
שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח
'שווי שימוש' הוא אותו מונח המתייחס לחבות המס המתווספת לעובד כאשר הוא מקבל רכב ממקום העבודה. המדינה מבקשת לעודד מעבר לכלי רכב פחות מזהמים, וקבעה בהוראת שעה מדיניות המעניקה הטבות בסעיף 'שווי שימוש' עבור כלי רכב פחות מזהמים ויותר חסכוניים - היברידיים, פלאג אין וכלי רכב חשמליים.
על המדינה לקבוע כבר עכשיו מדיניות לשנים הקרובות על מנת שהחברות במשק יוכלו להיערך לתכנון צי כלי הרכב שלהן.
שווי שימוש - למה, איך מחושב והטבות להנעות אלטרנטיביות
שווי שימוש, שווי הטבה, שווי רכב – שלושה ביטויים שגורים שכולם מתכוונים לדבר אחד – חבות מס נוספת שמוטלת על עובד שמקבל רכב דרך מקום העבודה, ומגלמת את ההטבה שיש לעובד מהרכב.
לפני שנים קבעה המדינה כי רכב צמוד ממקום העבודה הוא הטבה שחייבת במס. אחרי דיונים שונים קבעה המדינה מפתח לפיו שווי השימוש יחושב כתוספת שכר בגובה 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כשהוא חדש. בשנה הראשונה שווי השימוש קבוע, ולאחר מכן הוא צמוד למדד. בפועל מפרסמת המדינה מדי שנה את רשימת כל הדגמים עם קוד יצרן וקוד דגם בהתאם למה שמופיע ברישיון הרכב, וחשבי השכר מתממשקים לרשימה זו.
עוד קובעת המדינה הטבות שונות בהתאם למדיניות של עידוד כלי רכב עם הנעות אלטרנטיביות. מדיניות זו משתנה מעת לעת בהתאם לכיוונים אותם המדינה מבקשת לעודד, כמו מעבר להנעה היברידית, פלאג אין הייבריד או הנעה חשמלית מלאה. למדינה אינטרס להפחית את התלות של המשק בייבוא דלקים מחו"ל, והדרך בה באמת ניתן להשפיע ולהקטין את השימוש בדלקים בתחבורה הוא מעבר להנעות אלטרנטיביות. מעבר זה פוגע במדינה דרך הכנסות ממיסים על דלק, ומתקיימים דיונים ארוכים כי לפצות את המדינה על אובדן ההכנסות, לדוגמא מס נסועה. ( בנקודת הזמן בה נכתבים דברים אלו, נראה כי מס הנסועה שתוכנן להיכנס לתוקף בעבר, ונדחה לתחילת 2026, יידחה שוב). מי שלא נהנה מהטבה הם דגמי ההיברידי קל (מילד הייבריד) שכן אין בהם את אותו חסכון בדלק כפי שיש להנעות האחרות.
בצורה הכי פשטנית, אם לעובד שכר של 20,000 ₪ ברוטו, והוא לא מקבל רכב מהעבודה, הוא משלם מס לפי אותם 20,000 ₪. אם אותו עובד מקבל רכב מהעבודה, ושווי השימוש של הרכב עומד על 4000 ₪ בחודש לשם הדוגמא, העובד ימשיך לקבל את אותם 20,000 ₪ ברוטו, אבל מסכום זה ישלם מס שיחושב לו כאילו הוא מקבל שכר של 24,000 ₪. (חבות המס הרגילה + שווי השימוש של הרכב).
הטבות בין 560 ש"ח ל- 1350 ש"ח
להנעות האלטרנטיביות נקבעו הטבות שונות, בהתאם למדיניות הממשלה לעודד מעבר לכלי רכב חסכוניים. ההטבות להנעות האלטרנטיביות אותן קבעה המדינה הן 560 ₪ לרכב היברידי, 1130 ₪ לרכב פלאג אין ו – 1350 ₪ לרכב חשמלי.
לשם הדוגמא ניקח את ה MG HS רכב שנמכר גם עם מנוע טורבו בנזין, גם בתצורה היברידית וגם בתצורת פלאג אין.
- צ'רי מסדרת לקרסו תוצאות טובות
- אלפא רומיאו ג'וניור - יותר מעוצבת, פחות ספורטיבית
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- פרויקט תחבורתי בכפר סבא - חיבור כביש 5503 לדרכים נוספות
מחיר דגם הבנזין הוא 166,888 ₪. 2.48% מסכום זה הוא 4139 ₪. סכום זה יתווסף לחבות המס של העובד אם יקח מהעבודה את הרכב הזה.
מחיר הדגם ההיברידי הוא 184,888 ₪. 2.48% ממחיר זה מביא אותנו לסכום של 4585 ₪. אבל כאן נכנסת ההטבה לדגם ההיברידי, כך שמסכום זה יש להפחית 560 ₪, ושווי השימוש בפועל יהיה 4025 שקלים, פחות מדגם הבנזין.
מחיר דגם הפלאג אין הוא 196,888 ₪. 2.48% מסכום זה 4883 ₪, לפני ההטבה, כך שמסכום זה יש להפחית 1130 ₪ ומתקבל ששווי השימוש בפועל עבור הרכב יעמוד על סכום של 3753 ₪ בלבד.
בפועל ראינו שלמרות שדגם הבנזין הוא הזול ביותר מכל דגמי ה MG HS, שווי השימוש שלו הוא הגבוה ביותר מיתר הדגמים, ההיברידי והפלאג אין.
אם ניקח דגם חשמלי מלא כמו ג'ילי EX5 החדש, שמראש אינו רכב יקר ודגם הכניסה עולה 161,990 ₪, ונחשב את שווי השימוש עבורו נקבל סכום אחרי ההטבה של 2667 ₪.
לינק & קו 02 המתמודד עם הג'ילי באותו הסגמנט עולה 171,900 ₪, ושווי השימוש עבור יהיה 2913 ₪ בקירוב.
מה שניתן לראות מהדוגמאות המספריות הוא הכדאיות של הארגונים והעובדים לעבור לחשמל. העובד ישלם פחות מס, הארגון ישלם הרבה פחות הוצאות עבור דלק, המדינה תפחית את התלות בייבוא דלק והציבור יהנה מאוויר יותר נקי.
חסרה מדיניות ממשלתית ארוכת טווח להכנסת וודאות
כל החישובים נכונים למועד כתיבת מאמר זה, וזו הערה חשובה. המדינה מתנהלת כרגע בתחום עם מעט מאוד תכנון לטווח ארוך. מצד שני מרבית החברות במשק מתנהלות באופן מסודר עם תכנון רב שנתי, והיערכות לעתיד בהתאם לתחזיות שונות.
במקרה של תכנון צי רכב לעתיד, החברות מבקשות לדעת מה המיסוי שהן צריכות לקחת בחשבון כשהן באות לתכנן צי כלי רכב של מאות ואלפי כלי רכב שונים. גם העובדים המקבלים את הרכב מבקשים להבין מה העלות של הרכב, ולקבל סוג של בטחון שלא ימצאו את עצמם משלמים מיסוי משתנה שמכניס אותם לחוסר ודאות.
מתווה ההטבות הקיים הוארך והוא בתוקף עד סוף 2025. חלק מיבואני הרכב מסיבותיהם שלהם, לא מפעילים את מלא כובד משקלם על מנת להסביר לוועדות הכנסת השונות שחוסר הוודאות הקיים לא מאפשר תכנון סדור. מי שנכנס לתמונה הוא ארגון מנהלי התחבורה בישראל שיחד עם גורמים נוספים בענף, מנסים להסביר את החשיבות הגדולה בקביעת מדיניות ברורה שתאפשר תכנון לעתיד.
גם נתוני מסירות כלי הרכב משחקים תפקיד משמעותי בקביעת המדיניות. העלייה המשמעותית בפופולריות של דגמי הפלאג אין הייבריד החדשים מעלה שאלות ותהיות בנוגע לאופן השימוש בכלי רכב אלו. חלק מהפופולריות נובע מהטבות המס, כך שהעובד נהנה מההטבות, אבל לא מטעין את הרכב מרשת החשמל מסיבות שונות (בעיקר חוסר יכולת להקים עמדת טעינה ביתית). מכיוון שכך הרכב מתנהג בעיקר כרכב היברידי, ולכן עלתה הצעה לאחד את הטבת המיסוי על רכבי פלאג אין עם זו של כלי הרכב ההיברידיים, כלומר הפחתה משמעותית של ההטבה אותם מקבלים הרכבים בתצורת פלאג אין, דבר שיעלה את שווי השימוש במאות שקלים, וכך גם המס אותו ישלם העובד בפועל.
אם נזכור כי ההטבות השונות נועדו לייצר שינוי התנהגותי בקרב הצרכנים, הרי שהשינוי ההתנהגותי כבר התרחש, וכלי רכב היברידיים אומצו בחום על ידי הציבור שרואה את החסכון בדלק, ולכן ייתכן וההטבות כבר אינן נדרשות. מאידך, עדיין יש מקום להמשיך ולתמרץ כלי רכב חשמליים, בהם אין חלופה אלא להטעין את הרכב מרשת החשמל, ובכזה מקרה יש להמשיך לתמרץ מעבר לחשמל. המשמעות שצריך לקחת בחשבון היא שייתכן מצב בו יבוטלו או יוקטנו משמעותית ההטבות לכלי הרכב ההיברידיים והפלאג אין, במקביל להגדלת ההטבות לכלי רכב חשמליים.
כך או כך, על מנת שהחברות במשק יוכלו לתכנן נכון את ציי הרכב שלהן לעתיד, המדינה חייבת לקבוע מדיניות ברורה וארוכת טווח על מנת להכניס וודאות לתכניות העסקיות בתחום. גם אנחנו בביזפורטל מצטרפים לקריאה זו, ולקבוע מדיניות שלאורה יכולות החברות לבצע תכנון נכון של צי כלי הרכב שלהן.

צ'רי מסדרת לקרסו תוצאות טובות
מטרו שנרכשה לאחרונה מוכרת בקצב שנתי של 600 מיליון שקל ומאוזנת בשורה התחתונה
ההכנסות של קרסו מוטורס עלו ברבעון השני בכ-58% לכ-2.2 מיליארד שקל, והרווח הנקי ברבעון זינק בכ-89.2% לכ-114 מיליון שקל, אבל שחלק משמעותי מהרווח נובע מהפרשי שער ומימון. בנטרולם הרווח עלה, אבל לא באופן משמעותי. נראה שהרווח המייצג הרבעוני של הקבוצה הוא באזור 70-75 מיליון שקל ברבעון. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-19% ומבטאת שווי של כ-3.8 מיליארד שקל. מכפיל רווח של כ-10-12 לחברה.
קרסו רכשה לאחרונה את מטרו, כשמהדוחות עולה שקצב המכירות של מטרו בשנה הוא כ-600 מיליון שקל. ברבעון השני השורה התחתונה של מטרו היתה מאוזנת. קרסו שרכשה את החברה לפי שווי של 310 מיליון שקל, צפויה להפוך אותה לרווחית כבר ברבעונים הבאים.
יבואני הרכב נסחרים מסורתית בתמחור נמוך, מחשש שהרגולטור יפגע ברווחים העצומים שלהם. זה לא קורה. קרסו הצליחה מאוד בסדרת מותגי צ'רי שהובילה את הקבוצה להגדלת נתח השוק בחודש יולי לשיא כל הזמנים של כ-16%.
ביולי הובילה צ'רי את טבלת המסירות עם קרוב ל-3,000 רכבים שנמסרו, והפכה למותג הנמכר ביותר בישראל עם נתח שוק של כ-11.9%. Xpeng G6 הוא הרכב החשמלי ורכב הפרימיום הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2025
- קרסו רכב: עליה של 65.5% ברווח הנקי ל-108.5 מיליון שקל – מה המכפיל המייצג?
- קרסו מוטורס: ההכנסות זינקו פי 2 ל-1.8 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אמר על רקע הדוחות: "אנחנו מסכמים מחצית ראשונה עם תוצאות שיא, המשקפות את תנופת הקבוצה ויישום האסטרטגיה תחת המותג 'פריסבי' כסל פתרונות רחב ומתקדם לשוק הרכב הישראלי. הרבעון השני היה חזק במיוחד במגזר הרכב עם המשך מגמת הגידול בנתח השוק שהגיע לשיא היסטורי של כ-16%. בהמשך לכך, בחודש יולי רשמה הקבוצה ציון דרך משמעותי עם הפיכת המותג צ'רי לנמכר ביותר בישראל עם קרוב ל-3,000 מסירות, זאת בין היתר הודות לטכנולוגיה פורצת הדרך של המותג בקטגוריית הפלג-אין. לצד זאת, נרשם גידול חד בין היתר במכירות ניסאן ו-Xpeng שהינו כיום מותג הפרימיום המוביל בארץ. מגזרי המימון, שירותים ואחרים, המשיכו גם הרבעון לרשום צמיחה דו ספרתית בהכנסות וברווחים. במגזר הליסינג המשיכה פריסבי ליסינג, השכרה ומכירות יד שניה לבסס את מעמדה כאחת משתי החברות הגדולות בתחומה.