מפלים את הנשים ואת הערבים. לטובה/ פוסט אורח

שועלן בפוסט אורח ראשון (ויש גם תמונה) על ניתוח מוטה של דו"ח תאונות הדרכים (מה קורה לך היום, את לא עובדת? עובדת וחצי. במקרה נתקבצו שני פ. אורחים שאינם סובלים דיחוי)
דבורית שרגל |

שועלן

צילום: ריי צ'אנג

אין כמו דיווחים על נתונים סטטיסטים כדי לזהות אג`נדות של עיתונאים. והפעם, דיווח ב-ynet על עבירות נהיגה המסתמך על הודעה לעיתונות של הלמ"ס. אג`נדה מס` 1 - גברים יותר מסוכנים מנשים

1. "גברים היו מעורבים יותר מנשים בתאונות בהן הורשעו לבסוף: 65% לבני המין החזק, 35% לבנות המין העוד יותר חזק. יש לציין כי נתון זה מנותק ממספר הקילומטרים שצוברים גברים או נשים, ועשוי ללמד עד כמה נשים בטוחות יותר על הכביש" מדוע טוען הכתב שהנתון הנ``ל מנותק מהנסועה? הרי ככל שנוסעים יותר, גובר הסיכוי לגרום לתאונה, לא (יצוין כי בהודעה לעיתונות לא מופיעה הטענה הנ``ל, והיא כולה המצאה של הכתב)?

2. על-אף שנשים מוצגות כ"בטוחות" יותר מגברים, לא מודגשת העובדה שהעבירות שגברים מרבים לעשות יכולות מקסימום להזיק לעצמם (אי שימוש בחגורה), כאשר העבירות שהנשים מרבות לעשות עלולות להזיק לאחרים (אי ציות לתמרורי עצור ומתן זכות קדימה). כמו-כן, נשים עושות יותר עבירות של מהירות מופרזת ודיבור בסלולר (נתונים שמופיעים רק בדו"ח עצמו ולא בידיעה). אז מי יותר מסוכן בכביש, גברים או נשים?

3. לפני שהידיעה תוקנה בעקבות תלונות רבות בטוקבקים, הופיעה בה הפסקה הבאה: "הגברים נוהגים הרבה יותר ק``מ מנשים, עד כדי חלוקה של 80-20 אחוזים לדברי מומחי תחבורה, אך בכל זאת מעניין לגלות כי נשים אחראיות ל-21.1% מהרשעות התעבורה בלבד".

כמובן שה"בלבד" חסר היגיון, כי אם נשים נוהגות 20% מהנסועה וחוטפות 20%מהדו"חות, אז זה לא "בלבד", וגם אין פה שום גילוי מעניין. זה בדיוק מה שהיית מצפה שיקרה בתנאים נורמליים (במידה שאת/ה לא מניח/ה מראש שגברים מבצעים יותר עבירות תנועה מנשים). לאחר כיממה ושלל תגובות בנושא הנוסח בידיעה התהפך לחלוטין, וכעת הפסקה מסתיימת ב"הערכה זו (80-20) מקבלת משנה-תוקף בכך שנשים אחראיות ל-21.1% מהרשעות התעבורה לפי הלמ"ס". אז אומנם תיקנו את הידיעה, אבל הטעות המקורית מעידה על ההטיה המובנית אצל הכתב לפיה נשים מבצעות פחות עבירות תנועה מגברים. אג`נדה מס` 2 - ערבים? שו הדא ערבים?

מההודעה לעיתונות עולה באופן ברור סוגייה הרבה יותר חשובה ומדאיגה מהיחסים שבין גברים לנשים, שזה הנושא היחיד שמופיע בידיעה.

1. בזמן ש-18% מהיהודים המורשים לנהוג ביצעו 1.3 עבירות תנועה בממוצע, אצל הערבים מדובר ב-29% שביצעו 1.6 עבירות בממוצע (גם יותר מורשעים, וגם יותר הרשעות לנהג). בגברים צעירים עד גיל 24 התמונה עגומה אף יותר - יהודים: 19% עם 1.4, ערבים: 35% עם 1.8.

2. ביישובים הבדוויים בנגב: 44% (!) מהנהגים ביצעו עבירות תנועה, עם ממוצע של 1.9 עבירות לנהג (בהשוואה ל-18% עם 1.3 אצל היהודים). ובכלל, חמשת היישובים בעלי שיעור העבריינים הגבוה ביותר הם ישובים ערביים (באזור ה-30% עבריינים ומעלה), והחמישה הנמוכים ביותר הם יישובים יהודיים (18% ומטה).

3. אחוז בעלי רישיון הנהיגה ברכב משא באותם יישובים ערביים גבוה במיוחד (בדווים בנגב - 56%, לעומת 13% ממוצע ארצי). מצד אחד זה אולי מסביר חלק מהסיבות לכמות הרבה כ"כ של עבריינים שם (נסועה מאוד גבוהה של נהגים מקצועיים), אבל מצד שני זה רק מדאיג יותר לאור התוצאות הקטלניות של עבירות נהיגה ברכבים כבדים. 4. הכי עצוב - גם בדף הראשון בהודעה לעיתונות (שהוא מעין תקציר מנהלים) לא מופיעה שום מילה לגבי ערבים. העיוורון הפוליטיקלי קורקט פושה גם בלמ"ס. לסיכום, העיתונות בישראל (ובמידה מסוימת גם הלמ"ס) מעדיפה לשחק בפיפי-קקי של גברים-נשים (כשאין שום הבדל משמעותי ביניהם) במקום להצביע על התופעה החמורה שעולה מהנתונים הסטטיסטיים של שיעורי עבריינות נהיגה גבוהים בקרב המגזר הערבי בארץ, ולהעלות אותה לדיון ציבורי שיגרום להפעלת לחץ לשינוי המצב.

איפה אור ירוק? איפה גלגל"צ? העיקר שהם מפמפמים לנו במוח כל הזמן על "מספר המוות של ישראל".

שועלן

------- ולא להחמיץ את פוסט העוני של הלל גרשוני מהבוקר. V

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה