רכב חשמלי
צילום: Unsplash

מהפכת הסוללות: טעינה של 4 דקות מתקרבת – מה קיים היום?

הטעינה של רכבים חשמליים משתפרת; לכמה זמן זה יגיע ומתי, מה המצב היום בטסלות וב-BYD?

אביחי טדסה | (4)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי רושם התקדמות עצומה – אבל עדיין נושא איתו מגבלה מרכזית אחת: זמן טעינה. אם קניית רכב חשמלי בעבר הייתה תלויה במחיר, טווח או מיסוי, היום יותר ויותר נהגים שואלים את השאלה הפשוטה: מתי אני יכול להטעין כמו תדלוק – ולהמשיך לנסוע תוך דקות?  

הסוללה הבאה – כבר מעבר לפינה

המרוץ לקיצור זמני הטעינה הפך לאחד האתגרים המרכזיים של תעשיית הרכב העולמית. חברות כמו CATL, StoreDot, QuantumScape, ויצרניות כמו יונדאי, טויוטה ו־BYD עובדות על דורות חדשים של סוללות – חלקן מבוססות ליתיום־ברזל, אחרות על מצב צבירה מוצק (solid-state).

המטרה המוצהרת היא טעינה מ־0% ל־80% תוך פחות מ־5 דקות. נכון להיום, הטכנולוגיה קיימת במעבדות, וחלקה אף עברה פיילוטים ראשוניים בתנאי שטח. חברת StoreDot הישראלית, לדוגמה, טענה כבר לפני שנה כי הצליחה להטעין רכב טסלה בטכנולוגיית אב־טיפוס מ־10% ל־80% תוך 5 דקות בדיוק – ללא נזק לסוללה.

אז למה זה עוד לא אצלנו?

כמה סיבות: הבעיה אינה רק טכנולוגית – אלא גם תשתיתית ועסקית. הסוללות דורשות מטענים ייעודיים בעוצמות גבוהות יותר (לעיתים פי 2 ממה שיש בתחנות ציבוריות כיום). מעבר לכך, רשת החשמל בערים רבות לא מסוגלת עדיין לתמוך בפריסת טעינה מהירה כזו בקנה מידה רחב.

בעיה נוספת היא העלות - הסוללות עצמן יקרות משמעותית לייצור וליצרנים קשה להצדיק את העלות בשוק שבו מרווחי הרווח צרים. בנוסף, מערכות ניהול הטמפרטורה של הסוללות הנוכחיות (BMS) לא תמיד עומדות בקצבים הגבוהים של טעינה־פריקה – מה שמחייב גם שדרוג בכלי הרכב עצמם.

מה קיים כיום – ומה צפוי בקרוב?

טעינה מהירה היום מתבצעת בעיקר בעמדות DC ציבוריות, בהספק של 150–250 קילוואט. בפועל, ברוב הרכבים החשמליים אפשר להגיע לטעינה של 10%–80% תוך 20–30 דקות. בדגמים מתקדמים במיוחד – מדובר גם בפחות מ־20 דקות.

עמדות של 350 קילוואט קיימות כבר במספר מצומצם של תחנות – אך כדי להגיע לטעינה של 4 דקות בלבד, נדרשים גם מטענים בהספק של 500 קילוואט ויותר, וגם סוללות שתומכות בכך מבלי להיפגע.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

טסלה: הטענה דומה לאחרים 

טסלה נחשבת למובילה עולמית, אבל גם היא עדיין לא הגיעה למהירות של 4 דקות. ה־Supercharger V3 של החברה מסוגל להטעין את רוב הדגמים (Model 3/Y) ב־250 קילוואט. התוצאה: טעינה של 10% ל־80% בכ־25 דקות. החברה הציגה את סוללת 4680 – קפיצת מדרגה מבחינת ביצועים, ניהול חום וירידת עלות פר קילוואט-שעה. הסוללה החדשה מקצרת את זמן הטעינה ומשפרת את הטווח, אך גם היא לא חוצה את קו ה־5–10 דקות.

בשורה התחתונה: טסלה מובילה בטווח ובממשק, אך בתחום טעינה סופר-מהירה – היא עדיין לא הראשונה.

BYD: ההפתעה שמגיעה מסין

BYD, שהפכה השנה ליצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם (כולל מכוניות היברידיות), הציגה לאחרונה את סוללת ה־Blade החדשה בגרסת הדור הבא שלה. הסוללה מאפשרת טעינה של מ־10% ל־80% בכ־15 דקות בלבד, עם טווח נסיעה של כ־700 ק"מ. החברה צפויה להתחיל בייצור המוני שלה ברבעון האחרון של 2025, ולהכניס אותה לדגמים המובילים כמו Seal 07 או הדגם החדש בסדרת Denza.

מעבר לכך, BYD בונה רשת טעינה עצמאית בסין, עם עמדות מהירות של 480 קילוואט – מה שמקרב אותה לקו ה־4–5 דקות בשימוש אמיתי.


חברות נוספות שמובילות את המרוץ

הנציגה של ישראל במרוץ היא StoreDot עם טעינה של 5 דקות. זה עובד, אך עדיין לא באופן מסחרי. הכוונה היתה שעד 2027 תגיע לשוק. QuantumScape (ארה"ב) מפתחת סוללות במצב מוצק עם הבטחה ל־80% ב־15 דקות. טווח חיי סוללה ארוך במיוחד, אך היא דחתה מספר פעמים את ההשקות הקודמות שלה. 

ל-CATL מסין יש סוללה בטכנולוגיה חדשה שמטעינה 400 ק"מ ב־10 דקות – נמצאת בשימוש ראשוני אצל NIO ו־Zeekr.

כמו כן, שיתוף פעולה פורשה–ChargeX מתיימר לטעון מלא סוללות של רכבי ספורט תוך פחות מ־10 דקות.

ומה המצב בישראל?

בישראל קיימות כיום עמדות טעינה מהירות בעיקר בהספקים של 50–150 קילוואט. העמדות המתקדמות ביותר מגיעות ל־350 קילוואט – אך הן נדירות, וממוקמות בתחנות ספציפיות באיזורי תעשייה ובכניסות לערים.

רשתות כמו אפקון, סונול-EVI, אלקטרה EV ו-EV-Edge מנסות להרחיב את הפריסה, אך נכון לעכשיו – טעינה של פחות מ־20 דקות היא רלוונטית רק לחלק קטן מהרכבים, במקומות מאוד מוגבלים.


כך או אחרת, היעד של טעינה תוך 4 דקות כבר לא נראה דמיוני. אבל בטווח הקצר, היא תישאר מוגבלת לדגמים יקרים, עמדות ייעודיות ותנאים אידיאליים.לנהג הממוצע בישראל, שינוי מהותי יגיע רק כאשר סוללות מהירות יותר יהיו גם זולות יותר – והעמדות המתאימות יעמדו בכל שכונה, ולא רק בכביש החוף.

שאלות ותשובות – טעינה מהירה ומהפכת הסוללות

מהי מהירות הטעינה הממוצעת כיום?
כ־20–30 דקות לטעינה של 10%–80%, בעמדת DC בהספק 150–250 קילוואט.

מי הכי קרוב לטעינה של 4 דקות?
BYD ו־StoreDot. האחת כבר מציגה ביצועים של 15 דקות, השנייה בשלב ניסוי.

ומה קורה עם טסלה?
טעינה של 25 דקות בעמדות Supercharger. עדיין לא בסף הטכנולוגי החדש.

האם צריך להחליף עמדות בשביל זה?
כן. טעינה מהירה דורשת עמדות ייעודיות, תשתית חשמל מוגברת ורשת הפצה חדשה.

מתי זה יהיה בישראל?
לא לפני 2026–2027. תחילה רק בדגמים יוקרתיים ובמיקומים ספציפיים.

כמה תעלה סוללה כזו?
כרגע – יותר מהסוללות הסטנדרטיות. בעתיד הקרוב צפויה ירידה של 20%–30% במחירים


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'אקו 7 . צילום יואב פולסג'אקו 7 . צילום יואב פולס

סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים

קרוב ל 292,000 כלי רכב חדשים נרשמו מ 1.1.25 ועד 30.11.25, מהן 55,645 חשמליות ועוד 32,686 פלאג אין.

השנה תסתיים עם יותר מ 300,000 כלי רכב חדשים. 

ג'אקו 7, יונדאי קונה, טויוטה יאריס קרוס, טויוטה קורולה קרוס וקיה פיקנטו בראש. 

יואב פולס |

חודש נובמבר כבר הסתיים, אבל רישומי כלי הרכב ממשיכים עמוק לתוך דצמבר. כבר עכשיו ניתן לומר כי השנה תסתיים עם מעל 300,000 חדשים שיירשמו במאגרי משרד התחבורה. עד ה 1.12.2025 נרשמו 291,617 כלי רכב חדשים כאשר הקלדות נובמבר ממשיכות להצטבר. מתוך 291,617 כלי הרכב, לא פחות מ 55,645 כלי רכב הם חשמליים (  19.08% ) ו 32,686 כלי רכב הם בתצורת פלאג אין הייבריד ( 11.2% ). יחד צורות ההנעה האלטרנטיביות הללו מהוות כבר מעל ל 30% מהשוק, נתון חסר תקדים.

הרכב הנמכר בישראל באופן עקבי מתחילת השנה הוא הג'אקו 7 פלאג אין שמסר 13052 יחידות, ואם נוסיף את דגמי הבנזין של הג'אקו 7, עוד 2053 יחידות אזי הג'אקו 7 נהנה מהצלחה עצומה בשוק המקומי עם 15,105 יחידות שנמסרו ללקוחות.

במקום השני נמצא את היונדאי קונה ההיברידית עם 11,693 יחידות, ובמקום השלישי הטויוטה יאריס קרוס עם 8992 יחידות. בהתייחס לדגם זה נציין כי מעל ל 1000 יחידות מדגם זה יובאו בייבוא מקביל ולא על ידי היבואן הרשמי.

במקום הרביעי עוד טויוטה, הפעם הקורולה קרוס עם 8750 יחידות והיא ממלאת די בהצלחה את החלל הגדול שהשאירה ההיעדרות של הטויוטה קורולה הרגילה שחוזרת בימים אלו לשוק.


טויוטה קורולה קרוס. צילום יואב פולס

במקום החמישי עם 7858 יחידות נמצאת הקיה פיקנטו שנותרה המיני היחידה שמשווקת כיום בישראל בהיעדרותה של היונדאי i10.