סיקור מיוחד: תערוכת ז'נבה 2013
המשבר הכלכלי המתמשך בגוש האירו משפיע גם על תעשיית הרכב ואין זה סוד שהיא נמצאת כעת באחת התקופות הקשות בתולדותיה. ועדיין תערוכת הרכב של ז'נבה שתיפתח מחר, ב-5.3 לעיתונות וב-7.3 לקהל הרחב, תשאיר כל זאת מאחוריה ותהיה כהרגלה אירוע מוטורי מרתק מאין כמוהו. ואם היינו צריכים תזכורת לכך שהמציאות האירופאית עדיין שונה ומפנקת בהרבה מהישראלית ז'נבה תשמח להזכיר לנו עד כמה תערוכת רכב יכולה להיות נגישה, מקצועית וקלה לביקור.
אולמי הפלקספו נמצאים במרחק 10 דקות הליכה משדה התעופה של ז'נבה, ואם אתם נמצאים באירופה בין ה-7 ל-17 לחודש מרץ פנקו את עצמכם ונסו לעבור דרך השדה של העיר המסוגננת הזו. לא חייבים אפילו לשלב בביקור לינה. למעשה ניתן לנצל את הזמן שבין נחיתה לטיסת המשך עבור סיבוב קצר וממצה באולמות. הממדים של תערוכת ז'נבה רחוקים שנות אור מקומפלקס הענק של פרנקפורט ומבטיחים שתספיקו לראות את כל החדשות החשובות, לחטוף משהו בדרך ואולי אף לרכוש איזו מתנה לילדים. ואם בכל זאת תהיתם אולמי הפלקספו שופעים חניה מסודרת, משולטים כמו שצריך ומחיר הכניסה הוא ממש, אבל ממש סביר.
בצל המשבר
שוויץ אינה משדרת אהדה למכוניות ולשריפת בנזין אבל ז'נבה העשירה אוהבת מאוד את המכוניות הזוהרות. העיר הזו נראית לעיתים כבירת המכוניות המסוגננות, והיקרות והתערוכה משקפת זאת. למרות הכפור שבחוץ התערוכה הזו היא לרוב החגיגה האמיתית של מכוניות הספורט האקזוטיות, והמכוניות הפתוחות שמגיעות לקראת האביב. כל הסימנים מראים שלמרות המשבר החמור בתעשיית הרכב האירופאית המאפיינים האלה ימשיכו ללוות אותה ויצרני האקזוטיקה והיוקרה (שממלא פחות סובלים מהמשבר באירופה) ימשיכו לככב.
לא סתם בחרה פרארי להציג כאן את האנזו החדשה והכל כך מרתקת ולא בכדי תנסה מקלארן לגנוב מימנה את תשומת הלב עם ה-P1 הסדרתית. לא לחינם בחרה שברולט להציג כאן את הקורבט הפתוחה וטויוטה GT86 נטולת גג. לצד כל אלה תערוך מזראטי בכורה אירופאית לקוואטרופורטה החדשה, ואלפא תציג את ה-4C הסדרתית יותר ואופל את הקאסקאדה הפתוחה עימה תרצה להתחרות במותגי היוקרה. וכמובן שהזירה תשמש במה להשקה האירופאית של המתמודדות החדשות של לקסוס ואינפינטי מול סדרה 3 כאשר מרצדס תשיק את ה-CLA בבכורה אירופית לאחר הופעת הבכורה בדטרויט לפני כחודש.
ז'נבה קרובה למוקדי הכוח של התעשיות המובילות ביבשת הקלאסית אך כיאה לשוויצרית גאה היא משדרת ניטרליות. והניטרליות הזו היא גם סוד הקסם של התערוכה שמושכת אליה יצרנים מכל העולם כולל סין. אין עוד תערוכה כה חשובה שנערכת בארץ שאינה מייצרת מכוניות. ולכן כנראה היא נבחרה להשקת מותג קורוס הסיני, המיזם המשותף והמאוד מעניין לחברה לישראל ולצ'רי. וכמובן שכמו בכל תערוכה גם כאן יהיו צדדים עממיים חשובים גם לשוק המקומי שלנו כמו רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, ניסן נוט (בבכורה אירופית), סקודה אוקטביה, הבקרוב לסיטרואן C4 פיקאסו ועוד הרבה אחרים.
בקלות
העניין שמייצרת תערוכת רכב בין-לאומית בסדר גודל כזה הוא ברור. אבל מה שפחות מובן מאליו כאמור היא הקלות של הביקור בתערוכה. הארגון המופתי הופך את הכל נגיש וידידותי למשתמש והממדים הקטנים אומרים שניתן להספיק הרבה בכל פרק זמן נתון. ואם הספקתם הכל כדאי להציץ לאולם האביזרים והציוד המכאני (7) שם יש גם לרוב הדגמות של כלי שטח.
לא רק הביקור גם המחירים נוחים: 16 פרנק שוויצרי עולה כניסה למבוגר, 9 לילד (מגיל 9-16) ואת הכרטיסים ניתן לרכוש במקום או באתר האינטרנט של התערוכה. לבאים אחרי שעה 16:00 הכניסה תעלה חצי מחיר.
התערוכה פתוחה בין 10:00 ל-20:00 (בימי שבת וראשון 9:00-19:00) ויש שפע אוטובוסי שמגיעים ממרכז העיר לאולמות (בהם אוטובוסים מספר 5, 10 או טראם מספר 13 ו-15) וכמובן שאפשר גם להגיע לשדה התעופה הקרוב ומשם להמשיך רגלית. מלונות יש בשפע במרכז העיר וגם בסביבה אבל אפשרות נוחה וזולה משמעותית היא לנצל את הכפרים הצרפתיים הצמודים לשדה התעופה (פרנה-וולטיר וסביבתו). גם המסעדות שם עדיפות.
קורוס – סגן יושב הראש של המיזם המשותף בין צ'רי הסינית לחי"ל הישראל אומר שהרכב לא יגיע אלינו
אודי RS6 אוואנט – אתלטיקה קלה
אופל קאסקאדה – מחליפת האסטרה טווין-טופ, אולי תגיע גם אלינו
וולוו XC60 – מראה קשוח יותר, תוספת אבזור ומנועים חסכוניים
וולוו S80 ו-V70 – עדכון מראה, עוד אבזור ומנועים מחודשים
וולו XC70 – עדכון קוסמטי, אבזור ומנועים
ק
קורוס 3 – המכונית הישראלית-סינית מגיעה ליצור. אלינו היא לא תגיע
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
