שוק הדיור נכנס למחנק: צניחה של 28% בהיקף רכישת הדירות

נתוני משרד האוצר מצביעים כי שוק הדירות יד שניה משותק. באזור המרכז נרשמה ירידה של 36% בעסקאות, לצד עלייה של רכישות  במסגרת מחיר למשתכן

נדל"ן, צילום: Getty images Israel
משרד האוצר מפרסם היום נתונים לגבי ענף הנדל"ן המציינים ירידה בהיקף רכישת דירות חדשות "במחירי שוק" בשנת 2017 שעמד על כ-20 אלף עסקאות. מדובר בצניחה של 28%  - שיעור הירידה החד ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם.
בנובמבר נרכשו 9,000 דירות, מהן כ-550 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לנובמבר אשתקד מדובר בירידה של 9% במספר העסקאות "במחירי שוק". בפילוח גיאוגרפי, ירידה חדה של 36% נרשמה באזור המרכז, השיעור הגבוה ביותר בהשוואה ארצית. אמנם, באזור זה נרשמו רכישות מבין הגבוהות במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" (רק באזור חיפה נרשמה רמה גבוהה יותר, המתרכזת בעיקר בקריות).
תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עמד בחודש נובמבר על סך של 4 מיליארד שקל בלבד, ירידה ריאלית של 13% בהשוואה לנובמבר אשתקד, זאת חרף העובדה לפיה מספר הדירות החדשות שנמכרו (כולל "מחיר למשתכן") רשם גידול של 4%. בתוך כך, באה לידי ביטוי השפעת הירידה במחיר הממוצע לדירה חדשה, בשיעור של 16%, זאת כתוצאה מגידול משמעותי במשקל הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" מסך הדירות החדשות שנמכרו (שיעור של 20% בנובמבר השנה לעומת 8% בנובמבר אשתקד).
על פי נתוני האוצר, אומדן הגירעון בתקציב המדינה לשנת 2017 הסתכם בכ-24.8 מיליארד שקלים שהם כ-1.97% מהתמ"ג, מהם 21.5 מיליארד שקלים שהסתכמו בחודש דצמבר בלבד. בתקציב המקורי לשנת 2017 תוכנן גירעון בסך 36.6 מיליארד שקלים, שהיו כ-2.9% מהתמ"ג החזוי בתקציב המקורי. הסטייה בפועל מוסברת על ידי הכנסות גבוהות מהחזוי – בסך 13.3 מיליארד שקלים, בעוד ההוצאות היו גבוהות מהתכנון בתקציב המקורי ועמדו על סך 1.4 מיליארד שקלים.
תגובות לכתבה(64):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 40.
    כחלון צחוק ממחיר למשתכן-הבן ניגש 5 פעמים
    רמי 11/01/2018 16:01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ולא זכה עכשיו משכיר דירה 4-5 שנים בנייה כמה יעלה לו ההשכרה של 5 שנים??? אז אני קונה עכדיו בלי לחכות וטמבל מי שמחכה... כחלון משקר את הזוגות הצעירים
    סגור
  • 39.
    הבעיה שגם בונים פחות זאת בועה. (ל"ת)
    שלמה 11/01/2018 08:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 38.
    רוב הדירות במחיר למשתכן ללא היתרי בנייה
    אריה במדבר 10/01/2018 23:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקרה הטוב הבנייה שלהם תסתיים בעוד 5-6 שנים עד אז זוגות צעירים יצטרכו לשלם שכירות משתפסת למעלה כי כחלון הגאון הוציא משקיעים מהשוק ומלאי דירות להשכרה התכווץ
    סגור
  • 37.
    יורד או עולה זה לא מעניין אין לנו אמצעים וכסף מיותר
    ליאור 10/01/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש לנו רק אפשרות יחידה ,דירות חדשות מחיר למשתכן ,דירה דומה בשוק החופשי זה תוספת 700 אלף ,שגוזרים אינטרסנטים על אותה דירה .
    סגור
  • 36.
    גם אנחנו נקבל הנחה 400 אלף לדירה
    מחכה להגרלה 10/01/2018 12:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מחיר למשתכן ממשיכה עד 2019. עד אז המחירים במשק יוזלו 40%.
    סגור
  • 35.
    מתחילים לראות מלא מודעות "למכירה" הרבה זמן. המחירים למט
    ישראלי 10/01/2018 12:25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    למטה. כל מוכר שמתעקש לא למכור רק יפסיד יותר
    סגור
  • אז עזוב "כל מוכר",מה זה משנה לך אם יפסיד?שיפסיד,מי מוכן
    קבלן סיני 14/01/2018 01:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקנות גם אם יוריד 20% ??? הרי מדובר בדירה יד 2 , זאת לא דירה חדשה מקבלן עם סטנדרט חדש, זאת דירה שלרוב המחיר שלה גבוה בממוצע ב-400% ממה שהיא אמורה לעלות באמת. ויש יותר ויש פחות. תלוי. למשל, דירה בראשון שעלתה ב2006 250,000 שקל - היום עולה 1,000,000 שקל. נכון פעם היא הייתה דירה הכי זולה בראשון והיום היא גם דירה הכי זולה בראשון.
    סגור
  • 34.
    לא קונים המחירים הללו זה מטורף כבר
    אלי 10/01/2018 11:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אחרי 9 שנים של עליות יגיעו גם הירידות והריביות
    סגור
  • 33.
    בטח שירד הקיף העסקאות הכל תקוע במחיר למשתכן בלי התרים
    זכיתי לפני יותר מחצי 09/01/2018 21:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זכיתי לפני יותר מחצי שנה ועדיין לא הוגשה בקשה להיתרים
    סגור
  • 32.
    מחפש לקנות דירה יד שניה
    מחפש דירה יד 2 09/01/2018 17:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    במחיר של 38% מתחת למחיר השוק המשתכן במילים אחרות, האם ירידה בהיקף העסקאות תוביל לירידת מחירים? האם העובדה שתכנית מחיר למשתכן "סילקה" משוק הדירות המשומשות את הזכאים לא אמורה להתבטא בירידה בביקושים ליד 2? למה ההפתעה? לא לשכוח שדירות מחיר למשתכן יטפטפו ב3-5 השנים הקרובות וכל רוכשי מחיר למשתכן ימצאו עצמם שוכרים דירה ובמקביל משלמים המשכנתא. הביקושים לדירות להשכרה (משקיעים) לא יפחתו בקרוב. מה יהיה בעוד 3-5 שנים? האם תכנית מחיר למשתכן תהיה רלוונטית?
    סגור
  • טען עוד
  • תקנה יש מעל 95,000 דירות ואין קונין
    כהן 10/01/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    3 2
    יד שניה מכל 95,000 לא נמכרות חודשים. קבלנים תקנה מהם ,יש מלאי לא מכור. 50 -70 אלף ,כי כולנו רק מחיר למשתכן. אולי תקבל הנחה בשוק הפרטי.
    סגור
  • 31.
    כחלון אחראי להפסדים של מיליארדים למדינה וביבי אדיש.לכלא (ל"ת)
    R 09/01/2018 17:04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 30.
    מחירים הזויים
    אבי 09/01/2018 14:06
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא קונה
    סגור
  • 29.
    שוק הנדלן בארץ הוא כמו בארהב לאחד יש לעשרים אין
    איציק 09/01/2018 12:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ישראלים לא פראיירים ,אף אחד לא מוכן לצאת פראייר,המחירים פה לתמיד
    סגור
  • אני אוהב את ההנחה שכל בועת נדל"ן
    פראייר 10/01/2018 09:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התפוצצה בגלל שאנשים "יצאו" פראיירים.
    סגור
  • 28.
    הזיזו להם את הקצפת כחלון מנע מהם 12 מליארד רווח
    אושרי 09/01/2018 10:58
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הציבור הפסיק להיות פראייר,מחאת הדיור הצילה,הרבה משפחות מרכישה במחירים הזויים. נחכה בסבלנות ,לנפילת מחיר ולחברות בנייה סיניות,דירה במחיר מוזל וזמן מסירה קצר.
    סגור
  • 27.
    כחלון ידליק משוואה היחיד ששבר את מונופול הדיור
    הבחירה שליי 09/01/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
    7 5
    כל הרפורמות והמהלכים ,בשנתיים וחצי. הצליח להוזיל מחירים ,במאות אלפי שקלים. הנחות 300-800 אלף ,תלוי באזור הזכייה. כל הביקושים עברו למחיר למשתכן,מנהיג אמיתי גם במחיר הכפשה ,של לוביסטים וטוקבקסטים. נאבק בהם בכבוד,והוזיל מחירים לזוגות צעירים.
    סגור
  • 26.
    אני רוצה לקנות דירה, מה זה משנה
    אבל המחירים עולים 09/01/2018 08:28
    הגב לתגובה זו
    4 7
    לי אם יש פחות עסקאות?? אני לא משלם בכמות עסקאות! אני משלם בכסף! והמחירים רק עולים!!! מה אתם חושבים שהציבור מטומטם??
    סגור
  • אז רוץ לקנות מתוק, מהר, לפני שייגמר (ל"ת)
    יוני 13/01/2018 18:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    הנדל"ן זה הקטר של המשק
    יקי 09/01/2018 06:42
    הגב לתגובה זו
    2 8
    חבל שכחלון לא מבין שכל המדינה תיכנס למיתון עם הנדלן ירד
    סגור
  • עם הנדל"ן היה הקטר של המשק היית גר בצריף.
    ממי 09/01/2018 15:31
    הגב לתגובה זו
    4 2
    תרומת הנדל"ן לכלכלת המדינה היא אפסית. היחידים שמרוויחים מזה, זה בעלי הנכסים ולפעמים המדינה, אם לא הצלחת להשתמש באחד מעשרות הפטורים שיש ממס בנדל"ן. צריך להשקיע בחברות שונות, מתחום ההייטק, מתחום התעשייה המתקדמת, הרפואה ועוד אלה מקומות שיוצרים מקומות עבודה טובים, מפתחים וממציאים מוצרים ותוכנות שהם גאווה למדינה ומביאה לפה משקיעים בהרבה מאוד כסף למשך שנים ולא איזה משקיע צרפתי שבא להשקיע פה את הכסף השחור שלו ולהתחפף בעוד 5 שנים כשהוא גוזר קופון נאה על חשבון הפראיירים המקומיים.
    סגור
  • הנדלן זה מה שהורס את המשק...לאנשים לא נשאר כסף פנוי...
    דן 09/01/2018 13:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכל הולך על משכנתא מטורפת
    סגור
  • 24.
    למה לא תספר בכמה ירדו התחלות הבנייה
    Hguy 08/01/2018 23:34
    הגב לתגובה זו
    1 6
    וכמה משפחות ימשיכו לגור בשכירות עקב כך. ומה יקרה אם זה ימשך וקבלנים יפסיקו לבנות. ובניה תמשך רק בעפולה וקריית גת. בתים ממשלתיים עלובים.
    סגור
  • 23.
    שר אוצר לא מספק את הנדרש
    אורי 08/01/2018 22:01
    הגב לתגובה זו
    3 6
    שוק נדלן בקיפאון מקפיא את את כול המשק . שר אוצר לא מבין דבר כזה בסיסי או לא רוצה להבין
    סגור
  • 22.
    צעירים שקנו דירה עד לפני שנה יפסידו תתחתונים וימכרובזול (ל"ת)
    Y 08/01/2018 20:53
    הגב לתגובה זו
    11 3
    סגור
  • 21.
    כחלון רוצה לראות אזרחים מפסידים בענק מערך הנכס שקנו.נבל (ל"ת)
    Y 08/01/2018 20:51
    הגב לתגובה זו
    1 8
    סגור
  • 20.
    כחלון סכנה למדינה הוא רוצה לראות דם אזרחים מתאבדים.נבל (ל"ת)
    Y 08/01/2018 20:49
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • 19.
    המכירות בקנטים, המלאי בשמים, האשראי לוחץהשוק מת! (ל"ת)
    אדם 08/01/2018 20:10
    הגב לתגובה זו
    19 2
    סגור
  • 18.
    המשקיעים יצאו - השוק לפני קריסת מחירים (ל"ת)
    אייל כהן 08/01/2018 19:28
    הגב לתגובה זו
    19 2
    סגור
  • כן אוטוטו קריסה 2011...אה רגע 2017. שטויות
    חושף 09/01/2018 06:38
    הגב לתגובה זו
    0 12
    מי מאמין לסיפורי קריסה ? מי שלא קנה ופספס את הרכבת לדירה...
    סגור
  • 17.
    לפני 1/2 שנה קבלנים א-שמאים אמרו אוט טו המחירים מתפרצים
    פחחחחחחח 08/01/2018 19:13
    הגב לתגובה זו
    19 1
    מתפרצים כלפי מטה....... יחד עם הביטקויין............ 2018 שנת פיצוץ הבועות
    סגור
  • 16.
    מרכז תל אביב סופסוף 30,000 למטר !!!! (ל"ת)
    מתווך לב העיר 08/01/2018 18:57
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • נכון . צניחה . (ל"ת)
    אופיר תיווך 09/01/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    אין יותר מדד שמאים עם מחירי בועה אין ביקושים כבושים
    מלפפונים כבושים 08/01/2018 18:41
    הגב לתגובה זו
    13 3
    יש מלפפונים כבושים ,והיצע דירות ענק. יד 2 יותר 88,000 דירות חודשים רבים בלי קונים קבלנים מעל 50,000 דירות חדשות אין רוכשים התחלות בנייה 125,000 יחד עם הסכמי גג. הסתערות על דירות ,רק במחיר למשתכן.
    סגור
  • ואוו כמה שקרים בתגובה אחת!
    חושף 09/01/2018 06:37
    הגב לתגובה זו
    0 9
    88000 דירות ביד 2: לפני חצי שנה היה 93000 כלומר המלאי בירידה.125000 התחלות בנייה: ממש לא! התחלות הבנייה בירידה ובהיקף שנתי של 50000 וזה פורסם רק לפני שבועיים.מלאי לא מכור אצל הקבלנים: נתון לא פורסם כבר שנה ולא יודע מאיפה הבאת את הנתון הזה.בקיצור פייר ניוז במיטבה. אנשים חושבים שאם יזרקו מספרים שקריים לאוויר מישהו יאמין לשקרים שלהם.
    סגור
  • תמשיכו לפמפם תגובות ואנחנו נמשיך לייבש את השוק
    פייק תגובה 09/01/2018 22:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא מחיר למשתכן לא רוכש דירה . מה לא ברור ,עד שהמחירים לא יורדים בחצי . אף אחד לא חוזר לשוק.
    סגור
  • קבלן בכיין
    משה 09/01/2018 17:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עוד קבלן בכיין
    סגור
  • 14.
    זה לא יעזור המחירים יימשיכו לצלול מטה חזק
    אברהם 08/01/2018 18:38
    הגב לתגובה זו
    24 5
    עשור המחירים נופחו ונופחו ,אינטרסנטים . התעשרו וניפחו חשבונות בנק,כשהם עם מלאי. עשרות אלפי דירות ,ואין צפי למכירות . כשמחיר למשתכן ,חתך ברווחי הבועה . מחיר דירה יחזור,לפני ניפוח הבועה 2007. דירה תעלה 1/2 מליון שקל לא יותר.
    סגור
  • ואז תתעורר מהחלום? חלאס עם השטויות..
    טוני 09/01/2018 06:39
    הגב לתגובה זו
    1 8
    המחירים של הדירות בארץ מעולם לא ירדו נומינלית...אנחנו יהודים...מי יוריד מחיר? השתגעת?
    סגור
  • השעון חוזר אחורה במנהרת הזמן
    גירי 09/01/2018 22:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירים ייחזרו 15 שנה אחורה ,לשנת 2003 לפני תחילת הבועה,דירה 1/2 מליון רובל.
    סגור
  • 13.
    השמנים משמינים.והרזים מרזים.
    ישראל ישראלי 08/01/2018 17:25
    הגב לתגובה זו
    6 3
    ושלא יעבדו עליכם.חבל המתווכים והקבלנים הם הבעיה.וחבל בבת ים כולם הפכו למאכרים.חבל
    סגור
  • 12.
    כחלון הורס את המשק. לאט אבל בטוח (ל"ת)
    ביקושים כבושים 08/01/2018 17:11
    הגב לתגובה זו
    4 12
    סגור
  • 11.
    מי שלא מצליח למכור - לא קונה, והקבלנים כשאין קונים הם
    אלי 08/01/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    5 10
    לא רוצים להפסיד ולא בונים. איך בדיוק המצב הזה טוב למשק למוכרים או לקונים?
    סגור
  • 10.
    ‏כחלון
    ‏אבי 08/01/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
    2 7
    ‏כחלון‏כל שני וחמישי אתה מפרסם השוק מת השוק מתרסק ‏אבל מה ‏אם שורה תחתונה ירידות בפועל זה עדיין לא קורה
    סגור
  • 9.
    זה מתחיל להפחיד מה שקורה בשוק הנדלן...
    יוני 08/01/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
    22 2
    הקריסה כבר פה
    סגור
  • אז אל תקנה והקבלנים ייבנו פחות
    א א א 09/01/2018 06:41
    הגב לתגובה זו
    0 4
    כחלון ייקנה מהם דירות כדי למכור לצעירים.בכל מקרה הוא נותן רשת ביטחון לקבלנים והם בטוחים.באופן זה המחירים לא ייקרסו...
    סגור
  • 8.
    למנה
    חמת 08/01/2018 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אבוגון
    סגור
  • 7.
    ירידה של כ-25-30%
    דוד מירושלים 08/01/2018 14:38
    הגב לתגובה זו
    18 3
    לפי נתונים מסויימים יש סבירות של כ-85% שעד 2020 ירדו מחירי הדירות בסדר גודל של כ-25-30%
    סגור
  • לפי נתונים מסויימים יש סבירות שאתה שתוי או מסומם. (ל"ת)
    יש ר א לי 08/01/2018 15:29
    הגב לתגובה זו
    5 19
    סגור
  • צריך להיות מליונר כדי לקנות דירה ,תגובות כאלה לא מיצרים
    גג 08/01/2018 16:28
    הגב לתגובה זו
    3 4
    מליונרים שיקנו.
    סגור
  • קצת דרך ארץ
    מורג 08/01/2018 16:13
    הגב לתגובה זו
    6 2
    למה לנבל את הפה
    סגור
  • 6.
    הזוי ששר האוצר מתגאה בקיפאון במשק.. (ל"ת)
    והמחירים לא יורדים 08/01/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    6 14
    סגור
  • אין כסף לאנשים שר האוצר איתכם בגד בבוחרים שלו (ל"ת)
    אב 08/01/2018 16:29
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • 5.
    השוק מת (ל"ת)
    איציק 08/01/2018 14:02
    הגב לתגובה זו
    25 1
    סגור
  • השוק לא מת..רק ירידה של 9% בהיקף עסקאות
    טוני 09/01/2018 06:44
    הגב לתגובה זו
    0 7
    אדם שמןריד 9% ממשקלו נחשב מת? איזה שטויות...המחירים עדיין עולים והשוק עדיין מתומחר גבוהה ולא יירד כל כך מהר.
    סגור
  • 4.
    כחלון מקושש קולות על חשבון מצוקת הזוגות הצעירים (ל"ת)
    גדי 08/01/2018 13:26
    הגב לתגובה זו
    4 11
    סגור
  • 3.
    תל-אביב אין עסקאות. אי אפשר למכור ! (ל"ת)
    רון 08/01/2018 13:24
    הגב לתגובה זו
    30 3
    סגור
  • 2.
    ירידה ברכישות זה הישג? מייצר ביקוש כבוש. שר אוצר כשלון (ל"ת)
    יש ר א לי 08/01/2018 13:04
    הגב לתגובה זו
    3 23
    סגור
  • אין כסף לאנשים ביקוש שלא יכול לשלם זה לא ביקוש ואל בלבל
    אב 08/01/2018 16:31
    הגב לתגובה זו
    15 3
    את המוח פה.
    סגור
  • ברור ביקוש כבוש. לפני שנה היה כסף לאנשים??אל תהיה תמים (ל"ת)
    איציק 08/01/2018 17:56
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 1.
    לא קונים דירה במחיר בועה!
    כלכלן 08/01/2018 13:00
    הגב לתגובה זו
    65 7
    הרווחתם 10 שנים עכשיו תנו לנו לצעירים הישראלים לנשום קצת
    סגור
  • תודה עלהתגובות היפות
    כלכלן 09/01/2018 14:05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זו לא סיסמא, פשוט לא קונים ורואים את התוצאות, קיפאון!! סוף השנה עליית ריבית ואז החגיגה תתחיל.
    סגור
  • לך תישן במלונה של הכלבה אצל אמא..
    חושף 09/01/2018 06:45
    הגב לתגובה זו
    2 9
    איזה פאתט...עם סיסמאות לא הולכים לקנות דירה.
    סגור
  • תמשיך להמתין גאון של אמא.
    אחד העם 08/01/2018 14:34
    הגב לתגובה זו
    5 39
    הבועה קיימת בראש של כל מי שישב וראה איך המחירים עולים כתוצאה מביקוש ומחסור בדירות. טוב שהקשבת לשר אוצרנו. תמשיך ככה
    סגור