"אי אפשר לקנות לחם וחלב עם נקודות זיכוי"
הגירעון הגדול בתקציב המדינה בשל המלחמה המתארכת הוביל את פקידי משרד האוצר ושרי הממשלה להתווכח על גודל הגזירות שבהן יידרשו לשאת האזרחים. בין אותם צעדים שנויים במחלוקת, נמצאת סוגיית העלאת המע"מ ב-1% ל-18%, וביטול נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בני 3-0. על פי התקציב שעבר אתמול (ב') נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווח גילאים 0-3 יוגדלו כפי בהתאם להבטחת הבחירות של הליכוד. בעוד נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווחי גילאים אחרים לא ישונו כך שהתוספת החדשה עליה החליטו בשנה שעבר לא תקוצץ. על פי החוק, ב-2023 כל נקודת זיכוי ממס היתה שווה כ-2,820 שקל בשנה כ- 242 שקל בחודש. הזיכוי הקטין לנישום את המס שנדרש להעביר לקופת המדינה - בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי. החוק נועד, בין היתר, לעודד את האזרחים לצאת לעבוד אף שיש להם ילדים קטנים. במקום לממן את המעונות לילדים, המדינה החליטה לתת לעובדים הטבות במס. בתקופה שבה כיהן משה כחלון כשר אוצר, החליטה המדינה להעניק נקודות זיכוי להורים לילדים בגילי 3-0. בתקופה שבה שימש אביגדור ליברמן שר אוצר, החליטו לתת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 12-6. מה המצב כיום? עבור ילדים בני 5-0 ההורה מקבל 2.5 נקודות זיכוי לכל ילד. כך לדוגמה, אם יש לכם ילד בגיל שנה והמשכורת שלכם מסתכמת בכ-10,000 שקל בחודש, תקבלו כ-600 שקל הנחה במס הכנסה שהייתם אמורים לשלם. הורים לילדים בגילי 12-6 זכאים להנחה קטנה יותר, של נקודת זיכוי אחת לכל ילד. ב-2024 נכנס לחוק תיקון שלפיו ההטבה להורים לילדים בגילאי 12-6 תהיה 2 נקודות זיכוי לנשים ונקודה אחת לגברים. מבחינת סגנית ראש לשכת יועצי המס וראש תחום המיסוי של התאחדות של המלאכה והתעשייה, רו"ח רויטל בן ארי, נקודות זכות להורים לילדים בגילי 3-0 היא הצעה פופוליסטית. לדבריה, אם רוצים לעזור להורים - צריך לסבסד עבורם את הגנים או לתת להם נקודות זיכוי בתקופה שבהם הם כן משלמים מס גבוה. לשיטתה, "הפשרה שהתקבלה, שלפיה המע"מ יעלה ל-18% בשנה הבאה ונקודות הזיכוי להורה שיש לו ילדים בגילי 3-0 עלו, הנה לעג לרש". מדוע? "הורים לילדים בגילי 3-0 הם הורים בתחילת דרכם. רובם מרוויח שכר מינימלי שלא חייב במס. כבר היום נקודות הזיכוי שניתנות שוות ערך להנחה שנתית ממס של כ-7,000 שקל. זו לא הנחה מכובדת? "אם מדובר באמא לשני ילדים, אחד בן שנה ואחד בן שלוש, שמרוויחה כ-10 אלף שקל בחודש (120 אלף שקל בשנה), היא כבר ממילא לא משלמת מס במצב הנוכחי. יש לה 2.75 נקודות זיכוי כאשה, ועוד 5 נקודות זיכוי לכל ילד". בכמה השכר שלה יכול לעלות כדי שהיא לא תשלם את המס? "השכר שלה ברוטו יכול להיות עד 13 אלף שקל בחודש והיא עדיין לא תשלם מס. לכן מה יעזור לה כעת שהוסיפו לה בחוק נקודות זיכוי נוספות, אם לא תהיה לכך כל משמעות? נקודות הזיכוי לא מגדילות לה את הנטו, והמס שלה כבר עכשיו הוא 0". איך המדינה יכולה ולעודד הורים לילדים קטנים להישאר במעגל העבודה? "כשהנטו לא גדל לא ניתן לקנות חלב ולחם במכולת, עם נקודות זיכוי שאי אפשר להשתמש בהן. אפשר לעזור להורים או בסבסוד הגנים או בהגדלת נקודות הזיכוי בתקופה שבה השכר שלהם עולה וצריך לשלם מס הכנסה. מדובר בתקופה שבה הילדים גדלים - תקופה שבה להורים אין נקודות זיכוי וההוצאות שלהם גדלות. אך בפועל מסתמן שלפי המתווה הנוכחי, מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית, שלאורך שנים ממשיכה ליהנות מההטבה של ילדים בגילי 3-0, בשל שיעורי הילודה הגבוהים". מה לגבי נקודות הזיכוי בגין הורים לילדים יותר מבוגרים, בני 12-6? "בגלל שלא ביטלו את ההטבה שנכנסה, האם תהיה זכאית לנקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד שבשנה זו מלאו לו 6 וטרם מלאו לו 18. כך שבפועל היא מקבלת 2 נקודות זיכוי עבור כל ילד. גבר יקבל נקודת זיכוי אחת בגין כל ילד. אך אם יבטלו את ההטבה בשנים הבאות, זה יגרום לכך שהנטו של מעמד הביניים יתכווץ, בעוד שיוקר המחייה יעלה ביחד עם המע"מ".
- 3.אלי 05/03/2024 18:07הגב לתגובה זוהחרדים הם האחרונים שיהנו מנקודות הזיכוי האלו.. מי שירוויח הם העשירונים שמרוויחים 15k וצפונה להורה. מי שנדפק זה מעמד הבינים ומטה. נקודה. קצת מקצועיות או יושרה עיתונאית לא תזיק..
- 2.יהודה 16/01/2024 16:53הגב לתגובה זו" מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית," כן? בטוח? אז החרדים כן עובדים? ועוד כל כך הרבה ברמה שיעזור להם הנקודות זיכוי האלו? בדיוק הפוך זה הכי הוגן בעולם במקום לסבסד מעונות לאלו שמרוים קצת ואז מעמד הביינים ישלם מלא עשו תיקון היסטורי מי שעובד קשה ומרויח טוב יקבל הנחה אבל אם אפשר לתקוף חרדים אז למה לא
- 1.ביבי זה אסון 16/01/2024 07:48הגב לתגובה זוממשלת הפ]שע הוו מממנת ישיבות של בטלנים תמורת שוחד פוליטי
- אברם 16/01/2024 16:53הגב לתגובה זומי שבטלן דווקא לא יהנה מההטבה רק מי שעובד, והרבה.....
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
