חולמים על רכב מיוחד? נסו יבוא אישי
רכישת מכונית יוקרה בייבוא רשמי בישראל, היא עניין לא זול. מחירי המחירון לרוב גבוהים למדי, ומגלמים בתוכם רווח נאה ליבואניות הבלעדיות, המבחר לא תמיד כולל את כל הגרסאות והאבזור הרצויים, והמיסוי הגבוה מקפיץ את המחירים.
דרך אחת להתגבר על חלק מהדברים הללו, היא לבצע יבוא אישי של מכונית. בדרך זו ניתן לבחור מהיצע עשיר בהרבה הקיים בחו"ל, ולרכוש במחיר נמוך יותר (אם כי חשוב לשים לב שלרוב מדובר במכונית משומשת). אז איך עושים את זה מבלי להסתבך עם רשויות המס, עם הביורוקרטיה של משרד התחבורה ועם סוחרים בחו"ל? הכנו עבורכם מדריך מפורט, בסיוע אורון מ'אורון מוטורס', המתמחה בייבוא אישי.
כמו בכל קנייה של רכב חדש, הצעד הראשון שלכם צריך להיות בהחלטה מהו התקציב, ואיזה רכב ברצונכם לקנות. לאחר מכן באפשרותכם להיעזר באיש מקצוע או חברת ייעוץ, שיעזרו לכם לנווט בסבך הביורוקרטי, הכולל טפסים, אישורים והצהרות שיש להגיש למכס, משרד התחבורה ובחלק מהמקרים, גם לרשויות המס במדינה בה קניתם את הרכב.
שלבים עיקריים לקניית רכב בייבוא אישי:
שלבי הרכישה והשילוח בחו"ל:
- איתור הרכב בחו"ל, עדיף אצל דילר (סוכן) רשמי של יצרנית רכב
- ניתן להכניס לארץ רכב שגילו עד 24 חודשים. לכן בזמן הקניה דאגו להשאיר מספר חודשי ביטחון לטובת הובלה ובירוקרטיה.
- בצעו בדיקה לתקינות הרכב
- אתרו חברת שילוח יבשתית וימית (לאו דווקא אותה חברה)
- בצעו העברת בעלות בחו"ל
- שלחו הרכב לנמל
- בצעו שחרור ממכס בחו"ל
- שלחו הרכב לישראל
- עבור כלי רכב שנרכשים באירופה ניתן לבקש זיכוי בעבור המע"מ
- לצורך יבוא, יש להכין מסמכי בקשת רישיון יבוא ממשרד הרישוי
- יש למלא הטפסים ולהחתימם על-ידי עורך דין ישראלי
- את הבקשה ניתן לבצע באופן מקוון
- בדקו כי ברשותכם כל הניירת הנדרשת לשחרור ממכס
- בין היתר, נדרש אישור שירות ממוסך בעל ידע, כלים וחלפים לטיפול ברכב. לאחרונה אושר, במקרים מסוימים, יבוא רכב עם תמיכת שירות מחו"ל. כך שאם מדובר במותג שאינו קיים בארץ, גם זו אפשרות.
- החתימו פקיד או עמיל מכס על טפסי תשלום מכס
- הגישו הבקשה למכס בליווי שומה עצמית, לאחריה תתבקשו לשלם המכס
- התקינו מיגון על-פי דרישות הביטוח
- עליכם לפנות לעמדה 1 של משרד הרישוי בכדי לרשום את הרכב כדין
- בצעו שמאות לרכב, כדי להעריך את שווי הרכב לצורך ביטוח
- לפני תחילת הנסיעה דאגו לביטוח חובה ובהקדם האפשרי למקיף
- משחקי הרגולטור: עוד מפקחים זה מתכון לצרות
- הוצאת ויזה לארצות הברית: איך להפוך תהליך בירוקרטי לקל יותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שמדובר בתהליך שעשוי להיות מסובך ומייגע, אורון מרגיע ומציין כי "כאשר עושים את הדברים נכון, ונעזרים בגורמים המתאימים, יש כדאיות רבה וחסכון עצום ברכישת רכב בייבוא אישי". לדבריו, "כלי הרכב בחו"ל זולים משמעותית ממחירם בארץ ובדרך כלל מאובזרים יותר".
וממה כדאי להיזהר?
לדברי אורון, יבוא אישי יכול לכלול גם כמה מכשולים בדרך. הוא מזהיר מפני רכישה ממקורות מפוקפקים - למשל סוכני מכירה קטנים ולא מוכרים, רכישה ללא בדיקה וייבוא ללא ערבות ובטחונות לכסף המשולם, למקרה ותיווצר בעיה לא צפויה במהלך הייבוא.
נקודה חשובה לא פחות נוגעת לאמיתות הנתונים שנמסרים למשרד התחבורה ולמכס. אורון מזכיר כי רשויות המדינה אינן סלחניות לניסיונות מרמה, למשל בהצהרה על שווי רכב נמוך או ניסיון לייבוא רכב מדגם מסוים במסווה של דגם אחר (זכור לנו מקרה של פורד GT שהוחרמה בשל ניסיון לייבא אותה כפורד מוסטנג. לא נעים). כמו כן הוא מזהיר מפני רכישת מכוניות ממזרח אירופה, ממדינות לא מפותחות ומגורמים שלא מספקים רישיונות רכב ומסמכי בעלות מספקים. במילים אחרות, היזהרו ממכוניות שעלולות להיות גנובות.
- היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
- כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.