
שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח
'שווי שימוש' הוא אותו מונח המתייחס לחבות המס המתווספת לעובד כאשר הוא מקבל רכב ממקום העבודה. המדינה מבקשת לעודד מעבר לכלי רכב פחות מזהמים, וקבעה בהוראת שעה מדיניות המעניקה הטבות בסעיף 'שווי שימוש' עבור כלי רכב פחות מזהמים ויותר חסכוניים - היברידיים, פלאג אין וכלי רכב חשמליים.
על המדינה לקבוע כבר עכשיו מדיניות לשנים הקרובות על מנת שהחברות במשק יוכלו להיערך לתכנון צי כלי הרכב שלהן.
שווי שימוש - למה, איך מחושב והטבות להנעות אלטרנטיביות
שווי שימוש, שווי הטבה, שווי רכב – שלושה ביטויים שגורים שכולם מתכוונים לדבר אחד – חבות מס נוספת שמוטלת על עובד שמקבל רכב דרך מקום העבודה, ומגלמת את ההטבה שיש לעובד מהרכב.
לפני שנים קבעה המדינה כי רכב צמוד ממקום העבודה הוא הטבה שחייבת במס. אחרי דיונים שונים קבעה המדינה מפתח לפיו שווי השימוש יחושב כתוספת שכר בגובה 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כשהוא חדש. בשנה הראשונה שווי השימוש קבוע, ולאחר מכן הוא צמוד למדד. בפועל מפרסמת המדינה מדי שנה את רשימת כל הדגמים עם קוד יצרן וקוד דגם בהתאם למה שמופיע ברישיון הרכב, וחשבי השכר מתממשקים לרשימה זו.
עוד קובעת המדינה הטבות שונות בהתאם למדיניות של עידוד כלי רכב עם הנעות אלטרנטיביות. מדיניות זו משתנה מעת לעת בהתאם לכיוונים אותם המדינה מבקשת לעודד, כמו מעבר להנעה היברידית, פלאג אין הייבריד או הנעה חשמלית מלאה. למדינה אינטרס להפחית את התלות של המשק בייבוא דלקים מחו"ל, והדרך בה באמת ניתן להשפיע ולהקטין את השימוש בדלקים בתחבורה הוא מעבר להנעות אלטרנטיביות. מעבר זה פוגע במדינה דרך הכנסות ממיסים על דלק, ומתקיימים דיונים ארוכים כי לפצות את המדינה על אובדן ההכנסות, לדוגמא מס נסועה. ( בנקודת הזמן בה נכתבים דברים אלו, נראה כי מס הנסועה שתוכנן להיכנס לתוקף בעבר, ונדחה לתחילת 2026, יידחה שוב). מי שלא נהנה מהטבה הם דגמי ההיברידי קל (מילד הייבריד) שכן אין בהם את אותו חסכון בדלק כפי שיש להנעות האחרות.
בצורה הכי פשטנית, אם לעובד שכר של 20,000 ₪ ברוטו, והוא לא מקבל רכב מהעבודה, הוא משלם מס לפי אותם 20,000 ₪. אם אותו עובד מקבל רכב מהעבודה, ושווי השימוש של הרכב עומד על 4000 ₪ בחודש לשם הדוגמא, העובד ימשיך לקבל את אותם 20,000 ₪ ברוטו, אבל מסכום זה ישלם מס שיחושב לו כאילו הוא מקבל שכר של 24,000 ₪. (חבות המס הרגילה + שווי השימוש של הרכב).
הטבות בין 560 ש"ח ל- 1350 ש"ח
להנעות האלטרנטיביות נקבעו הטבות שונות, בהתאם למדיניות הממשלה לעודד מעבר לכלי רכב חסכוניים. ההטבות להנעות האלטרנטיביות אותן קבעה המדינה הן 560 ₪ לרכב היברידי, 1130 ₪ לרכב פלאג אין ו – 1350 ₪ לרכב חשמלי.
לשם הדוגמא ניקח את ה MG HS רכב שנמכר גם עם מנוע טורבו בנזין, גם בתצורה היברידית וגם בתצורת פלאג אין.
- ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
מחיר דגם הבנזין הוא 166,888 ₪. 2.48% מסכום זה הוא 4139 ₪. סכום זה יתווסף לחבות המס של העובד אם יקח מהעבודה את הרכב הזה.
מחיר הדגם ההיברידי הוא 184,888 ₪. 2.48% ממחיר זה מביא אותנו לסכום של 4585 ₪. אבל כאן נכנסת ההטבה לדגם ההיברידי, כך שמסכום זה יש להפחית 560 ₪, ושווי השימוש בפועל יהיה 4025 שקלים, פחות מדגם הבנזין.
מחיר דגם הפלאג אין הוא 196,888 ₪. 2.48% מסכום זה 4883 ₪, לפני ההטבה, כך שמסכום זה יש להפחית 1130 ₪ ומתקבל ששווי השימוש בפועל עבור הרכב יעמוד על סכום של 3753 ₪ בלבד.
בפועל ראינו שלמרות שדגם הבנזין הוא הזול ביותר מכל דגמי ה MG HS, שווי השימוש שלו הוא הגבוה ביותר מיתר הדגמים, ההיברידי והפלאג אין.
אם ניקח דגם חשמלי מלא כמו ג'ילי EX5 החדש, שמראש אינו רכב יקר ודגם הכניסה עולה 161,990 ₪, ונחשב את שווי השימוש עבורו נקבל סכום אחרי ההטבה של 2667 ₪.
לינק & קו 02 המתמודד עם הג'ילי באותו הסגמנט עולה 171,900 ₪, ושווי השימוש עבור יהיה 2913 ₪ בקירוב.
מה שניתן לראות מהדוגמאות המספריות הוא הכדאיות של הארגונים והעובדים לעבור לחשמל. העובד ישלם פחות מס, הארגון ישלם הרבה פחות הוצאות עבור דלק, המדינה תפחית את התלות בייבוא דלק והציבור יהנה מאוויר יותר נקי.
חסרה מדיניות ממשלתית ארוכת טווח להכנסת וודאות
כל החישובים נכונים למועד כתיבת מאמר זה, וזו הערה חשובה. המדינה מתנהלת כרגע בתחום עם מעט מאוד תכנון לטווח ארוך. מצד שני מרבית החברות במשק מתנהלות באופן מסודר עם תכנון רב שנתי, והיערכות לעתיד בהתאם לתחזיות שונות.
במקרה של תכנון צי רכב לעתיד, החברות מבקשות לדעת מה המיסוי שהן צריכות לקחת בחשבון כשהן באות לתכנן צי כלי רכב של מאות ואלפי כלי רכב שונים. גם העובדים המקבלים את הרכב מבקשים להבין מה העלות של הרכב, ולקבל סוג של בטחון שלא ימצאו את עצמם משלמים מיסוי משתנה שמכניס אותם לחוסר ודאות.
מתווה ההטבות הקיים הוארך והוא בתוקף עד סוף 2025. חלק מיבואני הרכב מסיבותיהם שלהם, לא מפעילים את מלא כובד משקלם על מנת להסביר לוועדות הכנסת השונות שחוסר הוודאות הקיים לא מאפשר תכנון סדור. מי שנכנס לתמונה הוא ארגון מנהלי התחבורה בישראל שיחד עם גורמים נוספים בענף, מנסים להסביר את החשיבות הגדולה בקביעת מדיניות ברורה שתאפשר תכנון לעתיד.
גם נתוני מסירות כלי הרכב משחקים תפקיד משמעותי בקביעת המדיניות. העלייה המשמעותית בפופולריות של דגמי הפלאג אין הייבריד החדשים מעלה שאלות ותהיות בנוגע לאופן השימוש בכלי רכב אלו. חלק מהפופולריות נובע מהטבות המס, כך שהעובד נהנה מההטבות, אבל לא מטעין את הרכב מרשת החשמל מסיבות שונות (בעיקר חוסר יכולת להקים עמדת טעינה ביתית). מכיוון שכך הרכב מתנהג בעיקר כרכב היברידי, ולכן עלתה הצעה לאחד את הטבת המיסוי על רכבי פלאג אין עם זו של כלי הרכב ההיברידיים, כלומר הפחתה משמעותית של ההטבה אותם מקבלים הרכבים בתצורת פלאג אין, דבר שיעלה את שווי השימוש במאות שקלים, וכך גם המס אותו ישלם העובד בפועל.
אם נזכור כי ההטבות השונות נועדו לייצר שינוי התנהגותי בקרב הצרכנים, הרי שהשינוי ההתנהגותי כבר התרחש, וכלי רכב היברידיים אומצו בחום על ידי הציבור שרואה את החסכון בדלק, ולכן ייתכן וההטבות כבר אינן נדרשות. מאידך, עדיין יש מקום להמשיך ולתמרץ כלי רכב חשמליים, בהם אין חלופה אלא להטעין את הרכב מרשת החשמל, ובכזה מקרה יש להמשיך לתמרץ מעבר לחשמל. המשמעות שצריך לקחת בחשבון היא שייתכן מצב בו יבוטלו או יוקטנו משמעותית ההטבות לכלי הרכב ההיברידיים והפלאג אין, במקביל להגדלת ההטבות לכלי רכב חשמליים.
כך או כך, על מנת שהחברות במשק יוכלו לתכנן נכון את ציי הרכב שלהן לעתיד, המדינה חייבת לקבוע מדיניות ברורה וארוכת טווח על מנת להכניס וודאות לתכניות העסקיות בתחום. גם אנחנו בביזפורטל מצטרפים לקריאה זו, ולקבוע מדיניות שלאורה יכולות החברות לבצע תכנון נכון של צי כלי הרכב שלהן.
- 1.עובד מאושר 18/08/2025 08:06הגב לתגובה זוולא טענתי אפילו פעם אחת. ישראבלוף במיטבו. הזמנתי ל 3 שנים נוספות עם צורת ההתנהלות הממשלתית הסיכוי שיבוטל אפסי...לא לדאוג
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח.
בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת.
הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.
קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.
ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.
עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.
עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.
- ליפמוטור C10 מעודכן כולל גרסאות LR ו Performance
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.
