלאורך שנים ממשיכה ליהנות מההטבה של ילדים בגילי 3-0, בשל שיעורי הילודה הגבוהים". מה לגבי נקודות הזיכוי בגין הורים לילדים יותר מבוגרים, בני 12-6? "בגלל שלא ביטלו את ההטבה שנכנסה, האם תהיה זכאית לנקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד שבשנה זו מלאו לו 6 וטרם מלאו לו 18. כך שבפועל היא מקבלת 2 נקודות זיכוי עבור כל ילד. גבר יקבל נקודת זיכוי אחת בגין כל ילד. אך אם יבטלו את ההטבה בשנים הבאות, זה יגרום לכך שהנטו של מעמד הביניים יתכווץ, בעוד שיוקר המחייה יעלה ביחד עם המע"מ".
- 3.אלי 05/03/2024 18:07הגב לתגובה זוהחרדים הם האחרונים שיהנו מנקודות הזיכוי האלו.. מי שירוויח הם העשירונים שמרוויחים 15k וצפונה להורה. מי שנדפק זה מעמד הבינים ומטה. נקודה. קצת מקצועיות או יושרה עיתונאית לא תזיק..
- 2.יהודה 16/01/2024 16:53הגב לתגובה זו" מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית," כן? בטוח? אז החרדים כן עובדים? ועוד כל כך הרבה ברמה שיעזור להם הנקודות זיכוי האלו? בדיוק הפוך זה הכי הוגן בעולם במקום לסבסד מעונות לאלו שמרוים קצת ואז מעמד הביינים ישלם מלא עשו תיקון היסטורי מי שעובד קשה ומרויח טוב יקבל הנחה אבל אם אפשר לתקוף חרדים אז למה לא
- 1.ביבי זה אסון 16/01/2024 07:48הגב לתגובה זוממשלת הפ]שע הוו מממנת ישיבות של בטלנים תמורת שוחד פוליטי
- אברם 16/01/2024 16:53הגב לתגובה זומי שבטלן דווקא לא יהנה מההטבה רק מי שעובד, והרבה.....

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.