עידן וולס
צילום: שלומי יוסף

לאומי עם המלצת קנייה לדלק - אפסייד של 26%

רכישת ישראכרט היא "הזדמנותית", ניו-מד תהיה "מהמרוויחות הגדולות ביותר מסיום המלחמה", ועליות מחירי הנפט ימשיכו להשפיע לטובה גם על איתקה - בלאומי אופטימיים לגבי דלק ומעלים את מחיר היעד שלהם למניה

רוי שיינמן | (10)

דלק דלק קבוצה -1.16%   נמצאת במוקד בתקופה האחרונה. הסיפור הגדול הוא הרכישה המסתמנת של ישראכרט, אבל גם היו דיווחים על כך שאיתקה מצאה אינדיקציות נפט חדשות בים הצפוני, ובנוסף היא וניו-מד ממשיכות להנות מהעלייה במחירי הנפט. יצחק תשובה אומנם חושב קדימה, על פרויקטים שאפתניים ברמת המדינה כמו פרויקט תעלת הימים, אבל קבוצת דלק בניהולו של עידן וולס ממשיכה קדימה בעסקי הליבה.


מניית דלק כבר עלתה ב-10% מתחילת השנה וב-34% בשנה האחרונה לשווי של 9.6 מיליארד שקל, אבל בלאומי עדיין חושבים שיש לה לאן לעלות: "קבוצת דלק ממשיכה להיות השקעה מעניינת בפרופיל סיכון ענפי, לצד תזרים דיבידנדים מאיתקה עד לשנת 2026 וטריגרים חיוביים שאנו צופים בניו-מד", כותבת אלה פריד, אנליסטית בכירה בבנק.


ניו-מד: "שנת 2025 - שנה של טריגרים חיוביים"

"אנו צופים כי ניו-מד, השותפה הגדולה במאגר לוויתן, תהיה בין המרוויחים הבולטים מהפסקת המלחמה בשנת 2025 (אם אכן תיפסק), כתוצאה ממימוש אבני דרך וסביבת ביקוש חיובית לגז הטבעי, עם התקיימות הטריגרים מרכזיים במחצית השנייה של השנה", כותבת פריד. "מניית ניו-מד השיאה מתחילת שנת 2025 תשואה כוללת של כ12%- על רקע צפי לטריגרים חיוביים, התקדמות בתוכניות הפיתוח של לוויתן, וצפי לתשואת דיבידנד בשיעור של כ-6%".


בנוסף, בבנק ציינו שמחיר היעד של דלק מבוסס על השווי הנכסי הנקי של נכסיה, כולל ניו-מד, אך בהתחשב במחיר היעד של הבנק לניו-מד, מחיר היעד של דלק עולה ל-693 שקל - אפסייד של 33%.


איתקה: "ביטול הקלות מס בגין קפקס - לא דרמה עד לסוף שנת 2026"

"נציין, שמכפיל EBITDA/EV חזוי ל-12 חודשים של איתקה עומד על כ- 1.57X מול מכפיל חציוני של X1.67 לקבוצת ההשוואה", כותבת פריד. "ואילו תשואת הדיבידנד שלה הינה הגבוהה בקבוצת ההשוואה, וצפויה להישאר כך עד לסוף שנת 2026. נציין, ששיעור אחזקת דלק באיתקה אחרי מיזוג נכסים עומד על כ- 52.2% ובנוסף ממכירת 2.1% קיבלה הקבוצה 168 מיליון שקל".


רכישת ישראכרט: "דלק עשויה לקבל יחס של חברת אחזקות, וחברות כאלה בד"כ נסחרות מתחת לשווי הנכסים שלהן"

כאמור, דלק מסתמנת כמנצחת במרוץ לרכישת ישראכרט, כאשר היא הגישה את ההצעה הטובה ביותר לרכישת השליטה בחברה האשראי, לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל וניצחה את ההצעות של בנק ירושלים ומנורה.


עידן וולס ועידת ההשקעות
עידן וולס ועידת ההשקעות - קרדיט: שלומי יוסף


קיראו עוד ב"שוק ההון"


"רכישת ישראכרט נראית כרכישה הזדמנותית שנובעת מעליית מזומנים בקופה לצד רצון לחזק את התזרים בפעילות פיננסית רווחית ויציבה", כותבת פריד. "נציין, שאנו מסקרים את קבוצת דלק בשלב זה כחברת אנרגיה בינלאומית, ולכן מחילים עליה מס תאורטי של 5% בלבד. כיום מהווים נכסי אנרגיה מובהקים כ-93% משווי נכסי של הקבוצה ופעילות של הפקת גז בישראל והפקת גז ונפט בבריטניה - כ- 90%. חשוב לציין, שהצעת הרכש של דלק לשליטה בישראכרט באמצעות אחזקה בשיעור של כ-41%, עשויה לשנות את המצב, לאור המסר של פתיחות הקבוצה להזדמנויות במגוון ענפים".


עם זאת, בלאומי מציינים כי הרכישה עשויה להקנות לדלק אופי של חברת אחזקות יותר מאשר חברה שפועלת בחום ספציפי, מה שיכול להביא לכך שהיא תיסחר בדיסקאונט על שווי הנכסים שלה: "מבחינת אומדני השווי, למרות האיכות, היציבות והתזרימיות של ישראכרט, רכישה זו עלולה להעביר את אופן ההתייחסות לדלק, מחברת אנרגיה הומוגנית למודל של חברת אחזקות. אומדן שווי של חברת החזקות כזו, עם ארבע אחזקות סחירות מרכזיות בענפים שונים ושכבת מינוף נוספת, יציבה ככל שתהיה, כולל בדרך כלל דיסקאונט משמעותי יותר מההנחות שלנו כיום, ובכך עלול להפחית את האפ-סייד".


לצד ההמלצה של לאומי, מדרוג פרסמה הערת מנפיק לגבי דלק: "להערכתנו, עסקת ישראכרט ככל ותצא לפועל, תתרום לגיוון פרוטפוליו ההשקעות של החברה, אשר כיום כ-90% מתוכו מתמקד בתחום האנרגיה (קידוחים והפקה בארץ ובחו"ל). ההשקעה בישרכארט מאופיינת בסיכון אשראי נמוך יחסית, המתבטא ברמת הדירוג בקבוצת ה- Aa. בנוסף, אנו מעריכים כי החברה תשמור גם לאחר העסקה על רמות מינוף מתונות (חוב נטו לשווי מוחזקות סביב 28%-30% לאחר מקדמי רגישות על שווי החברות המוחזקות שנלקחו על ידי מידרוג)".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    זה מה שהם אמרו על אפריקה ישראל לפני הנחיתה.....אותם אנליסטים אלק (ל"ת)
    אנונימי 10/02/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מבין עניין 27/01/2025 16:44
    הגב לתגובה זו
    מוזר. לפני כל החדשות שהם רשמו. גם לפני שנה הם המליצו והמניה התרסקה. עדיף שלא היו ממליצים. זה רמז לגדולים למכור. וזה מה שקורה כבר 4 ימים
  • 7.
    לוין 27/01/2025 02:42
    הגב לתגובה זו
    עד לפרסום הדוח הרבעוני שער המניה יגיע לשער של 65000 במהלך עסקים רגיל.
  • 6.
    פרייאר 26/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כמו בסיבוב הקודם ימכור נכסים וישאיר את בעלי האגח עם.... ביד
  • 5.
    אמיתי 26/01/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    שאר ההכנסות
  • 4.
    ואני ממליץ על נאוויטס. (ל"ת)
    דני 26/01/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מצקלו 26/01/2025 16:33
    הגב לתגובה זו
    דלק קבוצה מניה של העשור הקרוב אני קונה כל הזמן
  • 2.
    ליאוק 26/01/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    ועד שהמוסדיים והכתבים מבינים ומחצינים את זה האפסייד זז עוד קדימה....
  • 1.
    חליק 26/01/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    יש עוד רגולטורים שחייבים לאשר.
  • זה מכור מראש (ל"ת)
    אנומי 10/02/2025 23:44
    הגב לתגובה זו
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון 0%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, צילום: שלומי יוסףצביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, צילום: שלומי יוסף
הוועידה הכלכלית

"סגרנו את הייצור בישראל כי הגבינה זזה"

״ישראל היא אי צרכני״ אומר מנכ״ל אלקטרה צריכה, צביקה שווימר בועידה הכלכלית של ביזפורטל; למה הצריכה בישראל לא נעצרת? "200 אלף תינוקות בשנה – זו עיר חדשה" ; ״אנחנו כבר לא ‘חברת חשמל ומזגנים’. אנחנו קבוצה קמעונאית עם DNA בינלאומי״
מנדי הניג |
נושאים בכתבה צביקה שווימר

בוועידה הכלכלית השביעית של ביזפורטל אנחנו מנסים לענות על השאלה - האם הגאות שראינו בשוק המניות מגובה במה שקורה בשטח. עונת הדוחות לרבעון השלישי האחרונה שחתמנו בתחילת השבוע מספרת על ענפים שגילו חסינות. מגזר הפיננסים מוביל נהנה ממרווחי ריבית חריגים וגאות בשווקים התפיחה את תיקי הנוסטרו חברות ההביטוח ובתי ההשקעות. אבל רצינו לשמוע מכלי ראשון איך כל מי שנמצא בחזית - ממקבלי החלטות וכלכלנים ועד מנכ"לים של חברות ציבוריות, אנשי תעשייה, הייטק ונדל"ן מסתכלים על הדברים. אנחנו שואפים לשרטט את המצב בשטח וגם נחשוף כאן בקרוב את המדד שיצרנו שמנתח את ההזדמנויות במניות שצלחו את התקופה הכי טוב ויש להן פוטנציאל טוב להמשיך ולטפס.

מי שפתח את הועידה היה פרופ’ צבי אקשטיין ראש מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מבחינתו התמונה רחוקה מלהיות ורודה. כבר יותר מעשור, הוא סיפר, המכון שלו עוקב אחרי הכלכלה הישראלית דרך פריזמה ביטחונית, כל מודל כלכלי נפתח קודם כל בסיכונים הבטחוניים ואחר כך מוסיפים את השכבות הכלכליות. בחודשים האחרונים הוא אומר שלמרות שזה נראה שאנחנו ברגיעה ״יש סיכוי לסיבוב נוסף באיראן, עם צורך בהסדרה בצפון ועם עזה שתישאר תהליך ארוך שנים״. גם בתרחיש האופטימי ישראל תישאר סביב "הקו הצהוב" לפחות חמש שנים זה הולך להכביד על התקציב וההוצאות הבטחוניות עם רמת כוננות גבוהה.

אקשטיין ניתח את נתוני המקרו והוא לא נשמע מעודד במיוחד. הצמיחה שאנחנו רואים בתמ״ג לדעתו נשענת כמעט לחלוטין על הוצאות הביטחון והיצוא הביטחוני. “כשמנטרלים את זה״, הוא מדגיש, “מבינים שהמשק האמיתי - הפריון, התעסוקה האזרחית, העסקים הקטנים והבינוניים - נמצא במצב שמחייב התגייסות מלאה״. הוא דיבר על פריון שנפגע ממלחמה וממילואים, על מגזר ציבורי לא יעיל, על תשתיות מדשדשות, על יוקר מחיה “קיצוני״, ועל כך שמעמד הביניים נשחק עד כדי סכנה לנטישה של אוכלוסיות איכותיות.

למרות זאת, אקשטיין הציג גם נקודת אור. אם הממשלה תאמץ רפורמות תומכות צמיחה, ב-2026 החוב-תוצר עשוי להתחיל לרדת והמשק יוכל להשיב לעצמו מסלול של צמיחה בת-קיימא. אבל במידה ולא: ״ללא רפורמות - נדרדר לצמיחה של כשני אחוזים״ הזהיר.

ומתוך האזהרות האלה עברנו למושב ב׳. אל השטח עצמו. אל החנויות, אל מרכזי הקניות, אל ההתנהגות של הצרכנים. כולנו יודעים שהארנק הישראלי הוא לעיתים המדד הכי טוב למה שקורה וכאן פגשנו את צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה 0.09%   - שאלנו אותו מה קורה מעבר לגרפים - ואיך נראה המשק הישראלי דרך עיני אחת מקבוצות הקמעונאות הגדולות במדינה.