תחנת כוח גרעינית
צילום: iStock

גוגל מהמרת על כורים גרעיניים קטנים להאצת מהפכת הבינה המלאכותית

ענקית הטכנולוגיה חתמה על הסכם עם Kairos Power לאספקת חשמל למרכזי הנתונים מטנסי ואלבמה החל מ־2030

אדיר בן עמי | (4)

השבוע חתמה גוגל Alphabet -1.15%  על הסכם מורחב עם חברת קיירוס פאוור, שמתמחה בפיתוח כורים גרעיניים זעירים. ההסכם יבטיח אספקת חשמל למרכזי הנתונים של גוגל בטנסי ובאלבמה החל מ-2030, והוא מהווה חלק ממגמה רחבה הרבה יותר.


מודלי הבינה המלאכותית הנוכחיים צורכים כמויות חשמל חסרות תקדים. מתקן נתונים בודד עשוי לצרוך חשמל בהיקף הדומה לעיר קטנה, ובקצב שבו חברות מקימות מתקנים חדשים, השאלה המרכזית אינה רק איך לייצר חשמל, אלא כיצד לייצרו בכמויות עצומות ובאמינות מלאה.


כאן נכנסים הכורים הקטנים למשוואה. בניגוד לכורים גרעיניים מסורתיים שעלותם מגיעה למיליארדי דולרים ובנייתם נמשכת כעשור, הכורים המודולריים הקטנים אמורים להיות חסכוניים יותר, מהירים יותר לבנייה ובטוחים יותר. קיירוס מתחייבת להפעיל את הכור בטנסי תוך שש שנים - לוח זמנים מהיר יחסית בתעשייה הגרעינית.


רשות העמק של טנסי, התאגיד הפדרלי המפעיל את רשת החשמל באזור, היא הראשונה בארצות הברית שמסכימה לרכוש חשמל מכור מסוג זה. בחירה זו אינה מקרית - הרשות מצפה לעלייה חדה בביקוש ורוצה להיות מוכנה מראש.



גוגל אינה לבד במירוץ

ההסכם החדש מכפיל את ההספק של כור הרמס 2 מ-28 מגה-וואט ל-50 מגה-וואט. זהו היקף צנוע בהשוואה לכורים קונבנציונליים, אך הרעיון הוא לבנות מספר רב של כורים כאלה בו-זמנית. אמנדה פיטרסון קוריו מגוגל מציינת שהניסיון בכור הרמס 2 יוזיל את העלויות של הכורים העתידיים.


גוגל אינה לבד במירוץ. אמזון, מיקרוסופט ומטא כבר השקיעו במתקני נתונים גרעיניים. החברות מבינות שחשמל ממקורות מתחדשים כמו אנרגיה סולארית ורוח אינו מספיק, משום שאינו מספק חשמל בצורה רציפה 24 שעות ביממה. הבינה המלאכותית אינה יכולה להמתין לתנאי מזג אוויר מתאימים.


בבורסה, המהלך יוצר הזדמנות השקעה בחברות המפתחות כורים קטנים. נוסקייל פאוור, אוקלו ו-BWX טכנולוגיות כבר נסחרות בציבור. כרגע הן מתחרות זו בזו, אולם השוק יהיה רחב מספיק לכולן אם הטכנולוגיה תצליח.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 19/08/2025 00:54
    הגב לתגובה זו
    גוגל יכולה לקזז מכסות פחמן בבעלות של תחנות כוח גרעיניות. זה יותר רגולציה מאשר באמת רצון במקור האנרגיה
  • 2.
    אבנר 19/08/2025 00:15
    הגב לתגובה זו
    תזכרו את השם...זה בדיוק התחום שלה! זה העתיד!
  • 1.
    מהנדס 18/08/2025 23:26
    הגב לתגובה זו
    זו אנרגיה נקיה והיום היא גם בטוחה. העולם לפחות זה שיש לו שכל מתפכח מאשליית הפאנלים וטורבינות הרוח
  • אנונימי 19/08/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
    באזורים גיאופוליטיים בעייתים בעידן של טילאות מדוייקת פיזור יצרני חשמל על פני שטח גאוגרפי רחב הוא עניין של בטחון לאומי והמשכיות תפקודית.לכן לפסול אנרגיה ירוקה כמו רוח שמש הפרשי גובה ולרכז בכורים מעטים היא אסטרטגיה מסוכנת
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.