מס הכנסה
צילום: FREEPIK

"אי אפשר לקנות לחם וחלב עם נקודות זיכוי"

באוצר מחפשים דרכים להקטין את הגירעון, על פי התקציב לשנת 2024 נקודות הזיכוי להורים לילדים בגילי 3-0 הוגדלו. רו"ח רויטל בן ארי, אם רוצים לעזור להורים - צריך לסבסד עבורם את הגנים או לתת להם נקודות זיכוי בתקופה שבהם הם כן משלמים מס גבוה
שלי אפלברג | (4)

הגירעון הגדול בתקציב המדינה בשל המלחמה המתארכת הוביל את פקידי משרד האוצר ושרי הממשלה להתווכח על גודל הגזירות שבהן יידרשו לשאת האזרחים. בין אותם צעדים שנויים במחלוקת, נמצאת סוגיית העלאת המע"מ ב-1% ל-18%, וביטול נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בני 3-0. על פי התקציב שעבר אתמול (ב') נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווח גילאים 0-3 יוגדלו כפי בהתאם להבטחת הבחירות של הליכוד. בעוד נקודות הזיכוי להורים לילדים בטווחי גילאים אחרים לא ישונו כך שהתוספת החדשה עליה החליטו בשנה שעבר לא תקוצץ. על פי החוק, ב-2023 כל נקודת זיכוי ממס היתה שווה כ-2,820 שקל בשנה כ- 242 שקל בחודש. הזיכוי הקטין לנישום את המס שנדרש להעביר לקופת המדינה - בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי. החוק נועד, בין היתר, לעודד את האזרחים לצאת לעבוד אף שיש להם ילדים קטנים. במקום לממן את המעונות לילדים, המדינה החליטה לתת לעובדים הטבות במס. בתקופה שבה כיהן משה כחלון כשר אוצר, החליטה המדינה להעניק נקודות זיכוי להורים לילדים בגילי 3-0. בתקופה שבה שימש אביגדור ליברמן שר אוצר, החליטו לתת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 12-6. מה המצב כיום? עבור ילדים בני 5-0 ההורה מקבל 2.5 נקודות זיכוי לכל ילד. כך לדוגמה, אם יש לכם ילד בגיל שנה והמשכורת שלכם מסתכמת בכ-10,000 שקל בחודש, תקבלו כ-600 שקל הנחה במס הכנסה שהייתם אמורים לשלם. הורים לילדים בגילי 12-6 זכאים להנחה קטנה יותר, של נקודת זיכוי אחת לכל ילד. ב-2024 נכנס לחוק תיקון שלפיו ההטבה להורים לילדים בגילאי 12-6 תהיה 2 נקודות זיכוי לנשים ונקודה אחת לגברים. מבחינת סגנית ראש לשכת יועצי המס וראש תחום המיסוי של התאחדות של המלאכה והתעשייה, רו"ח רויטל בן ארי, נקודות זכות להורים לילדים בגילי 3-0 היא הצעה פופוליסטית. לדבריה, אם רוצים לעזור להורים - צריך לסבסד עבורם את הגנים או לתת להם נקודות זיכוי בתקופה שבהם הם כן משלמים מס גבוה. לשיטתה, "הפשרה שהתקבלה, שלפיה המע"מ יעלה ל-18% בשנה הבאה ונקודות הזיכוי  להורה שיש לו ילדים בגילי 3-0 עלו, הנה לעג לרש". מדוע? "הורים לילדים בגילי 3-0 הם הורים בתחילת דרכם. רובם מרוויח שכר מינימלי שלא חייב במס. כבר היום נקודות הזיכוי שניתנות שוות ערך להנחה שנתית ממס של כ-7,000 שקל. זו לא הנחה מכובדת? "אם מדובר באמא לשני ילדים, אחד בן שנה ואחד בן שלוש, שמרוויחה כ-10 אלף שקל בחודש (120 אלף שקל בשנה), היא כבר ממילא לא משלמת מס במצב הנוכחי. יש לה 2.75 נקודות זיכוי כאשה, ועוד 5 נקודות זיכוי לכל ילד". בכמה השכר שלה יכול לעלות כדי שהיא לא תשלם את המס? "השכר שלה ברוטו יכול להיות עד 13 אלף שקל בחודש והיא עדיין לא תשלם מס. לכן מה יעזור לה כעת שהוסיפו לה בחוק נקודות זיכוי נוספות, אם לא תהיה לכך כל משמעות? נקודות הזיכוי לא מגדילות לה את הנטו, והמס שלה כבר עכשיו הוא 0". איך המדינה יכולה ולעודד הורים לילדים קטנים להישאר במעגל העבודה? "כשהנטו לא גדל לא ניתן לקנות חלב ולחם במכולת, עם נקודות זיכוי שאי אפשר להשתמש בהן. אפשר לעזור להורים או בסבסוד הגנים או בהגדלת נקודות הזיכוי בתקופה שבה השכר שלהם עולה וצריך לשלם מס הכנסה. מדובר בתקופה שבה הילדים גדלים - תקופה שבה להורים אין נקודות זיכוי וההוצאות שלהם גדלות. אך בפועל מסתמן שלפי המתווה הנוכחי, מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית, שלאורך שנים ממשיכה ליהנות מההטבה של ילדים בגילי 3-0, בשל שיעורי הילודה הגבוהים". מה לגבי נקודות הזיכוי בגין הורים לילדים יותר מבוגרים, בני 12-6? "בגלל שלא ביטלו את ההטבה שנכנסה, האם תהיה זכאית לנקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד שבשנה זו מלאו לו 6 וטרם מלאו לו 18. כך שבפועל היא מקבלת 2 נקודות זיכוי עבור כל ילד. גבר יקבל נקודת זיכוי אחת בגין כל ילד. אך אם יבטלו את ההטבה בשנים הבאות, זה יגרום לכך שהנטו של מעמד הביניים יתכווץ, בעוד שיוקר המחייה יעלה ביחד עם המע"מ".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלי 05/03/2024 18:07
    הגב לתגובה זו
    החרדים הם האחרונים שיהנו מנקודות הזיכוי האלו.. מי שירוויח הם העשירונים שמרוויחים 15k וצפונה להורה. מי שנדפק זה מעמד הבינים ומטה. נקודה. קצת מקצועיות או יושרה עיתונאית לא תזיק..
  • 2.
    יהודה 16/01/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    " מעמד הביניים ימשיך לשאת בנטל המס, ומי שיקבל את ההטבה הוא האוכלוסייה החרדית," כן? בטוח? אז החרדים כן עובדים? ועוד כל כך הרבה ברמה שיעזור להם הנקודות זיכוי האלו? בדיוק הפוך זה הכי הוגן בעולם במקום לסבסד מעונות לאלו שמרוים קצת ואז מעמד הביינים ישלם מלא עשו תיקון היסטורי מי שעובד קשה ומרויח טוב יקבל הנחה אבל אם אפשר לתקוף חרדים אז למה לא
  • 1.
    ביבי זה אסון 16/01/2024 07:48
    הגב לתגובה זו
    ממשלת הפ]שע הוו מממנת ישיבות של בטלנים תמורת שוחד פוליטי
  • אברם 16/01/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    מי שבטלן דווקא לא יהנה מההטבה רק מי שעובד, והרבה.....
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".