אחד בשביל כולם אלאור אזריה עמית סגל אמנון אברמוביץ'
צילום: מתוך 'אחד בשביל כולם', 'חדשות 2'

אין ימין או שמאל: אנחנו אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה

בדיקת Vigo עבור כנס אילת לעיתונות, העלתה זינוק בשיח השנאה ברשתות כלפי עיתונאים סביב מערכת הבחירות. חלק מהשיח אלים ומסית. מי "מוביל" את הרשימה? 
אלכסנדר כץ | (1)

עמית סגל, חיים לוינסון ואטילה שומפלבי מובילים בחודשים האחרונים בשיח השנאה נגדם ברשתות החברתיות - כך עולה מבדיקה של חברת Vigo מקבוצת יפעת במסגרת יוזמה של אגודת העיתונאים תל אביב. הבדיקה שנערכה ב-5 החודשים האחרונים, בחנה לאורך 5 חודשים את היקפי שיח השנאה המופנה לעיתונאים ואנשי תקשורת ברשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, פורומים וטוקבקים.

 

המחקר, שממצאיו יידונו במסגר כנס אילת לעיתונות שיתקיים בשבוע הבא, נועד להפנות זרקור, באמצעות מעקב אחר נתונים, לתופעה של שיח אלים ומסית כלפי עיתונאים, העלול להוביל לפגיעה בהם. המדד מבוסס על מתודולוגיה שפותחה עבור "מדד השנאה" שנערך בשיתוף קרן ברל כצנלסון.

 

במסגרת המדד נבחן היקף שיח השנאה כלפי כ-100 עיתונאים ואנשי תקשורת מובילים בישראל, גם בעמודים האישיים שלהם וגם בשיח הרחב ברשת. ב-Vigo מציינים כי מרבית השיח הקשור לעיתונאים הוא חדשותי, סביב פרסומים שלהם, או מתקיים בין עיתונאים, בעוד שיח השנאה מופנה אליהם מצדם של גולשים וכולל נאצות וכינויי גנאי שונים.

 

במהלך חודשי המחקר נוטרו למעלה מ-1.1 מיליון שיחות הקשורות בעיתונאים ברשתות החברתיות. מתוכן, נוטרו  72 אלף שיחות שנאה כלפי עיתונאים, המהוות 7% מכלל השיח. במהלך חודשי המחקר - מאז חודש יוני - נרשמה עלייה עקבית וחדה בשיח השנאה כלפי עיתונאים, מגמה הקשורה להיקף השיח הפוליטי סביב הבחירות: ביוני נרשמו 10%, ביולי 12.5%, באוגוסט 14.8% ובספטמבר, החודש בו התקיימו הבחירות האחרונות – 19.2%. בחודש אוקטובר, עם תום מערכת הבחירות, נרשמה ירידה קלה ל-15.7%.

 

מממצאי המחקר עולה ששיעור של 69% משיח השנאה כלפי עיתונאים מתקיים בטוויטר, לאור נוכחותם הפעילה של עיתונאים ברשת זו והעיסוק האינטנסיבי בה בחדשות ואקטואליה. כמעט 80% משיח השנאה בטוויטר מצוי בתגובות גולשים לציוציהם של העיתונאים. ממצא מעניין נוסף, הוא כי פייסבוק מהווה קרוב לרבע משיח השנאה בלבד - 23%. נתח זה מהווה עדות לכך שמרבית הציבור הרחב אינו לוקח חלק בשיח זה. לגבי קיומו של שיח שנאה בפלטפורמות נוספות - 4% ממנו באו לידי ביטוי בטוקבקים, 3% באו לידי ביטוי בפורומים ובבלוגים בעוד 1% בא לידי ביטוי באינסטגרם.

 

מבחינת השיחות ברשתות החברתיות שסווגו כשיח שנאה, נמצא כי מדובר בשיח המאופיין כפוליטי, אישי מאד, שכמעט אינו נוגע לעבודת העיתונאי במישור המקצועי. חלק משיח השנאה גובל בהסתה של ממש. 70% משיח השנאה הוא בעל אופי פוליטי. 25% משיח השנאה הוא בעל אופי אישי. 15% משיחה השנאה קשור בנושאים מקצועיים. 5% משיח השנאה הנו על רקע להטופובי ו-3% מוגדרים כשיח מבוסס הסתה.

 

נכון לסוף אוקטובר 2019, ישנם 6 עיתונאים בולטים במיוחד בהיקפי השנאה שהם סופגים ברשת: עמית סגל מחדשות 12 מוביל את הדירוג עם 3,019 שיחות שנאה שנמדדו כלפיו בתקופת המחקר. אחריו חיים לוינסון מהארץ עם 2,758 שיחות שנאה, אטילה שומפלבי מ-ynet עם 2,339 שיחות שנאה, בן כספית ממעריב עם 2,232, אראל סג"ל מ-FM103 וכאן 11 עם 2,208, וגיא פלג מחדשות 12 עם 2,095.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

על פי ההתפלגות הכללית, ניתן לציין כי שיח השנאה אינו ניתן לזיהוי עם צד מסוים במפה הפוליטית.

רשימת 20 העיתונאים המובילים בשיח שנאה כלפיהם (מקור: Vigo)

 

בבחינת הקשר בין פרסום מצד העיתונאי במדיה וההשלכות על השיח ברשת, נמצאו מספר דוגמאות בולטות לסיפורים שפורסמו באמצעי התקשורת והובילו לזינוק בשיח השנאה ברשת:

• פרשת הקדיש על ראש הממשלה בנימין נתניהו ב'שש עם עודד בן עמי' בחדשות 12 הובילה לעלייה של 1,320% בשיח השנאה כלפי עודד בן עמי.

• האמירה של ירון לונדון כלפי הציבור הערבי הובילה לעלייה של 850% בשיח השנאה כלפיו.

• ההתבטאות של רוני דניאל בנושא פרשת האונס בקפריסין הובילה לעלייה של 410% בשיח השנאה כלפיו.

• התחקיר שפרסם עמרי מניב בחדשות 13 על הרב אסף נאומבורג הוביל לעלייה של 320% בשיח השנאה כלפיו.

• פרסום תמלילי חקירות נתניהו על ידי גיא פלג בחדשות 12 הובילו לעלייה של 260% בשיח השנאה כלפי פלג.

• הריב של בן כספית עם ינון מגל הוביל לעלייה של 225% בשיח השנאה כלפי כספית.

• הטורים של אלי ציפורי ופיטוריו מגלובס הובילו לזינוק של 210% בשיח השנאה בעניינו.

 

סמנכ"ל מחקר בחברת יפעת, שחר גור, מסר כי "מדד השנאה לעיתונאים מהווה מראה לשיח הפוליטי בישראל בעת הזו, כאשר המתקפות משני הצדדים חריפות ואישיות מאוד וממוסגרות כמעט תמיד כימין מול שמאל. בנוסף, ניתן להתרשם דרכו מהקשר ההדוק בין המדיה המערכתית לרשתות החברתיות. פרסום סיפור או חשיפה של עיתונאי בתקשורת מובילים באופן מיידי למתקפות כלפיו מצד גולשים, שלעתים אף גולשות לשיח מסית ואלים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בושה שאין כתב חרדי ברשימה (ל"ת)
    חרדי 06/11/2019 12:36
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.