פיצוי בגין ירידת ערך מקרקעין אגב הפקעת חלקית חייב בשיעור מס מופחת

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר וע 1195/04 קסנר משה ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין - אזור רחובות
עו"ד לילך דניאל |

תקציר וע 1195/04

קסנר משה ואח' נ'

מנהל מיסוי מקרקעין - אזור רחובות

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב פסקה כי פיצוי בגין ירידת ערך מקרקעין אגב הפקעת חלק מהמקרקעין חייב בשיעור מס מופחת לפי סעיף 48ג' לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), שכן הנזק שנגרם למקרקעין הנותרים - נגרם עקב ההפקעה וכתוצאה ישירה ממנה, ולפיכך יש לראות ברכיב זה של הפיצוי הכספי חלק בלתי נפרד מפיצויי ההפקעה, מבחינת "הטפל הולך אחר העיקר". נוסף על כך קיבלה ועדת הערר את הערר בעניין יום רכישת המקרקעין.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

עניינו של הערר מתייחס לפיצוי כספי שקיבלו העוררים בשל הפקעת מקרקעין בראשון לציון בגין סלילת כביש מספר 431 וקו מסילת ברזל. חלק מהפיצוי הכספי (16%) ניתן בגין ירידת ערך המקרקעין שנותר בידיהם לאחר ההפקעה. השאלות שבמחלוקת הן גם באשר ליום הרכישה ולשווי הרכישה של חלק מהמקרקעין שהופקעו לעוררים, וגם באשר לחבות המס הרלוונטית לעניין הפיצוי המיוחס לחלק הנותר.

המשיב קבע כי חלק התשלום בגין ההפקעה בלבד זכאי לשיעור המס המיוחד, המעניק הנחה בשיעור 50% ממס השבח על פי סעיף 48ג' לחוק, ואילו לעניין התשלום בשל הפיצוי בגין ירידת ערך המקרקעין הנותר - קבע כי מדובר בהכנסה הונית ועל כן יש לדווח על כך לרשות המסים (מס הכנסה). המשיב הוציא לעוררים שומה זמנית באשר לרכיב פיצוי זה בשיעור מס של 50%, עד אשר ימציאו העוררים אישור מפקיד השומה כי שולם המס בגין רווח ההון המתחייב. נוסף על כך, נתגלעה בין הצדדים מחלוקת באשר ליום ושווי הרכישה של הזכויות שהופקעו. מכאן הערר שלפנינו.

מנגד, לטענת העוררים סכום הפיצוי שקיבלו משקף נזק שנגרם ליתרת המקרקעין עקב ההפקעה וכתוצאה ישירה ממנה. לדידם תשלום סכום זה הוא חלק בלתי נפרד מהפיצוי בתמורה לזכות המופקעת, ואין לראות ברכיב זה פיצוי כספי נפרד ומנותק מפיצויי ההפקעה. לפיכך, גם בעניינו זכאים העוררים לשיעור מס מיוחד המקנה זיכוי של חצי מהמס כמצוות סעיף 48ג' לחוק.

לעניין יום הרכישה, נותרה שאלת יום ומועד הרכישה של 44.5% מהזכויות ש"התקבלו" בידי המוריש מאמו ב"מתנה" ללא תמורה בשנת 1962, בדרך של הפיכת המניות לנדחות - האם כגישת המשיב, במועד פטירתה של אם המוריש (מארס 1963) בהסתמך על הוראת סעיף 3 לחוק מס עיזבון, התש"ט-1949 (להלן: "חוק מס עיזבון"), שלפיו מניות אלו היו חלק מעיזבונה של האם מפני שהחזיקה במניות שלוש שנים טרם מועד פטירתה, או כעמדת העוררים, במועד קבלת הזכויות בידי אם המוריש (1954)?

לטענת העוררים, הואיל והעברת המניות למוריש נעשתה ב"מתנה" וללא תמורה על ידי אמו בשנת 1962 (עם הפיכת המניות לנדחות), מדובר ברכישה שנעשתה לפני תחולתו של החוק. על כן יש לקבוע את מועד רכישת מניות אם המוריש על פי סעיפים 35 ו-37(2)(ב)(3) לחוק, החלים על עסקאות הקודמות לתחולתו של החוק. לפיכך שווי הרכישה יהיה מ"נעלי אם המוריש", כפי שהיה נקבע אילו נמכרה הזכות על ידי אם המוריש עת קיבלה את המניות בשנת 1954. בד בבד ייקבע יום הרכישה כיום שבו נרכשו הזכויות על ידי אם המוריש.

לחלופין טוענים העוררים כי לטענת המשיב לתחולת סעיף 27 לחוק, הרי הוא מחייב תחולה לסעיף 3(א)(3) לחוק מס עיזבון, ואילו על המקרה שלפנינו - עקב התיקון שנערך בחוק מס עיזבון - קיימת תחולה לסעיף 3(א)(4) לחוק מס עיזבון, ולא לסעיף 3(א)(3) לחוק מס עיזבון. על כן אין תחולה לסעיף 27 לחוק שאילו היה מתקיים במועד פטירת אם המוריש ב-1963, היה הרלוונטי לקביעת יום ושווי הרכישה.

מנגד, כאמור דעת המשיב היא כי הוראות סעיפים 26(א)(1) ו-27 לחוק מביאים לתוצאה שלפיה יום ושווי הרכישה ייקבעו בהתאם למועד פטירתה של אם המוריש. מאחר שמניות אם המוריש "הועברו" למוריש בשנת 1962 ב"מתנה" במסגרת הפיכת יתרת המניות לנדחות, הרי לפי הוראת סעיף 3(א)(3) לחוק מס עיזבון הן היו חלק מעיזבונה שכן האם החזיקה במניות שלוש שנים טרם מועד פטירתה, ועל כן לעניין המניות יש לראות את יום ושווי הרכישה בהתאם ליום פטירתה של האם - בשנת 1963, ולא בשנת 1954 כגרסת העוררים.

דיון

יום הרכישה - טענתו של המשיב שובה את הלב ועולה בקנה אחד עם עקרון רציפות המס, אולם מעיון בהיסטוריה החקיקתית של חוק מס עיזבון וחוק מס שבח מקרקעין משנת 1949 נדמה כי נפלה טעות בידו של המשיב.

במקרה דנן נעשתה פעולת ההדחה בשנת 1962 ויום פטירת אם המוריש הייתה בשנת 1963, תקופה של כשנתיים לפני חקיקתו של סעיף 3(ב) לחוק מס עיזבון שמנע תכנון מס זה של הדחת מניות. המשיב לא הוכיח כי למרות האמור לעיל, השתמש מנהל מס עיזבון בסמכותו לפי סעיף 15א' לחוק מס עיזבון - סעיף המלאכותיות - והטיל את מס העיזבון גם על המניות המודחות. לפיכך יום הרכישה של המקרקעין שהופקעו הוא שנת 1954 (כמובן, לפער הזמנים הזה קיימת נפקות מעשית חשובה לעניין קביעת שיעור המס וניצול שיעורי המס המוטבים לרכישות בשנים 1960-1948).

המס החל על הפיצוי בשל הפגיעה בחלק המקרקעין הנותרים - יש לאמץ את הגישה שלפיה הפיצויים המשולמים בגין הפגיעה במקרקעין שנותרו בידי העוררים חייבים במס שבח, ודינם כדין הפיצויים המשולמים בשל הפקעת המקרקעין, וזאת מכמה טעמים:

ראשית, ההפרדה בין שני סוגי הפיצויים האמורים היא ממילא מלאכותית. בסופו של דבר, אלמלא ההפקעה לא היה נפגע שוויים של המקרקעין הנותרים, דהיינו סיבת תשלומם של הפיצויים בגין הפגיעה בשוויים היא בראש ובראשונה בשל ההפקעה.

שנית, גישה משפטית כוללת ונאותה מחייבת להשית על פיצויים אלה מס שבח דווקא. נראה שאין מקום להבחין בעניין זה אם הופקעו כל המקרקעין או אם נותרו מקרקעין כלשהם בידי הבעלים, וכשם שרואים בתשלום בעבור ההפקעה חייב במס שבח ולא במס רווח הון, כך יש להתייחס גם לתשלום בעבור הפגיעה במקרקעין, שאף הוא בא לעולם בשל אותה הפקעה ולא משום טעם אחר.

שלישית, אמת כי כאשר אין בחוק הגדרה למונח כלשהו (כגון למונח "הפקעה") ראוי לפרשו בהתאם לדין הכללי, אולם יש לסטות מפרשנות זו כאשר התכלית המיסויית מצדיקה זאת. והנה במקרה שלפנינו, התכלית המיסויית דווקא מובילה למסקנה כי כלל הפיצויים, לרבות אלו המשולמים לכאורה בשל הפגיעה במקרקעין הנותרים, שולמו למעשה בעבור ההפקעה. לשון אחר, אם רצה המחוקק לקבוע הסדר מס מיטבי ל"מכירת" מקרקעין שנעשתה בדרך "הפקעה" (בין היתר בשל כך שנעשתה על דרך כפייה), כי אז אין כל סיבה לא לאמץ הסדר זה גם לעניין התשלומים הנלווים הכרוכים בהפקעה בדרך של "הטפל הולך אחר העיקר".

זאת ועוד, יש לתמוה מהיכן שאב המשיב את סמכותו לגבות את מס רווח ההון בשומה הזמנית שהוציא לעוררים, וזאת גם אם הסכום ששולם בגין ירידת ערך הנותר אכן נחשב לזכות "הונית" הכפופה לחלק ה' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). אין בחוק סעיף המסמיך את מנהל מיסוי מקרקעין להוציא שומה זמנית ל"מכירה" אשר אינה כפופה לחוק אלא להוראות הפקודה. מסתמן כי אין זו סמכותו של מנהל מיסוי מקרקעין, אלא לפקיד השומה בלבד שמורה הסמכות לשומת רווח הון, ועל מנהל מיסוי מקרקעין היה ליידע את פקיד השומה.

תוצאה

הערר התקבל.

בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב

לפני כב' השופטת ר. שטרנברג אליעז

ניתן ב-14.9.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיל SM3 (RTX)טיל SM3 (RTX)

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים

הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר 

רן קידר |
נושאים בכתבה טיל בליסטי

המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.

המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.  


הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות


הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב. 

הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.

במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.

מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.

יוחננוף
צילום: Google Street View

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

הרשות להגנת הצרכן מודיעה על כוונה להטיל קנס של 946 אלף שקל על רשת יוחננוף; ברשת נמצאו מאות מוצרים ללא מחיר, פערים בין מחיר הקופה למחיר על המדף ואי־סימון של ארץ ייצור - השאלה המתבקשת: כמה קנס של פחות ממיליון ירתיע רשת שמגלגלת כ-5 מיליארד שקל בשנה?

מנדי הניג |

אין הרבה אנשים שיחזירו את המיונז למדף אחרי שיגלו בקופה שהוא עולה 12 שקל במקום 8, הרוב בכלל לא ישימו לב לשינוי במחיר בין המדף לקופה בתוך השורות הצפופות בחשבונית. זה חלק מהמשחקים של רשתות השיווק שמשתמשות בחוויית הקניה עמוסת הגירויים כדי להכניס לנו לעגלה מוצרים במחירים שלא חשבנו לשלם. במקרים אחרים המחיר בקופה הוא הפתעה גמורה כי הרשתות מתעצלות או "שוכחות" לציית לחובה של סימון מחירים על מוצרים, גם כאן קשה לראות אנשים שיוותרו על הקטשופ או הטיטולים של התינוק כי יש הבדל של כמה אחוזים בתג המחיר.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה כי בכוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של 946,680 שקל על יוחננוף, אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל. על פי הודעת הרשות, החקירה העלתה כי החברה הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן ופגעה בשקיפות כלפי לקוחות. על פי הממצאים, בסניפי הרשת נמצאו מאות מוצרים שעליהם לא היה בכלל מחיר, בניגוד להוראות החוק שמחייבות סימון ברור של המחיר הכולל על גבי כל מוצר. 

בנוסף, נמצאו מקרים בהם המחיר שנגבה בקופה היה גבוה מהמחיר שהופיע על המדף או על המוצר עצמו, זו כבר הטעיה חמורה של הצרכן, זו לא רק פגיעה בזכות לקבל מידע אמין לפני הרכישה אלא גם הטעיה מכוונת.

אבל הייתה גם הטעיה נוספת בחלק מהמוצרים המיובאים שנבדקו נמצא כי ארץ הייצור שצוינה על המוצר לא תאמה את ארץ המקור בפועל. כמו כן, יוחננוף לא סימנה באופן תקין את ארץ הייצור בצמוד לתוצרת חקלאית לא ארוזה או כזו שנארזה במקום המכירה שזו גם פעולה המחויבת על פי החוק.

מליון שקל מתוך יותר מ-5 מיליארד שקל - זו הרתעה?

יוחננוף אולי תצטרך לשלם כמעט מיליון שקל קנס, אבל כשמסתכלים על המספרים האמיתיים זה נשמע יותר כמו טיפ שהשאירו לקופאית מאשר עונש מרתיע. יוחננוף מגלגלת כמעט 5 מיליארד שקל בשנה ורושמת רווחים של עשרות מיליונים, הרווחים האלו מגיעים גם מהממצאים של חקירת הרשות - מאי־סימון מוצרים, מהפרשי מחירים מול הקופה. הקנס הזה הוא חלקיק מהרווחים ולא מתקרב אפילו ליצור הרתעה.