חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי

עבור מי שמעוניין במכונית יוקרה או דגם מיוחד שלא נמכר בישראל, או עבור מי שלא רוצה לשלם את מחירי המחירון בישראל, מסלול היבוא האישי יכול להיות התשובה. אז איך עושים את זה נכון, כדי להפחית את הסיכונים?
רועי צוקרמן, אוטו |

רכישת מכונית יוקרה בייבוא רשמי בישראל, היא עניין לא זול. מחירי המחירון לרוב גבוהים למדי, ומגלמים בתוכם רווח נאה ליבואניות הבלעדיות, המבחר לא תמיד כולל את כל הגרסאות והאבזור הרצויים, והמיסוי הגבוה מקפיץ את המחירים.

דרך אחת להתגבר על חלק מהדברים הללו, היא לבצע יבוא אישי של מכונית. בדרך זו ניתן לבחור מהיצע עשיר בהרבה הקיים בחו"ל, ולרכוש במחיר נמוך יותר (אם כי חשוב לשים לב שלרוב מדובר במכונית משומשת). אז איך עושים את זה מבלי להסתבך עם רשויות המס, עם הביורוקרטיה של משרד התחבורה ועם סוחרים בחו"ל? הכנו עבורכם מדריך מפורט, בסיוע אורון מ'אורון מוטורס', המתמחה בייבוא אישי.

כמו בכל קנייה של רכב חדש, הצעד הראשון שלכם צריך להיות בהחלטה מהו התקציב, ואיזה רכב ברצונכם לקנות. לאחר מכן באפשרותכם להיעזר באיש מקצוע או חברת ייעוץ, שיעזרו לכם לנווט בסבך הביורוקרטי, הכולל טפסים, אישורים והצהרות שיש להגיש למכס, משרד התחבורה ובחלק מהמקרים, גם לרשויות המס במדינה בה קניתם את הרכב.

 

שלבים עיקריים לקניית רכב בייבוא אישי:

 

שלבי הרכישה והשילוח בחו"ל:

  • איתור הרכב בחו"ל, עדיף אצל דילר (סוכן) רשמי של יצרנית רכב
  • ניתן להכניס לארץ רכב שגילו עד 24 חודשים. לכן בזמן הקניה דאגו להשאיר מספר חודשי ביטחון לטובת הובלה ובירוקרטיה. 
  • בצעו בדיקה לתקינות הרכב
  • אתרו חברת שילוח יבשתית וימית (לאו דווקא אותה חברה) 
  • בצעו העברת בעלות בחו"ל
  • שלחו הרכב לנמל 
  • בצעו שחרור ממכס בחו"ל
  • שלחו הרכב לישראל
  • עבור כלי רכב שנרכשים באירופה ניתן לבקש זיכוי בעבור המע"מ
שלבי הוצאת רישיון יבוא:
  • לצורך יבוא, יש להכין מסמכי בקשת רישיון יבוא ממשרד הרישוי
  • יש למלא הטפסים ולהחתימם על-ידי עורך דין ישראלי
  • את הבקשה ניתן לבצע באופן מקוון 
לאחר שהתקבל רישיון הייבוא:
  • בדקו כי ברשותכם כל הניירת הנדרשת לשחרור ממכס
  • בין היתר, נדרש אישור שירות ממוסך בעל ידע, כלים וחלפים לטיפול ברכב. לאחרונה אושר, במקרים מסוימים, יבוא רכב עם תמיכת שירות מחו"ל. כך שאם מדובר במותג שאינו קיים בארץ, גם זו אפשרות. 
  • החתימו פקיד או עמיל מכס על טפסי תשלום מכס
  • הגישו הבקשה למכס בליווי שומה עצמית, לאחריה תתבקשו לשלם המכס
לאחר שחרור הרכב מהמכס:
  • התקינו מיגון על-פי דרישות הביטוח
  • עליכם לפנות לעמדה 1 של משרד הרישוי בכדי לרשום את הרכב כדין
  • בצעו שמאות לרכב, כדי להעריך את שווי הרכב לצורך ביטוח
  • לפני תחילת הנסיעה דאגו לביטוח חובה ובהקדם האפשרי למקיף 
 

למרות שמדובר בתהליך שעשוי להיות מסובך ומייגע, אורון מרגיע ומציין כי "כאשר עושים את הדברים נכון, ונעזרים בגורמים המתאימים, יש כדאיות רבה וחסכון עצום ברכישת רכב בייבוא אישי". לדבריו, "כלי הרכב בחו"ל זולים משמעותית ממחירם בארץ ובדרך כלל מאובזרים יותר".

וממה כדאי להיזהר?

לדברי אורון, יבוא אישי יכול לכלול גם כמה מכשולים בדרך. הוא מזהיר מפני רכישה ממקורות מפוקפקים - למשל סוכני מכירה קטנים ולא מוכרים, רכישה ללא בדיקה וייבוא ללא ערבות ובטחונות לכסף המשולם, למקרה ותיווצר בעיה לא צפויה במהלך הייבוא.

 

נקודה חשובה לא פחות נוגעת לאמיתות הנתונים שנמסרים למשרד התחבורה ולמכס. אורון מזכיר כי רשויות המדינה אינן סלחניות לניסיונות מרמה, למשל בהצהרה על שווי רכב נמוך או ניסיון לייבוא רכב מדגם מסוים במסווה של דגם אחר (זכור לנו מקרה של פורד GT שהוחרמה בשל ניסיון לייבא אותה כפורד מוסטנג. לא נעים). כמו כן הוא מזהיר מפני רכישת מכוניות ממזרח אירופה, ממדינות לא מפותחות ומגורמים שלא מספקים רישיונות רכב ומסמכי בעלות מספקים. במילים אחרות, היזהרו ממכוניות שעלולות להיות גנובות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.