התרגיל של חברות התעופה - העיקר להרוויח ולעזאזל הישראלים שנתקעו בחו"ל
במקום לספק טיסות חזרה לרבבות ישראלים שנתקעו בחו"ל, חברות התעופה מעדיפות להחזיר כסף על הכרטיס שבוטל ולהעלות את המחיר לכרטיס החדש
העם כלביא, אבל העם הזה סופג "התעללות" מחברות התעופה הישראליות. מלחמת אירן פרצה רגע לפי תחילת עונת הקיץ, כאשר מיליוני ישראלים נופשים בחו"ל. עבור 150,000 ישראלים שנתקעו בחו"ל ההפתעה בעיתוי המתקפה עלה בכסף רב. שדה התעופה בארץ נסגר לתקופה של 10 ימים והנוסעים נאלצו להישאר בחו"ל תקופה ארוכה ולממן מכיסם את השהות והכלכלה בעל כורחם.
בסיום המלחמה, הנוסעים שטסו בחברות תעופה ישראליות היו משוכנעים שהסיוט מאחוריהם. על פי החוק חברות התעופה צריכות לספק ללקוחותיהן טיסה חלופית במידה והטיסה בוטלה, או החזר כספי, לפי בחרת הלקוח.
במציאות הסאגה רק החלה. במהלך ציני וכנראה לא חוקי, חברות התעופה העדיפו להחזיר ללקוחות כסף ולא להטיסם חזרה ארצה. הסיבה היא כלכלית. החברות מעדיפות מכירה של כרטיסים במחירים גבוהים מאשר בעבר ומתן סכום החזר נמוך שלא מכסה את הכרטיס. ככה חברות התעופה עושות רווח עצום מהלקוחות שלהם ועל גבם.
כל שלוש החברות הישראליות נקטו באותו צעד והפעם ארקיע הפליאה לעשות.
טיסה בכוון אחד מאתונה לישראל שנמכרה בעבר ב-200 דולר נמכרת ב-649 דולר, עלייה צינית של מעל 200%. כלומר, אותו ישראלי שנתקבע בחו"ל שאמור לקבל טויסה חזרה לישראל, מקבל החזר של 200 דולר ועליו לשלם 649 דולר על כרטיס חדש - הפסד של 449 דולר.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הכאוס האווירי מתרחב על רקע השבתת הממשל הפדרלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישראייר היתה עדינה יותר והיא מוכרת טיסות מאתונה במחיר של 300 דולר לטיסות שנמכרו ב-200 דולר.
אל על מוכרת טיסות מפריס במחיר של 450 דולר לטיסות שנמכרו ב-340 דולר.
מעבר לעושק, איבוד המוסר וגריפת הון בזמן מלחמה חברות אלו עוברות כנראה על החוק. החוק לכאורה חד וברור - במידה וטיסה בוטלה הלקוח זכאי לכרטיס טיסה חלופי או החזר כספי, לפי בחירת הלקוח
מחיר הטיסה כיום יקר משמעותית ביחס למחירו ברכישה המקורית וללקחות לא ניתנה האופציה של טיסה חלופית. הממונה על הגנת הצרכן קובי זריהן הוציא מכתב לחברות לפעול לפי החוק. אלא שכרגיל הרגולציה חלשה ואיטית. במקום להטיל עיצום כספי מידי, הם עוצמים עין ומשגרים מכתבי אזהרה. בינתיים חברות התעופה מרוויחות סכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים שלא כדין.
בינתיים, נוסעים מתחילים לתבוע. נוסע שרכש כרטיס טיסה מבוסטון לישראל נאלץ לשלם מעל 2,400 דולר עבור כרטיס בכיוון אחד, לאחר שטיסתו המקורית בוטלה. הוא טוען כי אל על הפרה את התחייבותה לשבץ את לקוחותיה הקיימים לפני פתיחת המכירה לציבור הרחב. הוא הגיש תביעה ייצוגית.
- ערבה פאוור הודיעה על עסקת מימון בהיקף של 90 מיליון שקלים
- משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
כל זה מתרחש בשעה ששרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על מבצע "חזרה בטוחה" להשבת הישראלים התקועים בחו"ל, עם טיסות חילוץ מיעדים שונים. אולם, נוסעים מדווחים על קשיים בהרשמה לטיסות, זמינות מוגבלת ומחירים גבוהים.
לפי חוק שירותי תעופה, חברות התעופה מחויבות לספק סיוע לנוסעים במקרה של ביטול טיסה, אך אינן חייבות לפצות במקרים של "נסיבות מיוחדות", כמו מלחמה. אל על אף פנתה לוועדת הכלכלה בבקשה להכריז על "מצב מיוחד", שיפטור אותה מחלק מהחובות כלפי הנוסעים. אבל, השאלה היא האם העניין של החזרת כסף או מתן כרטיס ללקוח שכרטיסו בוטל קשור ל"נסיבות מיוחדות". אחרי הכל, יש טיסות רק שהחברות מעדיפות למכור אותן ביוקר. הנסיבות המיוחדות הן שאלו שתומכות ומחייבות את החברות לפעול למען אלו שנתקעו בחו"ל ולא ההיפך.
מעבר לכך, נוסעים רבים גילו כי ביטוח הנסיעות שרכשו אינו מכסה את העלויות הנוספות שנגרמו עקב ביטול הטיסות. חלק מהפוליסות כוללות הרחבות למקרים של קיצור או ביטול נסיעה, אך לא כולן מכסות מצבים של מלחמה או גיוס חירום. לכן, נוסעים רבים נאלצו לשאת בעלויות גבוהות ללא פיצוי.
- 18.השאלה היא אחרתלמה אתם טסים איתם...תנוחו קצת בבית. (ל"ת)נוי 29/06/2025 17:21הגב לתגובה זו
- 17.טיסות מלרנקה מחר בכ76 דולר כרטיס לכל דורש. (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 12:18הגב לתגובה זו
- 16.המנטרה כלביא 29/06/2025 11:15הגב לתגובה זו!! רק ההבדל שבהפוך על הפוך כלבים נאמנים!
- 15.מי העוד שמרים תביעה יצוגית נגדם ויפה שעה אחת קודם (ל"ת)כלכלן 29/06/2025 10:52הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 29/06/2025 10:41הגב לתגובה זוחברות התעופה חרבנו על החוק ובזזו את הנוסעים בדיוק כפי שבוזזים בזזו את בתי נפגעי הטילים. אלו גנבים ואלו גנבים. הראשונים חוסים תחת הגנת שרת התחבורה ושר המסחר והתעשיה שמשקשקים שחברות התעופה לא יושיבו אותם בטיסותיהם בקומבינת מחיר במחלקה ראשונה ויזרקו אותם למחלקת תיירים.
- 13.אנונימי 29/06/2025 09:59הגב לתגובה זוחזרתי אם ישראייר בכרטיס חזור שהיה לי ללא תוספת תשלום
- 12.אנונימי 29/06/2025 09:39הגב לתגובה זומטוס חילוץ טס ריק לאתונה וחוזר מלא ואתם רואים רק צד משלם לכיוון אחד ולא את הוצאות החברה על טיסה ריקה לכיוון אחד ומלאה לכיוון השני
- אנונימי 29/06/2025 10:48הגב לתגובה זויש חוק חביבי. יש חוק. אם חברות התעופה מפסידות שיקצצו במשכורות הטייסים או שלא יטוסו. לגלגל על הנוסעים את בעיות החברה אם קיימות אחרי רווחי עתק בשנתיים האחרונות זו רמאות לשמה.
- אנונימי 29/06/2025 12:21אבל לא חזרת עם
- 11.איפה אפשר להצטרף לתביעה ייצוגית או רגילה (ל"ת)אייל 29/06/2025 09:35הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 29/06/2025 09:27הגב לתגובה זומתייקר החוק נרמס כרטיס חלופי במקום הביטול יש כתובת סרת התחבורה רקב!
- 9.שי 29/06/2025 09:27הגב לתגובה זובלי רחמים
- 8.משפטן 29/06/2025 09:19הגב לתגובה זוהחברות פועלות לפי החוק. הן לא אחראיות על המלחמה. התגובות המגעילות כאן חסרות בסיס
- אנונימי 29/06/2025 11:04הגב לתגובה זולפעם הבאה כדאי להתעדכן בחומר לפני שמגיבים.
- 7.אנונימי 29/06/2025 09:09הגב לתגובה זושיפשטו רגל
- החברות הזרות נעלמות מייד (ל"ת)עם מי נטוס בלי חברות ישראליות 29/06/2025 10:24הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 29/06/2025 08:55הגב לתגובה זואין גבול לחזירות של חברות ישראליות..
- 5.חזירות זה לא מילה (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 08:53הגב לתגובה זו
- 4.אבי אנונימי 29/06/2025 08:51הגב לתגובה זומבצע טוב והם שוב מסתערים על הכרטיסים של אל על!!!
- 3.אוי יוי יוי .... נשארו בחול (ל"ת)אנונימי 29/06/2025 08:32הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 29/06/2025 08:29הגב לתגובה זותתביישו רודפי בצע נוכלים ורמאים. חברה בזויה שהעדיפה למכור כרטיסים על אף שהבטיחה שתחזיר קודם את הנוסעים שלה לפני שתמכור כרטיסים בטיסות חזרה. לא טס יותר באל על וזו הבטחה בנוסף מבטל את הכרטיס אשראי שלי עם נקודות לאל על
- 1.אנונימי 29/06/2025 08:13הגב לתגובה זובתי משפט בישראל הם בדיחה ויתנו להם קנסות מזעריים
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- משרד התקשורת מבטל את העמלות על הוראות קבע לחברות התקשורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
פטריוט (צה"ל)ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית
וגם - 10 דברים שצריך לדעת על הפטריוט
בואינג משלשת ייצור רכיבי פטריוט על רקע ביקוש עולמי שיא. החברה האמריקאית נערכת לקפיצה דרמטית בהזמנות ומקימה מתקן חדש - התעשייה הביטחונית הישראלית צפויה להרוויח גם היא מהביקושים למערכות הגנה.
חברת בואינג הודיעה כי היא צופה עלייה חדה במספר מערכות ההנחייה (seekers) שהיא מספקת עבור טילי הפטריוט, מערכת ההגנה האווירית האמריקאית. מדובר בשילוש קצב האספקה על רקע דרישה עולמית גוברת למערכות הגנה מתקדמות, בעיקר באירופה.
מתכוננים לביקוש: מתקן חדש ומעבר לייצור מואץ
בהתאם לתחזיות הביקוש, בואינג הקימה מתקן ייעודי חדש בשטח של כ-4,000 מ"ר שנועד לתמוך בהרחבת כושר הייצור של רכיבי ההנחיה. סטיב פארקר, ראש חטיבת ההגנה והחלל של בואינג, ציין במהלך תערוכת התעופה בדובאי כי החברה "זיהתה את העלייה בביקושים עוד לפני שהלקוח עצמו פנה", וכי היא נערכת לתקופה של פעילות אינטנסיבית. המהלך מגיע על רקע סיום שביתה ממושכת במפעלי החברה בסנט לואיס, מיזורי – שם מיוצרים חלק מהרכיבים הקריטיים. בעקבות סיום השביתה, החברה נוקטת גישה מדודה בפתיחת קווי הייצור שנפגעו.
מערכת הפטריוט נמצאת בשירות נרחב בכמה מהמדינות המרכזיות של נאט"ו, לרבות גרמניה, פולין, הולנד ורומניה. בשנה האחרונה הביקוש למערכות אלו קפץ משמעותית, בעיקר בשל החשש באירופה מהמשך תוקפנות רוסית. בנוסף, מערכות הפטריוט נמצאות בשימוש אינטנסיבי באוקראינה, כחלק מהמאמץ ליירט טילים בליסטיים ורחפנים איראניים.
במקביל, גוברת הדאגה ברחבי העולם מהתעצמות המתיחות במספר מוקדים נוספים. באירופה, החשש המרכזי נוגע לא רק ללחימה הפיזית באוקראינה אלא גם לממד ההיברידי של המלחמה, לרבות מתקפות סייבר, הפצת דיסאינפורמציה וניסיונות לערער יציבות פוליטית במדינות החברות בנאט"ו. המתיחות סביב הגבולות המזרחיים של אירופה והאיום מפני חדירה של גורמים עוינים אל תוך שטח האיחוד האירופי מגבירים את הדרישה לפתרונות הגנה מתקדמים.
