רכב חשמלי
צילום: Unsplash

מהפכת הסוללות: טעינה של 4 דקות מתקרבת – מה קיים היום?

הטעינה של רכבים חשמליים משתפרת; לכמה זמן זה יגיע ומתי, מה המצב היום בטסלות וב-BYD?

אביחי טדסה | (4)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי רושם התקדמות עצומה – אבל עדיין נושא איתו מגבלה מרכזית אחת: זמן טעינה. אם קניית רכב חשמלי בעבר הייתה תלויה במחיר, טווח או מיסוי, היום יותר ויותר נהגים שואלים את השאלה הפשוטה: מתי אני יכול להטעין כמו תדלוק – ולהמשיך לנסוע תוך דקות?  

הסוללה הבאה – כבר מעבר לפינה

המרוץ לקיצור זמני הטעינה הפך לאחד האתגרים המרכזיים של תעשיית הרכב העולמית. חברות כמו CATL, StoreDot, QuantumScape, ויצרניות כמו יונדאי, טויוטה ו־BYD עובדות על דורות חדשים של סוללות – חלקן מבוססות ליתיום־ברזל, אחרות על מצב צבירה מוצק (solid-state).

המטרה המוצהרת היא טעינה מ־0% ל־80% תוך פחות מ־5 דקות. נכון להיום, הטכנולוגיה קיימת במעבדות, וחלקה אף עברה פיילוטים ראשוניים בתנאי שטח. חברת StoreDot הישראלית, לדוגמה, טענה כבר לפני שנה כי הצליחה להטעין רכב טסלה בטכנולוגיית אב־טיפוס מ־10% ל־80% תוך 5 דקות בדיוק – ללא נזק לסוללה.

אז למה זה עוד לא אצלנו?

כמה סיבות: הבעיה אינה רק טכנולוגית – אלא גם תשתיתית ועסקית. הסוללות דורשות מטענים ייעודיים בעוצמות גבוהות יותר (לעיתים פי 2 ממה שיש בתחנות ציבוריות כיום). מעבר לכך, רשת החשמל בערים רבות לא מסוגלת עדיין לתמוך בפריסת טעינה מהירה כזו בקנה מידה רחב.

בעיה נוספת היא העלות - הסוללות עצמן יקרות משמעותית לייצור וליצרנים קשה להצדיק את העלות בשוק שבו מרווחי הרווח צרים. בנוסף, מערכות ניהול הטמפרטורה של הסוללות הנוכחיות (BMS) לא תמיד עומדות בקצבים הגבוהים של טעינה־פריקה – מה שמחייב גם שדרוג בכלי הרכב עצמם.

מה קיים כיום – ומה צפוי בקרוב?

טעינה מהירה היום מתבצעת בעיקר בעמדות DC ציבוריות, בהספק של 150–250 קילוואט. בפועל, ברוב הרכבים החשמליים אפשר להגיע לטעינה של 10%–80% תוך 20–30 דקות. בדגמים מתקדמים במיוחד – מדובר גם בפחות מ־20 דקות.

עמדות של 350 קילוואט קיימות כבר במספר מצומצם של תחנות – אך כדי להגיע לטעינה של 4 דקות בלבד, נדרשים גם מטענים בהספק של 500 קילוואט ויותר, וגם סוללות שתומכות בכך מבלי להיפגע.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

טסלה: הטענה דומה לאחרים 

טסלה נחשבת למובילה עולמית, אבל גם היא עדיין לא הגיעה למהירות של 4 דקות. ה־Supercharger V3 של החברה מסוגל להטעין את רוב הדגמים (Model 3/Y) ב־250 קילוואט. התוצאה: טעינה של 10% ל־80% בכ־25 דקות. החברה הציגה את סוללת 4680 – קפיצת מדרגה מבחינת ביצועים, ניהול חום וירידת עלות פר קילוואט-שעה. הסוללה החדשה מקצרת את זמן הטעינה ומשפרת את הטווח, אך גם היא לא חוצה את קו ה־5–10 דקות.

בשורה התחתונה: טסלה מובילה בטווח ובממשק, אך בתחום טעינה סופר-מהירה – היא עדיין לא הראשונה.

BYD: ההפתעה שמגיעה מסין

BYD, שהפכה השנה ליצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם (כולל מכוניות היברידיות), הציגה לאחרונה את סוללת ה־Blade החדשה בגרסת הדור הבא שלה. הסוללה מאפשרת טעינה של מ־10% ל־80% בכ־15 דקות בלבד, עם טווח נסיעה של כ־700 ק"מ. החברה צפויה להתחיל בייצור המוני שלה ברבעון האחרון של 2025, ולהכניס אותה לדגמים המובילים כמו Seal 07 או הדגם החדש בסדרת Denza.

מעבר לכך, BYD בונה רשת טעינה עצמאית בסין, עם עמדות מהירות של 480 קילוואט – מה שמקרב אותה לקו ה־4–5 דקות בשימוש אמיתי.


חברות נוספות שמובילות את המרוץ

הנציגה של ישראל במרוץ היא StoreDot עם טעינה של 5 דקות. זה עובד, אך עדיין לא באופן מסחרי. הכוונה היתה שעד 2027 תגיע לשוק. QuantumScape (ארה"ב) מפתחת סוללות במצב מוצק עם הבטחה ל־80% ב־15 דקות. טווח חיי סוללה ארוך במיוחד, אך היא דחתה מספר פעמים את ההשקות הקודמות שלה. 

ל-CATL מסין יש סוללה בטכנולוגיה חדשה שמטעינה 400 ק"מ ב־10 דקות – נמצאת בשימוש ראשוני אצל NIO ו־Zeekr.

כמו כן, שיתוף פעולה פורשה–ChargeX מתיימר לטעון מלא סוללות של רכבי ספורט תוך פחות מ־10 דקות.

ומה המצב בישראל?

בישראל קיימות כיום עמדות טעינה מהירות בעיקר בהספקים של 50–150 קילוואט. העמדות המתקדמות ביותר מגיעות ל־350 קילוואט – אך הן נדירות, וממוקמות בתחנות ספציפיות באיזורי תעשייה ובכניסות לערים.

רשתות כמו אפקון, סונול-EVI, אלקטרה EV ו-EV-Edge מנסות להרחיב את הפריסה, אך נכון לעכשיו – טעינה של פחות מ־20 דקות היא רלוונטית רק לחלק קטן מהרכבים, במקומות מאוד מוגבלים.


כך או אחרת, היעד של טעינה תוך 4 דקות כבר לא נראה דמיוני. אבל בטווח הקצר, היא תישאר מוגבלת לדגמים יקרים, עמדות ייעודיות ותנאים אידיאליים.לנהג הממוצע בישראל, שינוי מהותי יגיע רק כאשר סוללות מהירות יותר יהיו גם זולות יותר – והעמדות המתאימות יעמדו בכל שכונה, ולא רק בכביש החוף.

שאלות ותשובות – טעינה מהירה ומהפכת הסוללות

מהי מהירות הטעינה הממוצעת כיום?
כ־20–30 דקות לטעינה של 10%–80%, בעמדת DC בהספק 150–250 קילוואט.

מי הכי קרוב לטעינה של 4 דקות?
BYD ו־StoreDot. האחת כבר מציגה ביצועים של 15 דקות, השנייה בשלב ניסוי.

ומה קורה עם טסלה?
טעינה של 25 דקות בעמדות Supercharger. עדיין לא בסף הטכנולוגי החדש.

האם צריך להחליף עמדות בשביל זה?
כן. טעינה מהירה דורשת עמדות ייעודיות, תשתית חשמל מוגברת ורשת הפצה חדשה.

מתי זה יהיה בישראל?
לא לפני 2026–2027. תחילה רק בדגמים יוקרתיים ובמיקומים ספציפיים.

כמה תעלה סוללה כזו?
כרגע – יותר מהסוללות הסטנדרטיות. בעתיד הקרוב צפויה ירידה של 20%–30% במחירים


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולסטויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולס

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית

הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב

פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק

ציון מסכם 4.2 במדד פולס

יואב פולס |

הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.

רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.

 

טויוטה קורולה קרוס  אדוונצ'ר          
קטגוריה                        קרוסאובר C-Suv
מימדים (מטר)                    אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64
מספר מושבים                חמישה
הנעה                היברידית, קדמית
הספק                140 כ"ס
מיכל דלק                36 ליטר
צריכת דלק                    20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024
מחיר                 180.0 אש"ח / 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.

גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.