במקום העלאת שכר - קבלו מניות חסומות; מה זה אומר? המקרה של צ'ק פוינט
לא יהיו העלאות שכר בצ'ק פוינט השנה, אבל תהיה הענקה לכל העובדים של מניות חסומות בגובה 5% משכר הבסיס השנתי שלהם. המניות החסומות יבשילו אחרי 12 חודשים, זמן קצר מהמקובל. האמת, רעיון מצוין להתמודד עם המצב - רצון להשאיר את העובדים מרוצים, אבל גם לא להשתולל בשכר בתקופה של אי וודאות. צ'ק פוינט מסרה זאת לכל העובדים במכתב שבו מסבירה הנהלת החברה שעליה להיערך לכל התרחישים האפשריים במציאות של האטה בשווקים. מעבר להעלאות שכר, העובדים ימשיכו לקבל את הבונוס השנתי וכן את הקצאות המניות החסומות הרגילות. כך או אחרת, מאוד יכול להיות שהמניות החסומות האלו בערך של 5% הן עסקה משתלמת לעובדים, זה שקול להעלאת שכר של 5%, ואם המניה תעלה זה יכול להיות משמעותי יותר וצריך לזכור שצ'ק פוינט נסחרת במכפיל 16 ובנטרול המזומנים מכפיל של כ-12 בלבד. צ'ק פוינט צ'ק פוינט של גיל שויד עקפה ברבעון האחרון של 2022 את צפי האנליסטים ודיווחה על רווח מתואם על בסיס Non-GAAP של 2.45 דולר למניה, על הכנסות של 638 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לרווח של 2.19 דולר למניה על הכנסות של 593.9 דולר. גם התוצאה השנתית היא מעל הצפי - רווח של 7.4 דולר למניה על הכנסות של 2.33 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח של 6.83 דולר למניה על הכנסות של 2.17 מיליארד דולר. גם תחזיות החברה סבירות: צ'ק פוינט צופה ברבעון הראשון רווח מתואם של 1.73 דולר למניה, על הכנסות של 565 מיליון דולר (אמצע טווח), כאשר האנליסטים צופים ברבעון הקרוב רווח של 1.64 דולר למניה, על הכנסות של 534.9 מיליון דולר. כלומר, בשוק מבינים שההכנסות של החברה צפויות להיפגע ברבעון הקרוב, אבל זה לא יימשך עד סוף השנה - התחזית השנתית של האנליסטים בכל זאת צופה לצ'ק פוינט עליה גם בשורת ההכנסות וגם ברווח למניה בשנת 2023 כולה. הצפי לשנת 2023 לחברה הוא שהיא תרוויח 7.57 דולר למניה על הכנסות של 2.28 מיליארד דולר. צ'ק פוינט עצמה צופה בשנה כולה רווח של 8 דולר למניה על הכנסות של 2.425 מיליארד דולר (אמצע טווח). עם זאת, בחברה הדגישו ש"רמת אי הוודאות היום בשוק גדולה מהממוצע ולכן יכולים להיות פקטורים שיקשו עליה להגיע ליעד, אבל מנגד יש אפשרות גם לתוצאות טובות משמעותית מהצפי". לדברי גיל שויד "למרות הירידה הצפויה ברבעון הקרוב, אין פה חולשה גדולה, התחזית טובה וצריך גם לזכור שהרבעון הראשון בשנה שעברה היה יוצא דופן בחוזקתו. אנחנו לא צופים שזה יחזור. אנחנו כן חוזים רבעון בריא, לא רוצים להתפרע יותר מדי אבל כאמור אני בהחלט רואה את האתגרים שבכלכלה".
- 3.לא חושב 24/03/2023 00:06הגב לתגובה זומס של 55 על הסכום שמצריך תיאום מס. עזוב שנייה את הפסד ההפרשות למוצרים פנסיונים בעליית שכר. כל עובד יעשה מה שטוב לו. צ'ק פוינט מספקת יציבות תעסוקתית ולפעמים המחיר זה שאין עלילת שכר. עדיף על פיטורים, לא?
- 2.עובד צ'ק פוינט 23/03/2023 17:54הגב לתגובה זונתנאל אריאל - נראה שאתה לא מבין גדול בכלכלה ופסיכולוגיית עובדים. איך בדיוק מניות חסומות שקולות להעלאת שכר?! אם כבר, מניות שקולות לבונוס, לא להעלאת שכר. בעוד שנה כשהמניות החסומות יפשירו, אנחנו העובדים נגיע לאותה נקודה שממנה התחלנו - בניגוד להעלאת שכר. והחלק המרגיז ביותר בכל הסיפור זה שאין תגמול לעובדים הטובים. אני - שקרעתי את התחת שלי כל השנה - מקבל אותו דבר כמו עובד בטלן שלא עשה כלום. וזה למה העובדים ממורמרים הפעם יותר מתמיד. אילו גיל שויד נתן לכל עובד בממוצע העלאה של 1000 ש"ח, זה היה יוצא 6 מיליון ש"ח בחודש, 72 מיליון בשנה. ומה זה כבר לעומת כל המיליארדים הנזילים שיש לחברה? חברה שמרנית וקמצנית שממאיסה את עצמה כבר שנים על העובדים שלה. שלא יתפלאו למה העובדים עוזבים אותה כל הזמן, ולמה יש גל של ותיקים ובכירים שנוטשים את הספינה. הזלזול בעובדים עבר כל גבול – וזה הולך להתנקם בכם, וחזק.
- 1.אלון789 23/03/2023 16:25הגב לתגובה זובלי חלומות, בלי טריקים ובלי שטיקים. צריך לזכור צ'קפוינט מבצעת רכישה עצמית של מניות כך שמתן מניות לעובדים זה עבורה עיסקה סיבובית.
דניאל שניידר קרדיט: Anybiz"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר
ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz
מה הרקע שלך?
דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.
ספר מה החברה עושה
דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.
מתי החברה הוקמה? כמה עובדים?
דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות.
מאיפה הרעיון לחברה?
דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- Lumia, המספקת הגנה בזמן שימוש ב-AI, מגייסת 18 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
