התרגיל של חברות התעופה - העיקר להרוויח ולעזאזל הישראלים שנתקעו בחו"ל
במקום לספק טיסות חזרה לרבבות ישראלים שנתקעו בחו"ל, חברות התעופה מעדיפות להחזיר כסף על הכרטיס שבוטל ולהעלות את המחיר לכרטיס החדש
העם כלביא, אבל העם הזה סופג "התעללות" מחברות התעופה הישראליות. מלחמת אירן פרצה רגע לפי תחילת עונת הקיץ, כאשר מיליוני ישראלים נופשים בחו"ל. עבור 150,000 ישראלים שנתקעו בחו"ל ההפתעה בעיתוי המתקפה עלה בכסף רב. שדה התעופה בארץ נסגר לתקופה של 10 ימים והנוסעים נאלצו להישאר בחו"ל תקופה ארוכה ולממן מכיסם את השהות והכלכלה בעל כורחם.
בסיום המלחמה, הנוסעים שטסו בחברות תעופה ישראליות היו משוכנעים שהסיוט מאחוריהם. על פי החוק חברות התעופה צריכות לספק ללקוחותיהן טיסה חלופית במידה והטיסה בוטלה, או החזר כספי, לפי בחרת הלקוח.
במציאות הסאגה רק החלה. במהלך ציני וכנראה לא חוקי, חברות התעופה העדיפו להחזיר ללקוחות כסף ולא להטיסם חזרה ארצה. הסיבה היא כלכלית. החברות מעדיפות מכירה של כרטיסים במחירים גבוהים מאשר בעבר ומתן סכום החזר נמוך שלא מכסה את הכרטיס. ככה חברות התעופה עושות רווח עצום מהלקוחות שלהם ועל גבם.
כל שלוש החברות הישראליות נקטו באותו צעד והפעם ארקיע הפליאה לעשות.
טיסה בכוון אחד מאתונה לישראל שנמכרה בעבר ב-200 דולר נמכרת ב-649 דולר, עלייה צינית של מעל 200%. כלומר, אותו ישראלי שנתקבע בחו"ל שאמור לקבל טויסה חזרה לישראל, מקבל החזר של 200 דולר ועליו לשלם 649 דולר על כרטיס חדש - הפסד של 449 דולר.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הכאוס האווירי מתרחב על רקע השבתת הממשל הפדרלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישראייר היתה עדינה יותר והיא מוכרת טיסות מאתונה במחיר של 300 דולר לטיסות שנמכרו ב-200 דולר.
אל על מוכרת טיסות מפריס במחיר של 450 דולר לטיסות שנמכרו ב-340 דולר.
מעבר לעושק, איבוד המוסר וגריפת הון בזמן מלחמה חברות אלו עוברות כנראה על החוק. החוק לכאורה חד וברור - במידה וטיסה בוטלה הלקוח זכאי לכרטיס טיסה חלופי או החזר כספי, לפי בחירת הלקוח
מחיר הטיסה כיום יקר משמעותית ביחס למחירו ברכישה המקורית וללקחות לא ניתנה האופציה של טיסה חלופית. הממונה על הגנת הצרכן קובי זריהן הוציא מכתב לחברות לפעול לפי החוק. אלא שכרגיל הרגולציה חלשה ואיטית. במקום להטיל עיצום כספי מידי, הם עוצמים עין ומשגרים מכתבי אזהרה. בינתיים חברות התעופה מרוויחות סכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים שלא כדין.
בינתיים, נוסעים מתחילים לתבוע. נוסע שרכש כרטיס טיסה מבוסטון לישראל נאלץ לשלם מעל 2,400 דולר עבור כרטיס בכיוון אחד, לאחר שטיסתו המקורית בוטלה. הוא טוען כי אל על הפרה את התחייבותה לשבץ את לקוחותיה הקיימים לפני פתיחת המכירה לציבור הרחב. הוא הגיש תביעה ייצוגית.
- הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב
- ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין...
כל זה מתרחש בשעה ששרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על מבצע "חזרה בטוחה" להשבת הישראלים התקועים בחו"ל, עם טיסות חילוץ מיעדים שונים. אולם, נוסעים מדווחים על קשיים בהרשמה לטיסות, זמינות מוגבלת ומחירים גבוהים.
לפי חוק שירותי תעופה, חברות התעופה מחויבות לספק סיוע לנוסעים במקרה של ביטול טיסה, אך אינן חייבות לפצות במקרים של "נסיבות מיוחדות", כמו מלחמה. אל על אף פנתה לוועדת הכלכלה בבקשה להכריז על "מצב מיוחד", שיפטור אותה מחלק מהחובות כלפי הנוסעים. אבל, השאלה היא האם העניין של החזרת כסף או מתן כרטיס ללקוח שכרטיסו בוטל קשור ל"נסיבות מיוחדות". אחרי הכל, יש טיסות רק שהחברות מעדיפות למכור אותן ביוקר. הנסיבות המיוחדות הן שאלו שתומכות ומחייבות את החברות לפעול למען אלו שנתקעו בחו"ל ולא ההיפך.
מעבר לכך, נוסעים רבים גילו כי ביטוח הנסיעות שרכשו אינו מכסה את העלויות הנוספות שנגרמו עקב ביטול הטיסות. חלק מהפוליסות כוללות הרחבות למקרים של קיצור או ביטול נסיעה, אך לא כולן מכסות מצבים של מלחמה או גיוס חירום. לכן, נוסעים רבים נאלצו לשאת בעלויות גבוהות ללא פיצוי.
- 18.השאלה היא אחרתלמה אתם טסים איתם...תנוחו קצת בבית. (ל"ת)נוי 29/06/2025 17:21הגב לתגובה זו
- 17.טיסות מלרנקה מחר בכ76 דולר כרטיס לכל דורש. (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 12:18הגב לתגובה זו
- 16.המנטרה כלביא 29/06/2025 11:15הגב לתגובה זו!! רק ההבדל שבהפוך על הפוך כלבים נאמנים!
- 15.מי העוד שמרים תביעה יצוגית נגדם ויפה שעה אחת קודם (ל"ת)כלכלן 29/06/2025 10:52הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 29/06/2025 10:41הגב לתגובה זוחברות התעופה חרבנו על החוק ובזזו את הנוסעים בדיוק כפי שבוזזים בזזו את בתי נפגעי הטילים. אלו גנבים ואלו גנבים. הראשונים חוסים תחת הגנת שרת התחבורה ושר המסחר והתעשיה שמשקשקים שחברות התעופה לא יושיבו אותם בטיסותיהם בקומבינת מחיר במחלקה ראשונה ויזרקו אותם למחלקת תיירים.
- 13.אנונימי 29/06/2025 09:59הגב לתגובה זוחזרתי אם ישראייר בכרטיס חזור שהיה לי ללא תוספת תשלום
- 12.אנונימי 29/06/2025 09:39הגב לתגובה זומטוס חילוץ טס ריק לאתונה וחוזר מלא ואתם רואים רק צד משלם לכיוון אחד ולא את הוצאות החברה על טיסה ריקה לכיוון אחד ומלאה לכיוון השני
- אנונימי 29/06/2025 10:48הגב לתגובה זויש חוק חביבי. יש חוק. אם חברות התעופה מפסידות שיקצצו במשכורות הטייסים או שלא יטוסו. לגלגל על הנוסעים את בעיות החברה אם קיימות אחרי רווחי עתק בשנתיים האחרונות זו רמאות לשמה.
- אנונימי 29/06/2025 12:21אבל לא חזרת עם
- 11.איפה אפשר להצטרף לתביעה ייצוגית או רגילה (ל"ת)אייל 29/06/2025 09:35הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 29/06/2025 09:27הגב לתגובה זומתייקר החוק נרמס כרטיס חלופי במקום הביטול יש כתובת סרת התחבורה רקב!
- 9.שי 29/06/2025 09:27הגב לתגובה זובלי רחמים
- 8.משפטן 29/06/2025 09:19הגב לתגובה זוהחברות פועלות לפי החוק. הן לא אחראיות על המלחמה. התגובות המגעילות כאן חסרות בסיס
- אנונימי 29/06/2025 11:04הגב לתגובה זולפעם הבאה כדאי להתעדכן בחומר לפני שמגיבים.
- 7.אנונימי 29/06/2025 09:09הגב לתגובה זושיפשטו רגל
- החברות הזרות נעלמות מייד (ל"ת)עם מי נטוס בלי חברות ישראליות 29/06/2025 10:24הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 29/06/2025 08:55הגב לתגובה זואין גבול לחזירות של חברות ישראליות..
- 5.חזירות זה לא מילה (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 08:53הגב לתגובה זו
- 4.אבי אנונימי 29/06/2025 08:51הגב לתגובה זומבצע טוב והם שוב מסתערים על הכרטיסים של אל על!!!
- 3.אוי יוי יוי .... נשארו בחול (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 08:32הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 29/06/2025 08:29הגב לתגובה זותתביישו רודפי בצע נוכלים ורמאים. חברה בזויה שהעדיפה למכור כרטיסים על אף שהבטיחה שתחזיר קודם את הנוסעים שלה לפני שתמכור כרטיסים בטיסות חזרה. לא טס יותר באל על וזו הבטחה בנוסף מבטל את הכרטיס אשראי שלי עם נקודות לאל על
- 1.אנונימי 29/06/2025 08:13הגב לתגובה זובתי משפט בישראל הם בדיחה ויתנו להם קנסות מזעריים
.jpg)
קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?
ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.
לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב.
אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.
מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים?
- פנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל.
אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב
על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'
תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים
ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד
לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.
"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.
"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.
"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.
