ראיון

"פריון תגיע להכנסות של יותר ממיליארד דולר ב-2025"

כך אומר מנכ"ל החברה דורון גרסטל בראיון לביזפורטל לאחר רכישת חברת וידאזו, שמסביר גם מדוע 66% מהתשלום יתבצע רק אם החברה הנרכשת תצליח לתרום יותר מ-30 מיליון דולר ל-EBITDA של החברה, ולאן הולך השוק?
נתנאל אריאל | (2)

"פריון תגיע להכנסות של יותר מ-1 מיליארד דולר ב-2025, ומאוד רווחית" כך צופה מנכ"ל פריון נטוורק 0% דורון גרסטל בראיון לביזפורטל, מכיוון שלהערכתו החברה תמשיך לצמוח בקצב של יותר מ-20% בשנה. "התחום שלנו צומח בצורה מטאורית, מדובר בשוק של יותר מחצי טריליון דולר, כאשר רק החלק של פרסום בוידאו הוא סדר גודל של 70 מיליארד דולר".

פריון צומחת בצורה משמעותית מזה שבעה רבעונים רצופים והפכה להיות אחת המניות החמות של ת"א. החברה פועלת בתחום הפרסום באינטרנט, מנטרת מידע על הגולשים, כדי להתאים לו פרסומות מותאמות אישית ולעשות מזה כסף. כך למשל, אם אתם יושבים מול הטלויזיה והפלאפון לידכם - פריון תדע שזה אתם שצופים בטלויזיה ולא בן משפחה אחר (גם אם הפלאפון לא בשימוש). אם צפיתם בסדרה מסוימת (או אף מספר פעמים בפרק מסוים של סדרה מסוימת) ואתם גם במקרה טסים בעוד חודש, או שאתם כאלה שטסים במועדים די קבועים במהלך השנה - פריון יודעת על כך ותתאים לכם פרסומות ליעדים הללו. עד כדי כך רב המידע שחברות הפרסום יודעות על הציבור כיום. יש כאלה שמשתמשים בגלישה בסתר - אבל גם זה לא הופך אתם למוסתרים באמת עד הסוף.

את הדברים אומר מנכ"ל החברה גרסטל לאחר שהחברה הודיעה היום על רכישתה של וידאזו (Vidazoo) תמורת עד 93.5 מיליון דולר. כאשר יתבצע תשלום של 35 מיליון דולר במזומן עם סגירת העסקה עבור כל מניות וידאזו, וסכום נוסף של עד 58.5 מיליון דולר ישולם עד סוף 2023 אם ה-EBITDA המתואם יגיע ל-32.4 מיליון דולר.

מדוע זו צורת התשלום?

גרסטל: "שאנחנו רוצים לרכוש רק חברות שהן רווחיות מהיום הראשון, ועם סינרגיה. אבל כדי לשמור את החברה הנרכשת ב"מתח" עבודה גבוה ותשוקה להמשיך לתרום לנו לרווחיות, ולא שאחרי הרכישה תהיה ירידת מתח, כפי שקורה פעם רבות בחברות נרכשות. כלומר, אם וידאו לא ייצרו לנו EBITDA של 32 מיליון הם לא יקבלו את ה-60 מיליון הנוספים". 

"זו עסקה רביעית שאנו מבצעים במתכונת הזו. צריך למצוא את החברה הנכונה, עם הסינרגיה המתאימה שתשתלב במה שאנחנו יודעים לתת, ותתאים למבנה כזה, אבל בעיני זה המבנה הנכון של רכישה בעולם רווי סיכונים".

בשנת 2020 פריון הכניסה כ-328 מיליון דולר, והציבה יעד של חצי מיליארד הכנסות ב-2023, כאשר בשנה הקרובה היא צפתה הכנסות של 350-370 מיליון דולר. מאז הם העלו תחזיות מספר פעמים במהלך השנה האחרונה וכעת כבר צופים הכנסות של 430-445 מיליון דולר לשנה הקרובה ו-545-575 מיליון דולר בשנה הבאה.

בפריון מעדכנים גם את ה-EBITDA המתואם כלפי מעלה וצופים כי השנה הוא יגדל בכ-60% לטווח שבין 52 ל-53 מיליון דולר, וב-2022 צפוי לגדול בכ-33% ל-68-72 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם בניכוי עלויות הטראפיק צפוי לגדול ל-31% מהמחזור.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כבר אמרתם שתקדימו את היעד של חצי מיליארד דולר בשנה אחת, וכעת אתה אומר לביזפורטל שתכניסו מיליארד דולר בשנת 2025. זו תחזית אמיצה או ראייה מפוכחת של המציאות?

גרסטל: "העלאת התחזיות שלנו נובעת מהגידול המשמעותי בתחום, וכעת גם מרכישת וידאזו. מה שקורה עכשיו זה שהביטחון שלנו בתחזית שלנו השתפרה בצורה משמעותית. - כי יש לנו עוד רגל יציבה בתחום הפרסום. יש לנו צמיחה של יותר מ-20% בשנה ובהנחה שזה יימשך כך אנחנו נעמוד בתחזית".

"היום אנחנו נמצאים ברווחיות של יותר מ-30% להכנסות נטו (הכנסות בניכוי התשלומים לצד שלישי. נ"א), הכנסות בניכוי הטראפיק. זה המדד לכל החברות ואנחנו מעל רוב המתחרות".

למה בעצם קניתם אותם?

גרסטל: "צריך לחלק את העסקה ל-3 חלקים. למה וידאו? כי העולם צועד לפרסום בוידאו. כאמור, שוק הפרסום הדיגיטלי נאמד בכחצי טריליון דולר, כאשר מתוכו כ-70 מיליארד דולר זה פרסום בוידאו - וזה התחום הצומח ביותר עם הגידול המשמעותי ביותר. ברוב אתרי התוכן מתחילים לראות תכני וידאו. אנחנו גם עוקבים אחרי תקציבי הפרסום ורואים שלשם זה הולך.

"הנקודה השניה היא קהל היעד שלנו שהוא גם המפרסמים וגם אתרי התוכן כמו ביזפורטל או Ynet בארץ, ואתרים כמו CNN, BBC, טיימס ואחרים בחו"ל - כלומר אתרי חדשות, וגם אלפי אתרי תוכן אחרים שרוצים לקבל פלטפורמה שתתן להם לעשות מוניטיזציה של וידאו וליהנות מתקציבי הווידאו - החל מרמת נגן ועד לניתוח.

"חיפשנו חברה שמסוגלת לתת פתרון וידאו למפרסם מקצה לקצה - מהמפרסם ועד אתר התוכן, כאשר אנחנו שולטים בכל הדרך ולא צריכים 'לאבד' כסף באמצע על המתווכים. בצורה כזו יש לנו יותר שליטה, יכולת דפרניזציה, וחסכון גדול. זו הקונסולידציה בענף - להוריד גורמי תיווך כדי להוריד עלויות. לוידאזו יש את הטכנולוגיה הזו - בלי גורמי תיווך וזה צפוי לשפר לנו את ה-EBITDA כאמור ב-30 מיליון דולר".

איך תתבצע הסינרגיה?

"הסינרגיה – מבוססת על כך שאנחנו מקבלים הכנסות הן מצד ההיצע (Supply) והן מהביקוש (Demand) - בדרך כלל חברות משלמות לגורם מתווך שירכוש לו שטחי פרסום, אנחנו בנינו מערכות שיודעת לייצר כסף גם מההיצע וגם מהביקוש. אנחנו בקשר עם סוכנויות פרסום שנותנות לנו פרסום דיגיטלי ומהצד השני גם עם אתרי תוכן. באמצעות רכישת וידאזו אנחנו מייצרים לעצמנו גלגל תעופה ענק שיכול לקחת יותר ויותר קמפניינים פרסומיים ולהנגיש אותם עם משאבים - בתוך הבית. הרבה יותר יכולת לגדול והרבה יותר רווחיות עבורנו. דיברנו גם עם מפרסמים והם אוהבים את זה ומעדיפים את העובדה שאנחנו מסוגלים לתת פתרון מקצה לקצה, לרכז את כל הקמפיינים בצורה יעילה ולאפשר אנליזה הן מהצד של המפרסם והן של אתר התוכן".

אאוטבריין וטאבולה מתחרים בכם? מה דעתך על התמחור שלהם?

"קשה לי לנהל את המניה שלי, אז אני בוודאי לא יודע לדבר על תמחורים של אחרים. אבל הם משיקים אלינו. למעשה הם גורמים לאנשים להיכנס ולקרוא תוכן כך שאם אנשים ייכנסו יותר לאתרים ויביאו טראפיק לאתרי התוכן, אתרי התוכן יגדלו ואנחנו נוכל לעשות יותר מוניטיזציה לאתרים. אנחנו עובדים איתם בשת"פ וזה משלים. בסופו של דבר ההכנסה מפרסומת היא פונקציה של כמות האנשים שרואה אותה, ככל שהיא יותר ממוקדת וגדולה כך ההכנסה גדלה. זה חד חד ערכי".

אז מי היא וידאזו?

את 2020 סגרה וידאזו עם הכנסות של 31.9 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם בסך 4.3 מיליון דולר. התחזית לשנה מניחה הכנסות של 45 מיליון דולר שישקפו צמיחה של 41%, ו-EBITDA מתואם שיעלה בשיעור גבוה יותר, של 86% ל-8 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל האינדיאנים פושטי הרגל מתראיינים לאתר הזה דקה לפ 06/10/2021 20:36
    הגב לתגובה זו
    כל האינדיאנים פושטי הרגל מתראיינים לאתר הזה דקה לפני שהחברות שלהם פושטות רגל. האם עכשיו זה שונה
  • 1.
    מדהים (ל"ת)
    נאנו 04/10/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.