50 שנה למועצת העיתונות: על תקשורת במשבר, ואתיקה עיתונאית מתרופפת
על רקע המשבר בשוק הפרסום שפגע במערכות, המאבקים המרים שמנהלים גופי תקשורת זה בזה, פיטורים המוניים והתנהלויות לא אתיות, תארח השבוע מועצת העיתונות בישראל כנס בינ"ל במלון הילטון בתל אביב בסימן "מי ישמור על כלב השמירה". מטרת הכנס, שנארח לציון יובל למועצה וייחל הערב (יום ב'), היא להעלות על סדר היום הציבורי את חשיבות העיתונות בדמוקרטיה הישראלית לצד האתגרים שמציבה התקשורת החדשה בפני מנגנוני הפיקוח הקיימים עליה.
בכנס משתתפים נציגי מועצות העיתונות מכ-30 מדינות, בהם יו"ר מועצת העיתונות הבריטית, הלורד האנט, נציגי ארגונים בינ"ל ובהם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, אונסקו ומועצת אירופה. ב-2 ימי הכנס יתקיימו 7 מושבים בהשתתפות עיתונאים מהארץ ומהעולם, גופים ציבוריים מקומיים ובינ"ל, נציגי משפט ואקדמיה. את הערב יפתח נשיא המדינה שמעון פרס.
"הדיון הוא על האתיקה העיתונאית הקיימת, על הבעיות שהתקשורת הישראלית נתקלת בהן, על המשבר בעיתונות הדפוס", אומרת נשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. "מצבם של העיתונים וגם של העיתונאים משפיע לרעה על חופש העיתונות וחופש הביטוי, ופוגע בדמוקרטיה".
מועצת העיתונות איבדה בשנים האחרונות מזוהרה, ומספר גופים פרשו ממנה, למשל ידיעות אחרונות. לפני שנה וחצי, בעיצומו של המאבק בין 'ידיעות אחרונות' לקשת,
- "אתם רוצים לקבל כסף מהנאצים?" – על כספי השילומים מגרמניה וההשפעה שלהם על הכלכלה
- החזון של בן גוריון הופך למציאות – הנגב מתחיל לפרוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דורנר טוענת כי המועצה דווקא מבצרת את כוחה המוסרי לאחרונה. "יש יותר ויותר פניות אלינו, בית המשפט העליון הכיר בתקנון המועצה כתקנון מקצועי. יש
בן גוריון: "איני סבור שמועצת העיתונות היא תשמש מעין צנזורה"
מועצת העיתונות בישראל הוקמה בשנת 1963 כגוף וולונטרי, על ידי נציגי עיתונות - מו"לים, עורכים ועיתונאים, ונציגי ציבור, בהם אנשי אקדמיה ומשפט. המועצה מופקדת על שמירת הערכים של עיתונות חופשית ובמסגרת זו היא קובעת את כללי האתיקה החלים על כלי התקשורת ואוכפת כלים אלו.
ראש הממשלה דוד בן גוריון ז"ל, על רקע המכתב שכתב למועצת העיתונות
פעילותה המרכזית של המועצה היא לדון בתלונות על הפרת כללי האתיקה העיתונאית, באמצעות הפעלת בתי דין לאתיקה, שבסמכותם לגזור על עיתונאי או כלי תקשורת סנקציות שונות החל מאזהרה ופרסום התנצלות וכלה בפרסום ההחלטה נגדו בעיתונות.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
במכתב ששלח ראש הממשלה דוד בן גוריון לחברי מועצת העיתונות בראשית מאי 1963, הוא כתב: "לא לעורכים אני צריך לספר על חשיבות העיתונות והשפעתה על דעת הקהל בכל מדינה. נדמה שעיתונותנו אינה נופלת ברמתה התרבותית והמוסרית מהעיתונות בארצות האחרות, אם כי לדעתי היה רצוי שהיא תשמש דוגמא לעיתונות אחרת... הרבה לכבוד העורכים שהסכינו להקים מועצה אשר תעמוד על משמר ההגינות בעיתונות. איני סבור שהיא תשמש מעין צנזורה".
לדברי ראש הממשלה לשעבר, "טוב הדבר שהעיתונות עצמה רואה צורך במוסד שימנע עד כמה שאפשר סטיות מדרך האחריות והאמת, ואני מקווה שהמועצה תמלא תפקידה זה באמונה".
- 2.אמת דיברתי 11/09/2013 17:33הגב לתגובה זוזהו גוף שמאל פוליטי
- 1.קורא 10/09/2013 09:50הגב לתגובה זוצ"ל שנערך. אין עדות קשה יותר למצב העיתונות בישראל.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
