נייקי
צילום: טוויטר

נייקי חוזרת לחנויות פוט לוקר אחרי נתק של שנים

החברות מחדשות את הקשר לאחר שנייקי החליטה למכור באופן ישיר; המיקוד יהיה בתחום הריצה והכדורסל;  המהלך מגיע לקראת מיזוג אפשרי בין פוט לוקר לדיקס ספורטינג גודס בעסקת ענק של 2.4 מיליארד דולר


אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נייקי פוט לוקר


נעלי הריצה של נייקי Nike Inc -3.54%  חזרו לתצוגה המרכזית ברשת פוט לוקר האמריקאית Foot Locker Inc. , לראשונה זה שנתיים, כחלק מהתקרבות מחודשת בין שתי ענקיות קמעונאות הספורט. לפי אנליסטים מג'יי פי מורגן, נעלי נייקי תופסות שוב את עמדות ההובלה במחלקות הגברים, לפני מותגים מתחרים כמו הוקה, און, ניו באלאנס ואדידס.


החזרה למרכז נראית כסימן מובהק לשיפור היחסים בין השתיים, אחרי תקופה מתוחה שבמהלכה נייקי צמצמה את המוצרים שסיפקה לרשת, כחלק מאסטרטגיה שהתמקדה במכירה ישירה ללקוחות דרך חנויותיה ואתר האינטרנט שלה. כתוצאה מהמהלך, נתח המוצרים של נייקי ברכישות הכוללות של פוט לוקר ירד מכ-75% לפחות מ-60% בשנת 2022.


הנהלה חדשה, אסטרטגיה חדשה

מנכ"ל נייקי הנוכחי, אליוט היל, פועל בשנה האחרונה לשיפור שיתופי הפעולה עם קמעונאיות הספורט המסורתיות, כחלק מהחזרת הפוקוס למוצרים ספורטיביים. במסגרת זו, פוט לוקר מרחיבה את מתחמי "הום קורט" – אזורי תצוגה ייעודיים למותג נייקי בתחום הכדורסל, במטרה להגיע ל-100 סניפים ברחבי העולם עד 2026.


במקביל, נייקי מנסה לחזור למובילות גם בקטגוריית הריצה, תחום שבו איבדה בשנים האחרונות נתח שוק לטובת מתחרות צעירות. החברה מתמקדת בדגמים ותיקים כמו פגסוס, וומארו וסטראקצ'ר, בתקווה לבלום את התחזקות המותגים הקטנים יותר שמתחברים לקהלים חדשים בזירת הספורט האורבני.


עסקת ענק מאיימת לשנות את המפה

הפיוס בין נייקי לפוט לוקר מתרחש על רקע עסקה מתקרבת שעשויה לשנות את כללי המשחק בענף: דיקס ספורטינג גודס הודיעה במאי האחרון על כוונתה לרכוש את פוט לוקר תמורת 2.4 מיליארד דולר. מדובר בשתי מהשחקניות הגדולות ביותר בשוק הספורט האמריקאי, והמיזוג עשוי להוביל לריכוז גבוה יותר של כוח מול מותגים כמו נייקי ואדידס.


אם המהלך יאושר רגולטורית, יהיה מדובר באיחוד משמעותי של רשתות מכירה שמשרתות מיליוני לקוחות ברחבי ארצות הברית, עם פריסה רחבה ואינטגרציה אפשרית בין החנויות, המלאים ומערכות השיווק.


לכאורה, חזרתה של נייקי לשיתוף פעולה הדוק עם פוט לוקר יכולה להצביע על הכרה מחודשת של החברה בכך שהערוץ הקמעונאי המסורתי עדיין ממלא תפקיד מרכזי במיצוב המותג ובהגעה ללקוחות. עם זאת, התחרות מול מותגי נישה שצמחו במהירות בתקופת הקורונה לא צפויה להיחלש, והקרב על נתח השוק בריצה ובכדורסל נמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.