זיכוי רואה חשבון מעבירה של סיוע לאחר להתחמק ממס

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ת"פ 3454/09 מדינת ישראל - פתמ"א (מיסוי וכלכלה) נ' אביגדור יצחקי

תקציר ת"פ 3454/09

מדינת ישראל - פתמ"א (מיסוי וכלכלה) נ' אביגדור יצחקי

בית משפט השלום בתל אביב זיכה רואה חשבון מעבירה של סיוע לאחר להתחמק ממס בקשר עם ניהול הליך גילוי מרצון בעבור לקוחו, באשר להכנסות שנטען כי התקבלו בחו"ל בעקבות עסקה חד פעמית שאינה ממשלח ידו של הלקוח, ולכאורה פטורות ממס על פי הדין החל עובר לתיקון 132 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). לימים התברר כי ההכנסות נשוא כתב האישום אשר שימשו נושא להליך שהתנהל מול פקיד השומה ובגינן הושג הסכם השומה, היו הכנסות ממשלח ידה של אשת הלקוח, הכנסות שחבות במס בישראל. לא היו אלה הכנסות של הלקוח כפי שהוצגו בפני רשות המסים. בעקבות האמור הוגש כתב אישור נגד הנאשם. בית המשפט זיכה כאמור את הנאשם וקבע כי עד לסיום הליך הפשרה מול פקיד השומה, לא הייתה ולא ניתנה לנאשם כל סיבה ולו רמז לחשוב שלא מדובר בהכנסותיו של הלקוח כי אם של אשתו.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

-------------------------------------------------------

הנאשם הוא רואה חשבון בהשכלתו ובעיסוקו. הנאשם הועמד לדין בגין מעשים ומחדלים שמייחסת לו המאשימה כמייצגם של ולנטין ואירנה ליסק (להלן: "בני הזוג"), סוכן ביטוח ובכירה בחברת ECI, במסגרת הליך של "גילוי מרצון" שניהל למענם עם פקיד השומה כפר סבא. בכתב האישום טוענת המאשימה כי במזיד ומתוך כוונה לסייע לבני הזוג להתחמק מתשלום המס המגיע, הוליך הנאשם שולל את פקיד השומה כשהציג בפניו מצג כוזב באשר למקור הכנסותיהם של בני הזוג, ובכך השתמש במרמה או בתחבולה כדי לסייע לאחר להתחמק מתשלום מס, עבירה לפי סעיף 220(5) לפקודה.

השתלשלות המקרה מתחילה באוקטובר 2004, אז פנה ולנטין לנאשם כדי שזה ייצגו מול רשויות המס כדי להסדיר נושא של הכנסות לא מדווחות שהכספים בגינן מצויים בחשבון בנק בחו"ל. המשא ומתן מול פקיד השומה בעניין נפתח בינואר 2005. או אז דיווח הנאשם במסגרת גילוי מרצון על הכנסות בסך 13 מיליון ש"ח כהכנסה חד פעמית של ולנטין, שהתקבלה בחו"ל מפעולת תיווך בתחום שאינו במסגרת עיסוקו או משלח ידו של הנישום בישראל, הכנסות אשר נטען כי הן פטורות ממס לפי סעיף 5(1) לפקודה בנוסחו עובר לתיקון 12 משנת 2003. בהסתמך על המצג העניק פקיד השומה לזוג (אשר להם תיק שומה מאוחד) חסינות מפני העמדה לדין בהליך פלילי. במסגרת הדיונים הגיעו הצדדים להסכם הפשרה, ובהסכם הצהיר ולנטין על הכנסה בסך 13 מיליון ש"ח. בהסכם הוסכם כי ההכנסה החייבת תעמוד על סך 9.6 מיליון ש"ח, וסכום המס שישולם בפועל יהיה כ-2.9 מיליון ש"ח. לימים הסתבר לפקיד השומה כי ההכנסות האמורות היו הכנסות ממשלח ידה של אירנה, הכנסות שחבות במס בישראל, ולא היו אלה הכנסותיו של ולנטין שהתקבלו בחו"ל בעקבות עסקה חד פעמית שאינה ממשלח ידו, כפי שהוצגו בפני רשות המסים.

הגרסה שמסרו בני הזוג לחוקריהם באשר לפועלו של הנאשם כמייצגם הפנו את הזרקורים אל הנאשם. החקירה הוליכה להגשת כתב האישום נגד הנאשם. על פי כתב האישום, בפגישה עם פקיד השומה הציג הנאשם בכתב ובעל פה מצג שקרי, בידיעה שהוא שקרי, ולפיו ההכנסה נשוא הדיווח המתקן היא הכנסתו של ולנטין שהופקה בחו"ל כתוצאה מעסקת תיווך חד פעמית אשר אינה בתחום עיסוקו בישראל, ואשר על כן ההכנסה פטורה ממס בישראל. זאת אף על פי שידע כי מדובר בהכנסותיה של אירנה שהופקו מעמלות במסגרת משלח היד שבו היא עוסקת בישראל, ואשר על כן חייבות במס בישראל. לגישת המאשימה, אפילו תתקבל כנכונה טענת הנאשם כי רק במועד מאוחר למשא ומתן הוברר לו שההכנסות הן של אירנה מעבודתה ב-ECI, אין בטענה זו כדי לפטור אותו מאשמה או להפחית ממנה, וזאת בשל חובת הנאמנות כלפי רשויות המס שמטיל עליו מעמדו כרואה חשבון.

דיון

-----

אמנם המצג שהוצג לרשויות המס היה כוזב. עם זאת, הוכח בפני בית המשפט כי הכזב שבמצג לא היה בידיעתו של הנאשם בעת שפעל מול נציבות מס הכנסה.

בני הזוג העידו במשפטו של הנאשם כעדי תביעה שגרסאותיהם היוו את הבסיס לאישומים, לאחר שהסתיימו ההליכים הפליליים בעניינם לפי הסדר טיעון שבמסגרתו השלימו בני הזוג את תשלום המס עד לשיעור 50% מההכנסות החייבות, אירנה הואשמה בעבירה של השמטת הכנסה מדוח שהוגש לפי סעיף 217 לפקודה, ואילו כתב האישום נגד ולנטין בוטל. על אירנה נגזר לבצע עבודות שירות בהיקף של 100 שעות וקנס כספי בסך 100,000 ש"ח.

נקבע כי עדויותיהם של בני הזוג לוקות בפגמים ראייתיים מהותיים, וביניהם הבאת פרטים בשלבים מאוחרים של ההליך, ריבוי סתירות בנקודות מהותיות שנתגלעו בין השניים, הן במהלך החקירה והן בהתפתחות ההליך המשפטי, וכן סתירות שנתגלעו ביניהם לבין עדי תביעה אחרים שמצאה המאשימה לנכון להעיד מטעמה. אל מול עדותו המכחישה של הנאשם הציבה המאשימה את בני הזוג: שני עברייני מס אשר לא דיווחו לפקיד השומה משך כחמש שנים על הכנסותיה העתירות של אירנה; שני עברייני מס שהשמיטו את הסכומים האמורים מהצהרת ההון שהוגשה בשנת 2003. הוכח במשפט כי השניים הוליכו שולל שורה של אנשים תמימי דרך והלעיטו אותם בבדיות, לצורך ושלא לצורך; הם שלחו נציגים מטעמם לרגל במשרדי פקיד השומה כפר סבא מאחורי גבו של הנאשם; ולבסוף, ולנטין אף קיזז שלא כדין את המס הגלום בחשבוניות שכר הטרחה. לנוכח כל אלה, נוסף על ההפרכות והסתירות המביכות בעדויותיהם, לא ניתן לבסס על דבריהם של עדים אלה את אשמתו של הנאשם.

עובדה היא שהמסמכים המהותיים בפרשה - הסכם שכר הטרחה וייפוי הכוח לרו"ח חתומים שניהם בידי ולנטין ולא בידי אירנה. הוא הדין בכרטיס הלקוח שנפתח בפירמת רואי החשבון ובחשבוניות המס, שכולם נרשמו בשמו, וכפי שהסתבר, ולנטין כלל את חשבוניות המס בגין שכר הטרחה בספריו (ספרי סוכנות הביטוח) ובדיווחיו למע"מ, ובכך הצהיר קבל עם שהוא נשא בהוצאות הייצוג.

עובדה היא גם שבשיחת הטלפון עם הרכזת אישר ולנטין באוזניה כי הוא הנישום ששכר את הנאשם לייצגו "בקשר לעסקה בשנת 2002" - הוא ולא אחר. המסמכים האמורים מהווים חיזוק ראייתי משמעותי לטענתו של הנאשם כי ולנטין הוא האיש ששכר את שירותיו לייצגו, כי ולנטין הוא האיש שביקש ממנו לקיים הליך של "גילוי מרצון" והציג לפניו את המצג האמור שלפיו מדובר בהכנסות שהיו לו מעסקת תיווך בחו"ל, עסקה שאינה קשורה במשלח ידו בתחום הביטוח. אשר על כן, מקובלת כסבירה ואמינה טענת הנאשם שלפיה עד לסיום ההליך לא הייתה ולא ניתנה לו כל סיבה ולו רמז לחשוב שלא מדובר בהכנסותיו של ולנטין. האפשרות שהנאשם בדה והגה את המצג הכוזב מיוזמתו, כפי שמנסים לטעון בני הזוג, היא אפשרות רחוקה ובלתי מתקבלת על הדעת.

באשר לטענת המאשימה לעניין ידיעה בדיעבד אשר מטילה על הנאשם אשמה בשל חובת הנאמנות כלפי רשויות המס שמטיל עליו מעמדו כרואה חשבון, נפסק כי מבחינה מקצועית וערכית לא נפל פגם בהתנהלותו של הנאשם שעה שייצג את הנישום (ולנטין) וניהל משא ומתן בעניינו עם פקיד השומה: הוכח כי הנאשם סייע לנישום כמיטב יכולתו והשיג את התוצאות שקיווה להן הנישום; בה בשעה לא ניתן לומר כי הפר את חובת הנאמנות שחב כלפי רשות המסים. עם חתימת הסכם השומה נסתיים הייצוג.

זאת ועוד, מן ההיבט המשפטי אין בין רכיבי היסודות העובדתיים של העבירה שעניינה "שימוש במרמה, עורמה ותחבולה..." רכיב המטיל אשם בגין טענה שרק בדיעבד התגלה לטוען כי הייתה מרמתית. רכיב "השימוש במרמה" הוא בו-זמני לכוונה לרמות ובכך לסייע לאחר ולהוליך שולל את רשויות המס. הוא הדין בעבירה של "קבלת דבר במרמה", שיסודותיה הם "טענת מרמה בעבר בהווה או בעתיד", ש"הטוען אותה יודע שאינה אמת", ומכוחה של אותה טענה הוא זוכה או מקבל דבר מידי המרומה, יסודות הדורשים הקבלה ובו זמניות. סעיפים 414 ו-415 לחוק העונשין, על פי ניסוחם הדווקני, אינם עוסקים במצב שבו הטוען אינו מודע לכזב שבטענתו כלפי האחר, מצב שבו התגלה ל"טוען" בדיעבד כי טענתו הייתה כוזבת. מאחר שאיננו חיים בעולם אוטופי, קשה לקבל את הגישה הקיצונית שהביעה המאשימה, שלפיה אמור היה רואה החשבון, כל רואה חשבון שהוא, לחשוף בפני רשות המסים את פניו האמתיות של לקוחו כאשר נודע לו בדיעבד דבר המצג הכוזב שהציג בפניו, ואשר על פיו פעל בתום לב מול הרשויות. מה גם שהמצג הונח בפני הנישום והנישום לא טרח להעיר כי המצג הוא כוזב.

תוצאה

---------

הנאשם זוכה מאשמה.

בבית משפט השלום בתל אביב

לפני כב' השופטת ד' שריזלי

ניתן ב-16.9.2014

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.