סיקור מיוחד: תערוכת ז'נבה 2013

תצוגה קטנה אך גרנדיוזית תהפוך שוב את תערוכת ז'נבה לאירוע שכולו הנאה, ממש זוהר בצל המשבר
אלי שאולי |

המשבר הכלכלי המתמשך בגוש האירו משפיע גם על תעשיית הרכב ואין זה סוד שהיא נמצאת כעת באחת התקופות הקשות בתולדותיה. ועדיין תערוכת הרכב של ז'נבה שתיפתח מחר, ב-5.3 לעיתונות וב-7.3 לקהל הרחב, תשאיר כל זאת מאחוריה ותהיה כהרגלה אירוע מוטורי מרתק מאין כמוהו. ואם היינו צריכים תזכורת לכך שהמציאות האירופאית עדיין שונה ומפנקת בהרבה מהישראלית ז'נבה תשמח להזכיר לנו עד כמה תערוכת רכב יכולה להיות נגישה, מקצועית וקלה לביקור.

אולמי הפלקספו נמצאים במרחק 10 דקות הליכה משדה התעופה של ז'נבה, ואם אתם נמצאים באירופה בין ה-7 ל-17 לחודש מרץ פנקו את עצמכם ונסו לעבור דרך השדה של העיר המסוגננת הזו. לא חייבים אפילו לשלב בביקור לינה. למעשה ניתן לנצל את הזמן שבין נחיתה לטיסת המשך עבור סיבוב קצר וממצה באולמות. הממדים של תערוכת ז'נבה רחוקים שנות אור מקומפלקס הענק של פרנקפורט ומבטיחים שתספיקו לראות את כל החדשות החשובות, לחטוף משהו בדרך ואולי אף לרכוש איזו מתנה לילדים. ואם בכל זאת תהיתם אולמי הפלקספו שופעים חניה מסודרת, משולטים כמו שצריך ומחיר הכניסה הוא ממש, אבל ממש סביר.

בצל המשבר
שוויץ אינה משדרת אהדה למכוניות ולשריפת בנזין אבל ז'נבה העשירה אוהבת מאוד את המכוניות הזוהרות. העיר הזו נראית לעיתים כבירת המכוניות המסוגננות, והיקרות והתערוכה משקפת זאת. למרות הכפור שבחוץ התערוכה הזו היא לרוב החגיגה האמיתית של מכוניות הספורט האקזוטיות, והמכוניות הפתוחות שמגיעות לקראת האביב. כל הסימנים מראים שלמרות המשבר החמור בתעשיית הרכב האירופאית המאפיינים האלה ימשיכו ללוות אותה ויצרני האקזוטיקה והיוקרה (שממלא פחות סובלים מהמשבר באירופה) ימשיכו לככב.

לא סתם בחרה פרארי להציג כאן את האנזו החדשה והכל כך מרתקת ולא בכדי תנסה מקלארן לגנוב מימנה את תשומת הלב עם ה-P1 הסדרתית. לא לחינם בחרה שברולט להציג כאן את הקורבט הפתוחה וטויוטה GT86 נטולת גג. לצד כל אלה תערוך מזראטי בכורה אירופאית לקוואטרופורטה החדשה, ואלפא תציג את ה-4C הסדרתית יותר ואופל את הקאסקאדה הפתוחה עימה תרצה להתחרות במותגי היוקרה. וכמובן שהזירה תשמש במה להשקה האירופאית של המתמודדות החדשות של לקסוס ואינפינטי מול סדרה 3 כאשר מרצדס תשיק את ה-CLA בבכורה אירופית לאחר הופעת הבכורה בדטרויט לפני כחודש.  

ז'נבה קרובה למוקדי הכוח של התעשיות המובילות ביבשת הקלאסית אך כיאה לשוויצרית גאה היא משדרת ניטרליות. והניטרליות הזו היא גם סוד הקסם של התערוכה שמושכת אליה יצרנים מכל העולם כולל סין. אין עוד תערוכה כה חשובה שנערכת בארץ שאינה מייצרת מכוניות. ולכן כנראה היא נבחרה להשקת מותג קורוס הסיני, המיזם המשותף והמאוד מעניין לחברה לישראל ולצ'רי. וכמובן שכמו  בכל תערוכה גם כאן יהיו צדדים עממיים חשובים גם לשוק המקומי שלנו כמו רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, ניסן נוט (בבכורה אירופית), סקודה אוקטביה, הבקרוב לסיטרואן C4 פיקאסו ועוד הרבה אחרים.

בקלות
העניין שמייצרת תערוכת רכב בין-לאומית בסדר גודל כזה הוא ברור. אבל מה שפחות מובן מאליו כאמור היא הקלות של הביקור בתערוכה. הארגון המופתי הופך את הכל נגיש וידידותי למשתמש והממדים הקטנים אומרים שניתן להספיק הרבה בכל פרק זמן נתון. ואם הספקתם הכל כדאי להציץ לאולם האביזרים והציוד המכאני (7) שם יש גם לרוב הדגמות של כלי שטח.

לא רק הביקור גם המחירים נוחים: 16 פרנק שוויצרי עולה כניסה למבוגר, 9 לילד (מגיל 9-16) ואת הכרטיסים ניתן לרכוש במקום או באתר האינטרנט של התערוכה. לבאים אחרי שעה 16:00 הכניסה תעלה חצי מחיר.
התערוכה פתוחה בין 10:00 ל-20:00 (בימי שבת וראשון 9:00-19:00) ויש שפע אוטובוסי שמגיעים ממרכז העיר לאולמות (בהם אוטובוסים מספר 5, 10 או טראם מספר 13 ו-15) וכמובן שאפשר גם להגיע לשדה התעופה הקרוב ומשם להמשיך רגלית. מלונות יש בשפע במרכז העיר וגם בסביבה אבל אפשרות נוחה וזולה משמעותית היא לנצל את הכפרים הצרפתיים הצמודים לשדה התעופה (פרנה-וולטיר וסביבתו). גם המסעדות שם עדיפות.

 
ראיונות בלעדיים עם בכירי התעשיה בעולם:
קורוס – סגן יושב הראש של המיזם המשותף בין צ'רי הסינית לחי"ל הישראל אומר שהרכב לא יגיע אלינו
 
מכונית השנה העולמית 2013: 
 
תערוכת ז'נבה 2013  – כל החשיפות והחידושים: 
א
אודי S3 ספורטבק – 300 כ"ס גם עם 5 דלתות
אודי RS6 אוואנט – אתלטיקה קלה
אופל קאסקאדה – מחליפת האסטרה טווין-טופ, אולי תגיע גם אלינו 
אופל אדם רוקס – קרוסאובר שמבוסס על האדם העירונית (איור)
אלפא רומיאו 4C – הנעה אחורית, 240 כ"ס ותג מחיר שמיימי
אסטון מרטין ראפיד S – מתיחת פנים, עוד כוח ולתוספת של אות לשם 
 
ב
ב.מ.וו סדרה 3 GT – אחות קטנה ל-5 GT שלא הולכת נגד הזרם, אלא לידו 
בנטלי פליינג ספר חדשה – דור חדש למכונית הפאר הבריטית
 
ו
וולוו S60 ו-V60 – מתיחת פנים קוסמטית ועדכון מנועים
וולוו XC60 – מראה קשוח יותר, תוספת אבזור ומנועים חסכוניים
וולוו S80 ו-V70 – עדכון מראה, עוד אבזור ומנועים מחודשים
וולו XC70 – עדכון קוסמטי, אבזור ומנועים 

ט
טויוטה FT-86 קונספט – הצצה פתוחת-גג לעתיד הדגם (כולל וידאו) (איור)
 
י
יונדאי גרנד סנטה פה – גרסה מוארכת לרכב הפנאי, בארץ עוד השנה
 
מ
מזראטי גראנטוריסמו MC סטרדלה – מזראטי מוסיפה ספסל אחורי ומשדרגת את המנוע
מקלארן P1 – מיליון יורו, בייבי
מרצדס C63 AMG מהדורת '507' – מהדורה מיוחדת עם עוד 50 סוסים
 
ס
סיאט לאון SC חדשה – גרסת ה-3 דלתות למשפחתית החדשה. אצלנו עוד השנה 
סיטרואן C3 – מתיחת פנים לסופרמיני, אצלנו במאי
סיטרואן C4 פיקאסו חדש – דור שני למיניוואן הקומפקטי 
סקודה אוקטביה חדשה – אצלנו במחצית השניה של השנה
סקודה אוקטביה קומבי חדשה – גרסת הסטיישן למשפחתית, אצלנו עוד השנה
 
פ
פיג'ו 2008  – גרסת הייצור של הקרוסאובר הקטן, אצלנו עוד השנה
פולקסווגן קרוס אפ! – גרסה קשוחה ומוגבהת למכונית המיני 
פולקסווגן גולף GTI חדשה – עוד קצת סוסים ומעט פחות שניות. אצלנו בחודשים הקרובים 

ק
קורוס 3 – המכונית הישראלית-סינית מגיעה ליצור. אלינו היא לא תגיע 
קיה פרו-סיד GT – הגרסה הכי ספורטיבית עד כה של הסיד המשפחתית
קיה ארבן קונספט – התשובה של קיה לפולקסווגן שירוקו (איור)
 
ר
רינספיד מיקרומקס קונספט – רכב הסעות עירוני מקסימלי 
רנו קפטור – התשובה הצרפתית לניסאן ג'וק
רנו סניק – מתחית פנים שנייה למינוואן הקומפקטי
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

בנק ישראל הוריד כצפוי את הריבית

אחרי קרוב לשנתיים ללא הפחתה: בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.25% ל-4.25% על רקע אינפלציה של 2.5% בתוך היעד והרגיעה הביטחונית; מה יהיה בהמשך? אל תצפו להורדה נוספת בקרוב

מנדי הניג |

הריבית המוניטרית בישראל יורדת היום ב-0.25% ל-4.25%. ההחלטה מתקבלת אחרי 14 ישיבות רצופות שבהן בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, תקופה שנמשכה קרוב לשנתיים והוגדרה כשלב של בלימת ביקושים מתוך מטרה לייצב את האינפלציה. בחודשים האחרונים האינפלציה נעה סביב 2.5% ונשארת בתוך היעד, עם תחזית של כ-2.2% ל-12 החודשים הקרובים. במקביל, שער הדולר נחלש בכ-10% מתחילת השנה, מה שגם סייע לצמצום הלחצים על מחירי היבוא והתקררות האינפלציה.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון עמד מול ביקורת מאוד גדולה ולא הוריד את הריבית עד עכשיו - כשמסתכלים לאחור אפשר מצד אחד להבין את השמרנות שלו, אבל נראה שמדובר בשמרנות יתר. כשמסתכלים קדימה וקוראים את  הדוח מלווה את הפחתת הריבית שכולל את הסיכויים והסיכונים ומצב המשק, מבינים שיש סיכוי טוב שהריבית במפגש הבא - בתחילת ינואר - לא תרד.  


ההפחתה הנוכחית של הריבית לא תשפיע עלייכם באופן משמעותי. החזרי משכנתא ממוצעים ירדו ב-70 שקל בממוצע, תשלמו קצת פחות על הלווואת, תקבלו קצת פחות על פיקדונות ואפיקים סולידיים. הרחבה: הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם? 

וכדאי "לחזור על החומר" - מה זאת ריבית פריים, על ההבדל בין ריבית קבועה למשתנה - 10 סוגי ריביות שונות


האינפלציה ירדה ל-2.5% - בתוך תחום היעד

הסיבה המרכזית לכך  שהנגיד שמר על ריבית גבוהה היא האינפלציה. זו ורדת כבר חודשים ארוכים והיא מספר חודשים בגבול "המותר". זה לצד גורמים נוספים הביאו את בנק ישראל להוריד ריבית. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוקטובר ב-0.5% לאחר ירידה של 0.6% בספטמבר. "האינפלציה השנתית עומדת בשני המדדים האחרונים על 2.5%", ציין הבנק. בניכוי אנרגיה ופירות וירקות, שיעור האינפלציה השנתי עומד על 2.7%. נתון מעניין במיוחד הוא ש"קצב אינפלציית הבלתי סחירים ירד ל-3.0%, ובמקביל, קצב אינפלציית הסחירים נותר יציב ועומד על 1.5% ב-12 החודשים האחרונים".

פרופ' אמיר ירון (רשתות)פרופ' אמיר ירון (רשתות)
דבר הנגיד

פרופ' אמיר ירון: "המצב הכלכלי הוא הישג ובצניעות - חלק גדול נובע מהמדיניות שלנו"

אולי היית שמרן מדי? "זאת מחמאה"; היה מרווח גדול. הריבית הריאלית היא 2%. למה היא לא ירדה בעבר? "המחיר על טעות הוא גדול מאוד. עכשיו הבשילו התנאים"; מה המסר של הנגיד קדימה ואיפה תהיה הריבית עוד שנה?

אבישי עובדיה |

בנק ישראל הפחית היום את הריבית ב-0.25% ל-4.25%. גם אנחנו אומרים "הגיע הזמן", גם אנחנו חושבים שזה היה צריך להיות לפני חודשים. אבל בנק ישראל הוא הקובע וכל החלטה שהוא מקבל עוברת דיונים רבים, ניתוחים רבים וסיעורי מוחות. אפשר שלא להסכים עם ההחלטות, אבל הן מקצועיות. בשיחה עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל "הטחנו" בו שאולי הוא "שמרן מדי ביחס להפחתת הריבית". 

"אני לוקח את זה כמחמאה", משיב, פרופ' ירון, "מדינות שעברו מלחמות מצאו את עצמן במצב כלכלי קשה. היו מצבים של היפר אינפלציה ופגיעה מהותית בכלכלה. אנחנו במצב יחסית טוב, עם אינפלציה מדודה לאורך התקופה שמתייצבת בתוך היעד. הכלכלה הישראלית עם פעילות ערה. זה הישג. זה הישג שאני בצניעות אגיד שחלק גדול ממנו הוא בזכות מדיניות שלא הייתי מכנה שמרנית, אלא  זהירה שקולה ופתוחה".

אנחנו בריבית ריאלית של 2%, הרבה מעבר למה שצריך. היה מרווח ביטחון גדול להוריד מעט את הריבית עוד קודם.

"המחיר על טעות גדול מאוד, רק שתנאי המשק הבשילו להפחתה של הריבית עשינו זאת ונמשיך לפעול בכפוף להתפתחויות. אנחנו רואים כעת את האינפלציה מתמתנת ועומדת ביעד, אננו רואים את הייסוף, ואת  ההתבססות של האינפלציה ביעד, וזה הוביל אותנו להחלטה".

בפעם הקודמת התנאים היו די קרובים.  

"היו תנאים שונים, דובר אז על כניסה בעצימות גדולה לעזה". 


הביקושים גבוהים 

פרופ' ירון מדבר עדיין על אי וודאות כלכלית, אבל נמוכה מבעבר. על פעילות ערה במשק, על שוק עבודה חזק וביקושים גדולים שמורגשים גם בכרטיסי האשראי. הביקושים האלו מצד אחד מרשימים, מצד שני הם "גול עצמי" לציבור הלווה (לרבות בעלי הדירות עם משכנתאות) כי הם מניעים את האינפלציה והדבר שהכי מפחיד את בנק ישראל בדומה לבנקים מרכזיים בעולם - הוא אינפלציה. אינפלציה שוחקת את הכסף, את ההון של הציבור. היא מס גדול בדלת האחורית והנשק הכי חזק נגדה הוא הריבית.    

לנגיד יש את כלי הריבית, לצד כלים נוספים (פעילות בשוק המט"ח, הדפסת כסף) כדי לאזן את הכלכלה. זה "משחק" עדין. הורדת את הריבית מוקדם מדי, האינפלציה יכולה לברוח למעלה, ואז המלחמה באינפלציה תהפוך לקשה יותר. בזבזת תחמושת ולא פגעת. הנגיד ירה רק כאשר ראה את המטרה בבירור. אין מקום לפספוסים, אבל כלכלה זה לא מדע מדויק. קחו שני כלכלנים מדופלמים וסיכוי טוב שהם יחשבו אחרת לגבי רוב הסוגיות הכלכליות. מעבר לכך, יש הרבה נעלמים ותלות בגורמים חיצוניים רבים ויש את הפסיכולוגיה. כלכלה, תרצו או לא היא חלק ממדעי ההתנהגות. אנשים קונים בגדים כי יש להם מצב רוח טוב, או כי הם רוצים ללכת לעבודה עם הבגד הזה. זה לא בהכרח קשור לשאלה אם יש להם כסף בחשבון או שזה משולם בתשלומים. אנשים בסיום מלחמה יגבירו ביקושים גם אם הם לא במצב מדהים, גם כי ההורים ירצו לפנק את הילדים על התקופה הקשה.