
לכוד ברכב הבוער: הסיוט החוזר של דלתות חשמליות בתאונה הקטלנית; הפעם ברכב של שיאומי
רכב SU7 עלה באש בצ'נגדו, הדלת לא נפתחה, ולפחות אדם אחד נלכד בפנים, המניה צנחה ב-8% והרגולטורים בסין שוקלים לאסור ידיות חשמליות "נסתרות"
מניית שיאומי קורסת ביותר מ-8% בעקבות תאונה קטלנית שחושפת את הסיוט הגדול של עידן הרכב החשמלי - דלת שלא נפתחת בשעת חירום. האירוע התרחש בצ'נגדו שבסין כשרכב SU7 של החברה עלה באש ולפחות אדם אחד נלכד בפנים, כשהחשש המרכזי הוא שמדובר בנהג שנתקע במושב הקדמי בעוד הרכב בוער.
הסרטון הדרמטי שהופץ ב ורשתות חברתיות מתעד את הרגעים הנוראיים שבהם עוברי אורח מנסים נואשות לפתוח את דלתות הרכב הבוער ללא הצלחה. שיאומי עצמה שומרת בינתיים על שתיקה רועמת בעוד המידע הרשמי על מצב הלכוד או מספר הנפגעים עדיין לא פורסם.
זוהי הפעם השנייה השנה ששיאומי נקלעת למשבר בטיחותי חמור. מוקדם יותר השנה אירעה תאונה קטלנית נוספת של רכב SU7 בכביש מהיר שהובילה לבחינה מחדש של מערכות הנהיגה האוטונומית של החברה. אבל התאונה הנוכחית חושפת בעיה אחרת לגמרי ואולי חמורה יותר, כשל בידיות הדלת החשמליות, אותם מנגנונים אוטומטיים מתוחכמים שאמורים להחליף את הידיות המכניות המסורתיות.
הטכנולוגיה הזו, שאומצה במקור על ידי טסלה ועברה לרכבים חשמליים רבים כולל אלה של שיאומי, נמצאת כבר חודשים ארוכים תחת זכוכית מגדלת רגולטורית. רשות הבטיחות בדרכים האמריקאית NHTSA פתחה בספטמבר האחרון בחקירה רשמית נגד דגם מודל Y של טסלה בעקבות שורת תקלות בידיות, וכעת נראה שגם הרגולטורים בסין נערכים לפעולה רחבה. על פי דיווחים, הרשויות הסיניות שוקלות ברצינות לאסור לחלוטין שימוש בידיות "נסתרות" ברכבים חדשים.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש הוא שברגעים הקריטיים ביותר, דווקא כשחיי אדם תלויים על כף המאזניים, המנגנון החשמלי המתוחכם עלול להשתבש ולהפוך את הרכב למלכודת מוות. תחקיר של בלומברג שפורסם לאחרונה חשף סדרת מקרים מזעזעים בטסלה שבהם נוסעים לא הצליחו להיחלץ מרכבים לאחר תאונות, כשאיבוד הכוח החשמלי השבית את מנגנון פתיחת הדלתות.
הצניחה במניית שיאומי של 8% במניה ביום היא הנפילה החדה ביותר מאז אפריל, ונראה שהמשקיעים מבינים שמדובר במשבר שעלול לחרוג מעבר לתאונה בודדת. התקרית עשויה להחמיר משמעותית את יחס הרגולטורים לחברה ולהטיל צל כבד על כל האסטרטגיה שלה בתחום הרכב החכם.
עבור שיאומי, רכבי ה-SU7 הם הרבה יותר מסתם מוצר נוסף. זהו המהלך האסטרטגי המרכזי של החברה להתרחב מעבר לשוק הסמארטפונים הרווי ולהפוך לשחקן משמעותי בתעשיית הרכב החשמלי הסינית המתפתחת. אבל התאונה הנוכחית עלולה לגלוש לתחומים נוספים ובעיקר לפגוע קשות באמון הצרכנים במותג כולו.
- צ'רי טיגו 4 - קרוסאובר היברידי חסכוני במחיר הגיוני
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
טסלה, אגב, ממשיכה להתמודד עם גל ביקורת הולך וגובר על מערכות הבטיחות ברכביה, כולל שורה ארוכה של תביעות משפטיות ותקריות מתועדות שבהן נוסעים לא הצליחו להיחלץ מרכבים לאחר תאונות בגלל תקלות בדלתות.
צ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולסצ'רי טיגו 4 - קרוסאובר היברידי חסכוני במחיר הגיוני
הצ'רי טיגו 4 הוא האח הקטן במשפחת הקרוסאוברים של צ'רי. עתה הוא מקבל הנעה היברידית יעילה וחסכונית ושומר על היתרונות הבסיסיים של הדגם.
אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, חסכון בדלק
פחות אהבנו: מתלים קשיחים, רעש תחת עומס
ציון מסכם 4.2 בסולם פולס
הצ'רי טיגו 4 משווק בישראל מזה כמה חודשים בגירסת בנזין בסיסית. לאחרונה נוספה גירסה היברידית מסקרנת מאוד, שכן אפילו בגירסה הבסיסית מצאנו בו לא מעט יתרונות.
תעודת חובה קטגוריה קרוסאובר – B-SUV מימדים (מטר) אורך 4.32 /רוחב 1.831 /גובה 1.653
/בסיס גלגלים 2.61 מספר מושבים חמישה הנעה
ותיבת הילוכים היברידית, תיבת הילוכים DHT (רציפה) הספק ומומנט משולב (בנזין + חשמלי ) 163 כ"ס, 26.5 קג"מ נפח מיכל דלק 51 ליטר צריכת
דלק משולבת 18.9 ק"מ לליטר, תקן יצרן בטיחות ציון איבזור בטיחות 7, חמישה כוכבים במבחן ה NCAP האוסטרלי מחיר 136.0 אש"ח לקומפורט / 138.0 אש"ח ללקשרי
עיצוב חיצוני ופנימי
הטיגו 4 הוא קרוסאובר B-SUV יחסית גדול מהמתחרים, הן במימדים החיצוניים והן בפנימיים. העיצוב החיצוני זהה לכל הקרוסאוברים של צ'רי, מה שאומר שעם הטיגו 7 והטיגו 8, ועכשיו הטיגו 4 והטיגו 9 בצ'רי הצליחו לייצר זהות ועקביות עיצובית.
בחזית גריל גדול, עם פסים בצורת שתי וערב, סמל צרי גדול במרכז, תאורת DRL באמצעות פסי לד אנכיים, יחידות תאורה צרות משולבות לד, ומתקבלת חזית נאה, אגרסיבית מעט, ובכל מקרה כזו שלא נראית ששייכת לרכב קטן. למרות שהרכב עצמו יחסית גבוה עם מרווח גחון שנושק ל 20 ס"מ, לא התאפקו בצ'רי והתקינו גם חיפויי פלסטיק שחורים לבתי הגלגלים ולסף התחתון של הדלתות, לטובת מראה עוד יותר גבוה. חלונות אחוריים מושחרים (ברכב המבחן ברמת גימור לקשרי), וצביעה נאה בקורה האחורית של הרכב תורמים למראה הגבוה.
מאחור דלת אחורית זקופה עם יחידות תאורה לכל הרוחב ברוח העיצוב של הטיגו 8 והטיגו 7 בגירסאות הפלאג אין הייבריד.
אומודה 9. צילום יואב פולסאומודה 9 בדרך לארץ - קרוסאובר פלאג אין מתקדם
יצרנית הרכב הסינית צ'רי תוקפת את השוק הישראלי לכל רוחב הסגמנטים, החל מקרוסאובר B ועד קרוסאובר D. שני דגמים נוספים בדרך לישראל, האומודה 9 והאומודה 7.
האומודה 9 היא אחות תאומה לא זהה לג'אקו 8 ולטיגו 8, כשהם חולקים פלטפורמה והנעות, אבל המרכב והתצורה שונים.
הערכה למחיר - בסביבות 260.0 אש"ח, עבור קהל צעיר, מתוחכם וטכנולוגי.
בד בבד עם השקת מותג ג'אקו בישראל, הציגה היבואנית קבוצת כלמוביל גם את מותג אומודה. למעשה גם היום אם תיכנסו לאולם של כלמוביל על מנת להתעניין ברב המכר המקומי הג'אקו 7, תראו שהאולם ממותג בלוגו של ג'אקו ואומודה, כמו שני אחים תאומים שעושים הכל יחד. עם זאת, דגמי מותג אומודה ( OMODA ) טרם הושקו בישראל, דבר העומד להשתנות בשבועות הקרובים, ייתכן אפילו עוד לפני תום 2025. מוזמנים לצפות בתמונת המטה של ג'אקו ואומודה, ספציפית העמודים התומכים של גג הכניסה.
גם זה לא ממש מדוייק שכן דגם ראשון של אומודה כבר משווק בישראל, רק שכאן הוא מגיע עם הלוגו צ'רי וזהו כמובן דגם ה FX, שהוא 1:1 אומודה חמש המיובא על ידי פריסבי, דגם שלא הצליח להתנחל בלבבות של הצרכן הישראלי עד כה. הדגמים האחרים של אומודה ייובאו לישראל באמצעות כלמוביל.
בליין המותגים שמטפחת היצרנית צ'רי אומודה מתמקדת בטכנולוגיה, ביצועים וחסכון, כשהיא מנסה להעביר את ערכי המותג באמצעות עיצובים שכן הפלטפורמות והמנועים משותפים לכלל מותגי צ'רי.
במהלך ביקור במספר אתרים של צ'רי בסין, פגשנו את האומודה 9, שהיא אחות תאומה לא זהה לג'אקו 8 וגם לצ'רי טיגו 9. בניגוד לג'אקו ולצ'רי, האומודה 9 בעלת חמישה מושבים בלבד והיא צפויה כאמור להיות מושקת בישראל כבר בשבועות הקרובים. לצד האומודה 9 ראינו גם את האומודה 7, עם זאת לנהוג באמת הצלחנו רק באומודה 9.
העיצוב של האומודה 9 שונה כאמור מזה של הג'אקו 8 והטיגו 9. אם שני האחרונים מוחצנים מאוד בזכות גריל עצום המודיע על נוכחות שלא משתמעת לשתי פנים, האומודה 9 מתוחכמת יותר, ויותר מאופקת עם חזית חצי אטומה, ללא גריל נוכח, פסי לד משני צידי המכונית, אופקיים ואנכיים, קורות וחלונות מושחרים, לרבות הקורה האחורית ליצירת מראה של גג צף. גם מאחור נעשה שימוש מרובה בשילוב פסי לד ליצירת חתימת אור מזוהה.
