
קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה
קנבה מציעה נזילות לעובדים ומושכת משקיעים מוסדיים חדשים בעסקה לפי שווי שיא. מקדמת פתרונות בינה מלאכותית לעסקים ומתחזקת מול מתחרות כמו אדובי ופיגמה. עם הכנסות שנתיות של מעל 3.3 מיליארד דולר ורווחיות מתמשכת, קנבה מאותתת שהשלב הבא כבר באופק
קנבה, פלטפורמת העיצוב הגרפי שהחלה כסטארטאפ אוסטרלי צנוע, נערכת ככל הנראה למהלך הבא בשוק ההון. החברה הודיעה על מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת הערכת השווי הקודמת ב-2024, אז הוערכה ב-32 מיליארד דולר. מדובר בעסקה משנית שאינה כוללת גיוס הון, אלא מאפשרת לעובדים לממש מניות קיימות לטובת משקיעים מוסדיים חדשים וקיימים, ובהם פידליטי וג'יי פי מורגן. המכירה מעניקה נזילות לעובדים, שומרת על מבנה הבעלות הנוכחי ומציבה את קנבה כחברה פרטית, אך בשוק מעריכים כי זהו צעד מקדים להנפקה. הגופים המשקיעים כנראה עושים זאת כשלב טרום הנפקה.
הכנסות של 3.3 מיליארד דולר, רווחיות 8 שנים ברציפות וקהל של 240 מיליון משתמשים
קנבה מדווחת על קצב הכנסות שנתי (ARR) של למעלה מ-3.3 מיליארד דולר, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים בחודש. החברה פועלת בלמעלה מ-190 מדינות ומעסיקה אלפי עובדים. בשוק רואים בה מועמדת מובילה להנפקה, בין היתר הודות לרווחיות רציפה במשך 8 שנים, הישג נדיר בענף הטכנולוגיה. במקביל, קנבה משנה כיוון אסטרטגי. לאחר שנים של התמקדות במשתמשים פרטיים, כגון מעצבים עצמאיים, משווקים ויוצרי תוכן, החברה מפנה מבט למגזר הארגוני. היא מציעה פתרונות מותאמים לחברות גדולות, הכוללים כלים לעבודה שיתופית, ניהול מותגים, אוטומציה גרפית ויכולות בינה מלאכותית מתקדמות.
קנבה מתמודדת עם תחרות עזה. אדובי, הפעילה בתחומי פוטושופ, לייטרום ופרימייר, מפתחת את Firefly, מודל בינה מלאכותית ייעודי. גם פיגמה, המתמקדת במעצבי מוצר, מהווה מתחרה משמעותית ונחשבת לאחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות.עם זאת, היתרון של קנבה ניכר: שילוב של עוצמה טכנולוגית ונגישות. היא מאפשרת למשתמשים ליצור עיצובים, מסמכים, סרטונים ומצגות ללא עקומת למידה תלולה. בשנה האחרונה הושקו כלים מבוססי בינה מלאכותית, כגון עורך תמונות המופעל בהנחיות טקסט, פתרונות למצגות חכמות וכלים להפקת תוכן שיווקי אוטומטי.
המכירה לעובדים, שלב ביניים בדרך לבורסה?
במסגרת העסקה הנוכחית, עובדים בכירים ובעלי אופציות יכלו למכור מניות למוסדיים בהיקף המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. העסקה התבצעה על רקע ביקוש חזק, ונראה כי היא משמשת כמבחן אמון מצד השוק. עבור העובדים, המהלך מספק תגמול משמעותי ללא צורך בהנפקה. עבור המשקיעים, זו הזדמנות להיכנס לחברה לפני שלב ציבורי.אף שקנבה לא פרסמה לוחות זמנים להנפקה, השילוב של שווי גבוה, בסיס משתמשים רחב, הכנסות יציבות, רווחיות ותמיכת משקיעים מוסדיים ממצב אותה כמועמדת מובילה להנפקה בשנה הקרובה.החברה, שהוקמה ב-2013 על ידי מלאני פרקינס וקליף אוברכט, הפכה לאחד המותגים המובילים ב"דמוקרטיזציה של עיצוב גרפי". ייתכן כי בקרוב היא תהפוך גם לאחד השמות הבולטים בשוק ה-IPO.

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

סם אלטמן מזהיר: המשקיעים מתלהבים מדי מתחום ה-AI
בראיון שנתן ל-The Verge, השווה מנכ"ל OpenAI שפיתחה את ChatGPT המהפכני בין האופוריה של היום לבין האירועים שקדמו לפיצוץ בועת הדוט.קום שהחל במרץ 2000
"האם אנחנו בשלב שבו המשקיעים כקבוצה נלהבים מדי מתחום הבינה המלאכותית? לדעתי כן. האם בינה מלאכותית היא הדבר החשוב ביותר שקרה מזה זמן רב? גם לדעתי כן". את הדברים אמר בסוף השבוע סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, לאתר הטכנולוגיה The Verge.
אלטמן מכיר מקרוב את הדינמיקה של שווקים מתלהטים. האיש שהחל את דרכו כיזם צעיר בקליפורניה, שימש כנשיא קרן הסטארט-אפים Y Combinator, וב־2019 מונה למנכ"ל OpenAI - החברה שפיתחה את ChatGPT והציבה את הבינה המלאכותית במרכז סדר היום הגלובלי. תחת הנהגתו הפכה OpenAI לחברה עם שווי מוערך של מאות מיליארדי דולרים, אך גם לכזו שעדיין אינה רווחית וממשיכה להזדקק להשקעות עצומות כדי להרחיב תשתיות ולפתח מודלים מתקדמים כמו GPT-4 ו־GPT-5.
כידוע, שוק ההשקעות ב-AI רותח. כמעט כל סטארט-אפ בתחום מצליח לגייס הון, לעיתים בסבבים של מיליארדים, גם כאשר המוצר עדיין בחיתוליו. קרנות הון סיכון מתחרות זו בזו על כל השקעה פוטנציאלית, וחברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון מזרימות סכומי עתק לשותפויות ולרכישת טכנולוגיות. ההנפקות הציבוריות של חברות AI זוכות לביקוש עצום, ושוויי שוק מזנקים עוד לפני שהחברות מציגות הכנסות יציבות. מצב זה יוצר אווירה של "הבהלה לזהב", שבה משקיעים חוששים להישאר מאחור ומעדיפים להצטרף לכל יוזמה שצמודות לה המילים "AI" - בין אם מדובר במוצר בעל בסיס עסקי אמיתי ובין אם רק ברעיון מבטיח.
הנאסד"ק המריא ביותר מ-400% וצנח כמעט ב-80%
את אזהרתו הנוכחית קשר אלטמן במפורש לבועת הדוט-קום. אז, בשנות התשעים, נראו האינטרנט והמסחר המקוון כעתיד הבלתי נמנע של הכלכלה. מיליארדי דולרים זרמו אל חברות אינטרנט חדשות, שחלקן פעלו ללא הכנסות כלל. מדד הנאסד״ק המריא ביותר מ-400% תוך חמש שנים, אך עם תחילת קריסת ההייפ, בין מרץ 2000 לאוקטובר 2002, צנח המדד בכמעט 80%.
- דיפסיק הסינית משיקה גרסה חדשה למודל ה-AI שלה
- פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות כמו Pets.com, Webvan ו-eToys הפכו לסמלים של קריסה - הן גייסו מאות מיליונים על בסיס חזון גרנדיוזי, אך נסגרו בתוך זמן קצר. מנגד, חברות אחרות, בהן אמזון וגוגל, הצליחו לשרוד את הסערה, לבסס מודלים עסקיים רווחיים, ולהפוך לענקיות ששולטות עד היום בשוק הגלובלי. כך נחשפה הדואליות של בועה פיננסית: בטווח הקצר היא מייצרת כאוס והפסדים כבדים, אך בטווח הארוך היא משאירה אחריה תשתית שממנה צומחת צמיחה אמיתית.