גז טבעי
צילום: טוויטר

המגעים בין טראמפ לפוטין מורידים את מחירי הגז והנפט

מחירי האנרגיה יורדים על רקע השיחות שהתנהלו בין טראמפ לפוטין, ועל רקע המגעים בין ארה"ב לאוקראינה בהשתתפות מנהיגים מאירופה, לסיום המלחמה. מתחילת השנה חוותה אירופה מחסור אספקתי משמעותי, בעקבות הפסקת מעבר הגז הרוסי דרך אוקראינה, וכעת נראה כי המשקיעים אופטימיים לגבי המגעים והשךכותיהם על המגזר

עוזי גרסטמן | (1)


בשוקי האנרגיה העולמיים נרשמו תנודות משמעותיות בעקבות התקווה להסכם שלום בין רוסיה לאוקראינה. הנתונים העדכניים מצביעים על ירידה במחירי הנפט והגז, המשקפת הקלה במתח הגיאופוליטי. בפתיחת המסחר באסיה היום ירד מחיר הנפט מסוג ברנט בעקבות הפסגה שנערכה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבעקבתיה לא הוטלו סנקציות חדשות כלפי רוסיה. מחיר הברנט ירד ל-65.53 דולר לחבית נפט, וה-WTI ירד לרמה של 62.57 דולר. בעקבות התפתחות המאמצים לקידום הסכם שלום, והמשך הפגישות שנערכות בוושינגטון, התייצב מחיר הנפט סביב 66 דולר לחבית.

התקווה להסדר מדיני הגיעה בעקבות הפגישה באלסקה בין טראמפ לפוטין, ובעקבותיה נרשמו כאמור תנודות בשוק האנרגיה, לצד חשש שהסנקציות לא יורדו מייד עם ההסכם האפשרי. המשקיעים ממתינים כנראה לשיחות נוספות בוושינגטון, שבהן משתתפים גם נשיא אוקראינה ומנהיגים ממדינות אירופיות, במטרה להאיץ את תהליך השלום בין רוסיה לאוקראינה.

מחיר הגז באירופה: ירידות בעקב תחזיות על תוספת אספקה

בגז הטבעי האירופי נרשמה ירידה בעסקי החוזים - TTF הציג ירידה של כ־4.8% בעקבות שיחות ראשוניות בין טראמפ לפוטין שהחלו לקדם מגעים לקראת הסכם שלום. בנוסף, מאז תחילת השנה חוותה אירופה מחסור אספקתי משמעותי, בעקבות הפסקת מעבר הגז הרוסי דרך אוקראינה (מתחילת 2025), אך גם כאן שוק הגז התאושש במהירות יחסית. בחינה רחבה יותר מצביעה על מגמה של פיחות בביקוש לגז מרוסיה, בעקבות מדיניות REPowerEU והמעבר לאנרגיה מתחדשת.

ירידת מחירי הנפט והגז עשויה להשפיע ישירות גם על השותפויות הגז בישראל - תמר ולווייתן. ירידה במחירים של האנרגיה הגלובלית עלולה להפחית את הרווחיות פוטנציאלית, בייחוד בשוקי היצוא האירופיים. עם זאת, רגיעה במחירי האנרגיה עשויה להקל על ישראל בצריכת מוצרי אנרגיה מיובאים מהמחירים של תחומים אחרים במשק. מצד אחד, הכנסות שותפויות עשויות לרדת; מצד שני, ההקלה העולמית במחירי האנרגיה עשויה לתרום להפחתת אינפלציה ולשיפור המצב של הצרכנים הישראלים.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אז מדוע הנפט עולה עכשו (ל"ת)
    אנונימי 18/08/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

ראסל אלוונגר טאואר
צילום: שלומי יוסף
הטור של גרינברג

מה מזניק את טאואר?

למרות החששות מתיקון אפשרי בשווקים בעקבות השבתת הממשל האמריקאי, מניות כמו טסלה וטאואר ממשיכות לטפס, בעוד נדל"ן בארה"ב מפגר מאחור; האנליסטים מצביעים על שילוב בין מהפכת ה-AI, ביקושים למפעלי שבבים ייעודיים ומבנה שוק הנדל"ן המשתנה כגורמים שיכריעו את כיוון ההשקעות בשנים הקרובות
שלמה גרינברג |


האם השבתת ממשלת ארה"ב אכן תוביל לתיקון שהמומחים מזהירים מפניו. יש כמה סימנים לכך כמו מחיר הזהב ששובר שיאים או הביטקוין ששוב מאיים לחצות 120,000$ (שניהם אגב "יקרים" לא פחות מאנבידיה). מאידך, לא נראה עדיין שתיקון אמיתי בפתח. יש כמה עסקאות A&M ענקיות ובערכי חלל שלא נראה שמישהו מנסה לצאת מהן. אפשר, אולי, להסביר זאת בעובדה שמניית TSLA ממשיכה לעלות. איך הסביר זאת האנליסט Daniel Ives מבית ההשקעות Wedbush שהוציא עדכון על טסלה שבו טען כי טסלה ומאסק נכנסו לאחד הפרקים המכריעים ביותר בהיסטוריה של החברה כאשר הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את תעשיית הרכב ושוק המוניות הרובוטיות המיוחל הופך למציאות מה שלדעתו יביא את המניה למחיר כפול מהנוכחי. "הכוח" שמאחורי תחזית זו נמצא באתרי הרובינהוד (סימול:HOOD) ורדיט (סימול:RDDT) שלקוחותיהם הם שמניעים את וול סטריט, שמחליפים את הבייבי-בומרס. אלו אנשים שלא מטילים ספק בכך שההתנחלויות על מאדים אכן יקומו אבל על זה נעשה כתבה נפרדת.


למה TSEM עולה כך? 

כזכור לקוראים בוטל, באוגוסט 2023, הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שלמה ,עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולרים לטאור והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאור יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-% 28. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-% 58.


אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכול תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלווגנר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM ב- % 245 לערך.


בשבוע בה בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל. אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך? רלוונטית.


הסיבה הפחות חשובה היא דמי הביטול, 335 מיליון$ שסיפקו לטאואר הזרמת מזומנים מיידית, ושפרו את הנזילות שהיוותה, לאורך שנים, עקב אכילס של החברה. הסיבות החשובות יותר להתאוששות המניה התחילו כאשר במהלך הירידות יכלו המשקיעים לתמחר מחדש את המניה על סמך הנתונים שלה במקום על סמך שווי הרכישה, מה שעצר את הירידות. עם הזמן הסתבר למשקיעים שטאואר ממשיכה לצמוח ובמיוחד כאשר הסכימה להשקיע ולהשתמש במתקן הייצור של אינטל בניו מקסיקו כדי להרחיב את הייצור עבור לקוחותיה. בסוף 2023 יצא מאמר חיובי מאוד על החברה באתר ה-Motley Fool שהביא קונים רבים למניה, . ההתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה, חזרה בסוף 2023 ונתנה רוח גבית לשוק השבבים / יציקה / מוליכים למחצה אנלוגיים, מה שעזר לטאואר כבית יציקה מתמחה. גם העליות, כפי שתמיד קורה בוול סטריט, משכו משקיעים למניה. לבסוף, הנתונים, TSEM מכה את הקונצנזוס ובגדול ואפילו שמעתי שתי טענות מעניינות בנושא בניו יורק. הראשונה שכאילו הרה ארגון מחדש של אינטל יחזיר את אינטל לרחרח סביב החברה ממגדל העמק והשנייה שטאואר תיהנה מאוד מהקמת המרכז של אנבידיה בגליל. אסכם זאת כך, מבחינתי, כבייבי בומר, המניה יקרה מאוד אבל לא מספיק יקרה על מנת למכור במיוחד בגלל שתחום ה- Specialized fab שבו פועלת החברה מבוקש מאוד והסיכוי שתירכש בפרמיה עדיין קים. המשקיעים מדורות ה-X-Y או ה-Z שפועלים באמצעות רדיט ורובינהוד אוהבים את החברה וזה מה שקובע!!