50 שנה למועצת העיתונות: על תקשורת במשבר, ואתיקה עיתונאית מתרופפת
על רקע המשבר בשוק הפרסום שפגע במערכות, המאבקים המרים שמנהלים גופי תקשורת זה בזה, פיטורים המוניים והתנהלויות לא אתיות, תארח השבוע מועצת העיתונות בישראל כנס בינ"ל במלון הילטון בתל אביב בסימן "מי ישמור על כלב השמירה". מטרת הכנס, שנארח לציון יובל למועצה וייחל הערב (יום ב'), היא להעלות על סדר היום הציבורי את חשיבות העיתונות בדמוקרטיה הישראלית לצד האתגרים שמציבה התקשורת החדשה בפני מנגנוני הפיקוח הקיימים עליה.
בכנס משתתפים נציגי מועצות העיתונות מכ-30 מדינות, בהם יו"ר מועצת העיתונות הבריטית, הלורד האנט, נציגי ארגונים בינ"ל ובהם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, אונסקו ומועצת אירופה. ב-2 ימי הכנס יתקיימו 7 מושבים בהשתתפות עיתונאים מהארץ ומהעולם, גופים ציבוריים מקומיים ובינ"ל, נציגי משפט ואקדמיה. את הערב יפתח נשיא המדינה שמעון פרס.
"הדיון הוא על האתיקה העיתונאית הקיימת, על הבעיות שהתקשורת הישראלית נתקלת בהן, על המשבר בעיתונות הדפוס", אומרת נשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. "מצבם של העיתונים וגם של העיתונאים משפיע לרעה על חופש העיתונות וחופש הביטוי, ופוגע בדמוקרטיה".
מועצת העיתונות איבדה בשנים האחרונות מזוהרה, ומספר גופים פרשו ממנה, למשל ידיעות אחרונות. לפני שנה וחצי, בעיצומו של המאבק בין 'ידיעות אחרונות' לקשת,
- "אתם רוצים לקבל כסף מהנאצים?" – על כספי השילומים מגרמניה וההשפעה שלהם על הכלכלה
- החזון של בן גוריון הופך למציאות – הנגב מתחיל לפרוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דורנר טוענת כי המועצה דווקא מבצרת את כוחה המוסרי לאחרונה. "יש יותר ויותר פניות אלינו, בית המשפט העליון הכיר בתקנון המועצה כתקנון מקצועי. יש
בן גוריון: "איני סבור שמועצת העיתונות היא תשמש מעין צנזורה"
מועצת העיתונות בישראל הוקמה בשנת 1963 כגוף וולונטרי, על ידי נציגי עיתונות - מו"לים, עורכים ועיתונאים, ונציגי ציבור, בהם אנשי אקדמיה ומשפט. המועצה מופקדת על שמירת הערכים של עיתונות חופשית ובמסגרת זו היא קובעת את כללי האתיקה החלים על כלי התקשורת ואוכפת כלים אלו.
ראש הממשלה דוד בן גוריון ז"ל, על רקע המכתב שכתב למועצת העיתונות
פעילותה המרכזית של המועצה היא לדון בתלונות על הפרת כללי האתיקה העיתונאית, באמצעות הפעלת בתי דין לאתיקה, שבסמכותם לגזור על עיתונאי או כלי תקשורת סנקציות שונות החל מאזהרה ופרסום התנצלות וכלה בפרסום ההחלטה נגדו בעיתונות.
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
- Daily Mail רוכשת את הטלגרף ב-655 מיליון דולר ומשנה את מפת הכוחות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
במכתב ששלח ראש הממשלה דוד בן גוריון לחברי מועצת העיתונות בראשית מאי 1963, הוא כתב: "לא לעורכים אני צריך לספר על חשיבות העיתונות והשפעתה על דעת הקהל בכל מדינה. נדמה שעיתונותנו אינה נופלת ברמתה התרבותית והמוסרית מהעיתונות בארצות האחרות, אם כי לדעתי היה רצוי שהיא תשמש דוגמא לעיתונות אחרת... הרבה לכבוד העורכים שהסכינו להקים מועצה אשר תעמוד על משמר ההגינות בעיתונות. איני סבור שהיא תשמש מעין צנזורה".
לדברי ראש הממשלה לשעבר, "טוב הדבר שהעיתונות עצמה רואה צורך במוסד שימנע עד כמה שאפשר סטיות מדרך האחריות והאמת, ואני מקווה שהמועצה תמלא תפקידה זה באמונה".
- 2.אמת דיברתי 11/09/2013 17:33הגב לתגובה זוזהו גוף שמאל פוליטי
- 1.קורא 10/09/2013 09:50הגב לתגובה זוצ"ל שנערך. אין עדות קשה יותר למצב העיתונות בישראל.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
