איציק קלדרון מיה דיינמיקס
צילום: יחצ

מיה דיינמיקס התחילה פיילוט בצה"ל "בסכום לא מהותי"; למה המניה מזנקת?

החברה, שמתנהלת עם הערת עסק חי מאז 2022, מזנקת אחרי כל הודעה על הזמנה, גם אם היא קטנה, מכיוון שכל שקל תורם לשרידות שלה; ההודעה היום לכאורה מציגה הזדמנות לגיוס של לקוח גדול דוגמת צה"ל, אבל שום דבר לא מבטיח שיהיו הזמנות המשך
רוי שיינמן |

מיה דיינמיקס מיה דיינמיקס 1.49% , המפתחת כלים קלים לתחבורה, דיווחה על הזמנה ראשונה לכלי ה-Mia-four,מיחידת עילית בצה"ל. בעוד החברה ציינה כי ההזמנה היא בסכום לא מהותי, המניה מזנקת בבורסה.

החברה ציינה כי היא רואה בהתקשרות זו אבן דרך בתהליך החדירה לשווקים הביטחוניים ולשווקי האבטחה בישראל ובחו"ל. בחברה מעריכים כי בחינת הכלים על ידי אחת מיחידות העילית של צה"ל תספק תובנות לגבי ביצועי המערכות של כלי החברה בתנאי שטח מאתגרים, אשר יסייעו להמשך פיתוח ושיפור מוצרי החברה.

"מדובר בהתקשרות ואספקת מוצרים ראשונה שלנו עבור פיילוט ביחידת שטח עילית", מסר מנכ"ל מיה דיינמיקס, איציק קלדרון. "אנו ממשיכים לקדם התקשרויות עם גורמים ביטחוניים וכן גופי אבטחה בארץ ובחו"ל הן בהקשר של כלי ה- Mia-four וכן בהקשר של פיתוחים נוספים שלנו לתחומי הביטחון והאבטחה".

מנכ

מנכ"ל מיה דיינמיקס, איציק קלדרון; קרדיט: יחצ

למה המניה מזנקת אם הסכום לא מהותי?

מיה דיינמיקס מתקשה להשאיר את הראש מעל המים, זו חלק מהסיבה שהמניה שלה קופצת אחרי כל הודעה על הזמנה, גם אם היא קטנה, כמו זו עליה דיווחה בתחילת החודש בסך של 370 אלף שקל. זמן קצר לאחר אותה הזמנה עם זאת, דיווחה החברה על הזמנה משמעותית בסך 5 מיליון שקל מקבוצת מאיר, כאשר רוב הסכום יועבר בשנת 2025. החברה מתנהלת עם הערת עסק חי מאז 2022, אז היא כמעט נמחקה מהבורסה, אלא שהמנכ"ל והמייסד, איציק קלדרון, הציל אותה עם הלוואה של 1.5 מיליון שקל. 

מיה שורפת מזומנים בקצב של בערך 1.75 מיליון שקל בשנה ונכון לסוף המחצית הראשונה היו לה בקופה 1.7 מיליון שקל של מזומנים. כל שקל שנכנס לחברה עוזר לה להמשיך לפעול. ההזמנה מצה"ל היא לכאורה סימן טוב שמציג פוטנציאל ללקוח גדול עבור החברה, אבל במידה ולא יהיו הזמנות המשך גדולות, ושום דבר לא מבטיח שיהיו, ההודעה הזו חסרת משמעות.

לפני כשנה שוחחנו עם המנכ"ל קלדרון והיו"ר יניב חברון שאמר: "לא פשוט לגייס בתור חברה עם הערת עסק חי. אנשים רוצים לראות את החברה מוכרת ומתקדמת, וחלק מהמשקיעים הגדולים בכלל לא מתעניינים בהשקעה בחברות מתחת לשווי מסוים, והן גם רוצות לראות רווחיות לאורך זמן. זה קל להגיד 'למה לא להביא משקיע גדול', אבל זה לא פשוט. חוץ מזה צריך לזכור שהחברה גייסה מה שהיא הייתה צריכה והיא מוכרת - יש לה מוצר ועכשיו צריך להסתכל בדוחות מה ההוצאות ומתי היא תגיע לאיזון". אם מיה תמצא פתרונות לגיוס מהיר של כספים היא יכולה לקבל דחיפה, אחרת כנראה שהיא תגיע לסוף הדרך.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית החברה נסחרת לפי שווי של 62 מיליון שקל אחרי ירידה של 17% מתחילת השנה, אם כי החודש היא זינקה ב-45%. היא הפסידה במחצית הראשונה 4 מיליון שקל כשעיקר ההוצאות שלה היו בסעיף הנהלה וכלליות שהסתכם בתקופה ב-2.8 מיליון שקל, וזאת עוד ירידה של בערך 35% מהתקופה המקבילה בזכות תכנית התייעלות.

מניית מיה דיינמיקס מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסףאורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"

אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורן הר נבו אל על

אל על אל על 1.36%   של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.

אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026. 

באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.

על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה. 

אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.