פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט

חברת המחקר סיטרון ריסרץ’ פותחת פוזיציה נגד פלנטיר, שלדברי המסייד אנדרו לפט נסחרת במחיר מנותק מהמציאות ובשווי הדורש ירידה של יותר מ-70%; המהלך מחזיר את סיטרון לעימות עם המשקיעים הקמעונאיים, אותם משקיעים שהפכו את המניה לאחת המנצחות של השנה האחרונה

תמיר חכמוף | (6)
נושאים בכתבה פלנטיר שורט

פלנטיר Palantir 1.65%   הפכה בחודשים האחרונים לאחת המניות החמות ביותר בוול סטריט פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות, עם עלייה של כ-135% מתחילת השנה וכמעט 500% ב-12 החודשים האחרונים, ונהנתה מקניות ותמיכה כאשר פלנטיר הפכה למניה היקרה בעולם ולמה אף אחד לא מעז להמר שהיא תרד? אך כעת אחד מהשורטיסטים המפורסמים ביותר בוול סטריט מחליט ללכת נגדה.

אנדרו לפט, מייסד סיטרון ריסרץ’ (Citron Research), הודיע כי פתח לאחרונה פוזיציית שורט על מניית פלנטיר, אותה הגדיר כיקרה מעבר לכל הערכת שווי סבירה. לדבריו, גם אם היה מדובר ב"חברה הטובה ביותר שנוצרה אי פעם" עם מכפיל המכירות הגבוה ביותר בשוק במחיר הנוכחי, כ-178 דולר למניה, עדיין גבוה בהרבה מערכה ההוגן, שלדבריו עומד על 40-50 דולר בלבד, כלומר לפט מצפה לירידה של יותר מ-70% כדי להגיע לשווי ההוגן לטענתו.

פלנטיר נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של מעל 200 ובמכפיל מכירות של כ-80, רמות שלפט טוען שטרם נראו לאורך זמן מבלי שיגיע תיקון של 50% לפחות. "זה הפך להיות כל כך אבסורדי, שאני אפילו מפסיק להסתכל על היחסים הפיננסיים", אמר לפט בראיון ל-Fox Business. הוא הוסיף כי הפופולריות הגדולה של המניה בקרב משקיעים פרטיים דווקא מהווה מבחינתו אינדיקציה שלילית.

פלנטיר היא אחת המניות האהובות ביותר על המשקיעים הקמעונאיים, בדומה לטסלה Tesla -3.68%  ואנבידיה NVIDIA Corp. . לפי נתוני חברת המחקר Vanda, היא דורגה בשלישייה הפותחת של המניות עם רכישות נטו הגבוהות ביותר מצד משקיעים פרטיים. גם בנתוני אינטראקטיב ברוקרס היא נמנית עם המניות הפעילות ביותר בקרב לקוחות פרטיים. הפופולריות הזו יוצרת תופעה שבה זרם הרכישות מצד הציבור מצליח להרים את המניה למרות סקפטיות מצד אנליסטים ומוסדיים, אך היא גם הופכת את המניה לחשופה לתנודתיות חדה במקרה של שינוי במומנטום או באווירת השוק.

מי זו סיטרון ריסרץ'?

סיטרון ריסרץ’ נוסדה ב-2001 ומזוהה עם מחקרים נגד חברות ציבוריות, תוך הימור על ירידות במניותיהן ופתיחת פוזיציית שורט. אחת ההצלחות הבולטות ביותר שלהם הייתה ב-2015, כשהזהירו מפני פעילות לא תקינה בחברת Valeant Pharmaceuticals, פרסום שסייע לקדם חקירות רגולטוריות ותרם לצניחת המניה בכ-90%.

אך לצד ההצלחות, היו גם כישלונות מתוקשרים. הבולט שבהם התרחש ב-2021, כשהחברה פרסמה שורט אגרסיבי נגד GameStop, מהלך שהסתיים במפולה לשורטיסטים בעקבות הרכישה המסיבית של משקיעים קמעונאיים, שגרם להפסדים כבדים לסיטרון וללפט עצמו ואף גרר אותו להצהיר כי יפסיק לפרסם דוחות שורט פומביים.

חוזרים לזירה

ההימור נגד פלנטיר מסמן את החזרה של סיטרון לעימותים עם קהל המשקיעים הקמעונאי, אותו קהל שהוביל את המניה הנוכחית לשיאים. לפט אומנם מציין כי הוא מעריך את המנכ"ל אלכס קארפ ואת פועלה של החברה, אך מדגיש כי השווי הנוכחי דורש קצב צמיחה שכמעט אף חברה לא מצליחה לשמור לאורך זמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

המהלך של לפט צפוי להצית מחדש את הדיון סביב שוויה של פלנטיר, שנסחרת כיום בשווי שוק של כ-420 מיליארד דולר, נתון שדורש ממנה להגיע להכנסות שנתיות של עשרות רבות של מיליארדי דולרים כדי להצדיקו, הרבה מעבר לתחזית ל-2025 שעומדת על כ-4 מיליארד דולר בלבד.

האם ההימור הזה יסתיים בניצחון של השורטיסט, או במפלה נוספת ונוק אווט של המשקיעים הקמעונאיים, נמשיך לעקוב ולעדכן.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מישהו 16/08/2025 15:18
    הגב לתגובה זו
    ואז יהיה שורט סקוויז משמעותי על המניה.
  • 4.
    אנונימי 16/08/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
    היא תגיע ל 500 .
  • 3.
    אנונימי 16/08/2025 01:34
    הגב לתגובה זו
    ביום שלישי היה היום למכור ptir ולקנות ptlz.
  • נראה כשורט סקוויז בקרוב (ל"ת)
    הנביא 16/08/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יקרה בטירוף הגיע הזמן (ל"ת)
    אנונימי 15/08/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדיק בסדום (ל"ת)
    אנונימי 15/08/2025 18:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social