כלכלני לאומי: המשקיעים הולכים על בטוח - מוכרים מניות וקונים קרנות כספיות

בלאומי ממשיכים להמליץ למשקיעים לטווח הקצר להישאר מחוץ לבורסה, ומתייחסים גם למלחמת המחירים בענף הקמעונאות: שופרסל והרבוע הכחול ייפגעו
עדי בן ישראל |

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להחזיק בדעה כי הבורסה תמשיך להיסחר בתנודתיות גבוהה ובקורלציה עם השווקים הבינלאומיים. כך עולה מהסקירה השבועית של הבנק על שוק ההון הישראלי, אשר מסכמת שבוע רגוע בבורסה עם ירידה ברמת התנודתיות וכן ירידה במחזורי המסחר.

הכלכלנים מתייחסים לנתוני האינפלציה שפורסמו לפני שבוע ומציינים כי התחזיות מדברות על אינפלציה של 3%-4% במחצית הראשונה של 2008. כמו כן, ניכרת האטה בצמיחה הכלכלית בה ניתן להבחין לפי המדד המשולב לחודש ינואר שפורסם השבוע ועלה רק ב-0.3%, תוך כדי עדכון מטה של מדדי נובמבר-דצמבר. לדברי הכלכלנים, המשקיעים "הולכים על בטוח" שכן מנתוני חודש ינואר בבורסה עולה כי "המשקיעים העבירו חלק ניכר מנכסיהם לקרנות הכספיות".

בשבוע בו פרסמה שופרסל את דוחותיה הכספיים, מתייחסים כלכלני לאומי למלחמת המחירים שהתפתחה בשבועות האחרונים בענף הקמעונאות הישראלי, ואומרים כי "ברבעונים הבאים עלולים שיעורי הרווחיות להישחק באם מלחמת המחירים בענף תגיע לאזורים נוספים ברחבי הארץ. שיעורי הרווחיות ברשתות השיווק הקטנות גבוהים מאלה המקובלים בשתי הרשתות הגדולות, שופרסל וריבוע כחול, בשל הוצאות קבועות גבוהות יותר באחרונות. לפיכך, יכולות הרשתות הקטנות להרשות לעצמן להתחרות באמצעות הפחתות מחירים".

הכלכלנים מתייחסים ליציאתם של המשקיעים מהאפיק המנייתי, אשר בא לידי ביטוי בפדיונות בקרנות הנאמנות וירידה בשווי ההחזקות של תעודות סל, אולם מנגד אין הדבר אומר כי המשקיעים צופים המשך ירידות, שכן שווי ההחזקה בתעודות סל בחסר (שורט) ירד בהיקף משמעותי הרבה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

רובה ארבל  נשק
צילום: אנצו גוש IWI מקבוצת SK

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל

דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות

רן קידר |
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.

לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.

המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.

המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.

החשש: פתח לשחיתות

ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.