עמודי חשמל אנרגיה חברת החשמל
צילום: Istock

מחיר החשמל צפוי לרדת ב-4%, הוא היה אמור לרדת ב-10%

רשות החשמל מדווחת על "הישג" : הפחתה של 4% במחירי החשמל לצרכנים, אבל אם היא לא היתה מוותרת למצרים על פיצוי בגין אי אספקת גז, ההפחתה היתה הרבה יותר גדולה - אנחנו משלמים על הטעויות שלה
ערן סוקול | (5)
נושאים בכתבה חברת החשמל

רשות החשמל מדווחת כי התעריף לצרכן הביתי יירד בממוצע בכ-4% והתעריף המשקי יופחת בממוצע בכ-4.7%. סך הירידה בעלויות הכוללות לצרכנים מסתכמת במעל מיליארד שקל.

התעריף ייכנס לתוקף במהלך ינואר 2020, לאחר שימוע פומבי. הגורמים המרכזיים להוזלת התעריף, ואחוזי השפעתם על התעריף הם: ירידה  במחירי הפחם – הפחתה של כ-4.1% מסך העלויות בשנת 2019,  מכירת תחנת הכוח אלון תבור במסגרת הרפורמה בחברת החשמל – הפחתה של כ-  3.9% (960 מיליון שקל), וכן כניסה עתידית של מאגר לוויתן במחירי גז הצפויים להיות נמוכים מתמר – הפחתה של כ- 3.3%.

כמו כן, פשרה עם המצרים בגין אי אספקת גז תועלי לצרכנים - מדובר  בפיצוי צרכני החשמל בגין אי אספקת גז טבעי מצרי ממצרים – הפחתה של כ- 1.2% (כ-300 מיליון שקל בשנת 2020 יוחזרו לצרכנים).

נזכיר כי בצעד תמוה, רשות החשמל החליטה לוותר על מה שמגיע לה כפיצוי על נזקים של המצרים בגין אי אספקת גז. המדהים הוא שכבר נקבע פסק בורר, ובסופו של דבר, רשות החשמל היתה מוכנה לקבל פחות, על חשבון הגב של הציבור (להרחבה כאן

גורמים שקיזזו חלקית את הוזלת התעריף:

גידול מאסיבי בכניסת אנרגיות מתחדשות ותוספת מתקנים המחליפים ייצור מזהם – העלאה של כ-3.3%. החזרי עלויות משנים קודמות   – העלאה של כ-1.4%.

 קיזוז הפחתת מס הבלו על הפחם מאשתקד - תוספת של כ-3.1%.

ברשות החשמל מדגישים כי תעריף החשמל בישראל עומד ברבעון התחתון של עלויות תעריפי החשמל ביחס למדינות ה-OECD.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסף 20/11/2019 09:00
    הגב לתגובה זו
    בנושא מחירי החשמל הגבוהים, אתה הרי יודע את התשובה ואתה רק מנצל את זה כדי לתקוף שוב את ביבי. אתה מאנשי רק לא ביבי ולא ממש מתעניין במחיר החשמל. אז התשובה למי ששכח (לשאלה למה החשמל יקר בישראל) זה שחברת חשמל חתמה עם נובל חוזה ארוך טווח לאספקת גז טבעי כדי להבטיח את ההספקה. כן 70% מהחשמל בארץ מיוצר מגז טבעי. רק מה לעשות שכשחתמו, מחיר הגז היה גבוה ונדפקנו. עכשיו, למרות כל המאמצים (גם משפטיים) נובל לא מוכנה להוריד את המחיר לחברת חשמל כי נובל היא חברה פרטית. לא קשור לנתניהו, כאן שום ממשלה לא תעזור רק אל תתבלבלו אותנו עם העובדות
  • י 20/11/2019 12:06
    הגב לתגובה זו
    הגז מסופק לישראל (לכל החברות) במחיר שגבוה ב50% ממחיר השוק (אפילו בזמן החתימה) ההשענות של ישראל על הטייקונים כמונופל מתעצמת . מי שחתם על החוזה והבטיח בלעדיות לתמר זה שטייניץ וביבי. ועדת חקירה עכשיו!!!
  • 2.
    אזרח 19/11/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט מושחתים ורק רוצים לנצל ולא לעבוד, מזל שיש עובדי קבלן שעושים את העבודה כאשר הפרזיטים נחים.
  • י 19/11/2019 14:19
    הגב לתגובה זו
    הכסף של הציבור הועבר (במסלול עוקף) לחברת הגז של נובל ותשובה . חברת חשמל "ויתרה" על החוב למצריים ומצריים (אולי) תקנה גז מנובל. מי לחץ ולמה? ועדת חקירה ממלכתית עכשיו.
  • 1.
    h 19/11/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
    הרי מין הידוע שמצרים דרשה בתמורה לחתימה על עסקת הגז את מחיקת החוב. לא "טעות אלא פשוט לקיחת כספי הציבור והעברתם לנובל ולתשובה (וזאת בנוסף למחיר המגוחך שהחברת החשמל משלמת על גז) . ועדת חקירה עכשיו!!!!
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.