חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי
רכישת מכונית יוקרה בייבוא רשמי בישראל, היא עניין לא זול. מחירי המחירון לרוב גבוהים למדי, ומגלמים בתוכם רווח נאה ליבואניות הבלעדיות, המבחר לא תמיד כולל את כל הגרסאות והאבזור הרצויים, והמיסוי הגבוה מקפיץ את המחירים.
דרך אחת להתגבר על חלק מהדברים הללו, היא לבצע יבוא אישי של מכונית. בדרך זו ניתן לבחור מהיצע עשיר בהרבה הקיים בחו"ל, ולרכוש במחיר נמוך יותר (אם כי חשוב לשים לב שלרוב מדובר במכונית משומשת). אז איך עושים את זה מבלי להסתבך עם רשויות המס, עם הביורוקרטיה של משרד התחבורה ועם סוחרים בחו"ל? הכנו עבורכם מדריך מפורט, בסיוע אורון מ'אורון מוטורס', המתמחה בייבוא אישי.
כמו בכל קנייה של רכב חדש, הצעד הראשון שלכם צריך להיות בהחלטה מהו התקציב, ואיזה רכב ברצונכם לקנות. לאחר מכן באפשרותכם להיעזר באיש מקצוע או חברת ייעוץ, שיעזרו לכם לנווט בסבך הביורוקרטי, הכולל טפסים, אישורים והצהרות שיש להגיש למכס, משרד התחבורה ובחלק מהמקרים, גם לרשויות המס במדינה בה קניתם את הרכב.
שלבים עיקריים לקניית רכב בייבוא אישי:
שלבי הרכישה והשילוח בחו"ל:
- איתור הרכב בחו"ל, עדיף אצל דילר (סוכן) רשמי של יצרנית רכב
- ניתן להכניס לארץ רכב שגילו עד 24 חודשים. לכן בזמן הקניה דאגו להשאיר מספר חודשי ביטחון לטובת הובלה ובירוקרטיה.
- בצעו בדיקה לתקינות הרכב
- אתרו חברת שילוח יבשתית וימית (לאו דווקא אותה חברה)
- בצעו העברת בעלות בחו"ל
- שלחו הרכב לנמל
- בצעו שחרור ממכס בחו"ל
- שלחו הרכב לישראל
- עבור כלי רכב שנרכשים באירופה ניתן לבקש זיכוי בעבור המע"מ
- לצורך יבוא, יש להכין מסמכי בקשת רישיון יבוא ממשרד הרישוי
- יש למלא הטפסים ולהחתימם על-ידי עורך דין ישראלי
- את הבקשה ניתן לבצע באופן מקוון
- בדקו כי ברשותכם כל הניירת הנדרשת לשחרור ממכס
- בין היתר, נדרש אישור שירות ממוסך בעל ידע, כלים וחלפים לטיפול ברכב. לאחרונה אושר, במקרים מסוימים, יבוא רכב עם תמיכת שירות מחו"ל. כך שאם מדובר במותג שאינו קיים בארץ, גם זו אפשרות.
- החתימו פקיד או עמיל מכס על טפסי תשלום מכס
- הגישו הבקשה למכס בליווי שומה עצמית, לאחריה תתבקשו לשלם המכס
- התקינו מיגון על-פי דרישות הביטוח
- עליכם לפנות לעמדה 1 של משרד הרישוי בכדי לרשום את הרכב כדין
- בצעו שמאות לרכב, כדי להעריך את שווי הרכב לצורך ביטוח
- לפני תחילת הנסיעה דאגו לביטוח חובה ובהקדם האפשרי למקיף
- משחקי הרגולטור: עוד מפקחים זה מתכון לצרות
- הוצאת ויזה לארצות הברית: איך להפוך תהליך בירוקרטי לקל יותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שמדובר בתהליך שעשוי להיות מסובך ומייגע, אורון מרגיע ומציין כי "כאשר עושים את הדברים נכון, ונעזרים בגורמים המתאימים, יש כדאיות רבה וחסכון עצום ברכישת רכב בייבוא אישי". לדבריו, "כלי הרכב בחו"ל זולים משמעותית ממחירם בארץ ובדרך כלל מאובזרים יותר".
וממה כדאי להיזהר?
לדברי אורון, יבוא אישי יכול לכלול גם כמה מכשולים בדרך. הוא מזהיר מפני רכישה ממקורות מפוקפקים - למשל סוכני מכירה קטנים ולא מוכרים, רכישה ללא בדיקה וייבוא ללא ערבות ובטחונות לכסף המשולם, למקרה ותיווצר בעיה לא צפויה במהלך הייבוא.
נקודה חשובה לא פחות נוגעת לאמיתות הנתונים שנמסרים למשרד התחבורה ולמכס. אורון מזכיר כי רשויות המדינה אינן סלחניות לניסיונות מרמה, למשל בהצהרה על שווי רכב נמוך או ניסיון לייבוא רכב מדגם מסוים במסווה של דגם אחר (זכור לנו מקרה של פורד GT שהוחרמה בשל ניסיון לייבא אותה כפורד מוסטנג. לא נעים). כמו כן הוא מזהיר מפני רכישת מכוניות ממזרח אירופה, ממדינות לא מפותחות ומגורמים שלא מספקים רישיונות רכב ומסמכי בעלות מספקים. במילים אחרות, היזהרו ממכוניות שעלולות להיות גנובות.
- מס גודש - מה זה והאם הוא יוטל? המלחמות בין האוצר למשרד התחבורה
- חשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
רכב חשמלי רשתות חברתיותחשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?
בדיקה באוסלו העלתה כי SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה למערכת ניהול האנרגיה; הרשויות מזהירות מפגיעה בתשתיות רגישות - לא רק ב-5G ובאנרגיה אלא גם בתחבורה הציבורית והפרטית
פרצת אבטחה באוטובוס חשמלי סיני שנחשפה בנורווגיה הובילה מדינות באירופה לבחון מחדש את חדירת הציוד הסיני לתחבורה ולתשתיות קריטיות. המקרה שהתרחש במכרה נטוש בהרי אוסלו, כשאוטובוס חשמלי מתוצרת יוטונג הוכנס לבדיקה, הצליח להבהיל את מקבלי ההחלטות באירופה. בבדיקה שביצעה רשות התחבורה הציבורית של עיר הבירה הנורבגית נמצא כי ניתן לשתק מרחוק את האוטובוס - וזאת באמצעות מערכת הבקרה של הסוללה. מדובר במנגנון שמיועד לניהול טעינה וביצועים, אך מסתבר שהוא מהווה גם נקודת תורפה שיכולה לשמש ככלי להשבתה יזומה.
החשיפה, שנעשתה בתנאים מבודדים מגישה חיצונית, באמצעות מנהרת סלע, הובילה לגל של בדיקות דומות גם בדנמרק, בבריטניה, ובהמשך גם בגרמניה ובהולנד. זאת על רקע גובר של חשש מפני חדירת רכיבים סיניים למערכות אנרגיה, תקשורת ותחבורה באירופה - מגמה שכבר גרמה למגבלות משמעותיות על ציוד תקשורת של וואווי במדינות רבות.
מדובר בפרצה שיכולה לאפשר השבתה לא רק על ידי מדינה עוינת, אלא גם על ידי גורם עברייני או תוקף חיצוני. החשש: שימוש במנגנוני עדכון תוכנה מרחוק (OTA) כדי להשבית ציוד תשתיתי. בדומה למקובל כיום במכשירים חכמים וברכבים, גם באוטובוסים ובמערכות סולאריות יש כיום יכולות שליטה ועדכון מהענן, מה שעלול להפוך לנשק קיברנטי. הבדיקה באוסלו העלתה כי כרטיס SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה ישירה למערכת ניהול האנרגיה. ברשות התחבורה Ruter ציינו שהם מפתחים חומת אש ופתרונות עיכוב אותות כדי להתמודד עם הסיכון, אך ברור שמדובר באתגר עקרוני. עוד נמסר כי המידע נשמר בשרתים הממוקמים בגרמניה, אך עצם קיומה של גישה מהותית מרחוק נותר בעייתי.
גם רשתות חשמל ומים חשופות
מדובר בתופעה רחבה יותר: בכירים באיחוד האירופי מזהירים כי גם ממירי חשמל (inverters) שמותקנים במערכות סולאריות עלולים לשמש כלי למתקפה. חברות סיניות כמו וואווי שולטות בשוק הזה, ורבים מהממירים מתקשרים מרחוק עם מרכזי שליטה, כולל כאלה שממוקמים מחוץ לאירופה. לפי הערכות, כ-30% מתשתיות האנרגיה המתחדשת ביבשת נשענות על ציוד סיני.
- רווח ראשון לשיאומי ברכב החשמלי - אבל מה עם המניה?
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני חברת הסיכון DNV, כ-12 ספקים מחזיקים גישה מרחוק לממירים המחוברים למאות אלפי פאנלים באירופה, מה שעשוי להשפיע על יציבות רשת החשמל כולה. חברי פרלמנט מהאיחוד התריעו: שיבושת מערך החשמל ביבשת נמצא במרחק של עדכון תוכנה אחד. מקרה שהמחיש את הסכנה התרחש באפריל האחרון, כאשר תקלה טכנית ברשת גרמה להשבתה חלקית בפורטוגל וספרד ולשיבושים נרחבים בתשתיות התחבורה והבריאות. בגרמניה החלה לאחרונה בדיקה של ציוד תקשורת סיני גם ברשתות מים עירוניות, לאחר שאותרו שערי בקרה המחוברים לענן באמצעות פרוטוקולים של יצרנים מסין. הדאגה המרכזית: אפשרות למניפולציה על מערכות מים בשעת חירום.
מס גודש - מה זה והאם הוא יוטל? המלחמות בין האוצר למשרד התחבורה
אם לא יוטל מס גודש, לא יהיה תקציב למטרו וההשלמה של הפרויקט תתעכב בשנים
המאבקים הפוליטיים סביב מס הגודש נמשכים. משרד התחבורה בראשות מירי רגב מנסה לבטל או לדחות את החוק שמטיל מס על כניסה ברכב אזורי גוש דן בשעות עומס - אך באוצר מזהירים שביטול יפגע דווקא בציבורי תחבורה ציבורית בפריפריה.
החוק, אשר קיבל אישור בכנסת בשנת 2021, והיה מתוכנן להיכנס לתוקף תוך 5 שנים אבל היישום נדחה מספר פעמים. החוק קובע גבייה על כלי רכב פרטיים שנכנסים אזור גוש דן בשעות עומס, בהתאם ל"טבעות חיוב" שמחולקות
סביב תל־אביב. בין הטענות המרכזיות נגד המס: עומס נוסף על בעלי רכב, פגיעה בעסקים קטנים, העמסת תשלום על שכבות חלשות, במיוחד בתושבי הפריפריה.
לעומת זאת, באוצר מציגים נתונים לפיהם רק כ‑3% מתושבי הפריפריה ישלמו את המס, מה שמעלה שאלה אם הבסיס לטיעון הפוליטי
"פגיעה בפריפריה" מחזיק מים. כמו כן, הכנסות המס מיועדות למימון התחבורה הציבורית, מימון חלקי של פרויקט המטרו וחידוש תשתיות, כך שהביטול עשוי למעשה לפגוע באם אלה.
המתווה קובע תשלום לחציית טבעות הביניים והפנימיות בשעות הבוקר, תקרה של עד כ‑37.5 ש״ח ביום, והפטורים
למוניות, דו‑גלגלי ולנסיעות טיפוליות. ההערכה היא שהכנסות מס הגודש יעמדו על מיליארד שקל ומעלה בשנה.
אם הממשלה תבחר לבטל את החוק, היא תידרש למצוא מקור מימון חלופי לתשתיות התחבורה, עם סיכון לעיכובים משמעותיים בפרויקט המטרו שהעלות הכוללת שלו מוערכת במאות
מיליארדי שקלים.
בדיון סוער בוועדת הכספים הצהירה השבוע מירי רגב כי תפעל לביטול החוק, ואף פנתה ישירות לראש הממשלה. לצדה, ח"כ משה גפני שהגיש הצעת חוק לדחיית המס, תוך הצגת הטענה כי מדובר ב"מס פריפריה" שפוגע באוכלוסיות החלשות. מה שכאמור על פי הבדיקה אינו נכון.
החוק, נועד לצמצם את עומסי התנועה בגוש דן, מהעמוסים ביותר במדינות ה-OECD, באמצעות תמרוץ כלכלי לשימוש בתחבורה ציבורית. בהתאם, כל ההכנסות מהמס מיועדות כאמור לשדרוג התחבורה הציבורית, כולל תוספת של כ־700 מיליון שקל לתחזוק והרחבת השירות
- אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים
- תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטול מס הגודש עלול לדחות את ההשקה של המטרו כי לא יהיה תקציב לשנת 2037 לפחות, ולחייב קיצוצים בתוואים ובפריסת הקווים. בינתיים, ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון בהצעת גפני ביום ראשון הקרוב.
