אין ימין או שמאל: אנחנו אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה

בדיקת Vigo עבור כנס אילת לעיתונות, העלתה זינוק בשיח השנאה ברשתות כלפי עיתונאים סביב מערכת הבחירות. חלק מהשיח אלים ומסית. מי "מוביל" את הרשימה? 
אלכסנדר כץ | (1)

עמית סגל, חיים לוינסון ואטילה שומפלבי מובילים בחודשים האחרונים בשיח השנאה נגדם ברשתות החברתיות - כך עולה מבדיקה של חברת Vigo מקבוצת יפעת במסגרת יוזמה של אגודת העיתונאים תל אביב. הבדיקה שנערכה ב-5 החודשים האחרונים, בחנה לאורך 5 חודשים את היקפי שיח השנאה המופנה לעיתונאים ואנשי תקשורת ברשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, פורומים וטוקבקים.

 

המחקר, שממצאיו יידונו במסגר כנס אילת לעיתונות שיתקיים בשבוע הבא, נועד להפנות זרקור, באמצעות מעקב אחר נתונים, לתופעה של שיח אלים ומסית כלפי עיתונאים, העלול להוביל לפגיעה בהם. המדד מבוסס על מתודולוגיה שפותחה עבור "מדד השנאה" שנערך בשיתוף קרן ברל כצנלסון.

 

במסגרת המדד נבחן היקף שיח השנאה כלפי כ-100 עיתונאים ואנשי תקשורת מובילים בישראל, גם בעמודים האישיים שלהם וגם בשיח הרחב ברשת. ב-Vigo מציינים כי מרבית השיח הקשור לעיתונאים הוא חדשותי, סביב פרסומים שלהם, או מתקיים בין עיתונאים, בעוד שיח השנאה מופנה אליהם מצדם של גולשים וכולל נאצות וכינויי גנאי שונים.

 

במהלך חודשי המחקר נוטרו למעלה מ-1.1 מיליון שיחות הקשורות בעיתונאים ברשתות החברתיות. מתוכן, נוטרו  72 אלף שיחות שנאה כלפי עיתונאים, המהוות 7% מכלל השיח. במהלך חודשי המחקר - מאז חודש יוני - נרשמה עלייה עקבית וחדה בשיח השנאה כלפי עיתונאים, מגמה הקשורה להיקף השיח הפוליטי סביב הבחירות: ביוני נרשמו 10%, ביולי 12.5%, באוגוסט 14.8% ובספטמבר, החודש בו התקיימו הבחירות האחרונות – 19.2%. בחודש אוקטובר, עם תום מערכת הבחירות, נרשמה ירידה קלה ל-15.7%.

 

מממצאי המחקר עולה ששיעור של 69% משיח השנאה כלפי עיתונאים מתקיים בטוויטר, לאור נוכחותם הפעילה של עיתונאים ברשת זו והעיסוק האינטנסיבי בה בחדשות ואקטואליה. כמעט 80% משיח השנאה בטוויטר מצוי בתגובות גולשים לציוציהם של העיתונאים. ממצא מעניין נוסף, הוא כי פייסבוק מהווה קרוב לרבע משיח השנאה בלבד - 23%. נתח זה מהווה עדות לכך שמרבית הציבור הרחב אינו לוקח חלק בשיח זה. לגבי קיומו של שיח שנאה בפלטפורמות נוספות - 4% ממנו באו לידי ביטוי בטוקבקים, 3% באו לידי ביטוי בפורומים ובבלוגים בעוד 1% בא לידי ביטוי באינסטגרם.

 

מבחינת השיחות ברשתות החברתיות שסווגו כשיח שנאה, נמצא כי מדובר בשיח המאופיין כפוליטי, אישי מאד, שכמעט אינו נוגע לעבודת העיתונאי במישור המקצועי. חלק משיח השנאה גובל בהסתה של ממש. 70% משיח השנאה הוא בעל אופי פוליטי. 25% משיח השנאה הוא בעל אופי אישי. 15% משיחה השנאה קשור בנושאים מקצועיים. 5% משיח השנאה הנו על רקע להטופובי ו-3% מוגדרים כשיח מבוסס הסתה.

 

נכון לסוף אוקטובר 2019, ישנם 6 עיתונאים בולטים במיוחד בהיקפי השנאה שהם סופגים ברשת: עמית סגל מחדשות 12 מוביל את הדירוג עם 3,019 שיחות שנאה שנמדדו כלפיו בתקופת המחקר. אחריו חיים לוינסון מהארץ עם 2,758 שיחות שנאה, אטילה שומפלבי מ-ynet עם 2,339 שיחות שנאה, בן כספית ממעריב עם 2,232, אראל סג"ל מ-FM103 וכאן 11 עם 2,208, וגיא פלג מחדשות 12 עם 2,095.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

על פי ההתפלגות הכללית, ניתן לציין כי שיח השנאה אינו ניתן לזיהוי עם צד מסוים במפה הפוליטית.

רשימת 20 העיתונאים המובילים בשיח שנאה כלפיהם (מקור: Vigo)

 

בבחינת הקשר בין פרסום מצד העיתונאי במדיה וההשלכות על השיח ברשת, נמצאו מספר דוגמאות בולטות לסיפורים שפורסמו באמצעי התקשורת והובילו לזינוק בשיח השנאה ברשת:

• פרשת הקדיש על ראש הממשלה בנימין נתניהו ב'שש עם עודד בן עמי' בחדשות 12 הובילה לעלייה של 1,320% בשיח השנאה כלפי עודד בן עמי.

• האמירה של ירון לונדון כלפי הציבור הערבי הובילה לעלייה של 850% בשיח השנאה כלפיו.

• ההתבטאות של רוני דניאל בנושא פרשת האונס בקפריסין הובילה לעלייה של 410% בשיח השנאה כלפיו.

• התחקיר שפרסם עמרי מניב בחדשות 13 על הרב אסף נאומבורג הוביל לעלייה של 320% בשיח השנאה כלפיו.

• פרסום תמלילי חקירות נתניהו על ידי גיא פלג בחדשות 12 הובילו לעלייה של 260% בשיח השנאה כלפי פלג.

• הריב של בן כספית עם ינון מגל הוביל לעלייה של 225% בשיח השנאה כלפי כספית.

• הטורים של אלי ציפורי ופיטוריו מגלובס הובילו לזינוק של 210% בשיח השנאה בעניינו.

 

סמנכ"ל מחקר בחברת יפעת, שחר גור, מסר כי "מדד השנאה לעיתונאים מהווה מראה לשיח הפוליטי בישראל בעת הזו, כאשר המתקפות משני הצדדים חריפות ואישיות מאוד וממוסגרות כמעט תמיד כימין מול שמאל. בנוסף, ניתן להתרשם דרכו מהקשר ההדוק בין המדיה המערכתית לרשתות החברתיות. פרסום סיפור או חשיפה של עיתונאי בתקשורת מובילים באופן מיידי למתקפות כלפיו מצד גולשים, שלעתים אף גולשות לשיח מסית ואלים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בושה שאין כתב חרדי ברשימה (ל"ת)
    חרדי 06/11/2019 12:36
    הגב לתגובה זו
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.