בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
בעקבות הלחץ הציבורי אל על תאפשר לנוסעים לבחור בין החזר כספי לבין כרטיס חדש, בעוד שארקיע וישראייר עדיין מסרבות לספק טיסה חלופית; בינתיים, אלפי ישראלים ממשיכים לשלם ביוקר על כרטיסים חדשים או על שהייה נוספת בחו"ל, רק כדי לשוב הביתה; במקביל, הוגשה בקשה
לתביעה ייצוגית נגד אל על
נראה שהלחץ הציבורי עושה את שלו. אחרי ימים של ביטולים ואי וודאות, תלונות מכל עבר וכותרות קשות בתקשורת, כולל הכתבה שפרסמנו אתמול בביזפורטל על התרגיל של
חברות התעופה - העיקר להרוויח ולעזאזל הישראלים שנתקעו בחו"ל חברת אל על אל על -1.75% משנה גישה וכעת היא מאפשרת לנוסעים שטיסותיהם בוטלו לבחור בין קבלת החזר כספי לבין כרטיס טיסה חלופי לישראל. מדובר בהקלה משמעותית עבור אלפי
ישראלים שעדיין תקועים בחו"ל, אשר נאלצו עד כה לשלם מאות דולרים נוספים על כרטיס חדש, רק כדי לשוב הביתה.
הסיפור התחיל עם סגירת נתב"ג במהלך ימי הלחימה מול איראן, שגרמה לכך שכ-150 אלף ישראלים נאלצו להישאר מעבר לים בעל כורחם ולממן לעצמם שהות ארוכה. כשנפתחו השמיים מחדש, ציפו רבים לממש את זכותם לפי החוק: או לקבל טיסה חלופית, או החזר כספי, לפי בחירתם.
אלא שבפועל, החברות הישראליות בחרו להחזיר את הכסף בלבד ולא להציע טיסה חלופית, ובכך אילצו את הנוסעים לקנות מחדש כרטיסים במחירים מופקעים. בכתבה שלנו
מאתמול חשפנו כיצד נוסעים קיבלו החזר של 200 דולר ונדרשו לשלם כ-650 דולר על טיסה חדשה, הפסד של מאות דולרים לנוסע.
וזה למי שהצליח למצוא כרטיסים באחת החברות הישראליות. הביקוש הגדול מול ההיצע הקטן נכון לעכשיו גורם לרבים שנתקעו מחוץ ל"אזורי החילוץ" הרשמיים של החברות לטוס בחברות זרות, דרך קונקשנים ולשלם מאות דולרים נוספים על הגעה, או לחלופין לשלם עבור שהייה נוספת עד שימצאו כרטיס חזרה, כאשר שתי האפשרויות מסתכמות במאות עד אלפי דולרים.
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- המטוס שהמריא ונחת פעמיים באותו לילה: בית המשפט הכריע - מי משלם על הסיוט בשמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלחץ הציבורי כמובן לא איחר להגיע. נוסעים זועמים פנו לתקשורת, הרשתות
החברתיות התמלאו בצילומי מסך, מוקדי השירות קרסו ואף הממונה על הגנת הצרכן שלח מכתבי אזהרה לחברות. נראה שאל על הבינה את גודל המחדל והחליטה להיות הראשונה לשבור את השורה ועל פי עדויות נוסעים שטיסתם בוטלה יוכלו לבחור אם לקבל כרטיס חדש ללא עלות או החזר כספי, בהתאם
לרצונם. בכך היא מצמצמת את החשיפה לתביעות ייצוגיות ומראה לכל הפחות נכונות לתקן את העוול.
מי שעדיין עומדות מנגד הן ארקיע וישראייר ישראייר גרופ -1.33% . נכון לעכשיו, שתי החברות אינן מציעות כרטיס חלופי וממשיכות לדבוק במדיניות של החזר כספי בלבד, מה שמותיר את נוסעיהן לבחור בין מחירים גבוהים בהרבה ומול הרחבת הוצאות השהייה שכבר נשאו בהן בזמן שהותם הכפויה בחו"ל.
בשורה התחתונה, מדובר בצעד מתבקש מצידה של אל על, אבל גם
מבחן עבור יתר החברות: האם הן יצטרפו ויאפשרו לנוסעיהן לקבל סוף סוף כרטיס טיסה חלופי מבלי לשלם מחדש, או שימשיכו למקסם רווחים על חשבון ישראלים שרק רצו לנפוש בחו"ל?
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- 200 אלף שקל למ"ר- זה המחיר לדירת יוקרה על קו החוף של תל-אביב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
ייצוגית נגד אל על
ברקע הדברים הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה, בטענה שהתנהלה באופן פסול כשמיהרה למכור כרטיסים לנוסעים חדשים עוד לפני ששיבצה את לקוחותיה הקיימים שטיסותיהם בוטלו. לפי עורכי הדין המייצגים, אל על הייתה מחויבת על פי חוק לדאוג קודם כל לאותם נוסעים שכבר שילמו ושנתקעו בחו"ל, ורק לאחר מכן לפתוח את המכירה לציבור הרחב.
הטענות החמורות מגיעות גם מכיוונם של נוסעים שנאלצו לשלם שוב עבור כרטיסים, לעיתים בסכומים שמגיעים לאלפי דולרים, למרות שכבר החזיקו בכרטיס מטעם אל על. אחד מהם סיפר כי לאחר שבוטלה טיסתו מבוסטון, נדרש להוציא יותר מ-2,400 דולר נוספים כדי לשוב לישראל,
משום שלא קיבל מענה מספק ממוקדי השירות. בינתיים, שהות כפויה של ימים ארוכים במדינות זרות גררה עבור רבים הוצאות נלוות של עשרות אלפי שקלים על לינה, תחבורה ואוכל.
באל על מנסים להרגיע ומציעים פתרון חלקי: נוסעים שרכשו מחדש כרטיס באתר החברה מתבקשים לפנות
לאחר מכן לשירות הלקוחות, כדי שהכסף עבור הכרטיס המקורי יוחזר להם. אלא שגם בכך יש מי שמטילים ספק, לנוכח העומסים הגדולים במוקדים וחוסר הוודאות שאופף את כל ההתנהלות.
- 2.מי שיוצא לנופש בזמן מלחמה צריך לקחת את זה בחשבון!!! (ל"ת)חברות התעופה מחויבות לחוזה ולא מעבר 30/06/2025 11:29הגב לתגובה זו
- AVREMALLE 30/06/2025 12:51הגב לתגובה זואתה ומירי הגאונה חושבים שכל טיסה לחול היא נופשאז זהו שלאיש טיסות למטרות רפואהמטרות לא עלינו פטירהועוד המון סיבות לא נעימות לטיסה לחולאז בפעם הבאה שאתה מגיב תנסה להפעיל את המח אם קיים
- אנונימי 30/06/2025 12:40הגב לתגובה זודיי לרשום שטויות
- 1.אנונימי 30/06/2025 11:24הגב לתגובה זוהייתי אמור לטוס לחול וקיבלתי החזר רציתי לקנות עכשיו כרטיס הבעיה שהמחיר הכפיל את עצמו
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
