הרשי פרידמן, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברת אזורים; קרדיט: תמר מצפיהרשי פרידמן, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברת אזורים; קרדיט: תמר מצפי
דוחות

אזורים ליווינג: ה-FFO הפך לחיובי, ה-NOI זינק ב-11% ברבעון

הכנסות הקרן גדלו בכ-13% והסתכמו ב-16.9 מיליון שקל, שיעור התפוסה בנכסים המניבים נותר גבוה ועומד על 98%. בנוסף, היא מצפה להמשך צמיחה עם אכלוס פרויקטים באשקלון ובבת ים בשנת 2026



צלי אהרון |


אזורים ליווינג ריט אזורים ליוי 0.16%  , קרן הריט (קרן השקעות במקרקעין - REIT) העוסקת בנכסי דיור להשכרה בישראל, מציגה שיפור ניכר בתוצאות הרבעון השני של השנה. הקרן, שבבעלות חלקית של קבוצת אזורים, עוסקת בפיתוח, החזקה והשכרה של דירות לטווח ארוך ונחשבת לשחקן מוביל בתחום ה-BTR (Build to Rent) בארץ.

עפ"י דוחותיה למחצית השנה הנוכחית, הקרן סיכמה את הרבעון עם FFO חיובי של כ-2 מיליון שקל, לעומת FFO שלילי של כ-30 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ה-FFO (Funds From Operation) הוא נתון קריטי עבור חברות הנדלן המניב וגם עבור הקרן - והוא נחשב לנתון שמודד את החברה בצורה המשקפת ביותר את פעילותה וצמיחתה: מה שהוא מבטא בפועל זה את את פעילות החברה בניטרול נתונים שלא מבטאים את פעילות הליבה של החברה. למשל: שיערוכי נדל"ן שלא נובעים מצמיחה אלא מהערכות שמאי בהתאם לתנאי השוק באותה תקופה.

כמו כן, הרווח הנקי הסתכם בכ־6 מיליון שקל, וה-NOI (רווח תפעולי נטו) עלה ב-11.3% והסתכם ב-15.4 מיליון שקל. ההכנסות גדלו בכ-13% והסתכמו ב-16.9 מיליון שקל, ושיעור התפוסה בנכסים המניבים נותר גבוה על כ-98%.

בקרן מציינים כי מנועי הצמיחה עדיין לפניהם. עם אכלוס מלא של פרויקטים מרכזיים באשקלון ובבת ים בשנת 2026, צפוי ה-NOI לעלות לכ-71 מיליון שקל בשנה, לעומת כ-61 מיליון שקל כיום. גם ה־FFO צפוי לגדול בהתאם, ולהגיע לקצב שנתי של עשרות מיליוני שקלים. במקביל לפרויקטים המניבים, החברה מתקדמת גם בייזום.בצומת פת בירושלים התקבלו לאחרונה אישורים להקלות בנייה בפרויקט הכולל 350 דירות, בלוד שופרו תנאי האשראי על הלוואה בהיקף של 95 מיליון שקל, ובתל אביב התקבל היתר בתנאים לפרויקט ״פארק חורשות״ שיכלול 86 דירות. בנוסף, באשקלון נמכרו עד כה 58 דירות בהיקף של כ-103 מיליון שקל, כשיתרת הדירות צפויה להניב כ-75 מיליון שקל נוספים.

הקרן מחזיקה כיום חמישה נכסים מניבים בהיקף של כ-870 דירות, לצד כ-1,200 דירות נוספות בשלבי הקמה ותכנון.


שווי שוק, הון עצמי ומה עשתה המניה?

שווי השוק של החברה עומד על כ-513 מיליון שקל. הונה העצמי נאמד בכ-1.05 מיליארד שקל. המניה עלתה מתחילת השנה בכ-5% וב-12 החודשים האחרונים בכ-53%.

מניה



למה היא נסחרת בחסר על ההון?

תחום הדיור להשכרה לטווח ארוך נמצא בישראל עדיין בשלבי התפתחות מוקדמים, בניגוד למדינות אחרות אשר שם השלבים מבוססים יותר. למשל בארה"ב ובאירופה, אשר שם מדובר במודל ותיק ומרכזי.

אזורים ליווינג נחשבת לאחת השחקניות הראשונות שנכנסה לתחום בהיקף משמעותי, והיא פועלת בשוק שבו הביקושים לשכירות יציבה רק הולכים ומתחזקים. אבל עדיין לא מתפתח למגמה רחבה בישראל.

בפן הפיננסי, הקרן נהנית מיתרת מזומנים גבוהה של כ-300 מיליון שקל, המעניקה לה גמישות להמשיך בקידום פרויקטים גם בתקופה מאתגרת מבחינת מימון ואשראי. לכך מצטרפים שיפורים בתנאי ההלוואות במספר פרויקטים, כמו בלוד ובבן שמן, המשקפים את האמון שנותנת המערכת הבנקאית בקרן וביציבותה התפעולית.

מנקודת מבט של משקיעים, הנתונים מלמדים על פער מעניין: שווי השוק של הקרן עומד כיום על כ-513 מיליון שקל בלבד, בעוד שהונה העצמי נאמד בכ-1.05 מיליארד שקל. המשמעות היא שהקרן נסחרת בבורסה בחצי מערכה הנכסי הנקי (Discount to NAV) - זה מעניין כמובן, אבל לא חדש אצל קרנות הריט. השוק עדיין מתמחר אותם בחסר לעומת ההון העצמי שלהן. נזכיר שגם את הבנקים השוק תימחר בחסר ועד לקורונה הבנקים עדיין נסחרו מתחת להון העצמי שלהן ברמות של כ-0.8-0.7.

ההשוואה יכול להיות שמטעה. אבל בטח שאנחנו לא ממליצים על פעולה כזו או אחרת בנייר של החברה - ייתכן ונראה גם סיכונים של החברה מתממשים. כמו למשל: רגולציה שלא תיטיב עם החברה או המשך ירידות מחירים בנדל"ן שבבעלות הקרן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג -0.45%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס עם הוצאות מימון ששחקו את השורה התחתונה

המכירות בחנויות הזהות ירדו בצורה חדה, כשבפוט לוקר ישנה ירידה של 21.4% ובנוסף סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידות; הגידול בשטחי המסחר וכניסה לצרפת וגרמניה קיזזו את הירידות באופן חלקי

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי ריטיילורס

חברת ריטיילורס ריטיילורס -1.49%  דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025 עם ירידה קלה בהכנסות שהתבטאה בירידה ברווח התפעולי. הרווח הנקי של החברה ירד דרמטית בכ-79%, בעיקר בעקבות הוצאות מימון וחשיפה למט"ח. 

הכנסות החברה עמדו על כ-602 מיליון שקל, ירידה של 2.3% לעומת הרבעון המקביל ב־2024. הירידה נבעה בעיקר מצניחה חדה במכירות חנויות זהות, עם פעילות נייקי שירדו ב־2% ברבעון השני לכ־419 מיליון שקל ומכירות פוט לוקר ברבעון שירדו ב־1.7% ל־149.5 מיליון שקל. כמו כן, סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידה נוספת ובנוסף, דחייה מבצעי ההנחות מיוני (בעקבות "עם כלביא") ליולי, פגעה בהכנסות הרבעון. עם זאת, הגידול בשטחי המסחר והרחבת פעילות נייקי לצרפת ולגרמניה קיזזו את הפגיעה באופן חלקי. במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-5.8% בהכנסות לכ-1.13 מיליארד שקל, בעיקר הודות להרחבת שטחי המסחר ורכישת פעילות נוספת בצרפת. 

אמנם הרווח הגולמי ברבעון השני דווקא עלה ל-318 מיליון שקל (52.8% מהמחזור), לעומת כ-312 מיליון שקל (50.7%) ברבעון המקביל, אבל הדבר נובע מדחיית ההנחות. בפעילות נייקי לבדה נרשם גידול של 3.3% ברווח הגולמי לרמה של כ-235 מיליון שקל. הרווח הגולמי בפעילות פוט לוקר ירד בכ-1.5% והסתכם בכ-75 מיליון שקל.במחצית הראשונה של שנת 2025 הרווח הגולמי צמח בכ-6.3% והסתכם בכ-577 מיליון שקל, לעומת כ-543 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

בהתאם הרווח התפעולי ברבעון ירד ב-6.8% לכ-45 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל ברבעון. הירידה נבעה בגידול חד בהוצאות מכירה ושיווק, בעיקר לאור הרחבת שטחי המסחר וסגירת חנויות בישראל. דבר נוסף שהתבטא בדוח היא עלייה בהוצאות הנהלה ובשכר. הרווח התפעולי למחצית הראשונה ירד בחדות ב-41% לכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-83 מיליון שקל אשתקד. 

הנתון הדרמטי ביותר בדוח הוא צניחה של הרווח הנקי, שירד ב-47% ברבעון השני ועמד על 13.2 מיליון שקל בלבד, לעומת 24.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה הרווח הנקי עמד על 8.8 מיליון שקל בלבד, ירידה של כ79% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (41.5 מיליון שקל). הסיבה שהרווח הנקי נשק משמעותית יותר מהרווח התפעולי היא הזינוק בהוצאות המימון, שעלו ביותר מפי שניים לעומת הרבעון המקביל, ועמדו על 26.7 מיליון שקל (לעומת כ-12 מיליון שקל). בסך הכל במחצית השניה הוצאות המימון עלו בכ-45% והגיעו ל-37 מיליון שקל, לעומת 25.5 מיליון שקל בלבד אשתקד. ההוצאות כללו ריביות על חכירות, שערוכי מטבע, ריביות על הלוואות, עמלות, וקיזוז חלקי בלבד מהכנסות מימון. לשם ההשוואה, הרווח התפעולי במחצית עמד על כ-48.8 מיליון שקל, וכך כ-75% ממנו "נמחק" על ידי הוצאות המימון בלבד.

נייקי עם ירידה במכירות אבל התרחבות באירופה 

עוד נתון שלילי שבלט היה מכירות החנויות הזהות, שירד בחדות. אמנם בפעילות פוט לוקר הירידה היתה קלה יחסית, כ-3.5% ברבעון השני לעומת רבעון מקביל, אבל אצל נייקי, החששות מחזרתה של נייק לאמזון התבררו כנכונות והצניחה הייתה חדה, בשיעור של 21.4%.