פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי | (4)

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

הבעיה הנוספת של פלנטיר היא שהיא פועלת בשוק שמגיע לנקודת רוויה. חברות כבר צברו כמויות עצומות של מידע, אבל המציאות היא שאחרי נקודה מסוימת, כל מאגר מידע נוסף תורם פחות ועולה יותר. פלנטיר בנתה את המוניטין שלה על מכירת כלים לחפירה בהרי המידע האלה, אבל השוק מתחיל להבין שאי אפשר פשוט לזרוק עוד שרתים וקוד על הבעיה. החברה תצטרך להוכיח שהיא יכולה לפתח מוצרים חדשים שפותרים בעיות עסקיות אמיתיות.


התחרות גם מתעצמת. פלנטיר הצליחה בחוזים ממשלתיים, אבל ההתרחבות שלה לשוק הארגוני מעמידה אותה מול ענקיות מבוססות כמו Databricks שכבר הפכה לעמוד התווך של מאות חברות מהפורצ'ן 500. יש גם גורמים חיצוניים שפוגעים במניה. הערות האופטימיות של טראמפ על פתרון המלחמה באוקראינה ושיפור היחסים עם סין עלולים להפחית את הביקוש לשירותי ביטחון וטכנולוגיה צבאית.

קיראו עוד ב"גלובל"


נתוני האינפלציה הגבוהים מהצפוי ביולי גם מדאיגים משקיעים. אם הפד יאט את הורדת הריבית, מניות יקרות כמו פלנטיר יהיו הראשונות שיפגעו. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 379.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 19/08/2025 22:54
    הגב לתגובה זו
    כל השוק יורד. גם היא . זה הכל מבין
  • 2.
    החיים 19/08/2025 22:22
    הגב לתגובה זו
    יאלה זה הזמן להתנפל ולקנותלפני שהבועה מתפוצצת
  • חחחחחחח גדול (ל"ת)
    אנונימי 19/08/2025 23:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ועד לפני שבוע לא ידעו את זה (ל"ת)
    אנונימי 19/08/2025 22:05
    הגב לתגובה זו
צוקרברג מטא ריי באן
צילום: טוויטר

מטא מתכוננת להדיח את הסמארטפון: משקפיים חכמים ב-800 דולר בלבד

החברה תשיק בחודש הבא את "היפרנובה" - משקפיים עם מסך מובנה ויכולות מציאות רבודה שעשויים לשנות את כללי המשחק בטכנולוגיה האישית, בעוד המניה מתקרבת לשווי של 2 טריליון דולר

אדיר בן עמי |

מטאMeta Platforms -2.07%  , שהחלה את דרכה כפלטפורמת פייסבוק, מתכוננת להשיק בחודש הבא דגם חדש של משקפיים חכמים שעשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הטכנולוגיה. המוצר, המכונה "היפרנובה", יגיע עם מסך פנימי ובמחיר מפתיע של כ־800 דולר בלבד.


המועד אינו מקרי. מניית מטא נסחרת כעת ב־765 דולר, קרוב לשווי שוק של 2 טריליון דולר – אבן דרך היסטורית שהחברה עדיין לא חצתה. כל עלייה מעל 796 דולר למניה תציב אותה במועדון החברות היקרות בעולם. השקעת מטא במשקפיים החכמים כבר נושאת פרי. החברה מכרה יותר משני מיליון זוגות של משקפי Ray-Ban Meta, שפותחו בשיתוף עם EssilorLuxottica. המכירות זינקו השנה ב־200%, ונתח השוק של מטא הגיע ל־73% בתחום המשקפיים החכמים.


הדגם הנוכחי מציע יכולות מוגבלות – צילום תמונות וסרטונים, השמעת אודיו ואינטראקציה בסיסית עם בינה מלאכותית. הדגם החדש צפוי להוות קפיצת מדרגה משמעותית, עם מסך מובנה שיאפשר חוויית מציאות רבודה מלאה.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, כבר שיתף את חזונו הרחב יותר: "מכשירים אישיים כמו משקפיים, שרואים מה שאנחנו רואים, שומעים מה שאנחנו שומעים ומתקשרים איתנו לאורך היום – יהפכו למחשבים האישיים המרכזיים שלנו", כתב בתזכיר פנימי.


מירוץ חימוש

מטא אינה מסתפקת בהצלחה הנוכחית. לאחרונה השקיעה החברה 3.5 מיליארד דולר נוספים ב־EssilorLuxottica, כדי לחזק את השותפות לקראת התחרות הצפויה עם גוגל, שמפתחת משקפיים מתחרים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה נכנעת ללחץ הסיני ומשיקה מודל חדש במחיר "הולם"

החברה משיקה מודל Y מורחב עם שישה מושבים במחיר תחרותי של 339,000 יואן בתגובה לירידה של 12% במכירות המקומיות והלחץ הגובר מיצרניות סיניות כמו Li Auto ו-Aito הנתמכת על ידי Huawei

אדיר בן עמי |

טסלה Tesla -1.75%  הכריזה על השקת גרסה מורחבת למודל Y בסין עם שישה מושבים במחיר של 339,000 יואן, המותאמת לדרישות השוק המקומי. המהלך מסמן שינוי באסטרטגיה החברה, שהעדיפה עד כה להציע דגמים זהים בכלל השווקים העולמיים.


במשך שנים טסלה פיתחה דגמים אחידים לכלל השווקים העולמיים, ללא התחשבות מיוחדת בצרכים אזוריים. כעת החברה מכירה בחשיבות ההתאמה המקומית כדי לשמור על תחרותיות בשוק הסיני. המודל החדש, המכונה Model Y L, ארוך ב-15 סנטימטר מהגרסה הסטנדרטית ומאפשר התקנת שורת מושבים שלישית. הרכב מציע טווח נסיעה של 751 קילומטר בטעינה אחת, דומה לגרסת הביצועים של המודל הסטנדרטי שמחירה מתחיל ב-313,500 יואן. תמחור המודל החדש מציב אותו בתחרות ישירה עם דגמי יצרנים מקומיים.


המודל החדש מתמודד עם רכבי L8 של Li Auto ו-M8 של Aito, החברה הנתמכת על ידי Huawei. חברות סיניות אלה רשמו צמיחה עקבית ורוכשות נתחי שוק גדלים מטסלה. המצב מעמיד את יצרנית הרכב האמריקאית במאבק על מעמדה בשוק הרכב החשמלי הסיני. נתוני המכירות מעידים על קשיי החברה בשוק. המשלוחים מהמפעל בשנגחאי ירדו ביולי, והמכירות המקומיות בסין צנחו ב-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה מתרחשת על רקע השקת דגמי רכב חשמלי חדשים מדי חודש בסין, כאשר חברות מקומיות מציעות תכונות וטכנולוגיות מתקדמות.


יוג'ין שיאו, אנליסט ממקוורי קפיטל, הערך כי המחיר "נראה תחרותי בשוק הולך וצפוף". עם זאת, ההתאמה מגיעה בשלב שבו חברות סיניות כבר ביססו נאמנות צרכנים ופיתחו רשתות מכירה ושירות מקומיות חזקות.


המהלך בא על רקע עיכובים בפיתוח תכונות נהיגה אוטונומית מתקדמות שטסלה מכנה "Full Self-Driving". החברה מנסה את התכונות עם משתמשים מפברואר, אך ההתקדמות איטית יחסית לציפיות. התמחור התחרותי של המודל החדש נועד לפצות על הפער הטכנולוגי הזה.