נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

תרופת ההרזיה של נובו אושרה כמתאימה גם לכבד שומני - המניה מזנקת

ה־FDA אישר לתרופת ההרזיה הפופולרית Wegovy שימוש נוסף - טיפול במחלת כבד מטבולית מתקדמת; נובו נורדיסק מזנקת, בעוד המתחרה אלי לילי מתממשת

מנדי הניג | (2)

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר בסוף השבוע את השימוש בתרופת ווגובי (Wegovy) של נובו נורדיסק לטיפול במחלת כבד חמורה מסוג MASH, מחלה מטבולית המאופיינת בהצטברות שומן בכבד, תהליכי דלקת ונזק לרקמות. זה האישור הראשון לתרופה מקבוצת GLP-1 בתחום הזה. האישור של ה-FDA מרחיב את מגוון הטיפולים הקליניים של התרופה של נובו מעבר לתעשיית תרופות ההרזיה.

המניה הגיבה מיד. מניית נובו נורדיסק Novo Nordisk A/S -2.86%   זינקה בכ־5.7% במסחר בקופנהגן, ובארה"ב היא זינקה במסחר המוקדם ב־4.1% לרמה של 53.97 דולר. מנגד, מניית אלי לילי Eli Lilly and Co -0.6%  , המתחרה המרכזית בשוק ה־GLP-1, ירדה בכ־1.1% במסחר המוקדם אחרי שנה שלמה של עליות כמובילה בתחום תרופות ההרזיה.

במקביל לאישור של ה-FDA, נובו נורדיסק הודיעה על מהלך חדש של הוזלה של התרופות שלה כדי להנגיש את המחיר למעוטי יכולת או כאלו שלא מבוטחים. החברה תשיק הצעה חדשה לחולי סוכרת סוג 2, שתאפשר להם לקבל את אוזמפיק (Ozempic) במחיר של 499 דולר לחודש. המהלך, לדבריה, הוא חלק ממאמץ מתמשך למצוא שיתופי פעולה חדשים שיאפשרו גישה לתרופות המקוריות מבוססות סמגלוטיד. ההצעה תהיה זמינה במספר פלטפורמות, ובהן גם שירות הטל־רפואה GoodRx. זה מגיע גם כמענה לביקורת הציבורית על יוקר התרופות ולהציע חלופה לחולים שלא מכוסים בביטוח רפואי.

סמנכ"ל המדע של נובו, מרטין הולסט לאנג, הסביר שווגובי היא היום התרופה היחידה ממשפחת ה־GLP-1 שאושרה לטיפול במחלת כבד שומני. זאת בנוסף ליתרונות שכבר הוכחו כמו ירידה במשקל והפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם. התרופה העצם משנה את המעמד שלה: ממוצר שנתפס בעיקר כטיפול להרזיה, לפעמים בהיבטים בעיקר אסתטים של נראות הגוף, היא עוברת גם לטיפול רפואי משמעותי במחלות כרוניות.

כשהעולם גילה שאפשר לאכול כמה שרוצים ועדיין לשמור על המשקל

נובו נורדיסק שיחקה תפקיד מרכזי בהתפוצצות של תרופות ה־GLP-1 בשנים האחרונות, יחד עם אלי לילי. התרופות האלו פועלות על ידי חיקוי הורמון במערכת העיכול שמאזן את רמות הסוכר ומדכא תיאבון. אבל בזמן האחרון נובו סבלה מלחץ מול המתחרות. אלי לילי הצליחה לייצר גרסאות הרבה יותר זולות, גם חברות טל־רפואה כמו Hims & Hers הציעו פתרונות מלשהן, מה שהוביל את נובו להורדות תחזית ההכנסות ולמניה להיחלש משמעותית.

לפי נתוני הקרן האמריקאית למחלות הכבד, MASH פוגעת בכ-5% מהמבוגרים בארה"ב. עבור נובו, זה שוק חדש שיכול לתת לה דחיפה משמעותית מול המתחרות, אחרי חודשים פחות טובים. האנליסטים כבר משדרגים מחירים, ומציינים שהאישור החדש יכול להחזיר את נובו למומנטום החיובי.

אפשר לראות באישור של ה-FDA את ההתפתחות של השוק כמכלול. תרופות שהתחילו כטיפולי הרזיה או כטיפולים לסוכרת הפכו בהדרגה לטיפולים רפואיים הרבה יותר רחבים - לא רק לירידה במשקל, אלא גם למחלות לב, כבד ואפילו בעיות נשימה כמו דום נשימה בשינה. עבור המשקיעים זה שינוי חשוב, כי זה הופך את התחום מ"מוצר צרכני" עם שוק מוגבל לטיפולים רפואיים קבועים, עם פוטנציאל כלכלי ובריאותי רחב הרבה יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 19/08/2025 13:17
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל תלמדו להוסיף טיקר בכתבה !כל מקום נורמלי בעולם יודע לשים טיקר..מתי תלמדו גם עוד כמה שנים !
  • 1.
    אנונימי 18/08/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    שעדיין מדשדשת
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.