50 שנה למועצת העיתונות: על תקשורת במשבר, ואתיקה עיתונאית מתרופפת

המועצה תאחר מהיום כנס בסימן "מי ישמור על כלב השמירה". השופטת דורנר: "אנחנו יותר ויותר רלוונטיים". ומה כתב דוד בן גוריון למועצה לפני 50 שנה?
אלכסנדר כץ | (2)

על רקע המשבר בשוק הפרסום שפגע במערכות, המאבקים המרים שמנהלים גופי תקשורת זה בזה, פיטורים המוניים והתנהלויות לא אתיות, תארח השבוע מועצת העיתונות בישראל כנס בינ"ל במלון הילטון בתל אביב בסימן "מי ישמור על כלב השמירה". מטרת הכנס, שנארח לציון יובל למועצה וייחל הערב (יום ב'), היא להעלות על סדר היום הציבורי את חשיבות העיתונות בדמוקרטיה הישראלית לצד האתגרים שמציבה התקשורת החדשה בפני מנגנוני הפיקוח הקיימים עליה.

בכנס משתתפים נציגי מועצות העיתונות מכ-30 מדינות, בהם יו"ר מועצת העיתונות הבריטית, הלורד האנט, נציגי ארגונים בינ"ל ובהם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, אונסקו ומועצת אירופה. ב-2 ימי הכנס יתקיימו 7 מושבים בהשתתפות עיתונאים מהארץ ומהעולם, גופים ציבוריים מקומיים ובינ"ל, נציגי משפט ואקדמיה. את הערב יפתח נשיא המדינה שמעון פרס.

"הדיון הוא על האתיקה העיתונאית הקיימת, על הבעיות שהתקשורת הישראלית נתקלת בהן, על המשבר בעיתונות הדפוס", אומרת נשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. "מצבם של העיתונים וגם של העיתונאים משפיע לרעה על חופש העיתונות וחופש הביטוי, ופוגע בדמוקרטיה".

מועצת העיתונות איבדה בשנים האחרונות מזוהרה, ומספר גופים פרשו ממנה, למשל ידיעות אחרונות. לפני שנה וחצי, בעיצומו של המאבק בין 'ידיעות אחרונות' לקשת, משכה הזכיינית תלונה שהגישה למועצה נגד העיתון, בעקבות החלטת 'ידיעות' שלא להתייצב לדיון בעניינו. במכתב שהעביר למזכ"ל המועצה אריק בכר, כתב פרקליטה של 'קשת' עו"ד בנימין רוטנברג, כי "לנוכח התנהלותו של ידיעות אחרונות שמתעלם בבוטות ובהפגנתיות מבית הדין של מועצת העיתונות ומסמכותו, הגענו לכלל מסקנה כי ידיעות ממילא לא יקיים אחר החלטת בית הדין אף בתלונותינו שבנדון".

דורנר טוענת כי המועצה דווקא מבצרת את כוחה המוסרי לאחרונה. "יש יותר ויותר פניות אלינו, בית המשפט העליון הכיר בתקנון המועצה כתקנון מקצועי. יש פסיקת בית משפט - כשהמועצה הייתה ידיד בית משפט, לגבי הרחבת החיסיון העיתונאי בפרשת הצלמת מרים צחי והעיתון מקור ראשון. המועצה יותר ויותר רלוונטית בשנים האחרונות".

בן גוריון: "איני סבור שמועצת העיתונות היא תשמש מעין צנזורה"

מועצת העיתונות בישראל הוקמה בשנת 1963 כגוף וולונטרי, על ידי נציגי עיתונות - מו"לים, עורכים ועיתונאים, ונציגי ציבור, בהם אנשי אקדמיה ומשפט. המועצה מופקדת על שמירת הערכים של עיתונות חופשית ובמסגרת זו היא קובעת את כללי האתיקה החלים על כלי התקשורת ואוכפת כלים אלו.

ראש הממשלה דוד בן גוריון ז"ל, על רקע המכתב שכתב למועצת העיתונות

פעילותה המרכזית של המועצה היא לדון בתלונות על הפרת כללי האתיקה העיתונאית, באמצעות הפעלת בתי דין לאתיקה, שבסמכותם לגזור על עיתונאי או כלי תקשורת סנקציות שונות החל מאזהרה ופרסום התנצלות וכלה בפרסום ההחלטה נגדו בעיתונות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

במכתב ששלח ראש הממשלה דוד בן גוריון לחברי מועצת העיתונות בראשית מאי 1963, הוא כתב: "לא לעורכים אני צריך לספר על חשיבות העיתונות והשפעתה על דעת הקהל בכל מדינה. נדמה שעיתונותנו אינה נופלת ברמתה התרבותית והמוסרית מהעיתונות בארצות האחרות, אם כי לדעתי היה רצוי שהיא תשמש דוגמא לעיתונות אחרת... הרבה לכבוד העורכים שהסכינו להקים מועצה אשר תעמוד על משמר ההגינות בעיתונות. איני סבור שהיא תשמש מעין צנזורה".

לדברי ראש הממשלה לשעבר, "טוב הדבר שהעיתונות עצמה רואה צורך במוסד שימנע עד כמה שאפשר סטיות מדרך האחריות והאמת, ואני מקווה שהמועצה תמלא תפקידה זה באמונה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמת דיברתי 11/09/2013 17:33
    הגב לתגובה זו
    זהו גוף שמאל פוליטי
  • 1.
    קורא 10/09/2013 09:50
    הגב לתגובה זו
    צ"ל שנערך. אין עדות קשה יותר למצב העיתונות בישראל.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.