ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולסג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס

שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח

'שווי שימוש' הוא אותו מונח המתייחס לחבות המס המתווספת לעובד כאשר הוא מקבל רכב ממקום העבודה. המדינה מבקשת לעודד מעבר לכלי רכב פחות מזהמים, וקבעה בהוראת שעה מדיניות המעניקה הטבות בסעיף 'שווי שימוש' עבור כלי רכב פחות מזהמים ויותר חסכוניים - היברידיים, פלאג אין וכלי רכב חשמליים. 

על המדינה לקבוע כבר עכשיו מדיניות לשנים הקרובות על מנת שהחברות במשק יוכלו להיערך לתכנון צי כלי הרכב שלהן. 

יואב פולס | (1)
נושאים בכתבה שווי שימוש

שווי שימוש - למה, איך מחושב והטבות להנעות אלטרנטיביות

 שווי שימוש, שווי הטבה, שווי רכב – שלושה ביטויים שגורים שכולם מתכוונים לדבר אחד – חבות מס נוספת שמוטלת על עובד שמקבל רכב דרך מקום העבודה, ומגלמת את ההטבה שיש לעובד מהרכב.

לפני שנים קבעה המדינה כי רכב צמוד ממקום העבודה הוא הטבה שחייבת במס. אחרי דיונים שונים קבעה המדינה מפתח לפיו שווי השימוש יחושב כתוספת שכר בגובה 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כשהוא חדש. בשנה הראשונה שווי השימוש קבוע, ולאחר מכן הוא צמוד למדד. בפועל מפרסמת המדינה מדי שנה את רשימת כל הדגמים עם קוד יצרן וקוד דגם בהתאם למה שמופיע ברישיון הרכב, וחשבי השכר מתממשקים לרשימה זו.

עוד קובעת המדינה הטבות שונות בהתאם למדיניות של עידוד כלי רכב עם הנעות אלטרנטיביות. מדיניות זו משתנה מעת לעת בהתאם לכיוונים אותם המדינה מבקשת לעודד, כמו מעבר להנעה היברידית, פלאג אין הייבריד או הנעה חשמלית מלאה. למדינה אינטרס להפחית את התלות של המשק בייבוא דלקים מחו"ל, והדרך בה באמת ניתן להשפיע ולהקטין את השימוש בדלקים בתחבורה הוא מעבר להנעות אלטרנטיביות. מעבר זה פוגע במדינה דרך הכנסות ממיסים על דלק, ומתקיימים דיונים ארוכים כי לפצות את המדינה על אובדן ההכנסות, לדוגמא מס נסועה. ( בנקודת הזמן בה נכתבים דברים אלו, נראה כי מס הנסועה שתוכנן להיכנס לתוקף בעבר, ונדחה לתחילת 2026, יידחה שוב). מי שלא נהנה מהטבה הם דגמי ההיברידי קל (מילד הייבריד) שכן אין בהם את אותו חסכון בדלק כפי שיש להנעות האחרות.

בצורה הכי פשטנית, אם לעובד שכר של 20,000 ₪ ברוטו, והוא לא מקבל רכב מהעבודה, הוא משלם מס לפי אותם 20,000 ₪. אם אותו עובד מקבל רכב מהעבודה, ושווי השימוש של הרכב עומד על 4000 ₪ בחודש לשם הדוגמא, העובד ימשיך לקבל את אותם 20,000 ₪ ברוטו, אבל מסכום זה ישלם מס שיחושב לו כאילו הוא מקבל שכר של 24,000 ₪. (חבות המס הרגילה + שווי השימוש של הרכב).

הטבות בין 560 ש"ח ל- 1350 ש"ח

להנעות האלטרנטיביות נקבעו הטבות שונות, בהתאם למדיניות הממשלה לעודד מעבר לכלי רכב חסכוניים. ההטבות להנעות האלטרנטיביות אותן קבעה המדינה הן 560 ₪ לרכב היברידי, 1130 ₪ לרכב פלאג אין ו – 1350 ₪ לרכב חשמלי.


MG HS בנזין. זול מאחיו ההיברידי והפלאג אין, אך שווי השימוש שלו הוא הגבוה מביניהם. צילום יואב פולס


לשם הדוגמא ניקח את ה MG HS רכב שנמכר גם עם מנוע טורבו בנזין, גם בתצורה היברידית וגם בתצורת פלאג אין.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מחיר דגם הבנזין הוא 166,888 ₪. 2.48% מסכום זה הוא 4139 ₪. סכום זה יתווסף לחבות המס של העובד אם יקח מהעבודה את הרכב הזה.

מחיר הדגם ההיברידי הוא 184,888 ₪. 2.48% ממחיר זה מביא אותנו לסכום של 4585 ₪. אבל כאן נכנסת ההטבה לדגם ההיברידי, כך שמסכום זה יש להפחית 560 ₪, ושווי השימוש בפועל יהיה 4025 שקלים, פחות מדגם הבנזין.

מחיר דגם הפלאג אין הוא 196,888 ₪. 2.48% מסכום זה 4883 ₪, לפני ההטבה, כך שמסכום זה יש להפחית 1130 ₪ ומתקבל ששווי השימוש בפועל עבור הרכב יעמוד על סכום של 3753 ₪ בלבד.

בפועל ראינו שלמרות שדגם הבנזין הוא הזול ביותר מכל דגמי ה MG HS, שווי השימוש שלו הוא הגבוה ביותר מיתר הדגמים, ההיברידי והפלאג אין.

אם ניקח דגם חשמלי מלא כמו ג'ילי EX5 החדש, שמראש אינו רכב יקר  ודגם הכניסה עולה 161,990 ₪, ונחשב את שווי השימוש עבורו נקבל סכום אחרי ההטבה של 2667 ₪. 

לינק & קו 02 המתמודד עם הג'ילי באותו הסגמנט עולה 171,900 ₪, ושווי השימוש עבור יהיה 2913 ₪ בקירוב.


לינק & קו 02 חשמלי מלא וזול יחסית בשווי השימוש. צילום יואב פולס


מה שניתן לראות מהדוגמאות המספריות הוא הכדאיות של הארגונים והעובדים לעבור לחשמל. העובד ישלם פחות מס, הארגון ישלם הרבה פחות הוצאות עבור דלק, המדינה תפחית את התלות בייבוא דלק והציבור יהנה מאוויר יותר נקי.

חסרה מדיניות ממשלתית ארוכת טווח להכנסת וודאות

כל החישובים נכונים למועד כתיבת מאמר זה, וזו הערה חשובה. המדינה מתנהלת כרגע בתחום עם מעט מאוד תכנון לטווח ארוך. מצד שני מרבית החברות במשק מתנהלות באופן מסודר עם תכנון רב שנתי, והיערכות לעתיד בהתאם לתחזיות שונות.

במקרה של תכנון צי רכב לעתיד, החברות מבקשות לדעת מה המיסוי שהן צריכות לקחת בחשבון כשהן באות לתכנן צי כלי רכב של מאות ואלפי כלי רכב שונים. גם העובדים המקבלים את הרכב מבקשים להבין מה העלות של הרכב, ולקבל סוג של בטחון שלא ימצאו את עצמם משלמים מיסוי משתנה שמכניס אותם לחוסר ודאות.

מתווה ההטבות הקיים הוארך והוא בתוקף עד סוף 2025. חלק מיבואני הרכב מסיבותיהם שלהם, לא מפעילים את מלא כובד משקלם על מנת להסביר לוועדות הכנסת השונות שחוסר הוודאות הקיים לא מאפשר תכנון סדור. מי שנכנס לתמונה הוא ארגון מנהלי התחבורה בישראל שיחד עם גורמים נוספים בענף, מנסים להסביר את החשיבות הגדולה בקביעת מדיניות ברורה שתאפשר תכנון לעתיד.

גם נתוני מסירות כלי הרכב משחקים תפקיד משמעותי בקביעת המדיניות. העלייה המשמעותית בפופולריות של דגמי הפלאג אין הייבריד החדשים מעלה שאלות ותהיות בנוגע לאופן השימוש בכלי רכב אלו. חלק מהפופולריות נובע מהטבות המס, כך שהעובד נהנה מההטבות, אבל לא מטעין את הרכב מרשת החשמל מסיבות שונות (בעיקר חוסר יכולת להקים עמדת טעינה ביתית). מכיוון שכך הרכב מתנהג בעיקר כרכב היברידי, ולכן עלתה הצעה לאחד את הטבת המיסוי על רכבי פלאג אין עם זו של כלי הרכב ההיברידיים, כלומר הפחתה משמעותית של ההטבה אותם מקבלים הרכבים בתצורת פלאג אין, דבר שיעלה את שווי השימוש במאות שקלים, וכך גם המס אותו ישלם העובד בפועל.

אם נזכור כי ההטבות השונות נועדו לייצר שינוי התנהגותי בקרב הצרכנים, הרי שהשינוי ההתנהגותי כבר התרחש, וכלי רכב היברידיים אומצו בחום על ידי הציבור שרואה את החסכון בדלק, ולכן ייתכן וההטבות כבר אינן נדרשות. מאידך, עדיין יש מקום להמשיך ולתמרץ כלי רכב חשמליים, בהם אין חלופה אלא להטעין את הרכב מרשת החשמל, ובכזה מקרה יש להמשיך לתמרץ מעבר לחשמל. המשמעות שצריך לקחת בחשבון היא שייתכן מצב בו יבוטלו או יוקטנו משמעותית ההטבות לכלי הרכב ההיברידיים והפלאג אין, במקביל להגדלת ההטבות לכלי רכב חשמליים.

כך או כך, על מנת שהחברות במשק יוכלו לתכנן נכון את ציי הרכב שלהן לעתיד, המדינה חייבת לקבוע מדיניות ברורה וארוכת טווח על מנת להכניס וודאות לתכניות העסקיות בתחום.  גם אנחנו בביזפורטל מצטרפים לקריאה זו, ולקבוע מדיניות שלאורה יכולות החברות לבצע תכנון נכון של צי כלי הרכב שלהן.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עובד מאושר 18/08/2025 08:06
    הגב לתגובה זו
    ולא טענתי אפילו פעם אחת. ישראבלוף במיטבו. הזמנתי ל 3 שנים נוספות עם צורת ההתנהלות הממשלתית הסיכוי שיבוטל אפסי...לא לדאוג
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.