בוננזה 2020: המרוויחים הגדולים של יום הבחירות
פייסבוק, העיתונים והקניונים: ברגע האמת, שהוא כמובן יום הבחירות, שתי המפלגות הגדולות בישראל ישקיעו יותר ממה שהשקיעו בכל הקמפיין. המפרסמים בעיתונים מחזירים את הפרינט לימי הזהר - ומה בין יום הבחירות לקניונים? מי הכי מרוויח מיום הבחירות.
מסע בזמן: הפרינט עושה קאמבק לימים אחרים
אחד המרוויחים הגדולים מיום בחירות הוא שוק העיתונות הכתובה. אולי אומרים שהפרינט מת, אבל בימים כאלה הוא חי, מפרסם ובועט, עם עיתונים גדולים שמזכירים ימים אחרים. לא פחות מ-80 עמודים (!), כמעט פי שניים מהממוצע, נספרו היום ב"ישראל היום", ולא סתם. צריך לשים משהו בין 43 עמודי המודעה שממלאים את העיתון.
גם ב"ידיעות אחרונות" נרשמה אינפלציה מרשימה בכמות העמודים. החלק הראשי כולל 56 עמודים (גם כן עלייה של עשרות אחוזים ביחס לממוצע) עם 23 עמודי מודעה. פרסומות נוספות נמצאות גם ב-24 שעות ומוסף מסלול, שמצורפים לעיתון.
ב"הארץ" העלייה עדינה יותר אך עדיין ניכרת: במקום 10 או 12 עמודים יש היום 14 כאלה, ולמרות שהמודעות ממוקמות כמעט באותו אופן שבו הן היו אתמול, הן גדולות יותר ולעתים תופסות מעל 50% מנפח העמוד. "מעריב השבוע", מצדו, הוציא הבוקר מוסף עם 32 עמודים, וביניהם 9 עמודי מודעה.
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- ליברמן קורא למוסדיים להשקיע בהייטק הישראלי: האם זה מהלך נכון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחזרה לעתיד: השדה האינטרנטי
המפלגות משקיעות עשרות מיליוני שקלים בכל מערכת בחירות. לפי שכלול של תחשיבי מקורות מימון - במערכת הבחירות הראשונה (אפריל 2019) הוציא הליכוד כ-80 מיליון שקל, כחול לבן לפחות 50 מיליון שקל, והעבודה - 20 מיליון שקל. כמה מזה הושקע בפייסבוק? עכשיו כבר יש לנו מושג: מאוגוסט 2018 חושפת פייסבק כמה כסף היא מקבלת ממפלגות ומגופים נוספים בעלי זיקה פוליטית.
מתברר שמאוגוסט 2019 ועד היום, הוציאו המפלגות 30 מיליון שקל על פרסום בפייסבוק. איך הסכום מתפלג? כחול לבן היא השיאנית, עם הוצאה שמפוצלת בין ארבעת חברי הקוקפיט. בני גנץ שילם לפייסבוק 832 אלף שקל בחודש האחרון, לפיד 600 אלף, אשכנזי 360 אלף, ויעלון 331 אלף. ההוצאה הכוללת של הארבעה עמדה על 2.12 מיליון שקל.
הליכוד, בניגוד לכחול לבן, הסתפק בהשקעה צנועה בהרבה. הדף של בנימין נתניהו שילם 1.15 מיליון שקל, והדף של הליכוד הוסיף 200 אלף שקל.
העבודה, בעיקר דרך הדף של עמיר פרץ, הוציאה 440 אלף שקל בחודש האחרון. ליברמן רק 150 אלף, ימינה 122, והמשותפת רק 100 אלף.
ממש ברגעים אלו, ביום הבחירות עצמו, העניינים רותחים ומגיעים לשיא: כחול לבן משקיעה כ-3.5 מיליון שקל, בליכוד מוציאים עכשיו כ-2 מיליון שקל, וחשוב להדגיש שמודעות של הקמפיינים השונים מופיעות גם באתרי חדשות. על מה הולך הכסף? בעיקר על באנרים - פרסומות שמופיעות בפיד של המצביעים. השאלה הגדולה היא איך לפנות לקהל רלוונטי, והתשובה היא טירגוט.
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
הכאן והעכשיו: עליה ברורה במדדי השופינג
ומה בין יום הבחירות לקניונים? גם כאן נרשם ריקוד טנגו סוער. לפי נתוני חברת מקס (לשעבר לאומי קארד), המחזיקה בנתח של כ-30% מכלל כרטיסי האשראי, בבחירות בספטמבר מחזור הקניות של עלה ב-13% לעומת מחזור הקניות של הצרכנים בבחירות באפריל 2019.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
