שלמה רודב בזק
צילום: דוברות בזק
ניתוח

שוק הסלולר חייב מיזוגים ומהר, אחרת בזק תזכה בכל הקופה

למה הפך שוק הטלקומוניקציה המקומי למערב פרוע, איך תשפיע עסקת סרצ'לייט על השוק, מה צופן העתיד לבזק וחברות הסלולר, והאם מיזוג בין סלקום לפרטנר הוא תרחיש אפשרי?

ארז ליבנה |

כמו כל תהליך של העברת בעלות בחברות גדולות, עסקת העברת השליטה בחברת בזק 0% שאושרה מוקדם יותר השבוע, הייתה מסובכת. אפילו מסובכת מאוד. העסקה עצמה שינתה את פניה תוך כדי תנועה, עם שינויים מרחיקי לכת במחיר ששילמה סרצ'לייט, עם עליות ומורדות מול נושי אינטרנט זהב שהם היו למעשה בעלי הבית בבזק (דרך ההחזקה בביקום) וגם מול הרגולטורים.

 

הרגולטור - לרוב מעכב עסקאות, הפעם, לא

בסוף, לפני הכול, הרגולטור תמיד חשדן וישנן הרבה בדיקות שגם אילו הרוכש היה ישראלי היה חייב לעבור. אבל למי שלא יודע, תשתיות של טלקומוניקציה הן מהתשתיות הרגישות והחשובות ביותר שיש לכל מדינה.

 

לדוגמה, בסוף העשור הקודם נחשף במקורות זרים, שישראל הפעילה מערך ריגול נגד כל תשתיות התקשורת של לבנון, במטרה לנטר את שיחותיהם של אויבי המדינה ולהבין מה מתרחש אצל שכנתנו מצפון.

 

תחשבו מה יקרה אם לגורם זר תהיה גישה לתשתיות הכל כך רגישות של ישראל. אז קודם כל, מי שחושב שהרגולציה בתחום מסתכמת במשרד התקשורת – טועה. עסקה שכזו חייבת לעבור גם דרך משרד הביטחון ובמקרים רגישים במיוחד גם דרך משרד ראש הממשלה. פשוט אין ברירה אחרת.

 

למזלו של שוק התקשורת, סרצ'לייט עברה את כל המבחנים בהצלחה, והאמת שבאופן יחסי, די מהר.

 

מדינת הייטק עם תשתיות לואוטק

העניין הוא, שמעבר לחשדנות והדרך הפתלתלה לאישור העסקה – שאף הוחזקה לתקופה קצרה ככופר פוליטי בידי שר התקשורת, דוד אמסלם – יש דברים נוספים על הפרק. הראשון שבהם הוא החזרת התחרותיות של ישראל, כמדינה, בשוק הטלקומוניקציה העולמי. עד לפני 15 שנה, ישראל נחשבה כמובילה בתחום, אבל מאז מעמדה התדרדר.

 

איך? אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הייתה הרפורמה שביצע בזמנו שר התקשורת משה כחלון, שפתח את השוק לתחרות, הכניס את כל הסקטור לסחרור – והפך את חברות הסלולר מחברות רווחיות מאוד, לכאלה שבקושי מצליחות לסגור את הרבעון הבא.

 

אבל לא רק. בזק בשליטתו של שאול אלוביץ' היתה חברה שתפקדה בהילוך שני. החברה לא הצליחה להתיישר עם התקדמות הטכנולוגיה, כך שפרישת תשתיות של 4G לדוגמה, הגיעה באיחור של שנים אחרי יתר העולם. זה הותיר את ישראל לאורך שנים עם תשתיות מיושנות. או בקיצור, מדינת הייטק עם תשתיות לואוטק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המשמעות האמיתית של עסקת סרצ'לייט  

עכשיו החשש בשוק התקשורת זה שללא שר תקשורת מתפקד, ישראל תישאר מאחור גם בתחום ה-5G – הטכנולוגיה הבאה בתחום האינטרנט, שצפויה בקרוב לכבוש את שוק הטלקומוניקציה העולמי וכבר משפיעה לחיוב על שוק הסמיקונדוקטורים, שנכנס בשנה האחרונה לסטגנציה בעקבות מלחמת הסחר.

וכאן המשמעות האמיתית של עסקת סרצ'לייט באה לידי ביטוי. השוק הישראלי הרוויח שחקנית שמבינה בתחום התקשורת והתשתיות ובעלת ידע נרחב בכל הקשור לטכנולוגיה, שיכולה להחזיר את ישראל לקדמת הבמה העולמית בשוק שמשתנה במהירות ודורש מומחיות ומקצועיות - כזו שללא ספק קיימת אצל סרצ'לייט.

 

העסקה יכולה להוות נקודת מפנה של הסקטור

אבל יש עוד משמעות אחת חשובה – שוק הסלולר. דיברנו על הרפורמה של כחלון, שפירק את הטריופול של פלאפון, סלקום ופרטנר. פתיחת השוק יצרה מערב פרוע, שכל חברה חדשה קיבלה את הגנת המדינה לעשות כרצונה.

 

אז בהתחלה באה גולן טלקום וטרפה את הקלפים. אבל מי שחשב שההתפרעות תיפסק התבדה. אחרי גולן הגיעו סאני תקשורת ועוד כמה ספקים קטנים, ובאמצעות הגנת הינוקא שהן מקבלות, הורידו את המחירים כל כך, שמבחינת הוצאות משק בית על שירותי הסלולר, ישראל היא בין המדינות הזולות בעולם בתחום.

 

בעצם נוצר מצב שהוא כמעט חסר תקדים בעולם העסקי. אחרי שנים שהציבור נעשק על ידי חברות הסלולר, היוצרות התהפכו. עכשיו הציבור הוא זה ש"עושק" את החברות, שברובן מפסידות או נמצאות בסף הרווחים הנמוך ביותר.

 

יש כאלה שיגידו שחברות התקשורת הרוויחו את זה ביושר – הבעיה היא שהן לא יוכלו להמשיך לתפקד כך לאורך זמן.

 

אמנם ישנם הבדלים מהותיים, אבל באופן כללי ניתן להשוות בין מצב הבנקים בישראל למצב חברות הסלולר. בשני הסקטורים המשמעותיים הללו, עם החלת חוק הריכוזיות ופירוק הפירמידות, החלו בתהליכי צמצום משמעותיים לאחר שנלקחו מהם הפרות החולבות שלהם.

שוק הסלולר חייב מיזוגים

גורמים שליוו את העסקה של בזק-סרצ'לייט מקרוב ומעורים מאוד בשוק התקשורת המקומי, אומרים שהעסקה תקדם את הסקטור כולו ויכולה אף להוות נקודת מפנה בשוק התקשורת.

  

בפועל, אין דבר אחד ויחיד שסרצ'לייט צריכה לעשות, יש סדרה של צעדים מאוד משמעותיים שצריך להתחיל בהן באופן מיידי – כמו פרישת תשתיות, כי מי שעומד במקום בעצם צועד לאחור. זה כמו טלפון חכם, קניתם לפני שנתיים והיום הוא כבר לא רלוונטי. 

 

כרגע השוק משובש ולא מאוזן. צריך להחזיר אותו לאיזון. הדרך הנכונה היא לאפשר מיזוגים בשוק, בדיוק כמו שאפשרו את מיזוג מזרחי טפחות ואגוד.

מה צופן העתיד?

ואיך כל זה ישפיע על שוק התקשורת - בזק צפויה להתחזק, משמע פלאפון מקבלת גב רציני. החברות הסלולריות הגדולות - סלקום ופרטנר חלשות פיננסית ועסקית, וייתכן שהבעלים והמנהלים של בזק יחשבו שנכון להם להקריב את פלאפון מול התחרות הסלולארית והעיקר שהתחרות לא תגלוש מהר מדי לתחומים הנוספים.

מה הכוונה? סלקום ופרטנר לא באמת יכולות להתמודד עם פריסת סיבים, עם החדרה של טכנולוגיה מתקדמת - יש להן מוצר, אין להן כסף. 

לבזק יש את התשתית הטובה ביותר, אם כי, היא רק בתחילת הפריסה של הסיבים האופטיים. לבזק יש גב וכסף. ואם כך, בזק דרך פלאפון יכולה להחליש את החברות הסלולאריות במגרש הביתי והחשוב שלהן - שוק הסלולר, וכך הן ימשיכו לדמם ולא יהיו ערוכות ומוכנות להיכנס לשווקים הנוספים; ובעצם לפגוע עוד יותר בתחרות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: אסף לב
דוחות

קרסו מוטורס: צ׳רי תומכת בתוצאות אבל המלאי זינק ליותר מפי שניים וחצי

הכנסות קרסו עלו בכ-22% ברבעון ל-2.15 מיליארד שקל והרווח הנקי טיפס ל-77.6 מיליון שקל, כשמכירות צ׳רי ממשיכות להוביל את הצמיחה; המלאי קופץ לרמה של 3.22 מיליארד שקל ומעלה סימני שאלה לגבי קצב המסירות בענף הרכב

ליאור דנקנר |

קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%   מסכמת רבעון שלישי עם שיפור ניכר בשורה העליונה ובשורה התחתונה, לצד המשך התרחבות משמעותית בפעילות הליבה של מכירת רכב חדש. הצמיחה ניכרת כמעט בכל רכיבי הפעילות, ובמרכזה תרומה בולטת של צ’רי, שהפך למנוע מרכזי בתמהיל הדגמים של החברה. התוצאות ברמת השורות נראות טוב, אבל אם מסתכלים מתחת למכסה המנוע רואים קפיצה חריגה בהיקף המלאי, שטיפס ל-3.224 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, לעומת 1.231 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זה גידול של כ-1.99 מיליארד שקל, המשקף עלייה של פי 2.6 ברמת המלאי, מה שמעלה שאלות על קצב המסירה הצפוי של החברה ברבעונים הבאים כמו גם על המצב בענף בכלל. מצד שני, סעיף המקדמות מלקוחות עלה ל-380 מיליון שקל לעומת 209 מיליון שקל בשנה שעברה, מה שאולי מרמז על עסקאות שטרם נמסרו ויוכרו בהמשך.

קרסו פועלת תחת המותג פריסבי ומרכזת תחתיה את יבוא ושיווק המותגים רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי, צ'רי ו-Xpeng. לצידה פועלת פעילות הליסינג וההשכרה באמצעות פסיפיק רכב ותחבורה, פעילות מימון חוץ-בנקאי, שירותים נלווים ופעילות דו-גלגלית באמצעות מטרו מוטור שנרכשה השנה במלואה. הרבעון הנוכחי הוא הראשון שבו איחוד מלא של מטרו מוטור מופיע לאורך כל תקופת הדוח, והשפעתו ניכרת בכל נתוני ההכנסות, המכירות והמלאי.

עיקרי התוצאות

במהלך הרבעון השלישי הגיעו הכנסות החברה ל-2.15 מיליארד שקל, עלייה של כ-22% לעומת כ-1.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הגידול נבע מעלייה בהיקף מכירות הרכב החדש ומהתרחבות בפעילות השירותים, המימון ושאר התחומים. החברה מסרה ברבעון 12,748 כלי רכב, לעומת 8,490 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוכם, 2,429 כלי רכב הם של מטרו מוטור, אשר פעילותה אוחדה בחברה החל מהרבעון השני. הרווח הגולמי ברבעון עלה ל-368.5 מיליון שקל ושמר על שיעור רווחיות דומה לזה של השנה שעברה. הרווח מפעולות רגילות עלה ל-169.9 מיליון שקל לעומת 167.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר הוצאות הפרסום, הרחבת אולמות התצוגה ואיחוד פעילות מטרו תרמו לעלייה בהוצאות התפעול. הרווח הנקי של החברה עלה ל-77.6 מיליון שקל לעומת 74.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר גידול בהוצאות המימון קוזז ברווחים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ההכנסות ל-6.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-35% לעומת 4.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו מסרה החברה 36,652 כלי רכב לעומת 21,612 בתקופה המקבילה, כאשר 4,657 מהמסירות הן של כלי רכב דו-גלגליים ממטרו מוטור. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח מפעולות רגילות הגיע ל-576.6 מיליון שקל לעומת 447.1 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הסתכם ב-300 מיליון שקל, עלייה של כ-50% לעומת 200.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כאשר התרומה המרכזית לשיפור הגיעה מצמיחה תפעולית ומרווח בהיקף 74.8 מיליון שקל מנגזרים פיננסיים והפרשי שער.