CTV בגשר הסנטר בתל אביב
צילום: יח"צ
בחירות 2020

בוננזה 2020: המרוויחים הגדולים של יום הבחירות

כחול לבן והליכוד משקיעות 5.5 מיליון שקל בפרסום בפייסבוק, בעיתונים נספרים פי שניים עמודים ואין ספור מודעות, ובקניונים - בום של מכירות. הרבה אנשים יגמרו את היום הזה עם דמעות בעיניים, אבל יש כאלה שכבר דפקו קופה 
מערכת אייס |

פייסבוק, העיתונים והקניונים: ברגע האמת, שהוא כמובן יום הבחירות, שתי המפלגות הגדולות בישראל ישקיעו יותר ממה שהשקיעו בכל הקמפיין. המפרסמים בעיתונים מחזירים את הפרינט לימי הזהר - ומה בין יום הבחירות לקניונים? מי הכי מרוויח מיום הבחירות.

מסע בזמן: הפרינט עושה קאמבק לימים אחרים

אחד המרוויחים הגדולים מיום בחירות הוא שוק העיתונות הכתובה. אולי אומרים שהפרינט מת, אבל בימים כאלה הוא חי, מפרסם ובועט, עם עיתונים גדולים שמזכירים ימים אחרים. לא פחות מ-80 עמודים (!), כמעט פי שניים מהממוצע, נספרו היום ב"ישראל היום", ולא סתם. צריך לשים משהו בין 43 עמודי המודעה שממלאים את העיתון.

גם ב"ידיעות אחרונות" נרשמה אינפלציה מרשימה בכמות העמודים. החלק הראשי כולל 56 עמודים (גם כן עלייה של עשרות אחוזים ביחס לממוצע) עם 23 עמודי מודעה. פרסומות נוספות נמצאות גם ב-24 שעות ומוסף מסלול, שמצורפים לעיתון.

ב"הארץ" העלייה עדינה יותר אך עדיין ניכרת: במקום 10 או 12 עמודים יש היום 14 כאלה, ולמרות שהמודעות ממוקמות כמעט באותו אופן שבו הן היו אתמול, הן גדולות יותר ולעתים תופסות מעל 50% מנפח העמוד. "מעריב השבוע", מצדו, הוציא הבוקר מוסף עם 32 עמודים, וביניהם 9 עמודי מודעה.

בחזרה לעתיד: השדה האינטרנטי

המפלגות משקיעות עשרות מיליוני שקלים בכל מערכת בחירות. לפי שכלול של תחשיבי מקורות מימון - במערכת הבחירות הראשונה (אפריל 2019) הוציא הליכוד כ-80 מיליון שקל, כחול לבן לפחות 50 מיליון שקל, והעבודה - 20 מיליון שקל. כמה מזה הושקע בפייסבוק? עכשיו כבר יש לנו מושג: מאוגוסט 2018 חושפת פייסבק כמה כסף היא מקבלת ממפלגות ומגופים נוספים בעלי זיקה פוליטית.

מתברר שמאוגוסט 2019 ועד היום, הוציאו המפלגות 30 מיליון שקל על פרסום בפייסבוק. איך הסכום מתפלג? כחול לבן היא השיאנית, עם הוצאה שמפוצלת בין ארבעת חברי הקוקפיט. בני גנץ שילם לפייסבוק 832 אלף שקל בחודש האחרון, לפיד 600 אלף, אשכנזי 360 אלף, ויעלון 331 אלף. ההוצאה הכוללת של הארבעה עמדה על 2.12 מיליון שקל.

הליכוד, בניגוד לכחול לבן, הסתפק בהשקעה צנועה בהרבה. הדף של בנימין נתניהו שילם 1.15 מיליון שקל, והדף של הליכוד הוסיף 200 אלף שקל.

העבודה, בעיקר דרך הדף של עמיר פרץ, הוציאה 440 אלף שקל בחודש האחרון. ליברמן רק 150 אלף, ימינה 122, והמשותפת רק 100 אלף.

ממש ברגעים אלו, ביום הבחירות עצמו, העניינים רותחים ומגיעים לשיא: כחול לבן משקיעה כ-3.5 מיליון שקל, בליכוד מוציאים עכשיו כ-2 מיליון שקל, וחשוב להדגיש שמודעות של הקמפיינים השונים מופיעות גם באתרי חדשות. על מה הולך הכסף? בעיקר על באנרים - פרסומות שמופיעות בפיד של המצביעים. השאלה הגדולה היא איך לפנות לקהל רלוונטי, והתשובה היא טירגוט.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הכאן והעכשיו: עליה ברורה במדדי השופינג

ומה בין יום הבחירות לקניונים? גם כאן נרשם ריקוד טנגו סוער. לפי נתוני חברת מקס (לשעבר לאומי קארד), המחזיקה בנתח של כ-30% מכלל כרטיסי האשראי, בבחירות בספטמבר מחזור הקניות של עלה ב-13% לעומת מחזור הקניות של הצרכנים בבחירות באפריל 2019.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.