שיאומי
צילום: CeciliaPang, Wikipedia

משבר בסמארטפונים, הזדמנות ברכבים: שיאומי במבחן

החברה הסינית מציגה ביקוש גבוה לדגם ה־SU7, אך סובלת מהאטה חריפה במכירות הסמארטפונים ולחץ גובר על שולי הרווח. הדו"ח הרבעוני הקרוב יהווה מבחן ליכולתה לאזן בין שני תחומים תובעניים ולהצדיק את הציפיות הגבוהות מהמשקיעים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה שיאומי

החברה הסינית, ששווי השוק שלה זינק השנה ב־120 מיליארד דולר בעקבות כניסתה לשוק הרכבים החשמליים, מגלה כי תחום הסמארטפונים הוותיק שלה נתון במשבר. הדו"ח הרבעוני צפוי לחשוף את עומק הבעיות. התחזיות לתוצאות הרבעון אינן מעודדות. אנליסטים מעריכים כי מכירות הסמארטפונים יצמחו ב־3.9% בלבד – הקצב האיטי ביותר מאז 2023. נתון זה מדאיג במיוחד, שכן תחום זה עדיין מהווה כ־40% מהכנסות החברה.


התחרות בשוק הסיני הגיעה לשיאים חדשים. שיאומי, אפל והוואווי הציעו הנחות משמעותיות במהלך פסטיבל הקניות ביוני בניסיון למשוך צרכנים. אמנם שיאומי הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה מ־14.7% ל־15.7%, אך ההישג הושג על חשבון שחיקה בשולי הרווח.


הקשיים אינם מוגבלים לשוק הסיני. בהודו – השוק השני בחשיבותו עבור שיאומי – צנח נתח השוק של החברה מ־13% ל־8% ברבעון השני. נתון זה מדאיג במיוחד, שכן השוק ההודי נחשב מנוע צמיחה מרכזי לסמארטפונים במחירים נגישים.


לחץ משולש

עליית מחירי הרכיבים, החרפת התחרות והיחלשות הביקוש יוצרים לחץ משולש על שולי הרווח של שיאומי. אנליסטים בג׳יי פי מורגן מעריכים כי לא צפוי שיפור משמעותי במכירות הסמארטפונים בטווח הנראה לעין. מנגד, תחום הרכבים החשמליים מציג תמונה אופטימית יותר. הביקוש לדגם SU7 של שיאומי גבוה, כפי שמעידים זמני ההמתנה הארוכים לאספקה. עם זאת, החברה מתמודדת עם מגבלות ייצור המקשות עליה לעמוד בביקוש.


מניית שיאומי ירדה ב־12% מהשיא שנרשם ביולי, ורשמה את הביצועים הגרועים ביותר במדד הטכנולוגיה של הונג קונג באותה תקופה. גם הערכת השווי של המניה מעוררת סימני שאלה. שיאומי נסחרת במכפיל רווח צפוי של 27 – פרמיה גבוהה ביחס למתחרות כמו BYD בתחום הרכבים החשמליים או סמסונג בתחום הסמארטפונים. המשקיעים מתמחרים ציפיות גבוהות, שעל החברה לעמוד בהן.


אנליסטים בג׳פריס מביעים חשש מהמגמות בתחום הסמארטפונים. לדבריהם, הענף נתון ללחץ חזק מהצפוי, והם מצפים מההנהלה להתייחס בדו"ח הקרוב לתחזיות למחצית השנייה – במיוחד בכל הנוגע למחירי המכירה הממוצעים ולשולי הרווח.


השאלות המרכזיות

שיאומי מצויה בתקופת מעבר מאתגרת: עליה לשמור על עסק הסמארטפונים המרכזי, במקביל להשקעת משאבים נרחבת בתחום הרכבים החשמליים – שטרם מניב רווחים משמעותיים. המשקיעים בוחנים כעת באופן ביקורתי את יכולתה של שיאומי לנהל במקביל שני תחומים תובעניים. השאלות המרכזיות הן האם תחום הרכבים החשמליים יוכל לפצות על ההאטה בסמארטפונים, והאם ניתן לקיים השקעות כה כבדות בשני קווים במקביל.

קיראו עוד ב"גלובל"


האתגר המרכזי טמון בממד הזמן. תחום הרכבים החשמליים מחייב השקעות ארוכות טווח בטרם יניב רווחים, בעוד שהסמארטפונים מספקים הכנסות מיידיות – אך בקצב הולך ונחלש. שיאומי נדרשת לתמרן בין שני מודלים עסקיים שונים בתכלית.


אנליסטים ב־Nomura הורידו את ההמלצה על מניית שיאומי ל"נייטרלי". לטענתם, רוב הגורמים החיוביים כבר מגולמים במחיר המניה. צעד זה מעיד על ציפיות מתונות יותר לגבי ביצועי החברה בטווח הקרוב. הדו"ח הרבעוני הקרוב יהווה מבחן חשוב עבור שיאומי. המשקיעים ממתינים לא רק לנתונים הפיננסיים, אלא גם להצגת אסטרטגיה ברורה – הן להתמודדות עם האתגרים בתחום הסמארטפונים והן להאצת הצמיחה ברכבים החשמליים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'נסן הואנג פריז (דאלי)ג'נסן הואנג פריז (דאלי)

ג'נסן הואנג בהופעה - איך הוא הזניק את אנבידיה ב-5%

באיזה שלב נמצאת מהפכת ה-AI, מה אומר הואנג לאלו שטוענים שיש בועה, כל מה שאמר הואנג בשיחה עם משקיעים

מנדי הניג |

מניית אנבידיה עלתה 5% אחרי סגירת המסחר בהמשך לדוח טוב, תחזית טובה, ודברי ההרגעה של ג'נסן הואנג בשיחת הוועידה. הנה דבריו בשיחה ותשובות לשאלות שנשאל

על בועת ה-AI:

"היו הרבה דיבורים על בועת AI. מנקודת המבט שלנו, אנחנו רואים משהו שונה מאוד. כתזכורת, אנבידיה שונה מכל גוף אחר. אנחנו מצטיינים בכל שלב של AI - מאימון מקדים ואימון מאוחר ועד הסקה. ועם שני עשורים של ספריות האצה CUDA X, אנחנו גם יוצאי דופן בסימולציות מדע והנדסה, גרפיקה ממוחשבת, עיבוד נתונים מובנה ולמידת מכונה קלאסית."


הרחבה על המספרים של אנבידיה

על שלושת השינויים המאסיביים בפלטפורמה:

"העולם עובר שלושה שינויי פלטפורמה מאסיביים בו-זמנית. אנבידיה מתמודדת באופן ייחודי עם כל אחת משלוש הטרנספורמציות."

על המעבר הראשון:

"המעבר הראשון הוא ממחשוב כללי CPU למחשוב מואץ GPU. כאשר חוק מור מואט, לעולם יש השקעה מאסיבית בתוכנה שאינה AI, מעיבוד נתונים ועד סימולציות מדע והנדסה, המייצגת מאות מיליארדי דולרים בהוצאות על מחשוב ענן בכל שנה. רבות מהאפליקציות האלה, שרצו פעם באופן בלעדי על CPUs, עוברות כעת במהירות ל-CUDA GPUs. מחשוב מואץ הגיע לנקודת מפנה."

על המעבר השני:

"שנית, AI גם הגיע לנקודת מפנה ומשנה יישומים קיימים תוך כדי שהוא מאפשר חדשים לגמרי. עבור יישומים קיימים, AI גנרטיבי מחליף למידת מכונה קלאסית בדירוג חיפוש, מערכות המלצות, מיקוד פרסומות, חיזוי קליקים ומיתון תוכן - היסודות עצמם של תשתית ההיפרסקייל."

על המעבר השלישי - AI אגנטי:

"עכשיו גל חדש עולה, מערכות AI אג'נטיות המסוגלות לחשיבה, תכנון ושימוש בכלים. מעוזרי קידוד כמו Cursor ו-QuadCode ועד כלי רדיולוגיה כמו iDoc, עוזרים משפטיים כמו Harvey ונהגי AI כמו Tesla FSD ו-Waymo, המערכות האלה מסמנות את הגבול הבא של המחשוב."

סיכום שלושת המעברים:

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.