רכב חשמלי
צילום: Unsplash

מהפכת הסוללות: טעינה של 4 דקות מתקרבת – מה קיים היום?

הטעינה של רכבים חשמליים משתפרת; לכמה זמן זה יגיע ומתי, מה המצב היום בטסלות וב-BYD?

אביחי טדסה | (4)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי רושם התקדמות עצומה – אבל עדיין נושא איתו מגבלה מרכזית אחת: זמן טעינה. אם קניית רכב חשמלי בעבר הייתה תלויה במחיר, טווח או מיסוי, היום יותר ויותר נהגים שואלים את השאלה הפשוטה: מתי אני יכול להטעין כמו תדלוק – ולהמשיך לנסוע תוך דקות?  

הסוללה הבאה – כבר מעבר לפינה

המרוץ לקיצור זמני הטעינה הפך לאחד האתגרים המרכזיים של תעשיית הרכב העולמית. חברות כמו CATL, StoreDot, QuantumScape, ויצרניות כמו יונדאי, טויוטה ו־BYD עובדות על דורות חדשים של סוללות – חלקן מבוססות ליתיום־ברזל, אחרות על מצב צבירה מוצק (solid-state).

המטרה המוצהרת היא טעינה מ־0% ל־80% תוך פחות מ־5 דקות. נכון להיום, הטכנולוגיה קיימת במעבדות, וחלקה אף עברה פיילוטים ראשוניים בתנאי שטח. חברת StoreDot הישראלית, לדוגמה, טענה כבר לפני שנה כי הצליחה להטעין רכב טסלה בטכנולוגיית אב־טיפוס מ־10% ל־80% תוך 5 דקות בדיוק – ללא נזק לסוללה.

אז למה זה עוד לא אצלנו?

כמה סיבות: הבעיה אינה רק טכנולוגית – אלא גם תשתיתית ועסקית. הסוללות דורשות מטענים ייעודיים בעוצמות גבוהות יותר (לעיתים פי 2 ממה שיש בתחנות ציבוריות כיום). מעבר לכך, רשת החשמל בערים רבות לא מסוגלת עדיין לתמוך בפריסת טעינה מהירה כזו בקנה מידה רחב.

בעיה נוספת היא העלות - הסוללות עצמן יקרות משמעותית לייצור וליצרנים קשה להצדיק את העלות בשוק שבו מרווחי הרווח צרים. בנוסף, מערכות ניהול הטמפרטורה של הסוללות הנוכחיות (BMS) לא תמיד עומדות בקצבים הגבוהים של טעינה־פריקה – מה שמחייב גם שדרוג בכלי הרכב עצמם.

מה קיים כיום – ומה צפוי בקרוב?

טעינה מהירה היום מתבצעת בעיקר בעמדות DC ציבוריות, בהספק של 150–250 קילוואט. בפועל, ברוב הרכבים החשמליים אפשר להגיע לטעינה של 10%–80% תוך 20–30 דקות. בדגמים מתקדמים במיוחד – מדובר גם בפחות מ־20 דקות.

עמדות של 350 קילוואט קיימות כבר במספר מצומצם של תחנות – אך כדי להגיע לטעינה של 4 דקות בלבד, נדרשים גם מטענים בהספק של 500 קילוואט ויותר, וגם סוללות שתומכות בכך מבלי להיפגע.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

טסלה: הטענה דומה לאחרים 

טסלה נחשבת למובילה עולמית, אבל גם היא עדיין לא הגיעה למהירות של 4 דקות. ה־Supercharger V3 של החברה מסוגל להטעין את רוב הדגמים (Model 3/Y) ב־250 קילוואט. התוצאה: טעינה של 10% ל־80% בכ־25 דקות. החברה הציגה את סוללת 4680 – קפיצת מדרגה מבחינת ביצועים, ניהול חום וירידת עלות פר קילוואט-שעה. הסוללה החדשה מקצרת את זמן הטעינה ומשפרת את הטווח, אך גם היא לא חוצה את קו ה־5–10 דקות.

בשורה התחתונה: טסלה מובילה בטווח ובממשק, אך בתחום טעינה סופר-מהירה – היא עדיין לא הראשונה.

BYD: ההפתעה שמגיעה מסין

BYD, שהפכה השנה ליצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם (כולל מכוניות היברידיות), הציגה לאחרונה את סוללת ה־Blade החדשה בגרסת הדור הבא שלה. הסוללה מאפשרת טעינה של מ־10% ל־80% בכ־15 דקות בלבד, עם טווח נסיעה של כ־700 ק"מ. החברה צפויה להתחיל בייצור המוני שלה ברבעון האחרון של 2025, ולהכניס אותה לדגמים המובילים כמו Seal 07 או הדגם החדש בסדרת Denza.

מעבר לכך, BYD בונה רשת טעינה עצמאית בסין, עם עמדות מהירות של 480 קילוואט – מה שמקרב אותה לקו ה־4–5 דקות בשימוש אמיתי.


חברות נוספות שמובילות את המרוץ

הנציגה של ישראל במרוץ היא StoreDot עם טעינה של 5 דקות. זה עובד, אך עדיין לא באופן מסחרי. הכוונה היתה שעד 2027 תגיע לשוק. QuantumScape (ארה"ב) מפתחת סוללות במצב מוצק עם הבטחה ל־80% ב־15 דקות. טווח חיי סוללה ארוך במיוחד, אך היא דחתה מספר פעמים את ההשקות הקודמות שלה. 

ל-CATL מסין יש סוללה בטכנולוגיה חדשה שמטעינה 400 ק"מ ב־10 דקות – נמצאת בשימוש ראשוני אצל NIO ו־Zeekr.

כמו כן, שיתוף פעולה פורשה–ChargeX מתיימר לטעון מלא סוללות של רכבי ספורט תוך פחות מ־10 דקות.

ומה המצב בישראל?

בישראל קיימות כיום עמדות טעינה מהירות בעיקר בהספקים של 50–150 קילוואט. העמדות המתקדמות ביותר מגיעות ל־350 קילוואט – אך הן נדירות, וממוקמות בתחנות ספציפיות באיזורי תעשייה ובכניסות לערים.

רשתות כמו אפקון, סונול-EVI, אלקטרה EV ו-EV-Edge מנסות להרחיב את הפריסה, אך נכון לעכשיו – טעינה של פחות מ־20 דקות היא רלוונטית רק לחלק קטן מהרכבים, במקומות מאוד מוגבלים.


כך או אחרת, היעד של טעינה תוך 4 דקות כבר לא נראה דמיוני. אבל בטווח הקצר, היא תישאר מוגבלת לדגמים יקרים, עמדות ייעודיות ותנאים אידיאליים.לנהג הממוצע בישראל, שינוי מהותי יגיע רק כאשר סוללות מהירות יותר יהיו גם זולות יותר – והעמדות המתאימות יעמדו בכל שכונה, ולא רק בכביש החוף.

שאלות ותשובות – טעינה מהירה ומהפכת הסוללות

מהי מהירות הטעינה הממוצעת כיום?
כ־20–30 דקות לטעינה של 10%–80%, בעמדת DC בהספק 150–250 קילוואט.

מי הכי קרוב לטעינה של 4 דקות?
BYD ו־StoreDot. האחת כבר מציגה ביצועים של 15 דקות, השנייה בשלב ניסוי.

ומה קורה עם טסלה?
טעינה של 25 דקות בעמדות Supercharger. עדיין לא בסף הטכנולוגי החדש.

האם צריך להחליף עמדות בשביל זה?
כן. טעינה מהירה דורשת עמדות ייעודיות, תשתית חשמל מוגברת ורשת הפצה חדשה.

מתי זה יהיה בישראל?
לא לפני 2026–2027. תחילה רק בדגמים יוקרתיים ובמיקומים ספציפיים.

כמה תעלה סוללה כזו?
כרגע – יותר מהסוללות הסטנדרטיות. בעתיד הקרוב צפויה ירידה של 20%–30% במחירים


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    150 Jacobson Via (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Apt. 872 (ל"ת)
    Soft 07/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



ישראייר
צילום: עידו וכטל

טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?

הממשלה אישרה את יוזמת שרי האוצר והתחבורה וראש עיריית אילת להפעיל טיסות קבועות מנתב"ג לרמון, והקצתה לצורך כך 40 מיליון שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה טיסות אילת

הממשלה אישרה את הצעתם של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שרת התחבורה, מירי רגב וראש עיריית אילת, אלי לנקרי, לתגבור טיסות בין נתב"ג לשדה התעופה רמון, במטרה להבטיח קישוריות נוחה, זמינה ובמחירים סבירים עבור תושבי אילת וחבל אילות.

במסגרת ההחלטה שגובשה עם רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה, אושר תקציב של 40 מיליון שקלים לשנים 2027-2026 להפעלת מכרז לטיסות מוגברות בקו נתב"ג-רמון. המטרה היא להגדיל את תדירות הטיסות בשעות נדרשות, כך שהתושבים ייהנו מגישה נוחה יותר למרכז הארץ.

תושבי אילת וחבל אילות ימשיכו להנות גם בשנתיים הקרובות מהנחות משמעותיות ממחיר מוזל של 99 שקלים בלבד בטיסות לאילת וממנה. מדובר בהטבה משמעותית ביותר עבור תושבי אילת והסביבה. המחיירם לאחרים הם בערך פי 3. 


בנוסף, הוחלט להאריך את השירות של השאטל בין הטרמינל בנתב"ג לתל אביב, במטרה להקל על זמן הנסיעה מאילת לתל אביב. החלטה זו צפויה לשפר את הגישה לאילת ולחבל אילות ולתושבי האיזור למרכז. 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "המדינה מחויבת לחיזוק הפריפריה ולמתן שירותי תחבורה נגישים לתושבי האזור ולחיבורה לאזור המרכז. המשך הפעלת קו נתב"ג-רמון והרחבתו בשעות הנדרשות לתושבי האזור בשנים הקרובות מבטיח ודאות לתושבי אילת וחבל אילות ויביא לשיפור איכות החיים באזור. נמשיך לפעול לטובת פיתוח התחבורה לאילת ולחבל אילות ולחיזוק החיבור שלה למרכז הארץ".