סיקור מיוחד: תערוכת ז'נבה 2013

תצוגה קטנה אך גרנדיוזית תהפוך שוב את תערוכת ז'נבה לאירוע שכולו הנאה, ממש זוהר בצל המשבר
אלי שאולי |

המשבר הכלכלי המתמשך בגוש האירו משפיע גם על תעשיית הרכב ואין זה סוד שהיא נמצאת כעת באחת התקופות הקשות בתולדותיה. ועדיין תערוכת הרכב של ז'נבה שתיפתח מחר, ב-5.3 לעיתונות וב-7.3 לקהל הרחב, תשאיר כל זאת מאחוריה ותהיה כהרגלה אירוע מוטורי מרתק מאין כמוהו. ואם היינו צריכים תזכורת לכך שהמציאות האירופאית עדיין שונה ומפנקת בהרבה מהישראלית ז'נבה תשמח להזכיר לנו עד כמה תערוכת רכב יכולה להיות נגישה, מקצועית וקלה לביקור.

אולמי הפלקספו נמצאים במרחק 10 דקות הליכה משדה התעופה של ז'נבה, ואם אתם נמצאים באירופה בין ה-7 ל-17 לחודש מרץ פנקו את עצמכם ונסו לעבור דרך השדה של העיר המסוגננת הזו. לא חייבים אפילו לשלב בביקור לינה. למעשה ניתן לנצל את הזמן שבין נחיתה לטיסת המשך עבור סיבוב קצר וממצה באולמות. הממדים של תערוכת ז'נבה רחוקים שנות אור מקומפלקס הענק של פרנקפורט ומבטיחים שתספיקו לראות את כל החדשות החשובות, לחטוף משהו בדרך ואולי אף לרכוש איזו מתנה לילדים. ואם בכל זאת תהיתם אולמי הפלקספו שופעים חניה מסודרת, משולטים כמו שצריך ומחיר הכניסה הוא ממש, אבל ממש סביר.

בצל המשבר
שוויץ אינה משדרת אהדה למכוניות ולשריפת בנזין אבל ז'נבה העשירה אוהבת מאוד את המכוניות הזוהרות. העיר הזו נראית לעיתים כבירת המכוניות המסוגננות, והיקרות והתערוכה משקפת זאת. למרות הכפור שבחוץ התערוכה הזו היא לרוב החגיגה האמיתית של מכוניות הספורט האקזוטיות, והמכוניות הפתוחות שמגיעות לקראת האביב. כל הסימנים מראים שלמרות המשבר החמור בתעשיית הרכב האירופאית המאפיינים האלה ימשיכו ללוות אותה ויצרני האקזוטיקה והיוקרה (שממלא פחות סובלים מהמשבר באירופה) ימשיכו לככב.

לא סתם בחרה פרארי להציג כאן את האנזו החדשה והכל כך מרתקת ולא בכדי תנסה מקלארן לגנוב מימנה את תשומת הלב עם ה-P1 הסדרתית. לא לחינם בחרה שברולט להציג כאן את הקורבט הפתוחה וטויוטה GT86 נטולת גג. לצד כל אלה תערוך מזראטי בכורה אירופאית לקוואטרופורטה החדשה, ואלפא תציג את ה-4C הסדרתית יותר ואופל את הקאסקאדה הפתוחה עימה תרצה להתחרות במותגי היוקרה. וכמובן שהזירה תשמש במה להשקה האירופאית של המתמודדות החדשות של לקסוס ואינפינטי מול סדרה 3 כאשר מרצדס תשיק את ה-CLA בבכורה אירופית לאחר הופעת הבכורה בדטרויט לפני כחודש.  

ז'נבה קרובה למוקדי הכוח של התעשיות המובילות ביבשת הקלאסית אך כיאה לשוויצרית גאה היא משדרת ניטרליות. והניטרליות הזו היא גם סוד הקסם של התערוכה שמושכת אליה יצרנים מכל העולם כולל סין. אין עוד תערוכה כה חשובה שנערכת בארץ שאינה מייצרת מכוניות. ולכן כנראה היא נבחרה להשקת מותג קורוס הסיני, המיזם המשותף והמאוד מעניין לחברה לישראל ולצ'רי. וכמובן שכמו  בכל תערוכה גם כאן יהיו צדדים עממיים חשובים גם לשוק המקומי שלנו כמו רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, ניסן נוט (בבכורה אירופית), סקודה אוקטביה, הבקרוב לסיטרואן C4 פיקאסו ועוד הרבה אחרים.

בקלות
העניין שמייצרת תערוכת רכב בין-לאומית בסדר גודל כזה הוא ברור. אבל מה שפחות מובן מאליו כאמור היא הקלות של הביקור בתערוכה. הארגון המופתי הופך את הכל נגיש וידידותי למשתמש והממדים הקטנים אומרים שניתן להספיק הרבה בכל פרק זמן נתון. ואם הספקתם הכל כדאי להציץ לאולם האביזרים והציוד המכאני (7) שם יש גם לרוב הדגמות של כלי שטח.

לא רק הביקור גם המחירים נוחים: 16 פרנק שוויצרי עולה כניסה למבוגר, 9 לילד (מגיל 9-16) ואת הכרטיסים ניתן לרכוש במקום או באתר האינטרנט של התערוכה. לבאים אחרי שעה 16:00 הכניסה תעלה חצי מחיר.
התערוכה פתוחה בין 10:00 ל-20:00 (בימי שבת וראשון 9:00-19:00) ויש שפע אוטובוסי שמגיעים ממרכז העיר לאולמות (בהם אוטובוסים מספר 5, 10 או טראם מספר 13 ו-15) וכמובן שאפשר גם להגיע לשדה התעופה הקרוב ומשם להמשיך רגלית. מלונות יש בשפע במרכז העיר וגם בסביבה אבל אפשרות נוחה וזולה משמעותית היא לנצל את הכפרים הצרפתיים הצמודים לשדה התעופה (פרנה-וולטיר וסביבתו). גם המסעדות שם עדיפות.

 
ראיונות בלעדיים עם בכירי התעשיה בעולם:
קורוס – סגן יושב הראש של המיזם המשותף בין צ'רי הסינית לחי"ל הישראל אומר שהרכב לא יגיע אלינו
 
מכונית השנה העולמית 2013: 
 
תערוכת ז'נבה 2013  – כל החשיפות והחידושים: 
א
אודי S3 ספורטבק – 300 כ"ס גם עם 5 דלתות
אודי RS6 אוואנט – אתלטיקה קלה
אופל קאסקאדה – מחליפת האסטרה טווין-טופ, אולי תגיע גם אלינו 
אופל אדם רוקס – קרוסאובר שמבוסס על האדם העירונית (איור)
אלפא רומיאו 4C – הנעה אחורית, 240 כ"ס ותג מחיר שמיימי
אסטון מרטין ראפיד S – מתיחת פנים, עוד כוח ולתוספת של אות לשם 
 
ב
ב.מ.וו סדרה 3 GT – אחות קטנה ל-5 GT שלא הולכת נגד הזרם, אלא לידו 
בנטלי פליינג ספר חדשה – דור חדש למכונית הפאר הבריטית
 
ו
וולוו S60 ו-V60 – מתיחת פנים קוסמטית ועדכון מנועים
וולוו XC60 – מראה קשוח יותר, תוספת אבזור ומנועים חסכוניים
וולוו S80 ו-V70 – עדכון מראה, עוד אבזור ומנועים מחודשים
וולו XC70 – עדכון קוסמטי, אבזור ומנועים 

ט
טויוטה FT-86 קונספט – הצצה פתוחת-גג לעתיד הדגם (כולל וידאו) (איור)
 
י
יונדאי גרנד סנטה פה – גרסה מוארכת לרכב הפנאי, בארץ עוד השנה
 
מ
מזראטי גראנטוריסמו MC סטרדלה – מזראטי מוסיפה ספסל אחורי ומשדרגת את המנוע
מקלארן P1 – מיליון יורו, בייבי
מרצדס C63 AMG מהדורת '507' – מהדורה מיוחדת עם עוד 50 סוסים
 
ס
סיאט לאון SC חדשה – גרסת ה-3 דלתות למשפחתית החדשה. אצלנו עוד השנה 
סיטרואן C3 – מתיחת פנים לסופרמיני, אצלנו במאי
סיטרואן C4 פיקאסו חדש – דור שני למיניוואן הקומפקטי 
סקודה אוקטביה חדשה – אצלנו במחצית השניה של השנה
סקודה אוקטביה קומבי חדשה – גרסת הסטיישן למשפחתית, אצלנו עוד השנה
 
פ
פיג'ו 2008  – גרסת הייצור של הקרוסאובר הקטן, אצלנו עוד השנה
פולקסווגן קרוס אפ! – גרסה קשוחה ומוגבהת למכונית המיני 
פולקסווגן גולף GTI חדשה – עוד קצת סוסים ומעט פחות שניות. אצלנו בחודשים הקרובים 

ק
קורוס 3 – המכונית הישראלית-סינית מגיעה ליצור. אלינו היא לא תגיע 
קיה פרו-סיד GT – הגרסה הכי ספורטיבית עד כה של הסיד המשפחתית
קיה ארבן קונספט – התשובה של קיה לפולקסווגן שירוקו (איור)
 
ר
רינספיד מיקרומקס קונספט – רכב הסעות עירוני מקסימלי 
רנו קפטור – התשובה הצרפתית לניסאן ג'וק
רנו סניק – מתחית פנים שנייה למינוואן הקומפקטי
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקימתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקי

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"

שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה

תמיר חכמוף |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר.

במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".

בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".

על מערכת הבנקאות אמר סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".

בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.